Hop til indhold

Liva har HD :(


Dorte
 Share

Recommended Posts

Så har vi været til dyrlæge, massage og svømning - ja vi har travlt mig og Liva :mrgreen:

 

Hos dyrlægen skulle vi bare en tur på vægten - det kilo som var røget på i sidste uge var væk igen. Jeg mistænker vægten for at have fået en hjerneblødning i sidste uge :lol: Vi er nu "tilbage" på 33,3.

 

Hun fik også den sidste cartrophen indsprøjtning og en aftale om, at vi ses igen i april (1 måneds tid efter sidste troxocil).

 

Jeg "kom" til at lade være med at fortælle dem, at jeg har stoppet med j/d'en (hun sked simpelthen alt for meget) og gået over på Olivers Selected Fish.

 

Så var det videre til massage og hendes "skepsis" var sidste besøg var klart væk denne gang. Der var ballade i blikket på hende :roll: Kirsten fik da lov at komme til, men det var ikke nemt. Man kan klart mærke på hende, at hun p.t. er smertefri og understimuleret.

 

Heldigvis er Liva supercharmerende når hun er "ulydig" og vi tog os flere gange i at grine lidt af hende.

 

Her til formiddag har vi så været til prøvetime i svømmebassinet hos www.doxx.dk. Det gik rigtig godt. Hun skulle dog guides en hel del ned i vandet, men når hun først var kommet derned gik det fint. Hun ligger godt i vandet og bruger alle fire ben lige meget (sagde Annette).

 

Annette (som bl.a. arbejder sammen med Marianna Bendixen) sagde, at svømning faktisk er bedre end waterwalk, da der jo stadig er belastning i en waterwalk, hvor svømning er helt uden belastning. Derudover er svømning bedre end adfærdsmæssigt, da mange hunde panikker lidt ved at blive lukket nede i en boks.

 

Når vi når til et tidspunkt, hvor svømningen i sig selv ikke er nok, har hun modstrøm i vandet, som vi kan slå til.

 

Nu er damen træt og det bliver interessant at se i morgen, om vi måske har svømmet for meget eller om vi kan tage et par runder mere på tirsdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 209
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

Jeg "kom" til at lade være med at fortælle dem, at jeg har stoppet med j/d'en (hun sked simpelthen alt for meget) og gået over på Olivers Selected Fish.

det skal du ikke tage så tungt, vores foder ernærings ekspert hos vores dyrlæge hus sagde god for det så længe vi gav et tilskud med blålæbet musling. :5up:

Hendes titel er "Internationel Vetenary Nutrition adviser"

 

og lyder som en god dag :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

det skal du ikke tage så tungt, vores foder ernærings ekspert hos vores dyrlæge hus sagde god for det så længe vi gav et tilskud med blålæbet musling. :5up:

Hendes titel er "Internationel Vetenary Nutrition adviser"

 

og lyder som en god dag :klap:

 

Det er nemlig lige præcis derfor, at jeg "tør" gøre det

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en travl dag I har haft:-D

 

Super at vægten igen er, hvor den skal være - dumme vægt!!!! Hvad bilder den sig ind at gøre dig bekymret:fornaermet:

 

Hvor godt at I er kommet i gang med svømning - håber Liva bliver glad for det! Mht water walker vs svømning, så tror jeg igen det er en smagsag afhængig af hvem man spørger. Vi kommer jo hele tiden tilbage til, at man skal vælge at gøre det, som man føler er det rette for hunden.

Jeg vil give hende ret i, at det kan være stressende for hunden at blive lukket inde i tanken. Der gik 3 gange før Hayly helt forstod, hvad det gik ud på:5up:, men nu hvor hun har forstået det, går hun selv derind og sætter også frivilligt i gang med at gå - så ingen panik her:-D.

Har faktisk overvejet at prøve at tage derned, hvor I svømmer, med Hayly - som supplement til water walkeren (ikke som erstatning):5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en travl dag I har haft:-D

 

Super at vægten igen er, hvor den skal være - dumme vægt!!!! Hvad bilder den sig ind at gøre dig bekymret:fornaermet:

 

Hvor godt at I er kommet i gang med svømning - håber Liva bliver glad for det! Mht water walker vs svømning, så tror jeg igen det er en smagsag afhængig af hvem man spørger. Vi kommer jo hele tiden tilbage til, at man skal vælge at gøre det, som man føler er det rette for hunden.

Jeg vil give hende ret i, at det kan være stressende for hunden at blive lukket inde i tanken. Der gik 3 gange før Hayly helt forstod, hvad det gik ud på:5up:, men nu hvor hun har forstået det, går hun selv derind og sætter også frivilligt i gang med at gå - så ingen panik her:-D.

Har faktisk overvejet at prøve at tage derned, hvor I svømmer, med Hayly - som supplement til water walkeren (ikke som erstatning):5up:

 

Jeg er enig her:-D Min massør, som arbejder sammen med Charlotte Frigast mener at water walk er bedre. Så jeg tror også det er et spørgsmål om smagssag og hvilken hund det er:-D

 

Jeg satser også på, hvis jeg kan, både at svømme og waterwalke OG så gåtur i sand:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille har meget dårlige hofter, dyrlægen ville ikke engang sætte "bogstav" på, hun har fået fjernet den ene hoftekugle og på et tidspunkt skal den anden væk, men det går super for hende lige nu, så vi holder godt øje med hende. Vi går i Walkeren hver 1 1/2 uge nu og har gået der siden sommeren sidste år (Molly går også i walkeren, hun har moderat HD på venstre hofte). De elsker det. Så træner vi Rally én gang om ugen og ellers går vi en tur hver dag på ca. 1/2 time. Engang imellem tager vi vufferne med ud og går en længere tur et eller andet nyt og spændende sted. Vi fik af vide at det var godt at få bygget nogle muskler på og vedligeholde dem.

Vi har ikke prøvet svømning for vi fak af vide at man ikke kan være helt sikker på at hunden så brugte det/de dårlige ben lige så meget som de andre. Men det lyder da som et godt supplement til walkeren. Ved godt nok ikke lige hvordan de vil tage det, at skulle helt ned i vandet... hehe.

Vi har prøvet det til en hyggedag, med cavalier klubben og det synes Molly bestemt ikke var nogen succes, men det er måske et spg. om tilvænning...

Sidste år havde vi sat et stort bassin op til Sille og svømme i og det var da heller ikke fordi det var det fedeste, men hun blev bedre til det.

Mine hunde er også ret vilde med massage. Jeg har taget et massagekursus til hundehusbehov og det kan de bestemt godt lide.

 

Håber at Liva får et godt og langt hundeliv uden smerter. Det er dejligt at høre at du gør en masse for at hun skal få bygget musklerne op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været i svømmehal igen, og hun var allerede mere fortrolig med det.

 

Det sidste par runder var endda uden snor :klap:

 

Efter anbefaling fra ejeren af doxx (som er adfærdsbehandler) skal der gå 4-5 dage imellem her i starten. Det er nok til at stressen ved at være afsted og prøve noget meget nyt er ude af kroppen og kort nok til at det er genkendelse.

 

I morgen går turen så til massøren.

 

Et par (meget rystede) billeder fra mobilen. Det er dælme ikke nemt at tage billeder imens

 

dorte-albums-liva-ii-picture17273-2-gang-i-svommehal.jpg

 

dorte-albums-liva-ii-picture17272-2-gang-i-svommehal.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva ser da ud til at hygge sig gevaldigt i det bassin! Dejligt at I har mulighed for det.

 

Min Sadie er absolut ingen vandhund, så jeg tror ikke hun ville kunne lide det, hvis vi ellers havde muligheden, men hun er nu som 9-årig stadig symptomfri takket være akupunktur og motion. Det er efterhånden 3,5 år siden hun fik diagnosen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det går rigtig godt.

 

Vi har heldigvis været så heldige, at hun ikke havde konstante smerter inden, men "blot" havde to episoder med lidt stivhed i bagbenet.

 

Massøren har virkelig kunne mærke fremskridt, og vi skal kun at gå hver 14. dag.

 

Hun svømmer hver 4-5. dag (vi er faktisk lige kommet hjem fra svømning). Hun bliver mere og mere fortrolig med det og jeg synes, at jeg kan begynde at se lidt flere muskler på lårene.

 

Vi går også lidt mere nu og næsten oppe på samme som før diagnosen.

 

Det eneste, der ikke helt er styr på, er vægttabet. Men jeg talte med masssøren om det i onsdags, og hun mente bestemt ikke, at Liva er for tyk, og at jeg ikke behøvede bekymre mig alt for meget. Jeg regner med at skifte hende over på Canis Natural, som har lidt mindre fedt end Olivers Selected Fish.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor det dejligt at læse, at det går godt:klap: - glæder mig virkeligt!

 

Det med vægttabet skal nok komme - hun er jo ikke en overvægtig hund til at begynde med, så lad vær med at stresse over det.

Synes det lyder super godt, at du allerede kan se muskelforbedringer ifbm svømningen :5up:.

 

Det gider jeg heller ikke. Det er jo ikke fordi hun er fed. Hun har jo talje og alt muligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går rigtig godt.

 

Vi har heldigvis været så heldige, at hun ikke havde konstante smerter inden, men "blot" havde to episoder med lidt stivhed i bagbenet.

 

Massøren har virkelig kunne mærke fremskridt, og vi skal kun at gå hver 14. dag.

 

Hun svømmer hver 4-5. dag (vi er faktisk lige kommet hjem fra svømning). Hun bliver mere og mere fortrolig med det og jeg synes, at jeg kan begynde at se lidt flere muskler på lårene.

 

Vi går også lidt mere nu og næsten oppe på samme som før diagnosen.

 

Det eneste, der ikke helt er styr på, er vægttabet. Men jeg talte med masssøren om det i onsdags, og hun mente bestemt ikke, at Liva er for tyk, og at jeg ikke behøvede bekymre mig alt for meget. Jeg regner med at skifte hende over på Canis Natural, som har lidt mindre fedt end Olivers Selected Fish.

 

Det var da en rigtig dejlig opdatering, tak for den :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lækkert at høre:5up: De få procenter i fedt mængden i foderet gør altså en forskel. Sheila blev jo steriliseret og blev i den grad mere sulten, så jeg skiftede foder til et med en fedtprocent på 10 i stedet for de der 15-16 stykker hun normalt har fået... Og i stedet for at tage på har damen altså tabt sig!

Og det trængte hun så ikke til, men det betyder da bare at jeg ikke behøver holde så meget igen med maden og godbidderne af frygt for hun bliver tyk:klap:

 

Så god ide med noget foder med lidt mindre fedt, de der 16 % der er i olivers fisk er jo også i den høje ende;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går rigtig godt.

 

Vi har heldigvis været så heldige, at hun ikke havde konstante smerter inden, men "blot" havde to episoder med lidt stivhed i bagbenet.

 

Massøren har virkelig kunne mærke fremskridt, og vi skal kun at gå hver 14. dag.

 

Hun svømmer hver 4-5. dag (vi er faktisk lige kommet hjem fra svømning). Hun bliver mere og mere fortrolig med det og jeg synes, at jeg kan begynde at se lidt flere muskler på lårene.

 

Vi går også lidt mere nu og næsten oppe på samme som før diagnosen.

 

Det eneste, der ikke helt er styr på, er vægttabet. Men jeg talte med masssøren om det i onsdags, og hun mente bestemt ikke, at Liva er for tyk, og at jeg ikke behøvede bekymre mig alt for meget. Jeg regner med at skifte hende over på Canis Natural, som har lidt mindre fedt end Olivers Selected Fish.

 

Man bliver helt glad når man for gode nyheder. :-D Det er dejligt at hører :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lækkert at høre:5up: De få procenter i fedt mængden i foderet gør altså en forskel. Sheila blev jo steriliseret og blev i den grad mere sulten, så jeg skiftede foder til et med en fedtprocent på 10 i stedet for de der 15-16 stykker hun normalt har fået... Og i stedet for at tage på har damen altså tabt sig!

Og det trængte hun så ikke til, men det betyder da bare at jeg ikke behøver holde så meget igen med maden og godbidderne af frygt for hun bliver tyk:klap:

 

Så god ide med noget foder med lidt mindre fedt, de der 16 % der er i olivers fisk er jo også i den høje ende;-)

 

Liva er jo også steriliseret, så det arbejder også lidt imod hende.

 

Hvad får Sheila?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er det vist tid til en opdatering (også lidt til mig selv, så jeg selv kan gå tilbage i tråden :mrgreen:)

 

Vi var til massage i onsdags - og er nu kommet så langt, at massøren ikke længere vil se hende fast, men kun når jeg synes, at hun trænger.

 

Hun aflaster meget på forparten, og hun var meget spændt i skuldrene.

 

Liva nyder det virkelig og har virkelig fået charmereret sig ind på Kirsten (massøren). I onsdag fik hun at vide, at hvis "du ikke vil bo hjemme hos mor længere, må du meget gerne flytte ind hos os". Liva svarede med et møz :lun:

 

Som de af jer som var med i søndags oplevede, så har hun stadig ikke selv opdaget, at der er noget galt med hende :5up: Hun kører bare på, som hun altid har gjort.

 

Vi er startet på Canis Natural, og var lige en tur forbi dyrlægen for at notere en startvægt. Hun ligger på 33,3 i øjeblikket. Hun er fint slank; talje og ribben som kan anes. Hvis hun ikke havde problemer med hoften, ville vægten være helt perfekt, men forhåbentlig kan der ryge et kilo nu på en foder med mindre fedt i.

 

Hun elsker stadig at svømme. I morgen har vi inviteret moster (uden Eddie) med, så vi kan få taget nogle ordentlige billeder :mrgreen:

 

Jeg har købt en Østrand sækkeseng fra en kollega, hvis berner ikke gider ligge på den. Hun bruger den en del, men foretrækker nu stadig sofaen.

 

Hmmm det var vist det. Alt i alt går det rigtig godt :banan::banan::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med en opdatering:5up:

 

Spændende hvad du kommer til at synes om det nye foder - husk endelig at komme med en opdatering!

 

Hvor er dejligt at læse, at Liva er blevet så glad sin massage:-D - og endnu bedre at I nu er nået så langt i forløbet, at I skal komme fast men kun efter behov:5up:.

 

Glæder mig til at se billeder af svømningen - husk endelig at lægge nogle billeder herind, så vi kan se, hvor dygtig hun er blevet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...