Hop til indhold

Jeres fordomme og tanker om omplaceringshunde?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Har også tænkt mig at have lidt fokus på det der med, at nogle tror man kommer nemmere om ved det, ved at vælge en voksen hund.

 

Man har jo set folk der tror de slipper for hundetræning, alene hjemmeproblemer osv. ved at vælge en hund, der allerede er "trænet" :damn:

Ofte med det resultat at hunden så ryger videre til næste hjem, når nu den ikke kunne det, som den skulle kunne og folk fatter hat af at en lydig og nem hund kræver arbejde og vedligeholdelse uanset hvad den kan på forhånd :evil:

 

Det skal i hverfald ikke være ud fra "magelighed" alene, at man vælger en genbrugshund!

 

Men alle tanker er hjertelig velkommen - Vil gerne have så mange vinkler på det som overhovedet muligt.

 

Og hvis du kan uddybe hvorfor, du har ikke bare én, men to omplaceringshunde og hvad de giver dig, fremfor hvis du havde valgt en hvalp, så skriv endelig :5up:

 

Jamen det er lidt nemt i mit tilfælde, da mysla bare er en upser:lol: De første mange år med sheila og alle de problemer det indebar gjorde at jeg næste gang ville have en hvalp.. Det blev det så ikke, det var ligesom sådan at skulle jeg have en hund mere overhovedet, så var mysla en kendt hund i forvejen hvor jeg vidste hvad jeg fik, så hun flyttede stille og roligt over til mig.

 

Nu har jeg det sådan at jeg har svært ved at se mig selv få en hund fra hvalp faktisk... Synes det er så svært at vurdere personligheden hos en hund på 8 uger og da jeg nu har oplevet hvordan det er at have sheila, hvor jeg blev forelsket i det sekund jeg hentede det gule lyn på 11 mdr og så at have mysla, som jeg har kendt fra hun var 5 uger og fulgt hele opvæksten og alligevel ikke står mit hjerte helt så nær... Ja, så har jeg bare oplevet mig selv falde pladask for hunde i alle aldre, klar til at putte dem i lommen, men jeg har sjældent oplevet det samme med en hvalp..

 

Så næste hund kan meget vel blive en omplassering igen og kender jeg mig selv ret, så sikkert en lidt problmematisk hyperaktiv en af slagsen:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at mange nævner at "man" tror man får en veltrænet "perfekt" hund, hvis man vælger en voksen omplaceringshund.

Herovre kæmper man jo meget med den modsatte fordom, at ALLE internatshunde har problemer, og der må være noget galt med dem, ellers ville de jo ikke være endt på internat.. Fakta er at der, i hvertfald herovre, findes tusindvis af problemfri, venlige hunde som bare er endt i en uheldig situation helt ude af deres eller tidligere ejers kontrol, og som bare gerne vil have en ny familie at høre til hos.

 

nej, den hører jeg også ofte herhjemme og det er jo også forkert.. Altså det er jo ikke enten eller, der er jo omplasseringshunde i begge kategorier:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været med til flere lykkelige omplaceringer, men har selv altid svoret at jeg kun ville have hvalpe. Så var der en hund til omplacering fra en kennel som jeg meget gerne ville have hund fra og vi slog til.

Nogle ting har været nemme andre sværere end vi troede. Vores nye hund har jo ikke lært alt det der er rutine for vores andre hunde og det kan godt være lidt sværere at bære over med en næsten voksen hund, end med en lille hvalp.

MEN - hun elsker sit nye hjem og sit nye liv med masser af leg og læring. Hun er hurtig i hovedet og jeg er sikker på at vi starter til konkurrencer til foråret. Derforuden er hun køn og kærlig så hun er blevet vores lille kælegris.

Der er folk der stiller totalt urimelige krav til deres hund og derfor er der også flere ret uproblematiske hunde til omplacering. En af mine kursister fik en vidunderlig 14-ugers hvalp. Den blev omplaceret fordi den ikke var renlig da den var 12 uger! Naturligvis skal man se sig for, men jeg vil tage en "brugt" hund en anden gang, når den rette dukker op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har også selv måtte ryste på hovedet af de spørgsmål og kommentarer.

 

Bamse, som var en stor udfordring og stadig er det, og som var 4 år da vi fik ham, er den hund der har fået den mest specielle plads i hjertet hos mig.

 

Jeg har svært ved at se mig selv have andet end omplaceringshunde når engang det bliver aktuelt at få en ny.

 

Men er det egentlig så meget anderledes end at vælge en hvalp?

Handler det ikke rigtig meget om, at sætte kriterierne og så finde den perfekte hund ud fra dem?

 

Det skal jo ikke være en OP hund, bare fordi den mangler et nyt hjem - Det skal jo være én der passer til de ønsker og behov man har og man skal kunne tilbyde den det den har brug for.

 

Er det egentlig så meget anderledes, end det er at få hvalp, når det kommer til stykket?

Der har man jo heller ikke nogen garantier for, om den prægning man ønsker og hvis man ikke sørger for at lave et godt stykke forarbejde, kan man jo nemt komme hjem med en hvalp der allerede har dårlige erfaringer.

 

Hvad med de tilfælde hvor man gennem raceklubberne omplacere hunde - Ser i anderledes på de hunde, end dem man finder på DBA og hvor man ellers finder sin hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er der bare kommet rigtig mange gode kommentarer og mange gode historier.

Tak for det!!

 

Synes der er kommet rigtig mange gode vinkler på det at få en genbrugshund.

 

Især det med, at det en tidligere ejer synes er problemadfærd ikke nødvendigvis er det for vedkommende der overtager hunden - OG OMVENDT!

Fornemmer at netop det, er det der afholder rigtig mange fra at overtage en genbrugshund - Og med grund!

 

Men hvad er jeres reaktion på følgende ting, jeg bare lige slynger ud:

 

- Man kommer ikke til at elske og holde lige så meget af en genbrugshund, som hvis man havde haft den fra hvalp

 

jow det gør man:lun: Det bånd, jeg havde med Cleo var anderledes end når jeg har haft hunde fra hvalp. Hun var bare så meget mere hengiven på en eller anden uforklarlig måde.

 

- En genbrugshund knytter sig ikke lige så meget til sin nye familie, som en hvalp gør

 

jow det gør den bestemt. Cleo var meget mere "afhængig" af én og knyttede sig på en mere intensiv måde end mine hvalpe gjorde. Hun var sådan mere taknemmelig for, at være kommet til mig, hvor hvalpene var mere sådan: self. elsker de mig og selvf. skal jeg da være her:lun:

 

- Man kan ikke selv forme og præge en genbrugshund

 

ork jo

 

-Man undgår færre alvorlige sygdomme hos sin hund, ved at vælge en omplaceringshund, da tidligere ejer ville have opdaget det allerede

 

passer nødvendigvis ikke

 

- Man kan ikke komme til at starte konkurrencer og træne seriøst med en genbrugshund, hvis den er mere end 1 år gammel, da der er lukket for indlæringen

 

Passer ikke

 

Alle kommentarer er nogle jeg har hørt rundt omkring, og jeg har selvfølgelig ikke taget alle dem med, som vi har fået frem her i tråden.

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg mener det var Anders Hallgren, der sagde/skrev, at man ofte fik et ekstremt nært forhold til en hund med en trist forhistorie. Og det kan jeg kun skrive under på. En hvalp vil som oftest have den indstilling at alle mennesker er sjove og dejlige. Hvalpe på internatet er oftest 'troløse', forstået på den måde, at de gerne opsøger enhver der kalder/lokker/frister med godbidder/venlig stemme/sjov.

 

En hund der ikke har haft det godt, derimod, vil ofte have mistet troen på mennesker, samtidig med den stadig har et dybtliggende behov/ønske om kontakt, omsorg og varme. Vinder man den hund, så overøses man med hengivenhed og taknemmelighed, som om man udgør 'drømmen om mennesket', der egentlig var bristet, men så, stik imod alle odds, alligevel viser sig at gå i opfyldelse.

 

Det man ikke kan vide på forhånd med sådan en hund er, om den kommer til at generalisere (alle mennesker er gode alligevel) eller man bliver 'den eneste ene' for hunden. Jeg har oplevet begge dele mange gange.

 

Dette er jo kun en lille flig af emnet 'omplaceringshund', men det illustrerer vist meget godt at det kan være yderst uforudsigeligt at binde an med. Vi er ovre i den stik modsatte grøft af at vælge en bestemt hund af bestemte linier, fordi forældre og bedsteforældre var sådan og sådan og man derfor kan forvente noget lignende.

 

Personligt finder jeg det meget charmerende og givende - Suzanne Clouthier skrev i sin (berømte) Bones Would Rain From The sky om 'statisk kvalitet' kontra 'dynamisk kvalitet', hvor hun beskrev statisk kvalitet som f.eks. det man kan forvente af et besøg i Disneyland; man forventer at møde Mickey, Fedtmule, Anders And og man forventer at forlystelserne kører... ellers bliver man skuffet. McDonalds er også statisk kvalitet: vi ved hvad vi får, uanset om vi er i Danmark, Thailand eller USA. Dynamisk kvalitet handler om at søge det bedste i hver dag, uanset hvad forudsætningerne så måtte være, og uden på forhånd at vide, nøjagtigt hvor man ender.

 

Lige til sidst, som en sidebemærkning: det er jo langt fra alle genbrugshunde der har alenlange 'bagagelister' med. På vores hjemmeside (www.ddaa.dk) kan man f.eks. lige nu finde en hvalp på bare 4 mdr. . indleveret 'fordi ejer ikke måtte have hund' - og det er langt fra enestående, der kommer ofte små hvalpe med en forhistorie a la "der er en lille forhindring for mig i at holde hund, men så slemt er det vel ikke?", hvor det så hurtigt viser sig, at jo... det var det!!! Det kan f.eks. være allergi, fysiske skavanker (typisk ryg- eller knæskader) eller bare at man er blevet ældre og opdager man ikke kan overkomme så meget som i sine yngre dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Braarup

- Man kommer ikke til at elske og holde lige så meget af en genbrugshund, som hvis man havde haft den fra hvalp.

 

Sludder - Hun var en del af familien fra dag 1...

 

- En genbrugshund knytter sig ikke lige så meget til sin nye familie, som en hvalp gør

 

Sludder - Hun nyder vi alle springer for hende...

 

- Man kan ikke selv forme og præge en genbrugshund

 

Sludder, det handler om kærlighed og træning...

 

-Man undgår færre alvorlige sygdomme hos sin hund, ved at vælge en omplaceringshund, da tidligere ejer ville have opdaget det allerede'

 

Sludder, sygdomme kan komme på alle tidspunkter, præcist som hos mennesker...

 

- Man kan ikke komme til at starte konkurrencer og træne seriøst med en genbrugshund, hvis den er mere end 1 år gammel, da der er lukket for indlæringen...

 

Sludder, nægter at tro på, der findes en hund, der ikke kan og vil lære mere...

(Ordsproget: "Man kan ikke lære en gammel hund nye tricks" - Lever desværre i bedste velgående)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...