Hop til indhold

Dyrlæger/smerter


Bankov
 Share

Recommended Posts

Smerter hos hunden er jo som bekendt nogle gange årsag til adfærdsændringer/problemer. Derfor bliver der ofte foreslået her på forum (og andre steder), at en hund undersøges for smerter, hvis den har et adfærdsproblem. Det synes jeg er en rigtig god idé. Nu har jeg selv været til dyrlæge i dag med min egen hund for at få ham undersøgt for evt. smerter (se evt. tråden under Adfærd "Hjælp - min hund sover ikke om natten")

 

Men jeg synes ikke rigtig, at jeg fik det forventede ud af konsultationen. Dyrlægen spurgte om en kort beskrivelse af problemet (hunden jamrer og holder os vågen hele natten og kan kun finde ro ude i haven). Fint nok. Jeg gjorde opmærksom på, at jeg ikke ønskede en adfærdsbehandling, men blot et generelt tjek af hundens fysik. Dyrlægen spurgte om tisseriet, pølleriet og appetiten var i orden (svaret er ja, alt er fint) Derudaf konkluderede hun, at det ikke var et fysisk problem. Jeg spurgte om det ikke kunne være et problem i bevægeapparatet (hofter, ryg osv.) hvortil svaret var, at hvis hunden vil hoppe op i bilen, lave øvelser osv. så har den ikke ondt. Jeg gjorde opmærksom på, at jeg ikke var enig, da min hund tidligere har haft ondt (et knækket korsbånd), og dengang ville han da stadig gerne lave øvelser, lege med en hundeven osv. Vi blev enige om, at hun skulle prøve at mærke ham igennem. Hun begyndte ved hovedet - ingen reaktion hos hunden - men da hun begyndte at undersøge hans bagpart flejnede han helt ud! Knurrede voldsomt, vred og vendte sig. Hun bad mig holde ham, hvilket jeg gjorde. Hun blev ved at undersøge (jeg kunne ikke se præcist hvad hun gjorde), mens han flippede mere og mere, og jeg kunne ikke høre hvad hun sagde. Men jeg fik nok og sagde bestemt dyrlægens navn og hun stoppede. Hunden faldt til ro på bordet. Min første tanke var, at der muligvis er et problem i bagparten, da han aldrig har flippet sådan over en undersøgelse før (han plejer at være MEGET glad for hende), men dyrlægen var tilsyneladende ikke enig. Men efter lidt snak frem og tilbage blev vi enige om at prøve smertestillende medicin i en uge, og se om der sker en ændring. Jeg fik en recept og regning, og gik derfra temmelig frustreret og ked af det.

 

Jeg havde haft en forventning om, at dyrlægen skulle lave et generelt "eftersyn" af hunden, altså tjekke de ting som man umiddelbart kan ved at mærke og se, f.eks.: Er der steder som hunden reagerer på at blive berørt? Er der steder som føles varme? Ser tænderne ok ud (blev ikke tjekket)? Bevæger hunden sig ordentligt, når den går? osv.

 

Var mine forventninger for høje/forkerte? Hvad er jeres erfaring med dyrlæge-undersøgelser i forbindelse med adfærdsproblemer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg kan godt forstå at du ikke er helt tilfreds!

 

Det stemmer meget godt overens med mange af de oplevelser jeg har haft med dyrlæger.

 

Min tillid generelt til dyrlæger er ikke stor, der er nogen gode og der er en del dårlige, det er min oplevelse.

 

Derfor er jeg også utroligt glad for min alternative dyrlæge :-D

 

For hun kan nemlig det hele, mærke, sætte på plads, få hunden i balance og meget meget andet.

 

Overvejer du en kiropraktiker nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor er jeg også utroligt glad for min alternative dyrlæge :-D

 

For hun kan nemlig det hele, mærke, sætte på plads, få hunden i balance og meget meget andet.

 

Overvejer du en kiropraktiker nu?

 

Ja, hun lyder rigtig go', hende din dyrlæge - der er bare én ting galt med hende - hun bor i den forkerte ende af landet :lol:.

 

Ja, jeg overvejer kiropraktor nu (ikke fordi jeg er overbevist om at det er der problemet ligger, men jeg vil gerne ha' ham tjekket ordentlig alligevel)

 

Nogen, som kender en god og sød en i Kbh.s-området/Sjælland?

Link til indlæg
Del på andre sites

æv hvor træls:(

 

Jeg er heldigvis kun blevet taget alvorligt og den ene gang hun har været til undersøgelse i forbindelse med netop smertetjek, tog jeg en dyrlæge med kiropraktor del og hun bleve meget grundigt undersøgt. Han opdagde endda selv at hun var hævet bagi grundt nylig løbetid og tjekkede hende derfor for livmoderbetændelse:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun lyder rigtig go', hende din dyrlæge - der er bare én ting galt med hende - hun bor i den forkerte ende af landet :lol:.

 

Ja, jeg overvejer kiropraktor nu (ikke fordi jeg er overbevist om at det er der problemet ligger, men jeg vil gerne ha' ham tjekket ordentlig alligevel)

 

Nogen, som kender en god og sød en i Kbh.s-området/Sjælland?

 

Maja guldborg(?) er vist hende irene bruger:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, hun lyder rigtig go', hende din dyrlæge - der er bare én ting galt med hende - hun bor i den forkerte ende af landet :lol:.

 

Ja, jeg overvejer kiropraktor nu (ikke fordi jeg er overbevist om at det er der problemet ligger, men jeg vil gerne ha' ham tjekket ordentlig alligevel)

 

Nogen, som kender en god og sød en i Kbh.s-området/Sjælland?

 

Der skal bare blive flere som hende, og det tror jeg også der kommer :-)

 

Evt kan du kontakte Gudrun og høre om dyrlæger i dit område som hun kender, det tror jeg nemlig hun gør, ikke som er som hende, men det er også noget med indstilling til faget tror jeg :-)

 

Jeg tror også jeg ville vælge en kiropraktiker nu, om ikke andet så for at komme nærmere på hvad det kan være, det er mit indtryk at de er rigtigt gode til det :-)

 

Kender desværre ikke nogen :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun lyder rigtig go', hende din dyrlæge - der er bare én ting galt med hende - hun bor i den forkerte ende af landet :lol:.

 

Ja, jeg overvejer kiropraktor nu (ikke fordi jeg er overbevist om at det er der problemet ligger, men jeg vil gerne ha' ham tjekket ordentlig alligevel)

 

Nogen, som kender en god og sød en i Kbh.s-området/Sjælland?

 

Jeg har en rigtig god og omhyggelig dyrlæge her i Ballerup. Hun er englænder men har haft sin praksis i 8 år efterhånden. Så hun taler godt dansk. Hun hedder Allison Wilson.

 

Jeg synes absolut, at du skal have undersøgt din hund grundigt og også at du skal skifte dyrlæge.

 

Min dyrlæge er sådan, at enten er man utrolig glad for hende... eller osse kan man bare ikke lide hende. Hun kan godt virke lidt tilbageholdende og forsigtig, men meget omsorgsfuld og omhyggelig. Hun er ikke den, der skråsikkert bare slynger hurtige diagnoser ud..

 

Men mange mennesker forventer jo, at når man går til dyrlæge, så kan problemet bare løses med et knips med fingrene eller en pille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, hun lyder rigtig go', hende din dyrlæge - der er bare én ting galt med hende - hun bor i den forkerte ende af landet :lol:.

 

Ja, jeg overvejer kiropraktor nu (ikke fordi jeg er overbevist om at det er der problemet ligger, men jeg vil gerne ha' ham tjekket ordentlig alligevel)

 

Nogen, som kender en god og sød en i Kbh.s-området/Sjælland?

 

Charlotte Frigast på Københavns Dyrehospital i Valby er dyrlæge og vet. kiropraktor.

Hvis du stadig ser Irene kan du spørge hende, jeg ved hun har haft brugt Charlotte til Sally og Dido for år tilbage.

 

Min datter brugte hende til sin gamle hund og var meget, meget tilfreds.

 

Det er oplevelser som din, man bliver så frustreret af og efterhånden mister tilliden til dyrlæger, sådan generelt.

 

Jeg har oplevet det flere gange og hver gang har det været en kiropraktor - eller senest min alternative dyrlæge - som skulle finde årsagen og gøre det korrekte ved den.

 

ØV!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Øv en grimmer oplevelse :(

 

Jeg vil som de andre, også anbefale en tur til en kiropraktor. Jeg kan anbefale Maja, som er blevet nævnt, hende bruger jeg selv. Hun bor dog i haslev, ellers er der københavns dyrehospital http://www.koebenhavnsdyrehospital.dk/page.asp?sideid=334&zcs=272 Jeg kender dem ikke selv, så jeg ved intet om dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, din oplevelse stemmer meget overens med de dyrlæger, der så Mollie og hørte hendes historie....

 

Jeg havde Mollie omkring 4 dyrlæger og alle fik forklaret hendes historie (langsom forværret aggression overfor andre hunde, men aldrig overfor mennesker samt et højt stressniveau gennem 2 år)....

 

Dyrlægernes løsning varierede fra sterilisation til aflivning, men INGEN af dem fandt nogensinde hendes skæve nakke, skulder eller hofte eller bemærkede de massive muskelspændninger i hendes store rygmuskler.....

 

Jeg har lært at være usædvanlig hård overfor dyrlæger og er egentligt lidt upopulær hos de dyrlæger, der mener de er "guder", mens de dyrlæger, der er klar over, at der findes mere mellem himmel og jord godt kan lide mig....

Jeg stiller spørgsmål til deres erfaringsgrundlag og jeg stiller spørgsmål til deres diagnoser.

 

God bedring til vovsen og jeg håber det løser sig, så I kan få jeres nattesøvn igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg var over 3 år om at finde en dyrlæge, som jeg havde tillid til. Heldigvis har jeg ikke haft så meget at "teste" dem på, eftersom min hund har et fantastisk helbred, men der er alligevel små ting i deres omgang med både dyrene og ejerne, som kan give et praj om deres indstilling og serviceniveau.

 

For lidt over et år siden forstuvede Stasia sin fod, og jeg spænede med hende i armene hen til den nærmeste klinik, som var forholdsvis nyåbnet på det tidspunkt. Det er helt klart den bedste dyrlægeoplevelse, vi har haft. Han brugte tre timer på at undersøge hende (selvom han kun tog penge for én konsultation). Han sørgede også for at booke røntgen på Landbrughøjskolen (KVL) og tog med derhen. I øvrigt tilbyder han døgnservice, og telefonnummeret dertil er hans eget personlige mobilnummer.

 

Han har tidligere selv været ansat på KVL, men valgte at åbne sin egen klinik, da han var utilfreds med serviceniveauet på KVL og syntes, at det gik lige lovlig hurtigt derhenne. Det er også min erfaring. Selv en negleklipning kan blive stresset hos dem.

 

Du kan se mere på http://www.mobildyrlaege.dk Han er heller ikke bange for at henvise til alternative metoder.

 

Jeg håber, I får løst problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...