Hop til indhold

Trænere/instruktører: Hvad er en god hundeejer til træning?


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Affødt af en anden tråd ang. hvad en god træner er, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du som træner, instruktør eller under uddannelse til dette anser for at være en god hundeejer til træning.

 

Uha ikke den bedste formulering, men jeg tror meningen kom frem :-D

 

Og hvordan er "hade" hundeejeren? Ham/hende du helst ser bliver væk?

 

Jeg har lagt ud med mit syn i omtalte tråd.

 

Kom kæk til vaflerne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige finde den tråd hvor din mening står, men når jeg tænker på de hundeejere jeg holder meget af, og der er utroligt langt imellem "hade-modellerne", så er der nogle punkter:

Tænker selv

Stoler på deres egen mavefornemmelse

giver hunden mange chancer

ser alt det gode hunden gør og er stolte over små fremskridt

kan tage ros for det det er (ros) og kritik for det det er (hjælp)

kommer med et åbent sind

fokuserer på hunden til træning

bærer over med både hundens og egne svipsere

tager den tid der skal til

kan rumme andre hundeejere og deres hunde

synes processen er sjov, ikke kun resultatet

hører hvad jeg siger

Vil lave ting "for sjov"

dødsforagt (jeg tror ikke jeg kan, men lad os give det en chance)

 

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanker om inden arbejdstid:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Affødt af en anden tråd ang. hvad en god træner er, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du som træner, instruktør eller under uddannelse til dette anser for at være en god hundeejer til træning.

 

Uha ikke den bedste formulering, men jeg tror meningen kom frem :-D

 

Og hvordan er "hade" hundeejeren? Ham/hende du helst ser bliver væk?

 

Jeg har lagt ud med mit syn i omtalte tråd.

 

Kom kæk til vaflerne :lol:

 

Spændende emne.

Lad os kursister "komme med på en lytter"

Hvad siger trænerne om os, når vi er gået hjem ??

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg været hvalpetræner i ca. 4 år og de bedste kursister er dem :

 

- kommer med en glad hund

- masser af godbidder i lommen eller anden form for belønning evt. bold

og bruger det flittigt

- er selv positivt indstillet til træningen

- hører efter (ikke står og snakker med andre HF i timen)

alt snak efter træning er SUPER

- træner hjemme og har gjort fremskidt når de kommer næste gang

 

Jeg må sige at de værste HF er nok mænd 50 +

de fleste der er ligesom ikke helt modtagelige for indput som andre :stupid:

:lol: :lol: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

de bedste hundeførere er for mig, dem der tydeligt elsker deres hund, forsøger at sætte sig ind i hvad hunden føler, ikke bærer nag, hverken over for hund eller træner:-D, kommer hver gang eller melder afbud, er klar til at hjælpe de øvrige hundeførere og kan forstå en spøg.

 

hov! hade hundefører, jeg har ikke rigtig nogen tror jeg! jeg er ikke vild med de mennesker som tror de kan det hele på forhånd og som ikke er til at rokke :) men de må nu gerne komme alligevel, så må vi se hvor langt vi kommer:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg kun trænerføl. :genert: Men ud fra mine endnu ret begrænsede erfaringer er en god kursist (for mig):

 

- en der hører efter, hvad man siger, og forsøger at rette sig efter det i stedet for bare at køre sit eget løb

- en der er åben over for flere forskellige måder at indlære tingene på, hvis en bestemt metode ikke lige virker på deres hund

- en der synes, at det er sjovt at træne og lave noget sammen med hunden - og viser det :-)

- en der er god til at motivere hunden og/eller tager imod råd til, hvordan h*n kan motivere hunden

- en der tager hensyn til de andre kursister

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der skal såmænd ikke så meget til, for at jeg bliver glad for mine kursister.

 

Generelt skal man blot have en human indstilling og tilgang til sin hund, samt være modtagelig overfor sparring/løsningsforslag som måske ikke lige ligger en først for.

Hvis man grundlæggende accepterer og respekterer sin hund for at være et levende følende væsen, så har man allerede optjent en kæmpe guldstjerne i min bog og så skal resten nok falde på plads.

 

Hadekursisterne er nok dem der vedbliver med at komme til træning, selvom de tydeligvis ikke er enige i metoderne der bliver undervist efter eller har planer om at rette sig efter dem.

Dém, og så de mennesker der tror at hvalpetræning går ud på at holde frikvarter mindst 50% af tiden, til trods for at jeg gør meget ud af at fortælle netop det modsatte både ved indledende kontakt og igen under teoriaftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode kursister er:

 

Folk der hører efter hvad jeg siger, men stadig er i stand til at stille kritiske spørgsmål

Folk der er motiverede for træningen og også træner hjemmefra. Hvis ikke de har trænet, melder de det ud, når jeg spørger

Folk der elsker deres hund og kommer til træning for at skabe et positivt bånd imellem dem og hunden

Folk der er i stand til at se hundens reaktion på ejers signal i en større sammenhæng og reflektere over årsag-virkning

 

Og så elsker jeg folk, der stiller spørgsmål! Gerne spørgsmål, som jeg selv bliver lidt udfordret af!

 

Den irriterende kursist er:

 

En person, som kommer på træningspladsen med kædehalsbånd og uden godbidder - selvom vedkommende er informeret om træningsmetoderne. For h*n har jo trænet hund i 20 år.

En person, som på trods af træners vejledning fasthold er tvinge hunden ned/trække den rundt

En person som afstraffer hunden. Det betyder hos mig at jeg tager en alvorlig snak med vedkommende og gentager det sig, beder jeg han/hun om at finde en anden træningsplads (og ja - det er sket!!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...