Hop til indhold

Luna har fået et sår på øret


Lonny
 Share

Recommended Posts

Det sidder helt ude i spidsen af øret, og der er en sårskorpe på størrelse med en to-krone. Det har meget svært ved at hele, fordi Luna jo ikke helt kan undgå at ryste på hovedet og dermed få revet lidt af sårskorpen af.

 

Hun har nu gået med det i 1,5 uge og jeg har ikke kunne se nogen bedring, så jeg ringede til dyrlægen og spurgte hvad vi kunne gøre, og det første hun sagde var, at man jo kunne binde det ind :lol:

 

Jeg nåede ikke at høre hendes efterfølgende bemærkning før jeg begyndte at grine, jeg så bare min lille Luna for mig, med kæmpe bandage om hele hovedet :lol:

 

Men dyrlægens næste ord var så også, at det kan man jo ikke :-D

 

Så nu skal vi lige se det an endnu en uges tid, og hvis det ikke er blevet bedre, så vil dyrlægen lige skære lidt i såret (for at lave sårrenderne friske), og så vil hun sy det.

 

Men denne tråd var nu mest for at dele mit indre billede af Luna med turban på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øresår er rigtig dumme, fordi de netop hele tiden bryder op. Har selv prøvet det engang hvor Bo fik punkteret øret af en psykopat-Lab :evil:

For ikke at tale om Vinnies blodøre, der bare blev større og større fordi hun gik og rystede på hovedet hele tiden :stupid:

 

Men i stedet for turban kunne I jo lægge øret i stræk, så det sad vinkelret ud fra hovedet. Mon hun ville finde sig i det? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne helt sikkert se sjovt ud, men tvivler nu på hun ville finde sig i det hehe :lol:

 

Jeg tror heller ikke det ville sidde på meget mere end et halvt minut :lol:

 

Øresår er rigtig dumme, fordi de netop hele tiden bryder op. Har selv prøvet det engang hvor Bo fik punkteret øret af en psykopat-Lab :evil:

For ikke at tale om Vinnies blodøre, der bare blev større og større fordi hun gik og rystede på hovedet hele tiden :stupid:

 

Uh, du må ikke nævne blodøret, det ville jeg slet ikke kunne have :shock:

 

Men ja, de er dumme, fordi at det hele tiden går op. Første gang jeg så hende med blod ned ad nakken blev jeg helt bekymret, men det viste sig så, at det var selen (som skal over hovedet) der havde revet hul på såret. Så jeg tvivler på at det vil lykkedes os at få det til at hele, og samtidig kan jeg se på hende at det er ret ømt, men nu giver vi det lige en uge til.

 

Men i stedet for turban kunne I jo lægge øret i stræk, så det sad vinkelret ud fra hovedet. Mon hun ville finde sig i det? :engel:

 

Ok, nu fik jeg et endnu større grineflip :lol:

 

Og nej, det tror jeg ikke at hun ville finde sig i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh lille tøs altså, sikke et møg sted det sidder.

 

Men altså jeg kan heller ikke se sådan en turban for mig blive siddende ret længe ad gangen, men hva med at tape det ind til kinden hvis det altså sidder på ydersiden af øret.

 

Det kan da lade sig gøre for udstillings folket med ungehunde hvis øre stilling skal hjælpes lidt, så det må da også kunne gøres her - måske lidt af det der abesnot eller hva det nu kaldes ? :hmm:

 

Så kan man heller ikke se det jo og hvis hun prøver at fjerne det med en pote så skærm på og sokker på alle poterne, måske også en smule bundet så hun ikke kan nå - så burde den være hjemme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh lille tøs altså, sikke et møg sted det sidder.

 

Men altså jeg kan heller ikke se sådan en turban for mig blive siddende ret længe ad gangen, men hva med at tape det ind til kinden hvis det altså sidder på ydersiden af øret.

 

Det kan da lade sig gøre for udstillings folket med ungehunde hvis øre stilling skal hjælpes lidt, så det må da også kunne gøres her - måske lidt af det der abesnot eller hva det nu kaldes ? :hmm:

 

Så kan man heller ikke se det jo og hvis hun prøver at fjerne det med en pote så skærm på og sokker på alle poterne, måske også en smule bundet så hun ikke kan nå - så burde den være hjemme :blink:

 

Ok, jeg kan da også bare svinebinde hende og lade hende ligge i en uges tid, så er såret nok gået væk til den tid :lol:

 

Du har vist glemt hvordan Luna's ører sidder, de kan ikke klæbes ind til kinden, medmindre jeg altså vil knække dem...

 

Men jeg overvejede sådan et plaster fra Compeed, som lukker såret helt inde og holder det let fugtigt, måske ville Luna lade sådan et sidde :hmm:

 

problemet er så, at for at få et plaster på, så er jeg næsten nød til at fjerne sårskorpen, fordi sårskorpen er et par mm tyk, og sidder nærmest i sådan en klump, så man kan ikke lige sætte et plaster på. Og spørgsmålet er, om jeg kan få mig selv til at gøre det ved hende, det er jo ømt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg kan da også bare svinebinde hende og lade hende ligge i en uges tid, så er såret nok gået væk til den tid :lol:

Go idé, husk lige at optage det på video for DET vil jeg sååå gerne se dig gøre :sjov:

 

Du har vist glemt hvordan Luna's ører sidder, de kan ikke klæbes ind til kinden, medmindre jeg altså vil knække dem...

 

Men jeg overvejede sådan et plaster fra Compeed, som lukker såret helt inde og holder det let fugtigt, måske ville Luna lade sådan et sidde :hmm:

 

problemet er så, at for at få et plaster på, så er jeg næsten nød til at fjerne sårskorpen, fordi sårskorpen er et par mm tyk, og sidder nærmest i sådan en klump, så man kan ikke lige sætte et plaster på. Og spørgsmålet er, om jeg kan få mig selv til at gøre det ved hende, det er jo ømt :oops:

Masser af alm. Vat og lunken vand, masser af tålmodighed, kys og godbider og så kan du få det opløst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må prøve at se om det ikke kan lade sig gøre, det kan også være at såret har en bedre chance for at forblive helt, når det ikke er sådan en stor klump der kan hænge fast i al ting.

Det vil jeg helt sikkert mene at det får, og når først skorpen er blevet opblødet og fjernet er det let at holde nede med vat og lunkent vand.

 

Du kan måske også sætte micropore på, så kan det samtidig ånde men yder også lidt beskyttelse - eller måske sådan et compeed er bedre, dem kender jeg kun fra reklamerne. Men får at det kan fæstne, skal du nok ha fjernet pels og der vil jeg helt klart anbefale gemalens trimmer hvis han har sådan en - det går hurtigt og smertefrit men måske i skal være to om lige at få det gjort ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg helt sikkert mene at det får, og når først skorpen er blevet opblødet og fjernet er det let at holde nede med vat og lunkent vand.

 

Du kan måske også sætte micropore på, så kan det samtidig ånde men yder også lidt beskyttelse - eller måske sådan et compeed er bedre, dem kender jeg kun fra reklamerne. Men får at det kan fæstne, skal du nok ha fjernet pels og der vil jeg helt klart anbefale gemalens trimmer hvis han har sådan en - det går hurtigt og smertefrit men måske i skal være to om lige at få det gjort ;-)

 

Under alle omstændigheder skal vi være to om at få det gjort, jeg tror ikke at hun kan sidde helt stille imens (det er jo ømt), så for ikke at få revet såret mere op, så er det nok bedst at vi er to.

 

Men det kan være at det er nu at jeg langt om længe skal få købt mig sådan en lille trimmer, sådan en til at tage bakkenbarter, så den er lille og smal. Jeg syntes nemlig ret ofte at man har brug for at fjerne hår på et lille område, og her er Bo's måske lige stor nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte sådan en lille og billig en i Føtex da jeg havde Max, for hans pels skulle holdes væk fra lyske og armhuler pga. fugt og svamp.

 

Jeg tror jeg gav 199 kr. for den og selvom den måske ikke kunne klare det helt store så kunne den altså klare hans (Berner-agtige) pels og så kørte den på batterier, det kan jeg så ikke anbefale for de bliver hurtigt halv-drænet og så bliver den bare sløv i brug..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte sådan en lille og billig en i Føtex da jeg havde Max, for hans pels skulle holdes væk fra lyske og armhuler pga. fugt og svamp.

 

Jeg tror jeg gav 199 kr. for den og selvom den måske ikke kunne klare det helt store så kunne den altså klare hans (Berner-agtige) pels og så kørte den på batterier, det kan jeg så ikke anbefale for de bliver hurtigt halv-drænet og så bliver den bare sløv i brug..

 

Så vil jeg finde en uden batterier, men ellers var det netop noget lignende den du havde, som jeg tænkte på.

 

Den er god at have, både til Luna og til kattene, det er altså ret ofte at der er et lille område hvor man gerne ville fjerne lidt pels for at tjekke hvad der er inden under og om det skal behandles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor stort er det?

 

Basse fik sidste sommer et sår ved mundvigen (en hvalp synes hun smagte sååå godt).

Da det eeeeendelig efter en evighed helede, kløede det så hun kradsede i det, hvilket endte med at give hende et sår på øret som også var en evighed om at hele..

Kan ikke finde billeder af det, er ellers sikker på at jeg har nogle billeder hvor man stadig kan se hvor det sad..

 

Lunas lyder dog noget større?..

 

Jeg ville forsøge at undgå at pille for meget ved det.

Evt. afrense det efter behov, og så komme flydende compeed på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor stort er det?

 

Basse fik sidste sommer et sår ved mundvigen (en hvalp synes hun smagte sååå godt).

Da det eeeeendelig efter en evighed helede, kløede det så hun kradsede i det, hvilket endte med at give hende et sår på øret som også var en evighed om at hele..

Kan ikke finde billeder af det, er ellers sikker på at jeg har nogle billeder hvor man stadig kan se hvor det sad..

 

Lunas lyder dog noget større?..

 

Jeg ville forsøge at undgå at pille for meget ved det.

Evt. afrense det efter behov, og så komme flydende compeed på..

 

Indtil nu har jeg helt undladt at pille ved det, for min filosofi er også, at jo mindre pilleri, jo hurtigere heler det :blink:

 

Men denne gang ser det dog ikke rigtig ud til at virke, og derfor bliver jeg nødt til at gøre et eller andet.

 

Luna's sår ser ud til at være på størrelse med en to-krone, men det er rent faktisk svært at bedømme fordi at der har dannet sig en ret tyk sårskopre, måske er det meget mindre inde under sårskorpen, jeg ved det ikke.

 

Men i aften vil jeg afrense det helt, bare for at danne mig et overblik over hvor stort det egentlig er, og så vil jeg give det noget antibakterielt også sætte compeed på. Dog har jeg aldrig hørt om flydende compeed, hvordan virker det, og tror du at det vil blive siddende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil nu har jeg helt undladt at pille ved det, for min filosofi er også, at jo mindre pilleri, jo hurtigere heler det :blink:

 

Men denne gang ser det dog ikke rigtig ud til at virke, og derfor bliver jeg nødt til at gøre et eller andet.

 

Luna's sår ser ud til at være på størrelse med en to-krone, men det er rent faktisk svært at bedømme fordi at der har dannet sig en ret tyk sårskopre, måske er det meget mindre inde under sårskorpen, jeg ved det ikke.

 

Men i aften vil jeg afrense det helt, bare for at danne mig et overblik over hvor stort det egentlig er, og så vil jeg give det noget antibakterielt også sætte compeed på. Dog har jeg aldrig hørt om flydende compeed, hvordan virker det, og tror du at det vil blive siddende?

 

Flydende compeed er beregnet til mennesker. Det er noget stads man kommer på, som så tørrer og giver en beskyttende hinde..

 

Min veninde bruger det ofte til sin hund, og jeg burde egentlig havde noget liggende til en hund som Basse der altid kommer til skade..

Det skulle eftersigende virke rimelig godt, ligesom beskyttet det lidt og lave en "kunstig" sårskorpe..

 

Nogle sår sidder virkelig uheldigt.

Basse fik også et sår i mundvigen, og jeg tror det tog min. en måned før det helede, fordi det bare hele tiden gik op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flydende compeed er beregnet til mennesker. Det er noget stads man kommer på, som så tørrer og giver en beskyttende hinde..

 

Min veninde bruger det ofte til sin hund, og jeg burde egentlig havde noget liggende til en hund som Basse der altid kommer til skade..

Det skulle eftersigende virke rimelig godt, ligesom beskyttet det lidt og lave en "kunstig" sårskorpe..

 

Nogle sår sidder virkelig uheldigt.

Basse fik også et sår i mundvigen, og jeg tror det tog min. en måned før det helede, fordi det bare hele tiden gik op.

 

Det må jeg lige undersøge, jeg kender kun alm. Compeed. Og ja, jeg burde også altid have noget liggende, den tøs kommer sgu altid tilskade :lol:

Jeg tror at det er den korte pels, der gør at der ikke skal så meget til, den yder jo ikke meget beskyttelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund Luffe døjer også lige nu med et sår - Hot Spot - på kinden under hans ene øre (han har hængeører).

 

Han har nu haft det i 3 uger, og på trods af 2 dyrlæge besøg, penicillin ( 2 omgange), prednisolon, salve og vask med klorhexidin vil det bare IKKE hele.

 

Er efterhånden noget frustreret, og kan se, at han kradser hul i det med jævne mellemrum - og det må jo forsinke helningen. Vi har derfor også talt om en eller anden form for forbinding, mest for sjov, men der er nu også noget alvor bag. Det er jo et håbløst sted at lægge en forbinding - og hunden vil helt sikkert flå den af.

 

Hvad gør man i den situation? Vi er på bar bund :damn:.

Ville flydende compeed også kunne bruges her - eller skal såret helst have luft?

 

Alle råd modtages med kyshånd!

 

Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund Luffe døjer også lige nu med et sår - Hot Spot - på kinden under hans ene øre (han har hængeører).

 

Han har nu haft det i 3 uger, og på trods af 2 dyrlæge besøg, penicillin ( 2 omgange), prednisolon, salve og vask med klorhexidin vil det bare IKKE hele.

 

Er efterhånden noget frustreret, og kan se, at han kradser hul i det med jævne mellemrum - og det må jo forsinke helningen. Vi har derfor også talt om en eller anden form for forbinding, mest for sjov, men der er nu også noget alvor bag. Det er jo et håbløst sted at lægge en forbinding - og hunden vil helt sikkert flå den af.

 

Hvad gør man i den situation? Vi er på bar bund :damn:.

Ville flydende compeed også kunne bruges her - eller skal såret helst have luft?

 

Alle råd modtages med kyshånd!

 

Trinus

 

Nu er hotspot jo noget andet end et alm. sår, så jeg ved ikke hvad man kan gøre for at få det til at forsvinde, men måske er der andre herinde der ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund Luffe døjer også lige nu med et sår - Hot Spot - på kinden under hans ene øre (han har hængeører).

 

Han har nu haft det i 3 uger, og på trods af 2 dyrlæge besøg, penicillin ( 2 omgange), prednisolon, salve og vask med klorhexidin vil det bare IKKE hele.

 

Er efterhånden noget frustreret, og kan se, at han kradser hul i det med jævne mellemrum - og det må jo forsinke helningen. Vi har derfor også talt om en eller anden form for forbinding, mest for sjov, men der er nu også noget alvor bag. Det er jo et håbløst sted at lægge en forbinding - og hunden vil helt sikkert flå den af.

 

Hvad gør man i den situation? Vi er på bar bund :damn:.

Ville flydende compeed også kunne bruges her - eller skal såret helst have luft?

 

Alle råd modtages med kyshånd!

 

Trinus

 

Jeg har haft det samme problem med min hund, men efter jeg fik det råd at vaske med Virkon har hun ikke haft hotspot. Det er nu 2 år siden - hun havde det ellers et par gange om året, og altid det samme sted.

Men pas godt på med pulveret - det er meget giftigt! Følg brugsanvisningen omhyggeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund Luffe døjer også lige nu med et sår - Hot Spot - på kinden under hans ene øre (han har hængeører).

 

Han har nu haft det i 3 uger, og på trods af 2 dyrlæge besøg, penicillin ( 2 omgange), prednisolon, salve og vask med klorhexidin vil det bare IKKE hele.

 

Er efterhånden noget frustreret, og kan se, at han kradser hul i det med jævne mellemrum - og det må jo forsinke helningen. Vi har derfor også talt om en eller anden form for forbinding, mest for sjov, men der er nu også noget alvor bag. Det er jo et håbløst sted at lægge en forbinding - og hunden vil helt sikkert flå den af.

 

Hvad gør man i den situation? Vi er på bar bund :damn:.

Ville flydende compeed også kunne bruges her - eller skal såret helst have luft?

 

Alle råd modtages med kyshånd!

 

Trinus

Jeg har haft en hund med konstante Hotspots og her var luft alfa og omega og når det sidder hvor det gør og han kradser i det, så ville jeg afgjort bruge en skærm til når i ikke er hjemme og en tyk sok om den pote han kradser i det med, til når i er hjemme men ikke lige kan "sidde" på ham.

 

Jeg har aldrig brugt al verdens ting, al pels er blevet klippet væk i op til 1½ cm. rundt om det våde område (+ selve området) og så er det blevet renset i klorhexidin et par gange om dagen og efterfølgene hver gang smurt med Fucicort creme der købes hos dyrelægen - intet andet - heller ikke når de har siddet dumme steder som bag/under et øre.

 

Er det pga. øret helt umuligt at give det luft (meget lange hængeøre), ja så ville jeg seriøst tape det op hvor spidsen af øret bliver løftet og tapet fast til skallen og så skærm på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sår skal jo helst have luft...

 

Silke har nogle gange lidt svamp eller irritation i øret. Så kan hun finde på at kradse. Så går der hul i kanten af øret, --ned mod kinden. Selv en lillebitte skramme bløder så hele øret kan se herrens ud indeni i løbet af et øjeblik.

 

Jeg vasker med koldt vand (svaler, hvis der er ømhed), tørrer godt og pudrer derefter med klorhexidin-pudder.

Så bliver hun helt fin igen.

Når hun har lavet en skramme, så gør vi det to gange om dagen til øret er fint igen..

 

Det virker for os...

Men det virker selvfølgelig kun hvis der ikke er egentlig infektion.

Infektion eller hotspot= dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et nemt og skadeligt råd er at købe noget aloa vera GELE, det svaler blødgøre og virker let rensende.

 

Men husk det skal være gele, i salve er der tilsat alt muligt andet.

I starten vil det bare blødgøre sårskorpen, men når den falder af vasker du det det bare i rent vand dupper det tørt og så på med en gang gele.

Hvis ikke der kommer snavs eller skorpe på, smører du bar to-tre gange dagligt.

 

Det er super godt til den slags sår. ( også på mennesker )

 

Boxer er med deres korte pels også gode til at få lege / tumle sår, så vi har det altid i skabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et nemt og skadeligt råd er at købe noget aloa vera GELE, det svaler blødgøre og virker let rensende.

 

Jeg går ud fra at der skulle stå uskadeligt :blink:

 

Men husk det skal være gele, i salve er der tilsat alt muligt andet.

I starten vil det bare blødgøre sårskorpen, men når den falder af vasker du det det bare i rent vand dupper det tørt og så på med en gang gele.

Hvis ikke der kommer snavs eller skorpe på, smører du bar to-tre gange dagligt.

 

Det er super godt til den slags sår. ( også på mennesker )

 

Boxer er med deres korte pels også gode til at få lege / tumle sår, så vi har det altid i skabet.

 

Det må jeg prøve :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny - undskyld jeg lige stjal din tråd :blink: !

Tak for råddene - foreløbig har vi givet ham en sok på den pote han bruger til at kradse sig med - så håber vi Hot Spottet på den måde får lidt ro til at hele..

 

Læste på en hjemmeside at Zinksalve (mod røde numser) skulle være godt, så det prøver vi nu, samtidig med hans penicillin osv. Håber det kan hjælpe med at tørre det lidt ud!

 

Ellers er der nok ingen vej udenom endnu et besøg hos dyrlægen på mandag - SUK

 

Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...