Hop til indhold

Rallytræningstråden (fælles)


Amocca
 Share

Recommended Posts

How goes it med plads øvelsen på din venstre side?

Går det fremad?

 

Næh :hmm: Han bakker stadig, så vi øver den ikke rigtigt (andet end når han står), tror jeg ødelægger den ved at lade ham gøre det forkert for mange gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 2,6k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Chili Con Caia
Næh :hmm: Han bakker stadig, så vi øver den ikke rigtigt (andet end når han står), tror jeg ødelægger den ved at lade ham gøre det forkert for mange gange.

 

Hvad sker der hvis du har ham på din venstre side, og ligesom føre din h. hånd op under hans næse? Sætter han sig så ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, vi skal d.19 nov..

 

Jeg skal desværre til Lalandia d. 14 nov. ellers havde vi også stillet op der :cry:

 

I får det SÅÅÅÅ hyggeligt den 19 november :-) Johanna er virkelig et rart menneske. Og tja, der dufter en del anderledes når det er indenfor, men mon ikke I klare den alligevel? Bare en masse snak, og god kontakt, og så er den hjemme:5up:

 

Det er en hyggelig hal der oppe forøvrigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad sker der hvis du har ham på din venstre side, og ligesom føre din h. hånd op under hans næse? Sætter han sig så ikke?

 

Jo, eller nej - han stiller sig fint med hovedet foran mit lår (altså på venstre side af mig), når jeg så fører godbidden over hovedet eller laver sæt dig håndtegn, så træder han 2 skridt tilbage og sætter sig.

Og så sidder han jo bag mig.

 

Måske skal jeg prøve at få ham endnu længere frem, før han skal sætte sig.

 

Han bakker ikke når han ellers skal sætte sig, altså sit foran mig, der klasker han bare røven i jorden hvor han står.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jo, eller nej - han stiller sig fint med hovedet foran mit lår (altså på venstre side af mig), når jeg så fører godbidden over hovedet eller laver sæt dig håndtegn, så træder han 2 skridt tilbage og sætter sig.

Og så sidder han jo bag mig.

 

Måske skal jeg prøve at få ham endnu længere frem, før han skal sætte sig.

 

Han bakker ikke når han ellers skal sætte sig, altså sit foran mig, der klasker han bare røven i jorden hvor han står.

 

Jeg tror det er dit kropssprog der gør det så.. altså uden at vide det selvf.

Men måske du gør noget med din holdning hvilket resultere i at han træder et skridt eller to tilbage.

Da jeg skulle lære Caia at gå plads ved f.eks. lineføring, brugte jeg meget min krop til at starte med ( For hunden skal nemlig sætte sig uden hjælp af kommando) Her lavede jeg et lille svaj i mine knæ, nærmest lænede jeg mig en lille smule tilbage med overkroppen.

 

Og ja det er måske ikke en dårlig ide at få ham en smule længere frem...

Jeg er sikker på at I nok skal få den i hus MEGET snart:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er dit kropssprog der gør det så.. altså uden at vide det selvf.

Men måske du gør noget med din holdning hvilket resultere i at han træder et skridt eller to tilbage.

Da jeg skulle lære Caia at gå plads ved f.eks. lineføring, brugte jeg meget min krop til at starte med ( For hunden skal nemlig sætte sig uden hjælp af kommando) Her lavede jeg et lille svaj i mine knæ, nærmest lænede jeg mig en lille smule tilbage med overkroppen.

 

Og ja det er måske ikke en dårlig ide at få ham en smule længere frem...

Jeg er sikker på at I nok skal få den i hus MEGET snart:5up:

 

Jeg har højst sandsynligt trådt ham over poten engang for et halvt år siden :oops: Se, sådan noget kan hunden huske :lol:

 

Men god tanke, jeg prøver om ikke jeg kan læne mig anderledes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg har højst sandsynligt trådt ham over poten engang for et halvt år siden :oops: Se, sådan noget kan hunden huske :lol:

 

Men god tanke, jeg prøver om ikke jeg kan læne mig anderledes :5up:

 

Ens kropssprog har meget at sige når man træner med ens hunde... Så det er da et forsøg hver, og han skal ALTSÅ kunne sætte sig på din venstre side, det er jo et must i Rally.. Hehe!

 

Og ja de husker godt de hunde:-) Jeg kom til at træde på Caias hale en gang da vi trænede, hvilket gjorde at hun ikke ville bakke tilbage sammen med mig i et lille stykke tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Og "ind at sidde foran" er hermed ved at være på sin plads allerede synes jeg:klap:

 

Vi trænede den her til aften, og for store armbevægelser gjorde at Caia endte med at være helt til højer for mig.. Så en lille armbevægelse, og wupti, hun sidder flot foran mig:mrgreen:

 

Meen, vi skal lige træne noget mere på den, så den bliver 2tal perfekt... Både at hun skal ind og sidde, men også at hun fortsat er lige foran mig når jeg skal gå tilbage og hun skal følge efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et spørgsmål.. I dag til træning fik jeg at vide, at jeg ikke måtte bruge et halvkvæler-halsbånd, er dette korrekt?

 

Det er lidt ala det her:

 

HonniBonni.dk - Online salg af HALSBÅND M KÆDE og andre artikler til hunde, katte, kaniner,marsvin, hamstre, fritter og andre smådyr

 

 

Jeg har sådan et her, jeg kan bruge istedet for..

 

Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

 

Jeg bruger nemlig kun det halsbånd til rally, så skal jo have skiftet nu, hvis det er.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ens kropssprog har meget at sige når man træner med ens hunde... Så det er da et forsøg hver, og han skal ALTSÅ kunne sætte sig på din venstre side, det er jo et must i Rally.. Hehe!

 

Vi gjorde det :-D

 

Jeg har fået ham til at gå liiidt længere foran, og så drejet hans hoved lidt med godbiddens hjælp og så satte han sig op til flere gange helt perfekt på plads - poterne lineal lige med mine fødder og det hele :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vi gjorde det :-D

 

Jeg har fået ham til at gå liiidt længere foran, og så drejet hans hoved lidt med godbiddens hjælp og så satte han sig op til flere gange helt perfekt på plads - poterne lineal lige med mine fødder og det hele :klap:

 

Dyyyygtig:klap:

 

Juhuuu, det er sejt gået:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I nogle gode ideer til at få kontakt med en hund, der mener at hånden med godbiden er kontaktpunktet.. Plus at selvsamme hund bliver overivrig og dermed bider i fingrene:shock::???:

 

Har jeg ikke en guffer i hånden, sakker damen bagud og hænger, og DET dutter jo ikke:shock:

 

Et tip, jeg har fået, som jeg skal prøve af i morgen er at jeg går baglæns, med Luna gående foran/imod mig og så jeg klikker, når hun kigger mig i øjnene (lidt svært at se, da hun er skeløjet:lol:)

 

Har I andre ideer? Ville jo reddi gerne have en kanon kontakt med lillehunden.. Både til rally men da oss i hverdagen altså...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Har I nogle gode ideer til at få kontakt med en hund, der mener at hånden med godbiden er kontaktpunktet.. Plus at selvsamme hund bliver overivrig og dermed bider i fingrene:shock::???:

 

Har jeg ikke en guffer i hånden, sakker damen bagud og hænger, og DET dutter jo ikke:shock:

 

Et tip, jeg har fået, som jeg skal prøve af i morgen er at jeg går baglæns, med Luna gående foran/imod mig og så jeg klikker, når hun kigger mig i øjnene (lidt svært at se, da hun er skeløjet:lol:)

 

Har I andre ideer? Ville jo reddi gerne have en kanon kontakt med lillehunden.. Både til rally men da oss i hverdagen altså...

 

Jeg bruger min stemme MEGET under træningen.. Både Chili og Caia tænder på det, og er utrolig opmærksom på mig...

 

Og så skal du nok tænke meget over hvordan du giver hende godbidderne. Altså måske du skulle begynde at bruge den anden hånd også.. og så ikke have en godbid i hånden imens I laver en øvelse..Det dutter nemlig heller ikke;-)

 

Og måske bruge legetøj, godbid i en lille plastic bøtte, så det ikke er den samme belønning hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger min stemme MEGET under træningen.. Både Chili og Caia tænder på det, og er utrolig opmærksom på mig...

 

Og så skal du nok tænke meget over hvordan du giver hende godbidderne. Altså måske du skulle begynde at bruge den anden hånd også.. og så ikke have en godbid i hånden imens I laver en øvelse..Det dutter nemlig heller ikke;-)

 

Og måske bruge legetøj, godbid i en lille plastic bøtte, så det ikke er den samme belønning hver gang.

 

Øhm, må vel hellere lige fortælle, at vi jo har snor på, da vi er begyndere.. Og Luna render næsten altid løs på turene, så det er en øvelse i sig selv:mrgreen:

 

Pt har jeg Luna på venstre side, guf i venstre hånd og snoren i højre.

 

Men godbid i en lille bøtte lyder som en ide.. Men hvordan gør jeg det sårn rent teknisk? Er det noget du kan forklare trin for trin? Jeg er lettere fatsvag når det kommer til ting, der skal forklares:oops:

 

Vi har lige prøvet det der kontakt-klik-godbid, og udvidede det til at jeg gik lidt baglæns med Luna foran.. DEN har hun svært ved.. For hun plejer at sætte sig ned og så give kontakt:hmm:

 

Legetøj tror jeg desværre ikke dur, da det ikke er meget legetøj hun tænder på, og jeg ved aldrig hvilket, der lige dur den dag. Jo hendes pivdyr, men kan ikke være sikker på at det virker flere gange i træk. Og så kan jeg ikke helt hitte ud af, om jeg så skal kaste pivdyret, når hun giver kontakt?

 

Dette var forresten vores bane i dag:

 

http://www.rally-lydighed.dk/4-baner/fra_prover/2007/begynder03-06-07givskud.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Øhm, må vel hellere lige fortælle, at vi jo har snor på, da vi er begyndere.. Og Luna render næsten altid løs på turene, så det er en øvelse i sig selv:mrgreen:

 

Pt har jeg Luna på venstre side, guf i venstre hånd og snoren i højre.

 

Men godbid i en lille bøtte lyder som en ide.. Men hvordan gør jeg det sårn rent teknisk? Er det noget du kan forklare trin for trin? Jeg er lettere fatsvag når det kommer til ting, der skal forklares:oops:

 

Vi har lige prøvet det der kontakt-klik-godbid, og udvidede det til at jeg gik lidt baglæns med Luna foran.. DEN har hun svært ved.. For hun plejer at sætte sig ned og så give kontakt:hmm:

 

Legetøj tror jeg desværre ikke dur, da det ikke er meget legetøj hun tænder på, og jeg ved aldrig hvilket, der lige dur den dag. Jo hendes pivdyr, men kan ikke være sikker på at det virker flere gange i træk. Og så kan jeg ikke helt hitte ud af, om jeg så skal kaste pivdyret, når hun giver kontakt?

 

Dette var forresten vores bane i dag:

 

http://www.rally-lydighed.dk/4-baner/fra_prover/2007/begynder03-06-07givskud.pdf

 

Du skal i hvert fald se om du kan komme lidt væk fra ALTID at have godbidden i den venstre hånd, for det er jo også lokning:engel:

 

Det med den lille plastic bøtte: Du kan putte noget virkelig lækkert i den, have den i din lomme, og når Luna så skal belønnes BIG time, kaster du den, så hun løber ud efter den, hvorefter du så kan hjælpe hende med at åbne den. Hun skal ikke se dig med bøtten, så den skal være ude af syne.

 

Noget andet du kan tænke over, er hvornår belønner du Luna.

 

F.eks. jeg kan være utrolig dårlig til at belønne. Jeg har det med at belønne det samme sted i en øvelse, og det dur ligesom ikke. Så f.eks. når jeg træner dogdancing med Caia, prøver jeg at sige til mig selv hvornår jeg skal belønne. hun skal jo ikke vide hvornår belønningen falder.

 

Og det med afstandsbeløning som Ammoca er inde på, er en super god måde også..:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at afstandsbelønne? Gå sammen med hende hen og læg en guf på et låg eller lign. Gå så lidt væk og lav et eller andet - i starten er det måske bare en sit med øjenkontakt og giv hende så lov til at løbe hen og tage belønningen...

 

Sorry, det her havde jeg slet ikke set.

 

Og den er dælme god!! Den skal vi da også have med ind i træningen!! Tak for det:5up:

 

Og den kan vi jo sagtens lave heroppe i lejligheden samt på tur. Så ren win-win:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal i hvert fald se om du kan komme lidt væk fra ALTID at have godbidden i den venstre hånd, for det er jo også lokning:engel:

 

Det med den lille plastic bøtte: Du kan putte noget virkelig lækkert i den, have den i din lomme, og når Luna så skal belønnes BIG time, kaster du den, så hun løber ud efter den, hvorefter du så kan hjælpe hende med at åbne den. Hun skal ikke se dig med bøtten, så den skal være ude af syne.

 

Men så skal hun have en fri-kommando, ikk? Åh jeg synes sgu det er svært:oops::lol::lol:

 

Noget andet du kan tænke over, er hvornår belønner du Luna.

 

F.eks. jeg kan være utrolig dårlig til at belønne. Jeg har det med at belønne det samme sted i en øvelse, og det dur ligesom ikke. Så f.eks. når jeg træner dogdancing med Caia, prøver jeg at sige til mig selv hvornår jeg skal belønne. hun skal jo ikke vide hvornår belønningen falder.

 

Og det med afstandsbeløning som Ammoca er inde på, er en super god måde også..:5up:

 

Ja, jeg belønner helt sikkert forkert.. Men tror vi vil tage udgang i den Anna skriver og så den med den lille skål, der bliver kastet.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Men så skal hun have en fri-kommando, ikk? Åh jeg synes sgu det er svært:oops::lol::lol:

 

 

 

Ja, jeg belønner helt sikkert forkert.. Men tror vi vil tage udgang i den Anna skriver og så den med den lille skål, der bliver kastet.. :5up:

 

En fri kommando?! Næææ overhovedet ikke.

 

Det er jo en belønning. Den skal jo falde ligeså snart Luna gør noget super super fantastisk:lol:

 

Når jeg træner fri ved fod med Caia, og hun har gjort det fantastisk, smider jeg bøtten og roser og jubler. Ingen fri kommando eller noget som helst. Jeg siger bare dyyyyyyyyyyyyyyygtig imens jeg kaster den...

Link til indlæg
Del på andre sites

En fri kommando?! Næææ overhovedet ikke.

 

Det er jo en belønning. Den skal jo falde ligeså snart Luna gør noget super super fantastisk:lol:

 

Når jeg træner fri ved fod med Caia, og hun har gjort det fantastisk, smider jeg bøtten og roser og jubler. Ingen fri kommando eller noget som helst. Jeg siger bare dyyyyyyyyyyyyyyygtig imens jeg kaster den...

 

Fint, tak:-D Det burde jeg kunne finde ud af:mrgreen::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I nogle gode ideer til at få kontakt med en hund, der mener at hånden med godbiden er kontaktpunktet.. Plus at selvsamme hund bliver overivrig og dermed bider i fingrene:shock::???:

 

Har jeg ikke en guffer i hånden, sakker damen bagud og hænger, og DET dutter jo ikke:shock:

 

Et tip, jeg har fået, som jeg skal prøve af i morgen er at jeg går baglæns, med Luna gående foran/imod mig og så jeg klikker, når hun kigger mig i øjnene (lidt svært at se, da hun er skeløjet:lol:)

 

Har I andre ideer? Ville jo reddi gerne have en kanon kontakt med lillehunden.. Både til rally men da oss i hverdagen altså...

 

Hvad evt. at gemme guffen i munden og spytte den ned til hende - for li'som at bryde hendes opmærksomhed på hånden og flytte den lidt op.

 

Hvad med at afstandsbelønne? Gå sammen med hende hen og læg en guf på et låg eller lign. Gå så lidt væk og lav et eller andet - i starten er det måske bare en sit med øjenkontakt og giv hende så lov til at løbe hen og tage belønningen...

 

Afstandsbelønning er rigtig godt.

 

Det hjalp ihvertfald Liva med at blive mindre håndfikseret. Vi gjorde det at lægge guffen på låget - hunden skal se og være klar på at den ligger der - lave øvelsen, så det passer med at låget ligger ved udgangen af øvelsen. Et "dygtig - værsgo" giver guffen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gælder om at belønningen er uforudsigelig.

 

Det vil sige at du skal være forskellig i din måde at belønne på og ikke kun "proppe" godbidder i munden på hende.

De eksempler som der er blevet givet af Dorte, CCC og Amocca er rigtig gode måder at gøre det på og så må vi ellers selv finde på andre sjove måder :rolleyes::vedikke::mrgreen:

 

Jeg kender jo godt teorien bag det, men i virkeligheden har jeg jo totalt de samme problemer som dig - Nana kan også hænge efter mig og være ekstrem langsom :evil:

Til gengæld har jeg så haft succes med at lave en lysere mere fjollet stemme der siger: " Ej, hvor er du dygtig, super og du er såååå fiiiin" :genert: og det kan godt redde en ellers temmelig dvask omgang rally :mrgreen:

Det lyder forfærdelig, når man render rundt og taler som en amerikansk overgearet overklasse frue, men hvis det virker - ja, så er jeg sgu' ligeglad :-D

 

Og så kan det ærge mig så grusomt, at lige præcis du ikke har så mange penge, for det kursus som bla. CCC og jeg skal på næste søndag, omhandler netop dette emne: motivation!!

Vi skal nok vidergive alle guldkornene, som helt sikkert vil komme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...