Hop til indhold

Ingen ekstra hund til os...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Vi har jo gået og talt om at vi en dag ville have en til hund, så Luna fik en legekammerat og jeg fik endnu en hund at træne med :-D

 

I forbindelse med den ulykkelige sag med Eddie (Aussies forever) tænkte jeg så, at sådan en dejlig aussie lige kunne være noget for mig :lun:

 

For en sikkerheds skyld ringede jeg så til dyrlægen for at sikre mig, at der ikke ville være nogen problemer i forhold til Luna's helbred (hoste), og jeg fik jeg et klart nej til endnu en hund :shock:

 

Foreløbig gælder dette "nej" for det næste år, men dyrlægen sagde, at der rent faktisk kun er 50% chance for at Luna's tilstand kun er midlertidig, og dermed 50% chance for at hun vil være påvirket af hendes lungeinfektion resten af hendes liv...

 

Så konsekvensen af at tage endnu en hund ind vil være, at Luna vil begynde at hoste mere og mere, og til sidst vil hun ende med at hoste dagligt og have svært ved at trække vejret :cry: Problemet er, at Luna pga. lungeinfektionen ikke kan tåle så meget fysisk aktivitet, og hun kan slet ikke tåle at lege med en anden hund dagligt...

 

Hvis vi er heldige, så er hun måske kommet sig over det om et år, men som dyrlægen sagde, så risikerer vi jo at selvom Luna virker frisk om et år, så vil den fysiske belastning ved at være sammen med en anden hund dagligt, måske først vise sig et par måneder efter at vi har fået en ekstra hund, så det vil altid være en risiko at løbe...

 

Så foreløbigt er planen at Luna skal holdes nogenlunde i ro i et år, og herefter kan vi så prøve at lade hende lege med andre hunde hver eneste dag i 14 dage, og hvis hun ikke ser ud til at reagerer med hoste på det, så kan vi overveje at løbe risikoen for en ekstra hund. Men dyrlægen sagde ligeud, at hvis det var hendes hund, så ville hun glemme alt om nogensinde at få en ekstra hund i huset, risikoen for at Luna's helbred forværres er for stor...

 

Så nu skal jeg vist til at revurdere mine planer for fremtiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en besked:megaked:. Håber virkelig, at Luna med tiden får det bedre, så hun kan lege med andre hunde igen, men jeg ville jo nok vælge dyrlægens råd i dette tilfælde og så glemme alt om hund nr 2 - i hvert fald til I er helt sikre på, at Luna ville kunne klare det (og spørgsmålet vi jo altid være, om I nogensiden kan være helt sikre). Det ville være så synd for alle - jer, Luna og den lille nye hund - hvis det viste sig, at det ikke går:cry:.

Hader når der kommer "grus i maskinen" :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

:cry: Det var da en rigtig ærgerlig besked. Og der er ikke noget der kan gøres, hjælpe på det, går jeg ud fra?

 

Dyrlægen sagde, at man kunne fjerne et stykke af hendes gane :shock:

 

Jeg har ikke helt forstået præcist hvad det er der går galt, jeg har lidt svært ved at forstå hvad det er dyrlægen forklarer mig, så måske skal jeg bestille en tid til bare mig, hvor hun kan forklare mig det...

 

Men her er hvad jeg har forstået:

 

Når Luna er fysisk aktiv, så begynder hendes lunger at producerer slim (og nok mere end normalt pga. lungeinfektionen), og hendes svælg hæver op af den fysiske ativitet, samtidig er Luna's svælg i forvejen ikke helt bredt nok, fordi at hendes halsmuskler er så store og optager en del af pladsen i svælget (en ting jeg ikke før har hørt om der var et problem for racen, men er det ifølge dyrlægen). Så kombinationen af alle disse ting er, at slimen ophobes i hendes hals, og hun kan kun komme af med den ved at hoste, og jo mere slim (mere fysisk aktivitet), jo mere vil hun hoste, og til sidst vil det blive kronisk, og hun vil hoste selvom hun ikke har været fysisk aktiv.

 

Man kan så fjerne et stykke af hendes gane for at lave mere plads i svælget, men da man kun kan fjerne noget af ganen, og ikke i siderne eller bunden (hvor musklerne sidder) af ganen, så vil dette kun have en begrænset effekt, og efter et vist stykke tid vil effekten aftage...

 

Og under alle omstændigheder, så lyder det i mine ører fuldstændigt vanvittig og smertefuldt at fjerne noget af hendes gane, så det kommer slet ikke på tale!

 

Øv - sikke en l*rte besked at få :genert:

 

Både for din og Bos skyld :ae: men så sandelig også for Lunas :ae: for det sætter hendes sygdomsforløb noget i relief, at det har så langt rækkende konsekvenser :cry:

 

Ja, det kommer meget bag på mig, jeg troede rent faktisk at vi nu bare skulle have hende tilbage i god form, og så var det overstået...

 

Jeg har ikke rigtig kunne se hvorfor dyrlægen tog det så alvorligt at Luna hostede, hun hostede jo kun meget lidt. Men efter oplevelse hvor hun vågnede om natten og slet ikke kunne holde op med at hoste igen, så er det ligesom gået op for mig hvad vi har i vente hvis vi ikke passer på...

 

Øv en besked:megaked:. Håber virkelig, at Luna med tiden får det bedre, så hun kan lege med andre hunde igen, men jeg ville jo nok vælge dyrlægens råd i dette tilfælde og så glemme alt om hund nr 2 - i hvert fald til I er helt sikre på, at Luna ville kunne klare det (og spørgsmålet vi jo altid være, om I nogensiden kan være helt sikre). Det ville være så synd for alle - jer, Luna og den lille nye hund - hvis det viste sig, at det ikke går:cry:.

Hader når der kommer "grus i maskinen" :bighug:

 

Det er jo netop humlen ved det hele, det ville være så forfærdeligt at anskaffe sig endnu en hund, for efter et stykke tid at finde ud af at den gør Luna syg :cry: For det første vil vi så være nødt til at skaffe os af med en hund vi allerede er kommet til at elske, og derefter skal vi så finde ud af om de skader vi har påført Luna er permanente...

 

Jeg tror sgu ikke at jeg tør løbe risikoen...

 

Men hun må heldigvis stadig gerne lege med sine hundevenner, det har hun jo indtil nu ikke hostet af, jeg skal bare sørge for at hun får hviledage bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan så fjerne et stykke af hendes gane for at lave mere plads i svælget, men da man kun kan fjerne noget af ganen, og ikke i siderne eller bunden (hvor musklerne sidder) af ganen, så vil dette kun have en begrænset effekt, og efter et vist stykke tid vil effekten aftage...

 

Nej og hvis det alligevel vil være lige gyldigt efter et stykke tid, så lyder det også ret omsonst i mine ører.

 

Men æv da :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er der jo også gamle, rolige hunde som mangler nye hjem :engel:

 

Det sidder vi netop og snakker om, om det måske var en mulighed at vi i stedet for en hvalp, fik en voksen hund.

 

Nu har jeg jo aldrig haft voksne hunde sammen, men hvis vi nu anskaffede os en voksen hund, ville de så undlade at lege hver dag, og bare tusse rundt sammen? Jeg er godt klar over at der lige til at starte med vil være gang i den, de skal jo lige lære hinanden at kende, men når de har lært hinanden at kende, vil de så holde op med at lege på daglig basis?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sidder vi netop og snakker om, om det måske var en mulighed at vi i stedet for en hvalp, fik en voksen hund.

 

Nu har jeg jo aldrig haft voksne hunde sammen, men hvis vi nu anskaffede os en voksen hund, ville de så undlade at lege hver dag, og bare tusse rundt sammen? Jeg er godt klar over at der lige til at starte med vil være gang i den, de skal jo lige lære hinanden at kende, men når de har lært hinanden at kende, vil de så holde op med at lege på daglig basis?

Stod det til gamle Max, så have mitte og han leget sammen hver dag - men mitte har jo den der idé om at man ikke leger indedørs (med 1 hund undtaget) og han var altså den ældste af de to :blink:

 

Om de forsat vil lege er jo slet ikke til at forudsige - race og især individ har vel meget at sige...

 

Men hvem siger at Luna, når hun bliver voksen, gider at lege hver dag ? :blink: Rigtig mange hunde når de bliver voksne, bliver anderledes i det med leg. Der kan sagtens stadig leges, men måske ikke lige hver dag :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sidder vi netop og snakker om, om det måske var en mulighed at vi i stedet for en hvalp, fik en voksen hund.

 

Nu har jeg jo aldrig haft voksne hunde sammen, men hvis vi nu anskaffede os en voksen hund, ville de så undlade at lege hver dag, og bare tusse rundt sammen? Jeg er godt klar over at der lige til at starte med vil være gang i den, de skal jo lige lære hinanden at kende, men når de har lært hinanden at kende, vil de så holde op med at lege på daglig basis?

det kommer an på hundens sind, og hvor voksen du snakker om. Men jeg skulle da mene at en rolig hund (nok ikke en anden bull-type :mrgreen:) på 6-8 år skulle være rolig nok til ikke at lege vildt meget hver dag.. Og en hund i den alder kan jo sagtens indeholde mange gode år + træning endnu :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

det kommer an på hundens sind, og hvor voksen du snakker om. Men jeg skulle da mene at en rolig hund (nok ikke en anden bull-type :mrgreen:) på 6-8 år skulle være rolig nok til ikke at lege vildt meget hver dag.. Og en hund i den alder kan jo sagtens indeholde mange gode år + træning endnu :5up:

 

Så du mener at vi skal helt op i 6-8 år før gejsten går af dem?

 

Og nej, ønsket om en staff er nok strøget af listen, der er vist ikke særlig stor sandsynlighed for at den vil lade chancen for en omgang leg gå dens næse forbi :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

...nå ja og min gamle plejehund gad da ikke lege hver dag efter han rundede de 6-7 år, måske Max bare var et særtilfælde der troede han var kommet i lege-himlen da han flyttede herind :vedikke::lol: - de var begge to retrivere, den ene labber og den anden golden.

 

Jeg kan godt høre at jeg skal til at revurdere min smag i hunde hvis jeg skal have endnu en hund, lab og golden har aldrig rigtig været med i mine tanker om en kommende hund :hmm:

 

Jeg kan jo bedst lide dem med lidt frækhed over sig, dem der en i mellem laver et eller andet fuldstændigt uforudsigeligt og sjovt, men det harmonerer jo ikke rigtig med en rolig hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt høre at jeg skal til at revurdere min smag i hunde hvis jeg skal have endnu en hund, lab og golden har aldrig rigtig været med i mine tanker om en kommende hund :hmm:

 

Jeg kan jo bedst lide dem med lidt frækhed over sig, dem der en i mellem laver et eller andet fuldstændigt uforudsigeligt og sjovt, men det harmonerer jo ikke rigtig med en rolig hund...

 

En berner? :hmm: :mrgreen:

 

Det gør Møffe da i hvert fald! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt høre at jeg skal til at revurdere min smag i hunde hvis jeg skal have endnu en hund, lab og golden har aldrig rigtig været med i mine tanker om en kommende hund :hmm:

 

Jeg kan jo bedst lide dem med lidt frækhed over sig, dem der en i mellem laver et eller andet fuldstændigt uforudsigeligt og sjovt, men det harmonerer jo ikke rigtig med en rolig hund...

HALLÅÅÅÅ....og jeg kan høre du ikke kender en retti retriver :fornaermet:

 

At man er rolig og voksen, nogen gange, betyder ikke at man ikke også både kan være fræk og kreativ. Jeg har kendt masser af retrivere som har passeret igennem min lille stue, de er kommet i mange farver, aldre og udgaver og har uden problemer både været møg-hunde, møg-kræ, møg-øre ........og bare dejlige :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...