Hop til indhold

Fordomme om cocker spaniels


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Det nævnte gen burde ikke være til stede i jagt cockeren. Eftersom de engelske importer var af udstillingstypen, der med stor sandsynligvis ikke er at finde i jagtcockeren. De to typer er jo naturligvis ikke opstået spontant sideløbende, men er af samme baggrund/linje. Men hvor og hvornår dette problem dukker op første gang ved jeg ikke.

 

I forhold til bidstatistikker er cockeren overrepræsenteret. Men det er jo også tal leveret af dyrlæger, der har kategoriseret hunden under den race ejer har oplyst - og så er det jo ikke til at vide hvordan procentfordelingen af udstillingstypen og jagttypen fordeler sig i totalen.

 

For er der flest af den udprægede jagttype, så er det måske ikke så mærkeligt at folk har haft problemer, hvis de ikke har kunne aktivere behørigt. Dermed ikke sagt at jagttypen er mere aggressiv, men at den nok har sværere ved ikke at blive brugt korrekt?

 

Syntes ikke spaniels af nogle af typerne har store stressproblemer. Af hvad jeg har oplevet personligt, men ved da at der har været sine udfordringer med Dumle.

 

Måske Tacora kan give sit besyv med, for han kender jagttyperne af spaniels bedre end jeg gør, og kan fortælle mere om hverdagen med en FT spaniel.

 

Jeg tror ikke der er overvægt af FT cockere i statestikkerne, da det først er de sidste 3-4 år der rigtigt er begyndt at være mange af dem i Danmark. Dem jeg kender til fra træning har et rigtig godt temperemenet (som jeg husker mine gamle cockere) meget let lærde og enormt aktive; men kræver som også nævnt meget (rigtig) træning og aktivering.

Jeg forstiller mig at det kunne give problemer at blande standardlinier med jagtlinier og gætter på denne blanding let havner i statestikkerne over problemhunde.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu spørger jeg måske rigtigt dumt... men... dette gen man har isoleret holder det sig til standard cockeren, eller kan man også være uheldig at finde det hos FT cocker og den svenske jagt cocker (som jeg jo har siddet og er blevet lidt lun på som hund nr 2)?

 

Det med stress bekymrer mig også en del, hvis og såfremt jeg skulle eje en jagt cocker, så skulle den være ag+rally hund og bruges til konkurrencer... der er en stresset hund ikke optimal... Så, I cocker ejere, føler I, at hunden stressniveau sagtens kan holdes under kontrol med den rette aktivering osv. eller stresser den ofte op over nye steder / mennesker / oplevelser?

 

 

De cockere jeg kender fra træning stresser ikke. De er enormt lærenemme og meget aktive. De skal have den rette opdragelse og noget af det vigtigste med FT typen af både cocker og springer at man gør tingene rigtigt første gang. Man får ikke ret mange chanser for fejl fordi de er så enormt lærenemme. To til tre gentagelser af en forkert adfærd og den sidder. Jeg kender det især fra jagttræningen hvor hunde som bare nogle få gange har fået lov at prelle på vildt, næsten ikke er til at aflære denne adfærd igen.

Jeg bruger iøvrigt min FT springer mere til agility og rally end til jagt og han stresser absolut ikke.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

De cockere jeg kender fra træning stresser ikke. De er enormt lærenemme og meget aktive. De skal have den rette opdragelse og noget af det vigtigste med FT typen af både cocker og springer at man gør tingene rigtigt første gang. Man får ikke ret mange chanser for fejl fordi de er så enormt lærenemme. To til tre gentagelser af en forkert adfærd og den sidder. Jeg kender det især fra jagttræningen hvor hunde som bare nogle få gange har fået lov at prelle på vildt, næsten ikke er til at aflære denne adfærd igen.

Jeg bruger iøvrigt min FT springer mere til agility og rally end til jagt og han stresser absolut ikke.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Tak for dit svar, som beroligede mig en del ;-) den svenske jagt-cocker er ikke helt afskrevet endnu så :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar, som beroligede mig en del ;-) den svenske jagt-cocker er ikke helt afskrevet endnu så :mrgreen:

 

Jeg kan se du bor i Horsens, så må du jo kende Sannes hundcenter. Hun har så vidt jeg ved en ft cocker fra sverige hun vil bruge til agility.

Prøv at kontakte hende !

Sanne´s Hunde Center Sannes agilityside

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se du bor i Horsens, så må du jo kende Sannes hundcenter. Hun har så vidt jeg ved en ft cocker fra sverige hun vil bruge til agility.

Prøv at kontakte hende !

Sanne´s Hunde Center Sannes agilityside

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

kender og hører til derude :mrgreen: Jeg tænker du mener Mille? Hun skulle være Thomas' nye ag hund og vist også gå på jagt... Hun viser dog ikke super talent for det indtil videre, så vidt jeg har forstået :hmm:har vist en del problemer med at springe... men hun er jo også en voksen genbrugshund...

 

Må prøve at høre hende når hun vender hjem fra VM

 

edit. jooo kan se på Sanens blog at træningen med Mille går fremad, men at springteknikken stadig volder problemer... synes dog at Mille er en stoooor hund :genert: ikke lige det jeg søger. Men hun er jo så også en springer. Og ikke en jagt-cocker - så vidt jeg har forstået?

Link til indlæg
Del på andre sites

kender og hører til derude :mrgreen: Jeg tænker du mener Mille? Hun skulle være Thomas' nye ag hund og vist også gå på jagt... Hun viser dog ikke super talent for det indtil videre, så vidt jeg har forstået :hmm:har vist en del problemer med at springe... men hun er jo også en voksen genbrugshund...

 

Må prøve at høre hende når hun vender hjem fra VM

 

edit. jooo kan se på Sanens blog at træningen med Mille går fremad, men at springteknikken stadig volder problemer... synes dog at Mille er en stoooor hund :genert: ikke lige det jeg søger. Men hun er jo så også en springer. Og ikke en jagt-cocker - så vidt jeg har forstået?

 

Jeg kender ikke selv til Sannes hunde; men Lars Hansen (hvor jeg træner agility) mente hun havde købt en ft cocker; men han har jo nok taget fejl af cocker og springer.

Hvis det er den sorte på billedet med en ræv i munden er det i hvert fald ikke en springer, da de aldrig er ensfarvet sorte !

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke selv til Sannes hunde; men Lars Hansen (hvor jeg træner agility) mente hun havde købt en ft cocker; men han har jo nok taget fejl af cocker og springer.

Hvis det er den sorte på billedet med en ræv i munden er det i hvert fald ikke en springer, da de aldrig er ensfarvet sorte !

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Det er hende her

[media]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs383.snc3/23426_1426341023841_1392243931_1195166_7776810_n.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...