Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Så ville man da for alvor more sine naboer, hæhæ.

 

Mine naboer ville ikke trække en mine..

 

Nu har de set ringtræning, dummytræning, og en fasan blive kylet rundt i haven, men vi begge har løbet rundt og sagt pip/skræp lyde..

 

At Cody får en bolledukke derude, lægger de bare oven i galskaben..

 

Mit problem er hvad kommando man skal lægge på?

 

"Knep den", lyder nok ikke så pænt, når der måske står en fin dame med sin elskede lille tæve..

 

Og kan lige se mig rende rundt i haven og råbe "¤¤¤¤ den, Cody.. Døøgtiiig

 

 

:sjov::sjov::sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mine naboer ville ikke trække en mine..

 

Nu har de set ringtræning, dummytræning, og en fasan blive kylet rundt i haven, men vi begge har løbet rundt og sagt pip/skræp lyde..

 

At Cody får en bolledukke derude, lægger de bare oven i galskaben..

 

Mit problem er hvad kommando man skal lægge på?

 

"Knep den", lyder nok ikke så pænt, når der måske står en fin dame med sin elskede lille tæve..

 

Og kan lige se mig rende rundt i haven og råbe "¤¤¤¤ den, Cody.. Døøgtiiig

 

 

:sjov::sjov::sjov:

 

*fnis*

 

Tror du ikke, at han udmærket vil forstå et "værsgo'"? :cool: Det er i hvert fald det jeg påtænker, hvis det nogensinde skulle blive aktuelt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget tyder på at denne tråd hellere må dø nu.

Noget? Hvilket "noget"?

 

Du har fået over 200 svar, til trods for dine mangelfulde oplysninger. Vi er mange, der brugt tid på at svare dig, og du har omhyggeligt ikke svaret på særligt meget.

 

Hvordan vil du have, at man skal tage dig alvorligt en anden gang? Specielt når du i en anden tråd skriver, at du er i gang med at lave "nye racer".

 

Gudfader bevar's.

Redigeret af Dina
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror selvfølgelig på, at Sigurd har hunde. Hun skriver, hendes interesser er avl og nye hunderacer - det betyder ikke, at det er det hun laver. Jeg læser da også om racer som alaskan husky, det behøver jeg jo ikke have en for.

Skulle man mene noget om nye racer, er det da interessant hvorfor man blander lige præcis dé hunde - og kan man gøre den nye race sundere end de blandinger de kom fra, etc etc.

 

Sigurd har i et andet indlæg skrevet, at der ikke findes så mange af hendes race i DK, og derfor ønsker hun ikke sige det.

Jeg synes det er ærgeligt, at hun har så lidt tillid til gruppen herinde, og jo, føler mig da også lidt dum, at Sigurd kan læse om og se mange billeder af min hund, men på den anden side ville det jo være svært at diskutere mange ting herinde, hvis vi ikke havde lidt baggrundsinfo og lidt race specifikationer, så tror jeg bare jeg fortsætter med, at have samojed skrevet overalt hvor jeg kommer herinde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror selvfølgelig på, at Sigurd har hunde.

Hvorvidt Sigurd har hunde eller ej, aner jeg ikke lige så lidt som jeg ved, hvorfor hun kalder sig et mandsnavn. Ikke at det egentlig gør mig noget, men jeg finder det da forvirrende.

 

Hun skriver, hendes interesser er avl og nye hunderacer -

Det, jeg bed mærke i, var, at hun var interesseret i at udvikle nye hunderacer (muligvis ikke helt den formulering, men meningen er den samme).

 

Det betyder enten, at hun parrer 2 forskellige racehunde eller at hun parrer to blandingshunde (eller en racehund og en blandingshund, what ever). Det kan man i mine øjne ikke kaldes at udvikle en ny race. Det giver blot blandingshunde, hvilket jo i sig selv kan være udmærket.

 

For at lave en ny race skal man - hver gang man parrer to hunde af den ny race - kunne være sikker på at få afkom, der ligner begge forældredyr. Fx: parrer man en labrador med en anden labrador, så får man hver og hver eneste gang en labrador.

 

Det vil ikke være tilfældet med den metode, som jeg tror, at Sigurd anvender.

 

Sigurd har i et andet indlæg skrevet, at der ikke findes så mange af hendes race i DK,

Nej, det tror jeg på. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorvidt Sigurd har hunde eller ej, aner jeg ikke lige så lidt som jeg ved, hvorfor hun kalder sig et mandsnavn. Ikke at det egentlig gør mig noget, men jeg finder det da forvirrende.

 

Nårhh, altså mit brugernavn er min første hunds navn, og han var også en ja, han.

 

Det, jeg bed mærke i, var, at hun var interesseret i at udvikle nye hunderacer (muligvis ikke helt den formulering, men meningen er den samme).

Udvikling af nye racer...

 

Eller - nu skal jeg selvfølgelig ikke bestemme hvad Sigurd kan lide og ikke lide, men synes bare ret skal være ret, der er stor forskel på det du skriver, og det Sigurd har skrevet i det andet indlæg :-)

 

Det betyder enten, at hun parrer 2 forskellige racehunde eller at hun parrer to blandingshunde (eller en racehund og en blandingshund, what ever). Det kan man i mine øjne ikke kaldes at udvikle en ny race. Det giver blot blandingshunde, hvilket jo i sig selv kan være udmærket.

 

For at lave en ny race skal man - hver gang man parrer to hunde af den ny race - kunne være sikker på at få afkom, der ligner begge forældredyr. Fx: parrer man en labrador med en anden labrador, så får man hver og hver eneste gang en labrador.

 

Det vil ikke være tilfældet med den metode, som jeg tror, at Sigurd anvender.

 

 

Nej, det tror jeg på. :slem:

Oooog sidste info herfra (ja, jeg kan huske hvad folk skriver :mrgreen:), Sigurd opdrætter DKK hunde.

 

Alaskan Husky er ikke en anerkendt race, sådan noget tager laaang tid, men f.eks. Dansk Spids er blevet fremavlet igen, blandet med bl.a. samojed, det er en anerkendt race med tavle og hele baduljen. Altså, de fåes selvfølgelig også uden tavle :-D

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Blot vil jeg gerne med tråden opfordre ejere som annoncerer deres hanhunde til avl, om at tænke på, at det måske kræver en del forarbejde.

 

Jeg har helt klart fået noget ud af tråden, blandt de mange spørgsmål jeg har på tjeklisten, har jeg ALDRIG spurgt tæve-ejeren, om vedkommende kunne finde på at holde sin tæve fast!

 

Tanken om at stå og opleve det overgreb og ikke nå at stoppe det, før min han er hoppet på...det er en grum tanke!

 

Har erfaring fra over 100 parringer (nej, ikke egne hunde alle sammen) og det er da utroligt sjældent tæven siger fra :hmm: og slet ikke tæver, der var klar til befrugtning.

 

Men min han er allerede i hård træning, til glæde for husarerne har jeg bestilt et kamera, så alle snart kan se Petrine oplære sin lillebror i sexlivets ædle kunst :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårhh, altså mit brugernavn er min første hunds navn, og han var også en ja, han.

Ups. Det havde jeg ikke lige tænkt på i farten. Du kan sagtens have ret. Men det ér da lidt tankevækkende, at Sigurd nu har ændret sin status fra kvinde til mand?!

 

Eller.....er det nu hunden, der skriver? :slem:

 

Det kan godt være, at Sigurd opdrætter DKK-hunde, men det er der vel ingen grund til at skjule? Der er da mange opdrættere på mange forskellige hundefora, og det er almindeligt og meget naturligt at læse, at de skriver begejstret om netop deres racer.

 

Og yderligere mistro opstod hos mig, da jeg læste, at Sigurd i en anden tråd skrev "En af mine store interesser er hundeavl. Herunder positiv udvikling af allerede eksisterende racer samt udvikling af nye racer.

 

Som du selv pointerer, så tager det laaang tid dels at udvikle, og ikke mindst at få FCI-godkendt en ny race, og dét tror jeg ærligt talt vil være alt for stor en mundfuld for en enkelt opdrætter.

 

synes bare ret skal være ret, der er stor forskel på det du skriver, og det Sigurd har skrevet i det andet indlæg

Det kan godt ske, at jeg ikke har udtrykt mig tydeligt nok, men jeg er ikke klar over, hvori den store forskel består? Det er også muligt, at jeg har misforstået noget, men så vil jeg meget gerne have at vide, hvor jeg faldt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og yderligere mistro opstod hos mig, da jeg læste, at Sigurd i en anden tråd skrev "En af mine store interesser er hundeavl. Herunder positiv udvikling af allerede eksisterende racer samt udvikling af nye racer.

 

Som du selv pointerer, så tager det laaang tid dels at udvikle, og ikke mindst at få FCI-godkendt en ny race, og dét tror jeg ærligt talt vil være alt for stor en mundfuld for en enkelt opdrætter.

 

 

Det kan godt ske, at jeg ikke har udtrykt mig tydeligt nok, men jeg er ikke klar over, hvori den store forskel består? Det er også muligt, at jeg har misforstået noget, men så vil jeg meget gerne have at vide, hvor jeg faldt af.

 

Jeg må vel så være den nærmeste til at fortælle "hvor du faldt af" eller måske rettere hvor jeg ikke har udtrykt mig tydeligt nok.

Jeg er DKK opdrætter og deltager aktivt i raceudvikling og tilpasning inden for de rammer og regler som DKK giver.

Med hensyn til udvikling af nye racer har dette også min store interesse, dog uden at jeg deltager aktivt, men følger dog interesseret med på sidelinien"

Håber dette må være svar nok til, at du kan stoppe din interesse for min person, og koncentrere dig mere om mine meninger og holdninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har naturligvis hørt dette før, og måske er der noget om det.

Men jeg har dog lavet de sundeste og fineste hvalpe mod tævens vilje, så den "holder ikke altid" Så derfor er det ikke et tegn, som jeg mener bør respekteres.

Den linie har lige holdt mig fra at svare, af hensyn til mit temperament.

 

Den "holder" heller ikke at forældre der har D-hofter, ikke kan lave afkom med A-hofter, men er det klogt eller ansvarsbevidst af en opdrætter at gøre det?. Gør man racen bedre, andet end på udseendet, og er det hvad hvalpekøberne er interesserede i?.

 

Naturen er klogt indrettet, så dyr har en fornemmelse for hvad der er godt eller skidt for dem. Det virker selvfølgelig ikke altid lige godt, men man bør altså have i baghovedet at der kan være noget om snakken, når dyr insisterer på/- eller nægter noget. Nu har jeg aldrig lavet hvalpe men personligt lader jeg min hund spise græs, blade eller jord, for det kan jo være at der er en årsag til det, som jeg ikke ved noget om. Og det er altså sjældent at levende organismer gør noget der ikke er en grund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ups. Det havde jeg ikke lige tænkt på i farten. Du kan sagtens have ret. Men det ér da lidt tankevækkende, at Sigurd nu har ændret sin status fra kvinde til mand?!

 

Eller.....er det nu hunden, der skriver? :slem:

 

Det kan godt være, at Sigurd opdrætter DKK-hunde, men det er der vel ingen grund til at skjule? Der er da mange opdrættere på mange forskellige hundefora, og det er almindeligt og meget naturligt at læse, at de skriver begejstret om netop deres racer.

 

Og yderligere mistro opstod hos mig, da jeg læste, at Sigurd i en anden tråd skrev "En af mine store interesser er hundeavl. Herunder positiv udvikling af allerede eksisterende racer samt udvikling af nye racer.

 

Som du selv pointerer, så tager det laaang tid dels at udvikle, og ikke mindst at få FCI-godkendt en ny race, og dét tror jeg ærligt talt vil være alt for stor en mundfuld for en enkelt opdrætter.

 

 

Det kan godt ske, at jeg ikke har udtrykt mig tydeligt nok, men jeg er ikke klar over, hvori den store forskel består? Det er også muligt, at jeg har misforstået noget, men så vil jeg meget gerne have at vide, hvor jeg faldt af.

 

Interessere sig for udvikling af nye racer ser jeg ikke som andet, end min egen interesse for nogle bestemte blandinger som folk arbejder på engang kan blive nye racer. Det betyder ikke andet end at man/jeg følger lidt med i det.

Udvikle nye racer er, som du skriver, at gøre det aktivt, det har jeg bare ikke set Sigurd - mand eller dame :mrgreen: - skrive noget sted.

 

 

Til resten af tråden, ja jeg har da også fået nye øjne på nogle ting, men jeg står fast på min holdning om, at jeg hverken vil holde min egen hund eller se andre holde deres op til hundene hænger sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturen er klogt indrettet, så dyr har en fornemmelse for hvad der er godt eller skidt for dem. Det virker selvfølgelig ikke altid lige godt, men man bør altså have i baghovedet at der kan være noget om snakken, når dyr insisterer på/- eller nægter noget. Nu har jeg aldrig lavet hvalpe men personligt lader jeg min hund spise græs, blade eller jord, for det kan jo være at der er en årsag til det, som jeg ikke ved noget om. Og det er altså sjældent at levende organismer gør noget der ikke er en grund til.

 

Jeg tror også at naturen er indrettet sådan at der er en grund til at man foretrækker visse partnere frem for andre.. Har faktisk ikke læst noget om det i forbindelse med hunde, men aber og mennesker tiltrækkes vist af folk som lugter på en bestemt måde (MCH gener?), hvilket samtidig skulle være forbundet med deres immunforsvar... Der er så meget vi ikke ved endnu, synes hellere man skal lade tvivlen komme dyrene til gode, naturen har klaret udviklingen af så mange forskellige arter og racer udmærket indtil nu...

viden (abc) skab.dk/content/dk/miljo_natur/aber_tiltrakkes_af_modsatninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Den linie har lige holdt mig fra at svare, af hensyn til mit temperament.

 

Den "holder" heller ikke at forældre der har D-hofter, ikke kan lave afkom med A-hofter, men er det klogt eller ansvarsbevidst af en opdrætter at gøre det?. Gør man racen bedre, andet end på udseendet, og er det hvad hvalpekøberne er interesserede i?.

 

Naturen er klogt indrettet, så dyr har en fornemmelse for hvad der er godt eller skidt for dem. Det virker selvfølgelig ikke altid lige godt, men man bør altså have i baghovedet at der kan være noget om snakken, når dyr insisterer på/- eller nægter noget. Nu har jeg aldrig lavet hvalpe men personligt lader jeg min hund spise græs, blade eller jord, for det kan jo være at der er en årsag til det, som jeg ikke ved noget om. Og det er altså sjældent at levende organismer gør noget der ikke er en grund til.

 

Nu hører jeg nok til dem, der ikke tror på at der er så meget "natur" tilbage i vores tamhunde.

Til gengæld tror (ved) jeg, at der er en masse forkælelse og måske utryghed ved at komme fremmede steder og udsættes for noget tæven ikke har prøvet før.

Så, jo jeg har også hørt den påstand om, at dyr selv "ved bedst" men jeg har aldrig set nogen form for dokumentation på at det er rigtigt.

 

Men en påstand kan jo blive sagt så mange gange, at rigtig mange tror på den.:hmm:

 

Desuden stilles der jo så mange krav til avl på stambogsførte hunde, at jeg ikke tror jeg kan lære mine tæver det hele, inden de er blevet for gamle til at føde hvalpe. .:-)

 

PS. Jeg forstod ikke dein bemærkning om at avle D- til A hofter ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Og man kan bekvemt vælge ikke at tro på alt der ikke er bevist af statistikker og videnskabsfolk ;-)

 

Bekvemt ?? Jeg ser faktisk det " at tro" som værende mere bekvemt, eller skal man kalde det nemmere, end det "ikke at tro"

Men det er nu ikke p.g.a. bekvemmelighed at jeg er "ikke troende" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hører jeg nok til dem, der ikke tror på at der er så meget "natur" tilbage i vores tamhunde.

Til gengæld tror (ved) jeg, at der er en masse forkælelse og måske utryghed ved at komme fremmede steder og udsættes for noget tæven ikke har prøvet før.

Så, jo jeg har også hørt den påstand om, at dyr selv "ved bedst" men jeg har aldrig set nogen form for dokumentation på at det er rigtigt.

 

Men en påstand kan jo blive sagt så mange gange, at rigtig mange tror på den.:hmm:

 

Desuden stilles der jo så mange krav til avl på stambogsførte hunde, at jeg ikke tror jeg kan lære mine tæver det hele, inden de er blevet for gamle til at føde hvalpe. .:-)

 

PS. Jeg forstod ikke dein bemærkning om at avle D- til A hofter ??

 

Et bette bevis, som godt nok ikke 100% er for hunde.

 

Men mennesker for eksempel "frastødes" (i formeringsmæssig forstand) af personer, der har et immunforsvar, der minder om deres eget - det er blot én ting. Det er noget, vi kan lugte, selvom vi ikke lægger mærke til, at vi lugter det. Pointen er, at hvalpene skal have så varieret et immunforsvar som muligt og denne sandsynlighed bliver selvsagt mindre, hvis forældrene har meget identiske forsvar.

 

Det samme gør sig nok gældende for hunde - og hunde, der mangler denne "kritiske sans" (som nærmest med garanti rækker ud over immunforsvaret), får hvalpe, der ikke bliver ordentligt sunde. Omvendt, så, hunde, der har den i for kraftig grad, får ikke "nok" hvalpe.

 

Bevis for den del med immunforsvaret kan findes i en biologi-bog fra gymnasiet. Kan desværre ikke huske, hvad den hedder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf
Jeg tror også at naturen er indrettet sådan at der er en grund til at man foretrækker visse partnere frem for andre.. Har faktisk ikke læst noget om det i forbindelse med hunde, men aber og mennesker tiltrækkes vist af folk som lugter på en bestemt måde (MCH gener?), hvilket samtidig skulle være forbundet med deres immunforsvar... Der er så meget vi ikke ved endnu, synes hellere man skal lade tvivlen komme dyrene til gode, naturen har klaret udviklingen af så mange forskellige arter og racer udmærket indtil nu...

viden (abc) skab.dk/content/dk/miljo_natur/aber_tiltrakkes_af_modsatninger

 

MHC - som er de proteiner som viser bakteriedele frem for ædercellerne:)

Og til Sigurds kommentar: Det gælder også for mennesker og vi er ligesom ikke sk*** naturlige mere.

 

Interessante links:

New perspectives on mate choice and the MHC. [Heredity. 1998] - PubMed result

Hvis man har lyst til at gå helt amok, kan man ude i højre side finde links til relaterede artikler og da den specifikke artikel er en review er den generelt mere informativ end specifikke forsøgs-artikler (de er nørklede og oftest meget kedelige at læse)

Link til indlæg
Del på andre sites

MHC - som er de proteiner som viser bakteriedele frem for ædercellerne:)

Og til Sigurds kommentar: Det gælder også for mennesker og vi er ligesom ikke sk*** naturlige mere.

 

Interessante links:

New perspectives on mate choice and the MHC. [Heredity. 1998] - PubMed result

Hvis man har lyst til at gå helt amok, kan man ude i højre side finde links til relaterede artikler og da den specifikke artikel er en review er den generelt mere informativ end specifikke forsøgs-artikler (de er nørklede og oftest meget kedelige at læse)

 

Interessant læsning :-)

Tror så bare ikke at metoden er "skudsikker" for så ville søn vel aldrig parre mor eller bror/søster osv.

Desuden konstateres det også, at mange andre faktorer har en betydning.

Men igen: interessant læsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Bekvemt ?? Jeg ser faktisk det " at tro" som værende mere bekvemt, eller skal man kalde det nemmere, end det "ikke at tro"

Men det er nu ikke p.g.a. bekvemmelighed at jeg er "ikke troende" :-)

 

Jeg kan sige til hende eller ham Sigurd, jeg er så bekvemmelig at være ikke troende, fritænker hvis det foretrækkes at kalde det sådan, det er vel ikke ulovligt (strafbart) i det hellige demokrati endnu!:vedikke:

 

Hvis det er for groft at være så yderliggående, må Sigurd da hellere bede demokraternes lakajer få lovene strammet op, så alt det urene bliver renset og pænt, lad os alle bede!:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bekvemt ?? Jeg ser faktisk det " at tro" som værende mere bekvemt, eller skal man kalde det nemmere, end det "ikke at tro"

Men det er nu ikke p.g.a. bekvemmelighed at jeg er "ikke troende" :-)

 

Ja bekvemt..

For så er det så nemt at afvise alle nye tanker som videnskaben endnu ikke har afprøvet.

 

Et eksempel er hundes følelsesliv som mange mener er ikke eksisterende. Det er meget bekvemt at mene dette, da man derved ikke behøver tage hensyn til hundes følelser og det er da himle nemmere end at tro (vide) at hundens følelsesliv er stort set som menneskets, så man er nødt til at have denne viden med i alt hvad man gør omkring hunde!

 

Vi er rigtigt mange hundeejere som ryster måbende på hovedet af andre som hårdnakket mener, at hunde ikke har følelser.

 

Nu er videnskaben begyndt at interessere sig for at undersøge emnet. Mange år for sent til at hunde kunne nyde godt af det, hvis deres ejere havde "vidst" at naturligvis har hunde følelser.

 

Så, ja det kan være bekvemt at have én holdning og kræve langt mere at have den modsatte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja bekvemt..

For så er det så nemt at afvise alle nye tanker som videnskaben endnu ikke har afprøvet.

 

Et eksempel er hundes følelsesliv som mange mener er ikke eksisterende. Det er meget bekvemt at mene dette, da man derved ikke behøver tage hensyn til hundes følelser og det er da himle nemmere end at tro (vide) at hundens følelsesliv er stort set som menneskets, så man er nødt til at have denne viden med i alt hvad man gør omkring hunde!

 

Vi er rigtigt mange hundeejere som ryster måbende på hovedet af andre som hårdnakket mener, at hunde ikke har følelser.

 

Nu er videnskaben begyndt at interessere sig for at undersøge emnet. Mange år for sent til at hunde kunne nyde godt af det, hvis deres ejere havde "vidst" at naturligvis har hunde følelser.

 

Så, ja det kan være bekvemt at have én holdning og kræve langt mere at have den modsatte!

Jamen helt bestemt har hunde da følelser, jeg mener så bare ikke hundefølelser er direkte sammenlignenlige med menneskets følelser.

Men vi mennesker overskrider da sikkert, ind imellem vore hundes følelsesmæssige grænser, ligesom vore hunde også kan overskride vore grænser.

Dette er vel uundgåeligt, når man lever sin hverdag i en fælles flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant læsning :-)

Tror så bare ikke at metoden er "skudsikker" for så ville søn vel aldrig parre mor eller bror/søster osv.

 

I en naturlig bestand af whatsoever vil det (incest) også forekomme.

Muligvis får afkommet derved nogen skavanker som gør at det ikke kan overleve og forplante sig.

Eller i nogen tilfælde kan afkommet få andre/bedre egenskaber end resten af bestanden, og dets chancer for at forplante sig stiger, hvorved arten på sigt styrkes, eller en ny underart kan opstå.

Det kaldes evolution.

 

På mange områder har mennesker sat evolutionen ud af kraft. De tror f.eks. at de kan gøre tingene bedre i en udstillingsring. Den slags plejer ikke at gå godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...