luckyluna Skrevet September 7, 2010 Rapporter Share Skrevet September 7, 2010 Ja, hvordan har I indlært det? Mysla (islandsk fårehund) finder det ikke videre naturligt det der med at finde genstande og komme med dem. Hun kan dog næsten en færdig apport, så det er ikke den del der er besværlig, men søget. Hun kan finde den rigtige pind/grankogle i skoven bare med fært på, men der ser hun den kastet og ved så lidt mere hvad hun skal. Hun har problemer med at forstå hvad hun skal lede efter hvis jeg gemmer den inde eller i haven uden at kaste. Så hvordan er i gået frem? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Jeg lærte Chivas næseprøven på følgende måde: Det første stykke tid holdt jeg én pind i hånden og han fik så et klik hver gang han duttede på den (han fik aldrig lov at tage den i munden), senere lagde jeg den ned på jorden hvor han så skulle dutte på den -stadig kun den ene og han 'måtte' ikke tage den i munden. Så tog jeg den med fært op i hånden igen, sammen med én uden fært -det kræver jo selvfølgelig at man har en plastik handske eller pose på hånden... Og så blev han klikket for at dutte på den rigtige, når han kunne det så blev de begge to lagt ned på jorden, hvor der så stille og roligt blev udvidet med flere og flere pinde uden fært, ind til vi var oppe på fem pinde uden og en med fært, han skulle stadig bare dutte på den rigtig for at få et klik, og da han efterhånden (ret hurtigt) fandt den rigtige og dutte på HVER gang, holdt jeg så klikket tilbage hvor efter han i løbet af ganske få sekunder tilbød at komme med den og så var det sådan set det, så var den øvelse indlært med et super sikkert og meget roligt og ustresset søg -og afslutningen kendte han jo fra apport øvelsen, selvom han indtil da aldrig havde haft en næsepind i munden :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Jeg lærte Chivas næseprøven på følgende måde: Det første stykke tid holdt jeg én pind i hånden og han fik så et klik hver gang han duttede på den (han fik aldrig lov at tage den i munden), senere lagde jeg den ned på jorden hvor han så skulle dutte på den -stadig kun den ene og han 'måtte' ikke tage den i munden. Så tog jeg den med fært op i hånden igen, sammen med én uden fært -det kræver jo selvfølgelig at man har en plastik handske eller pose på hånden... Og så blev han klikket for at dutte på den rigtige, når han kunne det så blev de begge to lagt ned på jorden, hvor der så stille og roligt blev udvidet med flere og flere pinde uden fært, ind til vi var oppe på fem pinde uden og en med fært, han skulle stadig bare dutte på den rigtig for at få et klik, og da han efterhånden (ret hurtigt) fandt den rigtige og dutte på HVER gang, holdt jeg så klikket tilbage hvor efter han i løbet af ganske få sekunder tilbød at komme med den og så var det sådan set det, så var den øvelse indlært med et super sikkert og meget roligt og ustresset søg -og afslutningen kendte han jo fra apport øvelsen, selvom han indtil da aldrig havde haft en næsepind i munden :blink: Tak for tippet:mrgreen: Hermed afprøvet med succes - med klemmer. Vi er kørt lidt fast i indlæring af apportering, så vi har vist trængt til at lære det på en anden måde, så nu starter vi bare med at træne søg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Tak for tippet:mrgreen:Hermed afprøvet med succes - med klemmer. Vi er kørt lidt fast i indlæring af apportering, så vi har vist trængt til at lære det på en anden måde, så nu starter vi bare med at træne søg. Klemmer, næseprøver, post-its.. det er i og for sig lige meget, når det drejer sig om søgedelen. De skal lære færtdiskriminering og så er objektet sådan set ligegyldigt. Vi træner søgedelen med post-its og selve apporteringen med næseprøver og apporter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Klemmer, næseprøver, post-its.. det er i og for sig lige meget, når det drejer sig om søgedelen. De skal lære færtdiskriminering og så er objektet sådan set ligegyldigt. Vi træner søgedelen med post-its og selve apporteringen med næseprøver og apporter. Det var da en god ide med post-its, dem kan man jo bare smide ud og tage nogle nye. Jeg har haft klemmer i blød. Klistrer du dem så bare på gulvet/smider dem på græsset eller hvad? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Jeg lærte Chivas næseprøven på følgende måde: Det første stykke tid holdt jeg én pind i hånden og han fik så et klik hver gang han duttede på den (han fik aldrig lov at tage den i munden), senere lagde jeg den ned på jorden hvor han så skulle dutte på den -stadig kun den ene og han 'måtte' ikke tage den i munden. Så tog jeg den med fært op i hånden igen, sammen med én uden fært -det kræver jo selvfølgelig at man har en plastik handske eller pose på hånden... Og så blev han klikket for at dutte på den rigtige, når han kunne det så blev de begge to lagt ned på jorden, hvor der så stille og roligt blev udvidet med flere og flere pinde uden fært, ind til vi var oppe på fem pinde uden og en med fært, han skulle stadig bare dutte på den rigtig for at få et klik, og da han efterhånden (ret hurtigt) fandt den rigtige og dutte på HVER gang, holdt jeg så klikket tilbage hvor efter han i løbet af ganske få sekunder tilbød at komme med den og så var det sådan set det, så var den øvelse indlært med et super sikkert og meget roligt og ustresset søg -og afslutningen kendte han jo fra apport øvelsen, selvom han indtil da aldrig havde haft en næsepind i munden :blink: Tak, det var jo egentlig sådan at jeg trænede blandt andet, da Sheila lærte det. må se om Mysla er kvik nok til at finde du af det;-) Ved bare ikke om hun overhovedet tænder for næsen i den træning, så hun kan finde ud af forskellen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Det var da en god ide med post-its, dem kan man jo bare smide ud og tage nogle nye. Jeg har haft klemmer i blød.Klistrer du dem så bare på gulvet/smider dem på græsset eller hvad? Jeg klistrer dem på gulvet eller væggen eller holder dem i hånden. Jeg starter med at holde dem i hånden. Jeg er rigtig glad for metoden fordi det ikke opfordrer hunden til at tage genstande i munden og er lettere at få den til at bruge næsen. Når man så skal overføre det til pinden kan man starte med at klistre lappen på pinden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Vores træner vil have vi skal træne med klemmer, hvor der er klemt en godbid fast i den rigtige.... Og så finder hun da også klemmen men om hun kopler min lugt på er jeg i tvivl om? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Vores træner vil have vi skal træne med klemmer, hvor der er klemt en godbid fast i den rigtige.... Og så finder hun da også klemmen men om hun kopler min lugt på er jeg i tvivl om? Ja okay, dén metode ville jeg så overhovdet ikke forsøge mig med Hvorfor gå så mange omveje for at lære hunden at reagere på din lugt? Og jo, jeg tror såmænd nok at mysla skal fange den, hun vil hurtigt lære at det kun udløser belønning når hun markere på den genstand med din duft Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Jeg har gjort som Siri og senere som Aussiepower.... hjemme træner jeg med pejsetændstikker - efter brug og smid væk princippet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Ja okay, dén metode ville jeg så overhovdet ikke forsøge mig med Hvorfor gå så mange omveje for at lære hunden at reagere på din lugt? Og jo, jeg tror såmænd nok at mysla skal fange den, hun vil hurtigt lære at det kun udløser belønning når hun markere på den genstand med din duft Nej, jeg var også skeptisk.. tænkte hun kan jo finde min grankogle blandt en milliard andre, så hun skal bare vide det er det jeg vil have hende til;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Der er mange træningsmetoder til forskellige øvelser... men netop næseprøven er der både en million metoder til og en million holdninger. Næseprøven er jo reelt set en kompleks øvelse, fordi der både er søgearbejde og apportering. Jeg oplever rigtig tit at det er netop den øvelse folk har problemer med. Så uanset metode, så handler det om at finde det der virker for dig og din hund. Og så er det min erfaring at det er vigtigt at huske at komme videre med øvelsen. Altså ikke at hænge fast i et delmoment. Så bliver det nemlig nogle gange svært at rykke videre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret September 7, 2010 Rapporter Share Besvaret September 7, 2010 Vores træner vil have vi skal træne med klemmer, hvor der er klemt en godbid fast i den rigtige.... Og så finder hun da også klemmen men om hun kopler min lugt på er jeg i tvivl om? Hvor træner I :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Hvor træner I :hmm: dkk viby. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret September 8, 2010 Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 dkk viby. Okaaaay.... deeet lyder spøjst! Var det eneste forslag til startindlæring? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Okaaaay.... deeet lyder spøjst! Var det eneste forslag til startindlæring? det var standard fornemmede jeg, vi skulle alle sammen kunne finde klemmen med godbidden til idag;-) første gang vi øvede det skulle vi så gemme sådan en godbidsklemme i højt græs og der gemte jeg bare uden og hun fandt den;-) Men vi skal på fortsætter hold med anden træner idag, så det kan jo være det er anderledes.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret September 8, 2010 Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Det er en underlig ingangsvinkel til næseprøve... Mine kursister får forbud mod at lægge næseprøven sammen med godbidder Ellers er fremgangsmåden som beksrevet tidligere i tråden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Det er en underlig ingangsvinkel til næseprøve... Mine kursister får forbud mod at lægge næseprøven sammen med godbidder Ellers er fremgangsmåden som beksrevet tidligere i tråden Hvorfor egentlig? Spørger bare af nysgerrighed, for hvad sker der ved det? Der er et eller andet i min hukommelse der siger mig noget, men jeg kan ikke komme på hvad. havde gang i et gammelt hund og træning og der var begge beskrevne fremgangsmåder faktisk via godbidder at få hunden til at søge. Enten som godbidder mellem pindene eller under den hunden skulle tage? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret September 8, 2010 Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Hvorfor egentlig? Spørger bare af nysgerrighed, for hvad sker der ved det? Der er et eller andet i min hukommelse der siger mig noget, men jeg kan ikke komme på hvad. havde gang i et gammelt hund og træning og der var begge beskrevne fremgangsmåder faktisk via godbidder at få hunden til at søge. Enten som godbidder mellem pindene eller under den hunden skulle tage? Fordi at det ikke er godbidsfært de skal finde. Det er din fært - det samme gælder til en prøve. Næseprøven må ikke komme i kontakt med godbidder. Så vænner du hunden til godbidsfært og tager til prøve er der øget risiko for at miste øvelsen - Det er for dyrt...! Jeg har også læst det i hund og træning, og det undrede mig meget. Men der var stadig ikke direkte godbidsfært på pinden. Der lå godbidder imellem dem, og det var såvidt jeg husker for at fremme søget... Det er ikke noget jeg vil afprøve med en beagle... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret September 8, 2010 Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Godbidder mellem pindene kan hjælpe hunde, der fokuserer for meget på at samle op, til at fokusere på søget.... jeg ville kun bruge det på MEGET apportglade hunde - som Kimmi f.eks. (hun ville så aldrig tage godbidderne ) Ellers er brugen af godbidder bare en omvej - ikke farligt eller forkert eller noget.... det svarer jo bare til at forsøge at lære hunden at gå lineføring ved at holde en godbid foran næsen på den hele tiden.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2010 Tak begge to. Tænkte nok det var noget i den stil også derfor jeg ikke har gjort hvad jeg fik for af lektier;-) Men ny træner idag og godt det samme vi ikke havde øvet for nu kom en anden metode i brug. 2 Pinde og klikke for at hun markerede på den rigtige:klap: Og mysla var da bare god var hun, hun lavede et par fejl, men hovedsageligt markerede eller endda kom hun med den rigtige! Og i det hele taget var træningen meget mere mig idag, men måske ikke så mærkeligt, eftersom denne træner selv klikkertræner;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts