Hop til indhold

Kan man skille to hunde ad efter 5 år????

Gæst crs
 Share

Recommended Posts

Hej

Søger lidt råd og vejledning i at tage en meget sværd beslutning.

Vi har to fantastiske labradorhunde, et søskendepar fra 2005, som vi elsker over alt på jorden. Problemet er at vi lige har fået endnu en lille ny i familien, og vi har derfor ikke hverken plads, tid eller overskud til at have hundene mere. Det er derfor med blødende hjerte at vi har bestemt os for at skille os af med vores dejlige hunde.

Men det store spg. er så, kan man skille de to hunde ad, altså så de kommer til hver sin nye ejer, når de nu har været sammen hele deres liv?!!

Personligt vil jeg jo helst at de kommer til den samme ejer, men det er desværre ikke nemt at afsætte 2 store hunde på én gang.

Hvad ville I gøre hvis I stod i samme situation?

Nogle har anbefalet os at få dem aflivet, men det synes jeg også er synd da jeg ikke mener at de skal lade livet bare fordi vi ikke har plads til dem mere. De har jo forhåbentligt mange gode år tilbage i deres liv. Men måske det var det bedste, hvis nu de psykisk ikke kan kapere at komme væk fra hinanden.

Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, håber I kan komme med nogle gode råd.

Venlig Hilsen

Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke erfaring med at skille eller omplacere hunde.

Men har selv en lab og kigger jeg helt generelt på racen, så kan jeg ikke se de store problemer i at omplacere dem, medmindre de har været overladt til sig selv de sidste år...

En lab er jo ekstremt glad for menneske kontakt,så hvis de ryger ud til folk der bruger tid på at træne/aktivere dem og har dem med i hverdagen, burde det gå.

Hvis hundene er er sunde og raske, så ville jeg ikke aflive i en alder af 5år

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig, hvis jeg bliver en anelse dømmende uden at kende alle detaljerne, men hvordan kan en lille ny retfærdiggøre, at 2 velfungerende hunde, som ejer selv har valgt at anskaffe, skal omplaceres/aflives?

Jeg siger ikke, at hundeliv går foran menneskeliv, men stå dog ved det valg, man selv har taget. Hunde er ikke en køb-og-smid-væk-ting.

Hvorfor anskaffe hund/hunde, uden at gøre sig selv klart, og ikke mindst efterleve, at man har påtaget sig et ansvar 8-14 år ud i fremtiden?

Jeg kan sætte mig ind i det, hvis barnet har damp/kolik/allergi eller andre uforudsete komplikationer, og ellers synes jeg bare man skulle skamme sig, og derefter skamme sig en hel masse mere.

Redigeret af mtum
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har svært ved at forstå at man vælger hunde fra bare fordi man får børn, når det er sagt så tror jeg godt man kan skille de 2 hunde, når bare man finder de rigtige hjem, med mennesker som vil lade hundene være en del af familien!

Redigeret af kleo
stavefejl:)
Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig, hvis jeg bliver en anelse dømmende uden at kende alle detaljerne, men hvordan kan en lille ny retfærdiggøre, at 2 velfungerende hunde, som ejer selv har valgt at anskaffe, skal omplaceres/aflives?

Jeg siger ikke, at hundeliv går foran menneskeliv, men stå dog ved det valg, man selv har taget. Hunde er ikke en køb-og-smid-væk-ting.

Hvorfor anskaffe hund/hunde, uden at gøre sig selv klart, og ikke mindst efterleve, at man har påtaget sig et ansvar 8-14 år ud i fremtiden?

Jeg kan sætte mig ind i det, hvis barnet har damp/kolik/allergi eller andre uforudsete komplikationer, og ellers synes jeg bare man skulle skamme sig, og derefter skamme sig en hel masse mere.

Jeg er helt enig med dig. Medmindre den lille ny er syg og trænger til ekstra pleje og opmærksomhed, så burde to 5-årige velfungerende hunde ikke være til besvær.

Jeg forstår det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 100% uforstående overfor at I vil skille jer af med jeres to hunde fordi I har fået barn... Det burde da være muligt at have både barn og hunde... Jeg planlægger da i hvert fald at have min. 3 beagler når det er tid til baby her engang...

Hvis der ligger andet til grund for jeres beslutning, så stemmer jeg i med koret: Find nogle der kan tage begge hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hundene er uønskede i hjemmet, er det ikke en fordel for dem at trådstarter beholder dem af pligt.

Jeg forstår heller ikke beslutningen, men man må acceptere at ikke alle har samme forhold til hunde som de fleste af os herinde.

Jeg mener ikke det er afgørende at hundene bliver sammen. Det vil sikkert være svært at finde et hjem til to jævnaldrende Labber.

Selvfølgelig bliver der en tilvænningsperiode i de nye hjem, men hunde er som regel meget omstillingsparate - det er meget muligt at de får det bedre hver for sig hos nye ejere, der værdsætter dem.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hundene er uønskede i hjemmet, er det ikke en fordel for dem at trådstarter beholder dem af pligt.

Jeg forstår heller ikke beslutningen, men man må acceptere at ikke alle har samme forhold til hunde som de fleste af os herinde.

Jeg mener ikke det er afgørende at hundene bliver sammen. Det vil sikkert være svært at finde et hjem til to jævnaldrende Labber.

Selvfølgelig bliver der en tilvænningsperiode i de nye hjem, men hunde er som regel meget omstillingsparate - det er meget muligt at de får det bedre hver for sig hos nye ejere, der værdsætter dem.

Ja, hundene skal nok overleve, og det er bestemt at foretrække en omplacering, fremfor at ejer beholder (og måske forsømmer) dem af ren pligt. Her er jeg helt enig, men jeg står stadig ved det øvrige.

Jeg vil ikke sætte mig mod en omplacering, men blot opfordre til, at hundene placeres samlet, og at ejer køber en tøjbamse næste gang.

Redigeret af mtum
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej SRS

Sikke en kedelig situation at stå i, både for Jer og specielt for hundene.

Jeg har overtaget en hund på 3 år, som har gået sammen med en anden hund i 3 år. Det har ikke været et problem overhovedet.

Aflivning synes jeg ikke er løsningen, det er da spild af gode hundeliv.

Prøv hellere at gøre en aktiv indsats for at omplacere dem, enten sammen eller hver for sig. Og gør Jer selv og hundene den tjeneste at være kritiske.

Sæt også en annonce her på hundeforum under omplacering, og skriv så meget som muligt om hundene, deres sind, opdragelse, går I på jagt osv.

Og meget vigtigt, husk at fortælle hvis der er et eller andet der evt. skal "rettes" på hos ny ejer, så hundene ikke ender med at skulle skifte hjem flere gange.

Håber det bedste for vovserne:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil anbefale jer at kontakte www.omplaceringshund.dk :blink:

Læs hvad de kræver af oplysninger om hundene og formuler præcist hvad I ønsker for hundene, så tror jeg på at I kan komme tættere på en god løsning for dem begge....

- og opret osse gerne en annonce herinde som en anden også skriver :blink:

(den anbefaling har jeg vist gentaget et par gange på det sidste :hmm::genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rooolig nu :shock: Vi kender jo ikke baggrunden for det. Jeg mener bestemt også, det er muligt at have børn og hund(e) på een gang, men vi får jo ikke ret mange oplysninger, så det kunne jo være, der ligger mere bag, så lad nu være med at skræmme (endnu) en ny bruger væk.

Der er flere, der "råber" lidt for højt, men disse to citater støder mig alligevel mest.

og at ejer køber en tøjbamse næste gang.

Jeg ser det sådan at TS elsker sine hunde meget højt, og der er da faste brugere herinde, som også har måttet melde pas og omplacere end hund af den ene eller anden grund, så man kan da ikke sige, at TS ikke har det samme forhold til hunde som os andre - det ved vi ikke noget om, og der er da meget i tråden, der indikerer at det er en møjsvær beslutning.

Sidste citat er bare for uværdig at smide i hovedet på andre :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rooolig nu :shock: Vi kender jo ikke baggrunden for det. Jeg mener bestemt også, det er muligt at have børn og hund(e) på een gang, men vi får jo ikke ret mange oplysninger, så det kunne jo være, der ligger mere bag, så lad nu være med at skræmme (endnu) en ny bruger væk.

Der er flere, der "råber" lidt for højt, men disse to citater støder mig alligevel mest.

Jeg ser det sådan at TS elsker sine hunde meget højt, og der er da faste brugere herinde, som også har måttet melde pas og omplacere end hund af den ene eller anden grund, så man kan da ikke sige, at TS ikke har det samme forhold til hunde som os andre - det ved vi ikke noget om, og der er da meget i tråden, der indikerer at det er en møjsvær beslutning.

Sidste citat er bare for uværdig at smide i hovedet på andre :cry:

Nu skriver jeg også tidligere i tråden, at SÅFREMT der ikke er tale om uventede komplikationer med barnet, så mener jeg disse negative ting, så jeg synes det er underforstået, at jeg æder alle mine ord i mig, hvis der i mine øjne viser sig at være en "legitim" grund.

Men er det bare fordi, at hovsa - et spædbarn tager jo tid/kræfter, ja så synes jeg ikke, der er noget at være stødt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver jeg også tidligere i tråden, at SÅFREMT der ikke er tale om uventede komplikationer med barnet, så mener jeg disse negative ting, så jeg synes det er underforstået, at jeg æder alle mine ord i mig, hvis der i mine øjne viser sig at være en "legitim" grund.

Men er det bare fordi, at hovsa - et spædbarn tager jo tid/kræfter, ja så synes jeg ikke, der er noget at være stødt over.

Men du ved det jo ikke, så indtil du evt. finder ud af årsagen, synes jeg du skal holde den slags udtalelser for dig selv. Du aner ikke hvad der er sket og du aner ikke hvordan TS + familie er som hundeejere, så jeg synes det er ret hurtigt at konkludere, at de skulle anskaffe sig en tøjbamse og dermed er uegnede som hundeejere.
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men du ved det jo ikke, så indtil du evt. finder ud af årsagen, synes jeg du skal holde den slags udtalelser for dig selv. Du aner ikke hvad der er sket og du aner ikke hvordan TS + familie er som hundeejere, så jeg synes det er ret hurtigt at konkludere, at de skulle anskaffe sig en tøjbamse og dermed er uegnede som hundeejere.

Enig med Therese og har ikke rigtig noget andet at tilføje, så jeg kopierer bare hendes indlæg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syndes der er nogle som lige burde klappe hesten, inden man begynder at, komme med udtagelser om TS og hvordan de er. Man kan simpelthen ikke tillade sig at komme med nogle af de kommentar som er faldet til TS.

Når jeg læser TS indlæg, så syndes jeg nærmere, jeg kan fornemme smerten, ved at stå i den situation som de gør nu, Jeg syndes det modigt af dem, at indrømme over for sig selv, de ikke magter det, så vil jeg mene at hundene , til hver en tid, er bedre tjent med at komme ind i en anden familie, hvor der er tid til dem, tror også godt man kan skille hundene, så de kommer ud i hver sin familie.

Jeg håber virkelig i finder nogle gode familier til hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Føj!! Hvor er nogle af jer bare dybt uanstændige i jeres udtalelser. Det er bare jante når det er aller værst. Ad! Synes i det er bedre at ts beholder hundende og lader dem rende understimuleret rundt? Uden pasning og pleje!! Nej vel!? Så havde udtalelserne været de samme! Jeg forstår ikke. Vi er altså nogle der har andre ting i vores liv end hunde. Og fordi vi ikke er totalt fanatiske omkring vores hunde og bruger alt vores tid på dem, betyder det ikke vi er uansvarlige eller dumme. Det er da ansvarligt at indrømme at man ikke har tiden og at ens hunde har behov og fortjener mere tid end det de kan få. Jeg har tabt 200.000kr pga jeg valgte at beholde lua og måtte have sted og bo osv. Andre havde ikke valgt sådan. Og det har jeg fuld forståelse og respekt for. At jeg valgte én løsning giver mig ingen ret til at dømme andre der vælger en anden løsning. Jeg synes i burde udvise en del mere respekt for jeres medmennesker. Jeg tror på karma ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Føj!! Hvor er nogle af jer bare dybt uanstændige i jeres udtalelser. Det er bare jante når det er aller værst. Ad! Synes i det er bedre at ts beholder hundende og lader dem rende understimuleret rundt? Uden pasning og pleje!! Nej vel!? Så havde udtalelserne været de samme! Jeg forstår ikke. Vi er altså nogle der har andre ting i vores liv end hunde. Og fordi vi ikke er totalt fanatiske omkring vores hunde og bruger alt vores tid på dem, betyder det ikke vi er uansvarlige eller dumme. Det er da ansvarligt at indrømme at man ikke har tiden og at ens hunde har behov og fortjener mere tid end det de kan få. Jeg har tabt 200.000kr pga jeg valgte at beholde lua og måtte have sted og bo osv. Andre havde ikke valgt sådan. Og det har jeg fuld forståelse og respekt for. At jeg valgte én løsning giver mig ingen ret til at dømme andre der vælger en anden løsning. Jeg synes i burde udvise en del mere respekt for jeres medmennesker. Jeg tror på karma ;)

Helt enig, kanont indlæg, som ikke kan siges bedre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, hvad fanden bilder du dig ind!? Det er sjældent jeg bliver rigtig vred her på H-F, men dette indlæg tager sgu prisen. :evil: Hvordan kan du på nogen måde tage mit indlæg, der var positivt ment overfor trådstarter, og slå det i hartkorn med "køb en tøjhund"? :confused: Jeg håber ærligt talt det skyldes manglende læse- og/eller forståelsesevne hos dig, og at resten af H-Fs brugere har fattet meningen.

Nu skal jeg give dig en lille lektion i dansk. Hvis der var skrevet "Trådstarter har ikke samme forhold til sine hunde som de fleste herinde", så havde det været et både personligt og ubegrundet udsagn, for som du selv konstaterer, det ved vi ikke noget om.

Men når der står "Ikke alle har det samme forhold til hunde som de fleste herinde", så er det en generalisering og dermed ikke rettet mod nogen bestemt. Og er det måske forkert?

Nej, svar ikke, for jeg gider ikke høre mere fra dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

den her tråd er da det tætteste på børnehave jeg længe har mødt :vinken:

Blå stue har efter min mening ikke meget at sige rød stue på :-D

Vi har alle vore meninger, sådan vil det være på et DEBAT-FORA!

DEBAT! ikke nødvendigvis enighed og da slet ikke nødvendigvis samme holdninger!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Søger lidt råd og vejledning i at tage en meget sværd beslutning.

Vi har to fantastiske labradorhunde, et søskendepar fra 2005, som vi elsker over alt på jorden. Problemet er at vi lige har fået endnu en lille ny i familien, og vi har derfor ikke hverken plads, tid eller overskud til at have hundene mere. Det er derfor med blødende hjerte at vi har bestemt os for at skille os af med vores dejlige hunde.

Men det store spg. er så, kan man skille de to hunde ad, altså så de kommer til hver sin nye ejer, når de nu har været sammen hele deres liv?!!

Personligt vil jeg jo helst at de kommer til den samme ejer, men det er desværre ikke nemt at afsætte 2 store hunde på én gang.

Hvad ville I gøre hvis I stod i samme situation?

Nogle har anbefalet os at få dem aflivet, men det synes jeg også er synd da jeg ikke mener at de skal lade livet bare fordi vi ikke har plads til dem mere. De har jo forhåbentligt mange gode år tilbage i deres liv. Men måske det var det bedste, hvis nu de psykisk ikke kan kapere at komme væk fra hinanden.

Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, håber I kan komme med nogle gode råd.

Venlig Hilsen

Carina

Jeg har allerede svaret dig på gipote forummet - Så jeg vil gerne gentage hvad jeg skrev derinde.

Jeg tager hatten af for at du erkender at der ikke er tid til jeres hunde - og at det er en svær beslutning at træffe. Hundenes ve og vel betyder en del så det er dejligt at I nu forsøger at finde andet hjem til dem.

Hundene behøver ikke nødvendigvis omplaceres sammen - og det kunne være en ide at vælge en familie uden børn eller med større børn - så hundenes kan blive tilgode set med træning og aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites