Hop til indhold

Opfedning af hund


Hailey
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter
Det vil jeg overveje, hvis ikke dyrlægen finder årsagen. Har du ikke et link til produktet?

 

 

Jeg tror man kan få det på apoteket :) Jeg fik noget fra USA.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snevinter
www.eaglepack.dk har også noget :-)

 

 

Nej - det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg skal jo til at købe de forskellige ting fra dk (helst) når jeg ikke har mere, så det skal da lige undersøges hvad eaglepack har af sager. tak ;)

 

spam, sorry ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har ikke de vilde ideer til en opfedningskur, men et spørgsmål - er han intakt hanhund eller kastrat?

 

Spørger fordi jeg for mange år siden havde en 'intakt' golden retriver og og det viste sig, at han var umulig at holde huld på - en kastration løste problemet.

 

Lidt ærgerligt for den avler der havde 'lånt' mig ham, men godt for hanhunden - han blev normalvægtig i løbet af et lille ½ år og fik langsomt en grublende appetit :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke de vilde ideer til en opfedningskur, men et spørgsmål - er han intakt hanhund eller kastrat?

 

Spørger fordi jeg for mange år siden havde en 'intakt' golden retriver og og det viste sig, at han var umulig at holde huld på - en kastration løste problemet.

 

Lidt ærgerligt for den avler der havde 'lånt' mig ham, men godt for hanhunden - han blev normalvægtig i løbet af et lille ½ år og fik langsomt en grublende appetit :-D

Han er intakt, og jeg vil helst ikke have ham kastreret. Han er en ret usikker hund i forvejen, og en kastration KAN have en negativ virkning på hans selvtillid, så hellere en tynd hund. Der er heller ikke noget problem med hans appetit. Han spiser alt hvad der bliver serveret for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karen

Hej.

Jeg er lidt nysgerrig om det er en border collie du har, for hvis det er det og den spiser 800 gr foder om dagen så syntes jeg det lyder helt utroligt. Det kunne måske være et andet foder ville være løsningen. Jeg har Collier, og de får kun 275 gr foder dagligt, og fik de mere kunne de trilles inden længe.

 

Hilsen Karen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må Hero da have været hos dyrlægen... Hvordan er det gået? I hvert fald afføringsprøverne må der være svar på nu.. Blodprøverne tager måske lidt længere tid.. :neutral:

 

 

---Jeg har kikket lidt på "pemmikan", --og på de typer foder, du bruger...:neutral:

 

Og det undrer mig...:

Pemmikan skulle indeholde druesukker???? Det giver måske en øjeblikkelig energi, men også et ustabilt blodsukker... Er det dyrlægen, der har foreslået det?

Energiindholdet i pemmikan er 2485Kj pr. 100 g. Svarende til 600kcal.

 

Energiindholdet i Olivers senior-diet foder er på 2980 kj... Altså Olivers MINDST energirige foder har et højere energiindhold end pemmikan.

 

Olivers Maxx-energy har et energiindhold på 4341 kj pr. 100g..... :shock:

 

Så har jeg kikket på de fodertyper, du har oplyst..... Ingen af de første to oplyser, hvor højt energiindholdet er??

Det sidste produkt du nævner er "Pro Nature" De oplyser, at deres Adult foder har et energiindhold på 395 kcal pr. 100g??? Altså godt HALVT så meget som der er i pemmikan??

 

Som sagt har jeg ikke kunnet finde noget om, hvor meget energi der er i Nutro og 1. choice...

Men hvis DE også er lavenergifoder, så er det måske derfor den bette Hero brænder alle sine kalorier af som aktiviteter, i stedet for at få lidt sul på sidebenene... :???:

 

--Det må stå på posen... Hvad er energiindholdet i det foder, du bruger??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Jeg er lidt nysgerrig om det er en border collie du har, for hvis det er det og den spiser 800 gr foder om dagen så syntes jeg det lyder helt utroligt. Det kunne måske være et andet foder ville være løsningen. Jeg har Collier, og de får kun 275 gr foder dagligt, og fik de mere kunne de trilles inden længe.

 

Hilsen Karen.

Ja han er en border. Jeg tvivler efterhånden på at det hjælper at skifte foder, da jeg efterhånden har prøvet en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må Hero da have været hos dyrlægen... Hvordan er det gået? I hvert fald afføringsprøverne må der være svar på nu.. Blodprøverne tager måske lidt længere tid.. :neutral:

Han HAR været ved dyrlægen. På mandag skal jeg have svar på blødprøven. Afføringsprøven tager noget længere tid.....noget med at den skal sendes et eller andet sted hen, og laves noget bakteriedyrkning

 

 

---Jeg har kikket lidt på "pemmikan", --og på de typer foder, du bruger...:neutral:

 

Og det undrer mig...:

Pemmikan skulle indeholde druesukker???? Det giver måske en øjeblikkelig energi, men også et ustabilt blodsukker... Er det dyrlægen, der har foreslået det?

Nej, det er den metode jeg brugte til at fede Huckie op med, og det virkede formidabelt på ham.
Energiindholdet i pemmikan er 2485Kj pr. 100 g. Svarende til 600kcal.
Hvor har du set det henne? Jeg kan ikke se det på indpakningen.

 

Energiindholdet i Olivers senior-diet foder er på 2980 kj... Altså Olivers MINDST energirige foder har et højere energiindhold end pemmikan.

 

Olivers Maxx-energy har et energiindhold på 4341 kj pr. 100g..... :shock:

 

Så har jeg kikket på de fodertyper, du har oplyst..... Ingen af de første to oplyser, hvor højt energiindholdet er??

Det sidste produkt du nævner er "Pro Nature" De oplyser, at deres Adult foder har et energiindhold på 395 kcal pr. 100g??? Altså godt HALVT så meget som der er i pemmikan??

:confused: Hero får IKKE Pro-Nature! Det er min senior hund der gør.

 

Som sagt har jeg ikke kunnet finde noget om, hvor meget energi der er i Nutro og 1. choice...

Men hvis DE også er lavenergifoder, så er det måske derfor den bette Hero brænder alle sine kalorier af som aktiviteter, i stedet for at få lidt sul på sidebenene... :???:

 

--Det må stå på posen... Hvad er energiindholdet i det foder, du bruger??

Jeg har ikke sækkene mere. Deres foder er hældt i fodertønder, men jeg kan vel få det oplyst ved at ringe til dem på mandag.
Link til indlæg
Del på andre sites

Han HAR været ved dyrlægen. På mandag skal jeg have svar på blødprøven. Afføringsprøven tager noget længere tid.....noget med at den skal sendes et eller andet sted hen, og laves noget bakteriedyrkning.

 

---Hjertelungeorm - undersøgelsen tager 24 timer. Så den har nok været negativ. Og så er afføringen også sendt til andre undersøgelser.

 

Nej, det er den metode jeg brugte til at fede Huckie op med, og det virkede formidabelt på ham.

--Der kan jo have været andre årsager til at Huckie havde brug for opfedning... --Jeg tror bare, at hvis Hero i forvejen har et højt energiniveau, så bliver det presset mere i vejret af at få et produkt med druesukker... Du skal måske drøfte det med din dyrlæge..

 

Hvor har du set det henne? Jeg kan ikke se det på indpakningen.

 

 

http://www.henne-pet-food.dk/pemmikan_fodersammensaetning.htm

 

 

:confused: Hero får IKKE Pro-Nature! Det er min senior hund der gør.

 

Nå, det er da godt... Du nævner bare i et tidligere indlæg, at du eksperimenterer med "....en blanding af Nutro, 1st Choice og ProNature".

Jeg synes dog, at det er et meget lavt energiindhold -selv for en seniorkost.. Men hvis din hund trives på det, så er det jo fint for ham.

 

Jeg synes bare at du skal være opmærksom på hvordan det ser ud med energiindholdet i den foder, Hero får... Jeg går ud fra, at han er en meget aktiv hund, siden du giver ham pemmikan.. Så SKAL der altså også højenergifoder til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må Hero da have været hos dyrlægen... Hvordan er det gået? I hvert fald afføringsprøverne må der være svar på nu.. Blodprøverne tager måske lidt længere tid.. :neutral:

 

 

---Jeg har kikket lidt på "pemmikan", --og på de typer foder, du bruger...:neutral:

 

Og det undrer mig...:

Pemmikan skulle indeholde druesukker???? Det giver måske en øjeblikkelig energi, men også et ustabilt blodsukker... Er det dyrlægen, der har foreslået det?

Energiindholdet i pemmikan er 2485Kj pr. 100 g. Svarende til 600kcal.

 

Energiindholdet i Olivers senior-diet foder er på 2980 kj... Altså Olivers MINDST energirige foder har et højere energiindhold end pemmikan.

 

Olivers Maxx-energy har et energiindhold på 4341 kj pr. 100g..... :shock:

Mon ikke du mener 4314 pr KG ( det oplyser de på deres hjemmeside) ;-)

 

Så har jeg kikket på de fodertyper, du har oplyst..... Ingen af de første to oplyser, hvor højt energiindholdet er??
Jeg har haft kontaktet forhandlere i dag.

Jeg kunne ikke få oplyst noget nyttigt hos Nutro, udover procenterne på fedt og protein, hun var temmelig uvidende om deres produkt :roll:

 

1st Choice har et energiindhold på 440 kcal/100 gram - altså 4400 pr kg, hvilket er højere end Olivers :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke du mener 4314 pr KG ( det oplyser de på deres hjemmeside) ;-)

 

Jeg har haft kontaktet forhandlere i dag.

Jeg kunne ikke få oplyst noget nyttigt hos Nutro, udover procenterne på fedt og protein, hun var temmelig uvidende om deres produkt :roll:

 

1st Choice har et energiindhold på 440 kcal/100 gram - altså 4400 pr kg, hvilket er højere end Olivers :-)

 

 

Joho... selvfølgelig mener jeg pr. kg... :lol::lol:, Ellers havde dine trængsler nok været slut.. :-P

 

1st choice ser jo rigtig godt ud, så det gælder nok om at lade DET udgøre næsten hele kalorieindtaget. Og så bare bruge pemmikan som "ekstra" hvis I er til agility eller andre fysisk krævende ting.. Lidt ligesom når sportsudøvere bruger drikke med druesukker under cykelløb eller lignende..

Og så kan du altid give ekstra fedtstof. Som fiskeolie eller planteolie.. Det er jo osse ekstra kalorier.

 

Men lad os først høre, hvad blodprøven og lorteprøven har vist...

Hey... Blodprøven må der da være svar på nu??

 

Uuh, jeg forsømte vist pc-dyret i går... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med dyrlægen, og det er med lidt blandede følelser. Der var 2 af tallene i blodprøven, der var førhøjet, og det KUNNE være tegn på sukkersyge :( men hun troede dog ikke at han havde det. Det finder vi ud af i morgen. Når jeg står op i morgen, skal jeg tage en urinprøve og komme ind med.

 

Hun regner med at der kommer svar på afføringsprøverne i næste uge, og der skal også tages en blodprøve mere :(

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis han har sukkersyge. Jeg er panisk bange for kanyler, så hvordan skal jeg give ham insulin :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med dyrlægen, og det er med lidt blandede følelser. Der var 2 af tallene i blodprøven, der var førhøjet, og det KUNNE være tegn på sukkersyge :( men hun troede dog ikke at han havde det. Det finder vi ud af i morgen. Når jeg står op i morgen, skal jeg tage en urinprøve og komme ind med.

 

Hun regner med at der kommer svar på afføringsprøverne i næste uge, og der skal også tages en blodprøve mere :(

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis han har sukkersyge. Jeg er panisk bange for kanyler, så hvordan skal jeg give ham insulin :(

 

Nårh... Hvor synd... :ae:

Det ER jo ikke sikkert, at det er sukkersyge, endnu... Når dyrlægen ikke tror det er det, så kan du nok regne med det... Det kan være lidt problemer med bugspytkirtlen... Som kan klares med medicin...

 

Har han haft problemer med at holde sig? Tisser og drikker han mere end han ellers har gjort?

Min allerførste hund -som voksen- fik sukkersyge da hun var 6 år.. Vi opdagede det ved, at hun ikke kunne holde sig i den tid hun var alene... Hun var selvfølgelig flov over at hun var nødt til at tisse indendørs, så hun tissede omme bag en lænestol....... Så vi så det først en dag da vi skulle gøre grundig rent... Når sådan noget sukkersyge-tis tørrer ind, så bliver det helt klistret fordi der er sukker i...

 

Dengang gav man ikke insulin til hunde med sukkersyge.... :megaked: -det er over 30 år siden....

 

Se her, det er en artikel skrevet af en hundeejer med kanyleskræk ligesom dig.. Og med en hund med sukkersyge.. :

http://www.dyrefondet.dk/14-hunde/2006-hunde/sukkersyge-04-06.pdf

 

Men lad os nu se... Det KAN være et problem, der kan klares med piller..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fået konstateret at han IKKE har sukkersyge :banan: Næste skridt er en ny blodprøve, for at tjekke skoldbrugskirtlen.

 

Jeg har i mellemtiden nærstuderet forskellige fodertyper, ang energiindholdet, og det har krævet lidt omregning, da nogle opgiver det i kcal og andre i kj. Her er lidt sammeligning - omregnet til kcal/kg:

 

Pemmikan 5847kcal/kg

1st Choice 4400 kcal/kg

Olivers 4314kcal/kg

Skyttens sleddog 4308kcal/kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fået konstateret at han IKKE har sukkersyge :banan: Næste skridt er en ny blodprøve, for at tjekke skoldbrugskirtlen.

 

Jeg har i mellemtiden nærstuderet forskellige fodertyper, ang energiindholdet, og det har krævet lidt omregning, da nogle opgiver det i kcal og andre i kj. Her er lidt sammeligning - omregnet til kcal/kg:

 

Pemmikan 5847kcal/kg

1st Choice 4400 kcal/kg

Olivers 4314kcal/kg

Skyttens sleddog 4308kcal/kg

 

 

IH, altså!!! Tillykke med det! :-D

Skjoldbruskkirtlen kan sandsynligvis kontrolleres med piller. Så du slipper for sprøjterne... :lol:

 

---Uanset energiindholdet i foderet, så kan du jo ikke holde kød på kroppen af ham hvis han har et forhøjet stofskifte... :-P

 

Hvornår får du noget at vide om den næste blodprøve?

Uuh, det kunne da være herligt bare at kunne fodre ham helt normalt, ikke? :madtid:

Link til indlæg
Del på andre sites

IH, altså!!! Tillykke med det! :-D

Skjoldbruskkirtlen kan sandsynligvis kontrolleres med piller. Så du slipper for sprøjterne... :lol:

Ja heldigvis :-)

 

---Uanset energiindholdet i foderet, så kan du jo ikke holde kød på kroppen af ham hvis han har et forhøjet stofskifte... :-P

 

Hvornår får du noget at vide om den næste blodprøve?

Uuh, det kunne da være herligt bare at kunne fodre ham helt normalt, ikke? :madtid:

Jeg skal have taget den næste blodprøve på tirsdag. Ja det ville da være skønt, hvis han kunne blive fodret på samme måde som de andre.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har lige talt med dyrlægen, og det er med lidt blandede følelser. Der var 2 af tallene i blodprøven, der var førhøjet, og det KUNNE være tegn på sukkersyge :( men hun troede dog ikke at han havde det. Det finder vi ud af i morgen. Når jeg står op i morgen, skal jeg tage en urinprøve og komme ind med.

 

Hun regner med at der kommer svar på afføringsprøverne i næste uge, og der skal også tages en blodprøve mere :(

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis han har sukkersyge. Jeg er panisk bange for kanyler, så hvordan skal jeg give ham insulin :(

 

Jeg håber ikke det er sukkersyge. Og hvis dyrelægen siger at hun ikke regner med at det er sukkersyge, så tror jeg der er gode chancer for at det ikke er det.

 

Krydser fingre for Hero :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Nu har jeg fået konstateret at han IKKE har sukkersyge :banan: Næste skridt er en ny blodprøve, for at tjekke skoldbrugskirtlen.

 

Jeg har i mellemtiden nærstuderet forskellige fodertyper, ang energiindholdet, og det har krævet lidt omregning, da nogle opgiver det i kcal og andre i kj. Her er lidt sammeligning - omregnet til kcal/kg:

 

Pemmikan 5847kcal/kg

1st Choice 4400 kcal/kg

Olivers 4314kcal/kg

Skyttens sleddog 4308kcal/kg

 

Ej hvor godt. Ved ikke lige helt hvordan jeg overså denne nyhed :confused: Men det er dejligt han ikke har sukkersyge :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi lige været ved dyrlægen igen-igen. Han skulle have taget en blodprøve mere, og denne gang havde jeg lige lavet lidt hjemmearbejde. Jeg har klippet begge hans forben, da han var bange for trimmeren nede hos dyrlægen.

 

Den blodprøve får jeg svar på på fredag.

 

Jeg sendte lige Hero op på vægten. Fra d. 3. juni og til nu har han tabt sig 600 gram, og det er jo den forkerte vej det går, så hvis blodprøven ikke viser noget, så SKAL jeg til at ændre hans foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag har vi lige været ved dyrlægen igen-igen. Han skulle have taget en blodprøve mere, og denne gang havde jeg lige lavet lidt hjemmearbejde. Jeg har klippet begge hans forben, da han var bange for trimmeren nede hos dyrlægen.

 

Den blodprøve får jeg svar på på fredag.

 

Jeg sendte lige Hero op på vægten. Fra d. 3. juni og til nu har han tabt sig 600 gram, og det er jo den forkerte vej det går, så hvis blodprøven ikke viser noget, så SKAL jeg til at ændre hans foder.

 

...Men blodprøven MÅ da vise noget...

Dyrlægen har ikke sagt mere?

 

..så må vi bare vente...

Uh, bare det er stofskiftet, så der bare skal et glas piller til..... :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Hej Hailey:-D

 

Har du et link til en indholdsliste på det foder du bruger ?

 

Fordi fedt er ikke bare fedt, og kulhydrater er ikke bare kulhydrater, nogle kulhydrater er svært optagelige, og hvis din hund både skal bruge energi på at være aktiv og på at optage foderet, så kan der godt opstå en konflikt:-)

 

Hundens tarmsystem er kun halvt så langt som menneskets, og derfor slet ikke gearet til indtagelse af for mange/forkerte kulhydrater, de ryger simpelthen ufordøjet igennem:-D

 

Så en indholdsliste kunne være interessant:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hailey:-D

 

Har du et link til en indholdsliste på det foder du bruger ?

 

Fordi fedt er ikke bare fedt, og kulhydrater er ikke bare kulhydrater, nogle kulhydrater er svært optagelige, og hvis din hund både skal bruge energi på at være aktiv og på at optage foderet, så kan der godt opstå en konflikt:-)

 

Hundens tarmsystem er kun halvt så langt som menneskets, og derfor slet ikke gearet til indtagelse af for mange/forkerte kulhydrater, de ryger simpelthen ufordøjet igennem:-D

 

Så en indholdsliste kunne være interessant:mrgreen:

1st Choice Performance http://www.1stchoice.dk/

Nutro Performance http://www.nutro.dk/

Kronch Pemmikan http://www.henne-pet-food.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...