Hop til indhold

Genindlære kontakt

Gæst
 Share

Recommended Posts

Jeg har været så uvidende at bruge 'her' som kontaktord. Dvs. Nelson kigger på mig, når jeg siger 'her'. Det funker fint hjemme både inde og ude, men jeg synes ikke helt det funker, når vi er ude i verden på tur.

Jeg tænker lidt om 'her' er sådan lidt for vandet, jeg bruger jo også ordet i andre sammenhænge. Fx kommer jeg jo til at sige ting som "kom her"...

Er det en mulighed at genindlære kontaktøvelsen med en ny kommando til? Og i så fald hvilket ord...? Kom frisk med gode idéer til kontakt-ord og gode måder at træne det på.

/Mette *uvidende:oops:*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger "kik", men man kan lige så godt sige "smølf" eller hvad som helst :-D

Efter min erfaring er den bedste måde at indlære kontakt på, når man er ude i verden, at bruge det før det bliver nødvendigt, altså ikke vente til hunden har reageret på noget andet - men ved ikke om det var det, du mente?

Jeg prøver også at få Nelsons kontakt, mens vi går tur og inden han er optaget af noget andet. Jeg siger "her", og så venter jeg.... Hjemme kigger han jo øjeblikkeligt op, men det varierer noget uden for matriklen.

Men kan jeg lære ham et nyt ord, for tror måske 'her' er sådan lidt for brugt - også i andre sammenhænge...

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger "kik", men man kan lige så godt sige "smølf" eller hvad som helst :-D

Du har ret i, at man kan sige hvad som helst, men netop "Kig" er ret genialt, har jeg opdaget. Til konkurrence,r hvor græsset måske lugter liiiiiige spændende nok for en uartig hundetud, kan man - uden at bevæge læberne og næsten lydløst - hurtigt hviske "Kig".

Dommeren har ingen chancer for at høre det (men kan muligvis gætte det ud fra hundens pludseligt ændrede opførsel). Men kigger du ligeud, når du hvisker, bliver selv den bedste dommer i tvivl. Og er kommandoen overindlært, følger hunden automatisk med.

Ski'smart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at ordet er irrelevant. Men... Jeg vil gerne finde et nyt, og lære Nelson det påny. Kan man lære ham det igen, med et nyt ord eller bliver forvirringen så for meget... ?

For som amocca skriver, så skal det jo helst være sådan at ordet udløser kontakt med det samme, og med 'her' er det noget juks, for det bruger jeg jo rimelig tit i andre sammenhænge.

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på at ordet er irrelevant. Men... Jeg vil gerne finde et nyt, og lære Nelson det påny. Kan man lære ham det igen, med et nyt ord eller bliver forvirringen så for meget... ?

For som amocca skriver, så skal det jo helst være sådan at ordet udløser kontakt med det samme, og med 'her' er det noget juks, for det bruger jeg jo rimelig tit i andre sammenhænge.

/Mette

Som du beskriver det kender Nelson ordets betydning, altså at han ser op når du siger "her". Tror du bare ikke du har sløset med indlæringen, så han ikke har lært at generalisere "her" til at gælde alle stedet og i alle situationer?

"Kontakt" kan være et udmærket ord for det er ikke et af de mest anvendte ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du beskriver det kender Nelson ordets betydning, altså at han ser op når du siger "her". Tror du bare ikke du har sløset med indlæringen, så han ikke har lært at generalisere "her" til at gælde alle stedet og i alle situationer?

"Kontakt" kan være et udmærket ord for det er ikke et af de mest anvendte ord.

Jo sløset, det er mig :oops: Men jeg tror, måske også ordet er for udvandet. Jeg har nemlig lagt mærke til, at jeg rigtig tit siger "kom lige her" og "se her"...

Hvordan træner jeg så et evt. NYT kontaktord? Og kan man overhovedet det?

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan træner jeg så et evt. NYT kontaktord? Og kan man overhovedet det?

/Mette

Sagtens, du gør bare ligesom da du lærte ham hans navn, kig, se her. Sig ordet - giv guf, mange gange, start hjemmefra hvor du ved han nok skal give kontakt, og begynd at gøre det på turene når du ved han vil reagere.

Guffen er selvfølgelig verdens bedste guf - og bliver kun brugt til lige præcis dét ord. Du kan jo sagtens have andre guffer med til andre ting i træner på vejen.

Jeg har selv købt en hundefløjte, og er ved at betinge den. Håber på at den kan virke godt i hundeskove og lignende steder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites