Hop til indhold

Trænede hanhunde mk II.


KimC
 Share

Recommended Posts

Hvis der kører så meget rundt i kroppen på hunden, så ville jeg kastrere den. Det har jeg også rådet flere kursister til, fordi deres hunde er komplet uden for pædagogisk rækkevidde på trods af intensiv træning. De kan simpelthen ikke styre deres kønsdrift.

 

En instruktør, der erklærer en hund udenfor pædagogisk rækkevidde, er simpelthen ikke god nok til sit job. Det ærgrer mig at hundeejere, der i den bedste mening møder op for at træne deres hund, ikke får bedre undervisning end som så.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En instruktør, der erklærer en hund udenfor pædagogisk rækkevidde, er simpelthen ikke god nok til sit job. Det ærgrer mig at hundeejere, der i den bedste mening møder op for at træne deres hund, ikke får bedre undervisning end som så.

 

Har du nogensinde oplevet hunde, der er komplet uimodtagelige for alle former for motivation, udover den motivation, der ligger i deres kønsdrift? Og har du oplevet grædefærdige kursister, der med tårer i øjnene fortæller hvordan deres hverdag er totalt præget af deres hundes kønsdrift? Har du oplevet folk, der med gråd i stemmen fortæller dig, at deres eneste alternativ er at aflive hunden - hunden som de elsker, men ikke kan styre.

 

Hvis ikke - så synes jeg faktisk ikke du er kvalificeret til at udtale dig om sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogensinde oplevet hunde, der er komplet uimodtagelige for alle former for motivation,

 

Nej, de findes ikke.

 

udover den motivation, der ligger i deres kønsdrift?

 

Jeg har selv haft en hanhund med en meget stærk kønsdrift. Selvfølgelig kan sådan en hund trænes. Det bliver måske ikke lige på den måde eller på det tidspunkt hvor det passer ejeren, men her er at det at fleksibilitet og evne til at tage ved lære af situationen kommer ind.

 

Og har du oplevet grædefærdige kursister, der med tårer i øjnene fortæller hvordan deres hverdag er totalt præget af deres hundes kønsdrift? Har du oplevet folk, der med gråd i stemmen fortæller dig, at deres eneste alternativ er at aflive hunden - hunden som de elsker, men ikke kan styre.

 

Selvfølgelig har jeg det. Den slags jamrer folk om ustandseligt. Som regel er det kun et spørgsmål om at få et andet perspektiv på sagen. Hunde er meget tilpasningsdygtige og kan lære at kontrollere deres drifter, ligesom mennesker kan. Men det kræver at der også er en tilpasningsdygtig ejer i den anden ende af snoren.

 

Jeg er ikke uenig i at kastration nogle gange kan være en løsning. Men de fleste kastrationer foretages for sent, som nødløsninger. Når hunden først har fået opbygget nogle "dårlige vaner" ændres det sjældent selv om hormonniveauet falder. Der skal arbejdes separat med adfærden.

 

Hvis ikke - så synes jeg faktisk ikke du er kvalificeret til at udtale dig om sagen.

 

Jeg har ikke fået det indtryk at du synes ret mange, andre end dig selv, er kvalificerede :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er sat ind:

 

Nej, de findes ikke.

 

 

Jeg har selv haft en hanhund med en meget stærk kønsdrift. Selvfølgelig kan sådan en hund trænes. Det bliver måske ikke lige på den måde eller på det tidspunkt hvor det passer ejeren, men her er at det at fleksibilitet og evne til at tage ved lære af situationen kommer ind.

 

Langt de fleste kan lære at styre deres kønsdrift med en kyndig fører i den anden ende af snoren, men Hr. og Fru Jensen kan altså ikke altid lære at håndtere sådan en hund - heller ikke selvom de får træning. Så nogle gange mener jeg det er i alles favør at kastrere hunden, så både hunden og ejeren kan få det bedre.

 

 

Selvfølgelig har jeg det. Den slags jamrer folk om ustandseligt. Som regel er det kun et spørgsmål om at få et andet perspektiv på sagen. Hunde er meget tilpasningsdygtige og kan lære at kontrollere deres drifter, ligesom mennesker kan. Men det kræver at der også er en tilpasningsdygtig ejer i den anden ende af snoren.

Netop - og selvom der findes mange tilpasningsdygtige og kompetente ejere, så er det bare ikke altid at Sofus er endt med sådanne.

 

Jeg er ikke uenig i at kastration nogle gange kan være en løsning. Men de fleste kastrationer foretages for sent, som nødløsninger. Når hunden først har fået opbygget nogle "dårlige vaner" ændres det sjældent selv om hormonniveauet falder. Der skal arbejdes separat med adfærden.

 

En kastration i forbindelse med adfærdsproblemer bør aldrig stå alene - den skal altid foregå i samspil med træning. Så jeg er helt enig.

 

Jeg har ikke fået det indtryk at du synes ret mange, andre end dig selv, er kvalificerede :vedikke:

 

Det er jo så dit indtryk og din holdning - den står for egen regning. Hvis ikke man kan gå ind i en diskussion eller debat uden at få stemplet "bedrevidende" i panden, når man har en anden holdning end den store mængde - så ved jeg helt ærligt ikke om jeg har lyst til at bruge det her forum mere.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mennesket i ufattelig mange år har valgt at benytte avlshunde med en kønsdrift der har gjort det let at avle (hanhunde der hopper på alt og tæver med to løbetider og evnen til at give kæmpekuld), så var det vel ikke for meget at forlange at opdrætterne vender bøtten, af hensyn til hvalpekøberne (som det jo kun er generende for). Trods alt produceres der vel 40 hvalpe for hver avlshund.

Jeg har ikke det endegyldige svar, og jeg er ikke opdrætter, jeg kan desværre ikke engang sige, hvad der præcist er avlet på gennem tiderne med min egen hund, det ved jeg ikke nok om stamtavle forskning til..

 

 

Har du nogensinde oplevet hunde, der er komplet uimodtagelige for alle former for motivation, udover den motivation, der ligger i deres kønsdrift? Og har du oplevet grædefærdige kursister, der med tårer i øjnene fortæller hvordan deres hverdag er totalt præget af deres hundes kønsdrift? Har du oplevet folk, der med gråd i stemmen fortæller dig, at deres eneste alternativ er at aflive hunden - hunden som de elsker, men ikke kan styre.

 

Hvis ikke - så synes jeg faktisk ikke du er kvalificeret til at udtale dig om sagen.

 

Jeg har selv været den kursist :lol: Jeg tudede faktisk også den ene dag :genert: Men Ninjamor gav mig MANGE gode råd, nogle virkede ikke, højst sandsynligt fordi jeg enten gjorde det forkert eller gjorde det for sent i forløbet. Men jeg lærte en helt masse og har kunnet bruge nogle af tingene nu, og Motor er slet, slet ikke ligeså gak denne gang, som første.

Første gang sultestrejkede han konstant, hvinede og skreg, kunne på ingen måde give øjenkontakt... det har han slet ikke gjort nu, han spiser hver dag, er nem at få kontakt til osv :-D

 

Han er stadig irriterende nogle dage, men altså, det er jo ikke unormalt.

 

Jeg tænker selv, at løbetiderne har ramt samtidigt med hans kønsmodninger, og derfor har det hele måske virket ekstra voldsomt. Men heldigvis ser jeg en positiv udvikling, skal ikke kunne sige hvordan det bliver om 3 år, men satser faktisk på, at vi går den helt rigtige vej.

 

Så selvom de 3 uger i foråret satte bollerne-af meget højt på listen, er jeg rigtig glad for at jeg bed det i mig og vi kom igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke man kan gå ind i en diskussion eller debat uden at få stemplet "bedrevidende" i panden, når man har en anden holdning end den store mængde - så ved jeg helt ærligt ikke om jeg har lyst til at bruge det her forum mere.

 

Udskift stemplet 'bedrevidende' med stemplet klam ;-) men jeg bliver, selvom jeg i dine øjne er monsterklam :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke det endegyldige svar, og jeg er ikke opdrætter, jeg kan desværre ikke engang sige, hvad der præcist er avlet på gennem tiderne med min egen hund, det ved jeg ikke nok om stamtavle forskning til..

 

 

 

 

Jeg har selv været den kursist :lol: Jeg tudede faktisk også den ene dag :genert: Men Ninjamor gav mig MANGE gode råd, nogle virkede ikke, højst sandsynligt fordi jeg enten gjorde det forkert eller gjorde det for sent i forløbet. Men jeg lærte en helt masse og har kunnet bruge nogle af tingene nu, og Motor er slet, slet ikke ligeså gak denne gang, som første.

Første gang sultestrejkede han konstant, hvinede og skreg, kunne på ingen måde give øjenkontakt... det har han slet ikke gjort nu, han spiser hver dag, er nem at få kontakt til osv :-D

 

Han er stadig irriterende nogle dage, men altså, det er jo ikke unormalt.

 

Jeg tænker selv, at løbetiderne har ramt samtidigt med hans kønsmodninger, og derfor har det hele måske virket ekstra voldsomt. Men heldigvis ser jeg en positiv udvikling, skal ikke kunne sige hvordan det bliver om 3 år, men satser faktisk på, at vi går den helt rigtige vej.

 

Så selvom de 3 uger i foråret satte bollerne-af meget højt på listen, er jeg rigtig glad for at jeg bed det i mig og vi kom igennem.

 

Nu er han jo også heldigvis "bare" en frisk teenager. Der er masser af potentiale i at arbejde med ham, selvom han er dameglad.

 

Det svære er, når man får hunde på pladsen, der igennem lang tid har fået lov til at opretholde den her adfærd. Og desværre er det ikke alle, der ligesom dig, har modet til at arbejde seriøst med problemet. Så er der tre muligheder: omplacering, kastration eller aflivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udskift stemplet 'bedrevidende' med stemplet klam ;-) men jeg bliver, selvom jeg i dine øjne er monsterklam :engel:

 

Jeg har aldrig sagt at du er "klam" - hvad i alverden er det for noget at påstå??

Jeg har sagt at jeg synes en given adfærd er klam... at tage det udsagn og vende det på hovedet er da en mystisk retorik!

Link til indlæg
Del på andre sites

"Langt de fleste kan lære at styre deres kønsdrift med en kyndig fører i den anden ende af snoren, men Hr. og Fru Jensen kan altså ikke altid lære at håndtere sådan en hund - heller ikke selvom de får træning. Så nogle gange mener jeg det er i alles favør at kastrere hunden, så både hunden og ejeren kan få det bedre."

Hvor kan jeg blive nedtrykt når jeg læser sådant et indlæg.

Vedkommende der har skrevet det er da forhåbentlig ikke selv hundetræner.

Tænk sig --- at foreslå at der skæres i hunden fremfor at lære ejeren hvordan man takler den slags problemer. Øv Øv Øv

Link til indlæg
Del på andre sites

"Langt de fleste kan lære at styre deres kønsdrift med en kyndig fører i den anden ende af snoren, men Hr. og Fru Jensen kan altså ikke altid lære at håndtere sådan en hund - heller ikke selvom de får træning. Så nogle gange mener jeg det er i alles favør at kastrere hunden, så både hunden og ejeren kan få det bedre."

 

Hvor kan jeg blive nedtrykt når jeg læser sådant et indlæg.

Vedkommende der har skrevet det er da forhåbentlig ikke selv hundetræner.

Tænk sig --- at foreslå at der skæres i hunden fremfor at lære ejeren hvordan man takler den slags problemer. Øv Øv Øv

 

Spørger du mig? For så synes jeg du skal spørge mig direkte i stedet for at omtale mig i tredje person?

Ja, jeg er hundetræner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at du hentyder til mig, som værende 'kampfællen'...at jeg er enig med Siri i denne sag eller omvendt er vel OK - i en debat vil der altid være nogle der er enige eller det modsatte.

Mht at du læser mine indlæg, som at jeg mener at dit 'handjob' på dine hunde bunder i noget seksuelt fra din side kan jeg ikke gøre for... den 'tolkning står for egen regning, jeg skriver bare at jeg tager stærkt afstand fra noget sådant og har skrevet min mening om det.

 

 

Jeg synes elers at nedenstående citat er ret tydelig på det punkt.

 

Af og til kommer der en joke op om, at i gamle dage, der kunne ungkarlene finde sig et får eller en so, at forlyste sig med....de fleste vil syntes, at det ville være ulækkert og nogle vil måske også syntes, at det er uværdigt for dyret... måske der er en ungkarl, der har syntes, at han ville hjælpe det får eller den so, der nu var i brunst - jeg kan ikke selv se forskellen på den handling og så det du beskriver

 

Det er jo så dit indtryk og din holdning - den står for egen regning. Hvis ikke man kan gå ind i en diskussion eller debat uden at få stemplet "bedrevidende" i panden, når man har en anden holdning end den store mængde - så ved jeg helt ærligt ikke om jeg har lyst til at bruge det her forum mere.

 

Du udtaler dig meget sikkert om mig og mine hunde, selv om jeg er overbevist om at du ikke kender hverken mig eller hundene, eller har set hvordan jeg omgås dem.

Jeg har bedt dig dokumentere dine udtalelser, jeg venter stadig, og går da ud fra at du kan dokumentere det du skriver om mig. Ellers synes jeg nok at begrebet bedrevidende begynder at passe til situationen.

 

Du er velkommen til at finde min måde at "håndtere" visse aspekter af mine hundes seksualliv frastødende, men du udtaler dig om meget mere end det, og antyder at jeg er komplet uegnet som hundeejer, hvilket jeg kan se man hurtigt liver i dine øjne. Det er det jeg godt vil have dokumenteret.

 

Jeg tør godt have en holdning der afviger fra den store mængdes, ellers havde jeg ikke startet denne tråd. Og der er da kommet mange relevante indlæg i denne tråd, ikke dermed sagt at de er kommet fra dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørger du mig? For så synes jeg du skal spørge mig direkte i stedet for at omtale mig i tredje person?

Ja, jeg er hundetræner.

 

Det var ikke for at omtale dig i tredie person, men dit indlæg lod sig ikke Citere.

Hvis du er hundetræner, så håber jeg du bemærker at en del andre debatører, ikke finder din rådgivning til hanhundejere særligt god, og jeg er sikker på at de hunde som du er medvirkende til kommer "under kniven" nok også synes, at man måske skulle have prøvet andre metoder først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke for at omtale dig i tredie person, men dit indlæg lod sig ikke Citere.

Hvis du er hundetræner, så håber jeg du bemærker at en del andre debatører, ikke finder din rådgivning til hanhundejere særligt god, og jeg er sikker på at de hunde som du er medvirkende til kommer "under kniven" nok også synes, at man måske skulle have prøvet andre metoder først.

 

Hvem siger, at man ikke har prøvet andre metoder før? Det er det utroligt så dygtige folk er til at lægge mig ord i munden og drage forhastede konklusioner?

 

Jeg vil sgu da aldrig anbefale folk at kastrere en hund uden man i det mindste har prøvet et træningsforløb først..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger, at man ikke har prøvet andre metoder før? Det er det utroligt så dygtige folk er til at lægge mig ord i munden og drage forhastede konklusioner?

 

Jeg vil sgu da aldrig anbefale folk at kastrere en hund uden man i det mindste har prøvet et træningsforløb først..

 

Det glæder mig at du ikke pr. automatik sætter Hr og Fru Jensen i bås,

for viden om menneske psykologi er en meget stor del af en god hundetræners værktøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger, at man ikke har prøvet andre metoder før? Det er det utroligt så dygtige folk er til at lægge mig ord i munden og drage forhastede konklusioner?

 

Jeg vil sgu da aldrig anbefale folk at kastrere en hund uden man i det mindste har prøvet et træningsforløb først..

 

Jamen så siger jeg det da gerne, hvis et træningsforløb ikke virker, så er det fordi træneren er elendig ;-) (og der kalder jeg dig elendig træner, præcis lige så meget som du kalder mig klam)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes elers at nedenstående citat er ret tydelig på det punkt.

 

Du udtaler dig meget sikkert om mig og mine hunde, selv om jeg er overbevist om at du ikke kender hverken mig eller hundene, eller har set hvordan jeg omgås dem.

Jeg har bedt dig dokumentere dine udtalelser, jeg venter stadig, og går da ud fra at du kan dokumentere det du skriver om mig. Ellers synes jeg nok at begrebet bedrevidende begynder at passe til situationen.

 

Du er velkommen til at finde min måde at "håndtere" visse aspekter af mine hundes seksualliv frastødende, men du udtaler dig om meget mere end det, og antyder at jeg er komplet uegnet som hundeejer, hvilket jeg kan se man hurtigt liver i dine øjne. Det er det jeg godt vil have dokumenteret.

 

Jeg tør godt have en holdning der afviger fra den store mængdes, ellers havde jeg ikke startet denne tråd. Og der er da kommet mange relevante indlæg i denne tråd, ikke dermed sagt at de er kommet fra dig.

 

Du har altså åbenbart et stort problem med at læse mine indlæg - eller lad mig sige det på en anden måde: du formår at læse imellem linjerne og lave din egen tolkning heraf.

Det gider jeg ærlig talt ikke bruge min tid på, når du ikke gider læse mine indlæg ordentligt. Jeg mener at du tillægger dine hunde nogle egenskaber som hunde ikke har og det mener jeg jo naturligvis ikke på baggrund af konkrete iagttagelser af dine hunde - men på baggrund af din italesættelse af dine hundes adfærd. Altså den diskurs du bruger, når du omtaler dine hundes adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så siger jeg det da gerne, hvis et træningsforløb ikke virker, så er det fordi træneren er elendig ;-) (og der kalder jeg dig elendig træner, præcis lige så meget som du kalder mig klam)

 

Så siger vi da det. Det vil sige at alle hunde, der aflives pga. adfærdsproblemer eller kastreres pga. af samme på trods af træning blot har været i hænderne på en elendig træner. Jamen med den konklusion, så er diskussionen vel lukket.

 

Forskellen på dine konklusioner og mine, er at jeg gør opmærksom på at mine udelukkende er subjektive holdninger, mens dine bliver til noget nær endegyldige konklusioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så siger jeg det da gerne, hvis et træningsforløb ikke virker, så er det fordi træneren er elendig ;-)

Øh eller eleven ikke er god nok, standhaftig nok, konsekvent nok..

 

(og der kalder jeg dig elendig træner, præcis lige så meget som du kalder mig klam)

 

Bandeord indsat her :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig!

 

Det er interessant, for det betyder jo også at når fru petersens sheltie bliver disket på agilitybanen eller min hund misser feltet til en prøve - så er det jo ikke min skyld længere? Det er sguda meget fedt! Så vil jeg straks kontakte min træner og klage over, at min hund missede feltet forrige gang vi var til prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så siger jeg det da gerne, hvis et træningsforløb ikke virker, så er det fordi træneren er elendig ;-) (og der kalder jeg dig elendig træner, præcis lige så meget som du kalder mig klam)

Jamen tak da. :???: Jeg valgte jo selv at få min hund kastreret pga. hans generelle stressniveau, er selv uddannet instruktør og har gennemgået behandlerforløbet, :lol: men det kan da være at jeg skal bede om at få mine penge refunderet hos Irenerne. :slem:

 

For mig er kastrering ikke er fy-ord (som er den generelle holdning herinde). For mig gælder det om at hund og ejer skal have et forhold baseret på gensidig tillid og det forsvinder hvis der er alt for mange konflikter. Hvis hanhundens adfærd f.eks. pga. stress skaber for meget irritation/ frustration hos ejeren, synes jeg helt klart at kastration kan være den bedste løsning. Det er muligt at det kan trænes væk, men det kræver jo at der er overskud til det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tak da. :???: Jeg valgte jo selv at få min hund kastreret pga. hans generelle stressniveau, er selv uddannet instruktør og har gennemgået behandlerforløbet, :lol: men det kan da være at jeg skal bede om at få mine penge refunderet hos Irenerne. :slem:

 

For mig er kastrering ikke er fy-ord (som er den generelle holdning herinde). For mig gælder det om at hund og ejer skal have et forhold baseret på gensidig tillid og det forsvinder hvis der er alt for mange konflikter. Hvis hanhundens adfærd f.eks. pga. stress skaber for meget irritation/ frustration hos ejeren, synes jeg helt klart at kastration kan være den bedste løsning. Det er muligt at det kan trænes væk, men det kræver jo at der er overskud til det....

 

Jo men har man ikke lidt valgt, at man har det overskud, hvis man har valgt en hanhund. Den slags kan - i hvert i perioder - være lidt et andet sted henne og det er vel ikke noget, der kommer som en overraskelse. Man har vel undersøgt, hvad man køber, før man køber det ?

 

PS: Det er ikke fordi jeg er anti-kasterations-freak eller noget dér. Det er - i mine øjne - bare ikke en løsning bare fordi overskudet nu ikke lige er der til alt det hanhunde-pjat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...