Hop til indhold

Børste tænder på hunden ?


KarinaG
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne ikke lige greje hvor jeg skulle putte denne her hen, så det blev her! :mrgreen:

 

 

Børster i tænder på jeres hund/e og hvis i gør, hvad bruger i så af remdier ?

 

Tandbørste?

 

Børste fingerdutter?

 

Tandpasta ?

 

Eller ?

 

Hvad er jeres bedste erfaringer at bruge, altså det mest effektive i jeres øjne - og hvor ofte børster i så deres tænder ?

 

 

Min dyrelæge gav mig jo lidt af et spark i dag og sagde at den smule belægning der sidder på Misjas tænder kan jeg selv fjerne og selv om det bliver noget bøvl for os begge, kan jeg jo godt se fornuften i det - og så overlever vi nok begge to den smule bøvl :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede på et tidspunkt op med at børste tænder på Luna, men for at være ærlig, så overholdt jeg det ikke så længe :oops:

 

Det var dog rimeligt let, jeg tog noget gaze og viklede om min pegefinger, dyppede den i boullionvand, hvorefter jeg gnubbede hendes tænder. Ifølge det jeg havde læst mig frem til, så er det nok at børste ydersiden af tænderne, da tungen klarer resten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede på et tidspunkt op med at børste tænder på Luna, men for at være ærlig, så overholdt jeg det ikke så længe :oops:

 

Det var dog rimeligt let, jeg tog noget gaze og viklede om min pegefinger, dyppede den i boullionvand, hvorefter jeg gnubbede hendes tænder. Ifølge det jeg havde læst mig frem til, så er det nok at børste ydersiden af tænderne, da tungen klarer resten.

Ja okay det gør jo det hele lidt nemmere at det kun er ydersiden og jeg satte mig også for da Misja var lille at DET skulle vi sørme....men altså det var jo bøvlet for hun hade det og hendes tænder var fine osv - masser af gode undskyldninger :engel:

 

Men hvorfor brugte du bouillon vand, det lyder da ikke særlig rengørende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay det gør jo det hele lidt nemmere at det kun er ydersiden og jeg satte mig også for da Misja var lille at DET skulle vi sørme....men altså det var jo bøvlet for hun hade det og hendes tænder var fine osv - masser af gode undskyldninger :engel:

 

Men hvorfor brugte du bouillon vand, det lyder da ikke særlig rengørende ?

 

Hos mennesker har det jo vist sig at tandpastaen stort set er ligegyldig, og derfor resonerede jeg, at det var den også hos hunde... Så jeg valgte at bruge noget hun kunne lide smagen af, for på denne måde at gøre det til en hyggelig oplevelse, og det blev det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger kun 'eller' :mrgreen:

 

Hundene får masser af rå ben og det klarer jobbet fint :5up:

Ja, sådan er det også blevet klaret her indtil nu ;-)

 

Nøh det gør jeg ikke. Skulle jeg gøre det, ville jeg nok gøre som Lonny.. Eller købe de der i noget stof (microfiber måske:hmm::confused:) til at sætte på fingeren og gnubbe

 

Her klarer kødben og kød det:-D

Også her og gaze har jeg jo altid liggende, så det var måske en idé :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mennesker har det jo vist sig at tandpastaen stort set er ligegyldig, og derfor resonerede jeg, at det var den også hos hunde... Så jeg valgte at bruge noget hun kunne lide smagen af, for på denne måde at gøre det til en hyggelig oplevelse, og det blev det :-D

Ja okay, det er da gode argumenter :5up:

 

Tandpasta sliber primært og så er nogle af dem tilsat ekstra *BIIIB* som virker mod følsomme tandhalse (jo-jo det virker faktisk og det er noget tandlæger bruger til samme problem, men der er pt. kun et produk som putter nok af det i til at det har en effekt), kan bare ikke huske hvad det hedder lige nu :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg holder mig også til kødben!.. Basse er to år, og hendes tænder er kridhvide :) Hver gang en ny dylle ser dem, spørger de altid om jeg dog børster eller hvordan jeg holder dem så pæææne :klap::klap:

 

Men da min Mittekat var lille havde han eleeeendig ånde, så da han alligevel skulle kastreres bad jeg dylle være grundig med at kigge i munden.

Hun fortalte at der ikke umiddelbart var noget at se, men han havde tendens til rødmen af tandkødet.

Jeg blev udstyret med en børnetandbørste og noget tandpasta..

Men det var altså totalt grænseoverskridende, jeg følte mig som en popdulle, så han fik i stedet nogle daggamle kyllinger og det hjalp..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger kun 'eller' :mrgreen:

 

Hundene får masser af rå ben og det klarer jobbet fint :5up:

 

Samme her. Jeg har aldrig haft en hund med tandstensproblemer og jeg tror at det 100% hænger sammen med foderet. Hvis en hund ellers har normal tandstilling, vil tænderne rense hinanden når hunden tygger - men det kræver jo at den får noget at tygge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg holder mig også til kødben!.. Basse er to år, og hendes tænder er kridhvide :) Hver gang en ny dylle ser dem, spørger de altid om jeg dog børster eller hvordan jeg holder dem så pæææne :klap::klap:

 

Men da min Mittekat var lille havde han eleeeendig ånde, så da han alligevel skulle kastreres bad jeg dylle være grundig med at kigge i munden.

Hun fortalte at der ikke umiddelbart var noget at se, men han havde tendens til rødmen af tandkødet.

Jeg blev udstyret med en børnetandbørste og noget tandpasta..

Men det var altså totalt grænseoverskridende, jeg følte mig som en popdulle, så han fik i stedet nogle daggamle kyllinger og det hjalp..

Jeg ved ikke hvad mitte vil sige til daggamle kyllinger, men mosegrise og mus får hendes ånde til at stinke af lighus :badr:

 

Måske jeg bare skulle prøve med lidt gulerødder for ånden....og så volde min hund og bruge en gang gaze og vand (ja jeg er ond, gider ikke lave bouillon bare til hende) :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay, det er da gode argumenter :5up:

 

Tandpasta sliber primært og så er nogle af dem tilsat ekstra *BIIIB* som virker mod følsomme tandhalse (jo-jo det virker faktisk og det er noget tandlæger bruger til samme problem, men der er pt. kun et produk som putter nok af det i til at det har en effekt), kan bare ikke huske hvad det hedder lige nu :genert:

 

Zendium (pink/lilla/rød æske);-) Det er ihvertfald den, der virker på mig og mine sarte tandhalse

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her. Jeg har aldrig haft en hund med tandstensproblemer og jeg tror at det 100% hænger sammen med foderet. Hvis en hund ellers har normal tandstilling, vil tænderne rense hinanden når hunden tygger - men det kræver jo at den får noget at tygge på.

Jeps helt enig og som sagt er det vist også mest mig der synes hendes tænder trænger, dyrelægen gjorde i hvertfald ikke selv om mitte nu snart bliver 8 år :lol:

 

Men jeg er også nysgerrig for at høre hvad i andre gør/ikke gør og synes/har erfaring med, altid rart at få nye input :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad mitte vil sige til daggamle kyllinger, men mosegrise og mus får hendes ånde til at stinke af lighus :badr:

 

Måske jeg bare skulle prøve med lidt gulerødder for ånden....og så volde min hund og bruge en gang gaze og vand (ja jeg er ond, gider ikke lave bouillon bare til hende) :hmm:

 

Gider ikke, du skal blande lidt vand op med noget pulver, hvor svært er det lige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad mitte vil sige til daggamle kyllinger, men mosegrise og mus får hendes ånde til at stinke af lighus :badr:

 

Måske jeg bare skulle prøve med lidt gulerødder for ånden....og så volde min hund og bruge en gang gaze og vand (ja jeg er ond, gider ikke lave bouillon bare til hende) :hmm:

 

Aaaadd...! Mitte (min) lugtede også helt råddent ud af munden! Det var forfærdeligt og det lille kræ var kun 20 uger, så forstod ikke hvor al den råddenskab kom fra :???:

 

Men kyllerne hjalp, udover at han så lugtede lidt af kylling :P

 

Du har da en tosse!.. Hun skal vel bare tygge de byttedyr, så burde det hjælpe på bisserne? Forklar hende det :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaaadd...! Mitte (min) lugtede også helt råddent ud af munden! Det var forfærdeligt og det lille kræ var kun 20 uger, så forstod ikke hvor al den råddenskab kom fra :???:

 

Men kyllerne hjalp, udover at han så lugtede lidt af kylling :P

 

Du har da en tosse!.. Hun skal vel bare tygge de byttedyr, så burde det hjælpe på bisserne? Forklar hende det :P

Hehe, jeg tror hun har glemt at læse den del af spise-manualen der hedder at tygge sin mad :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Æææmmm pulver???

 

Bouillon laver man jo ved at koge ben, skrog ell. lig.

 

Aj du kan da købe bouillonterninger (eller i pulver) i alle supermarkeder... Nu må du liiiiige komme ind i kampen:mrgreen:

 

Holder med Karina her :5up:

 

Det i tern er ... tja.. en absolut nødløsning og man vil vel sine hunde (her i hytten, madlavning :blink:) det bedste :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...