Hop til indhold

DKK Herning 6. og 7. november '10


Gæst
 Share

Recommended Posts

Hvis der er noget bestemt du gerne vil have hjælp til, fra en given opdrætter, vil jeg umiddelbart anbefale dig at prøve at skrive til dem.

Og er det 'bare' hygge kontakt, du gerne vil have, så prøve at vent, til de forskellige har været i ringen, ind til de skal i ringen, har folk, som sagt ikke altid så meget tid.

 

Hvad angår hanhunde til avl, så kan du for det første ikke vide, om den han du har kig på, står til rådighed, så længe du ikke har kontaktet ejeren :blink: Ikke alle reklamere med, at deres hanhund er til rådighed for avl, men det betyder ikke nødvendigvis, at den ikke er det :-D

 

For det andet, så skal man ikke nødvendigvis regne med, at man kan finde en egnet hanhund her i DK, aussien er stadig så forholdsvis lille herhjemme, rent antalmæssigt, at det ofte er nødvendigt at kigge udenlands efter en avlspartner.

Fx. var jeg selv i Belgien for at finde en han til mit første kuld ;-) At det så er lykkedes at finde en han her hjemmefra, til mit næste kuld, det havde jeg helt ærligt ikke umiddelbart regnet med, og jeg har da også kigget det halve af europa igennem i min søgen :mrgreen:

 

Jamen det jeg vil, er nok mest bare at lære andre aussieejere at kende. Som du skrier, er den ikke så udbredt herhjemme, og det er sjældent man møder andre der ser det fantastiske i racen på samme måde som jeg gør. Som eftest aner folk ikke engang hvad det er for en race.

Men det er måske bare ikke til udstillingerne jeg skal kontakte dem, for det har jeg ikke rigtig mod på, men jeg kan måske skrive en mail eller noget, og så er det måske lettere for mig at tale med dem ved en senere lejlighed.

 

Det med at at avle er endnu kun en drøm. Vi skal lige igennem noget HD tjek og øjenlysning først, og så har jeg generelt bare brug for at vide noget mere om de forskellige linier. Derfor har jeg ikke villet sætte en masse i gang med aat skrive rundt til folk og spørge til deres hanhunde.:genert:

Jeg har bare kigget rundt på nettet, og har i den forbindelse set flere hanhunde der har været brugt så flittigt i avlen, at jeg tænker at jeg næppe vil bidrage til at udvikle racen herhjemme ved også at bruge dem. Der skal jo lidt nyt blod til indimellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 392
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen jeg kan sagtens følge dig i det med de hooligns osv. men fodboldverdenen domineres af mænd som ikke er til fnidderfnadder ligesom alle de kvinder der dominerer hundeverdenen.

Selv for andre kvinder kan det der fnidderfnadder være meget kompliceret, og det tager tid at lære spillereglerne at kende.

 

Fra islænderverdenen er jeg nok forvent med at alle snakker med alle, og man har stor interesse i andres heste, på den venlige måde. Det er meget almindeligt at man snakker afstamninger, sind, bevægelser, afkom osv, og udveksler erfaringer. Hvis man ikke kender nogen, er det en god måde at skabe kontakter på, for folk kommer helt af sig tilv og hilser og vil vide en masse.

 

Således forventede jeg jo nærmest at alle de andre garvede aussieejere af sig selv ville komme rendende og spørge til min hund og høre hvem jeg var, som jeg kender det fra hestene.:lol:

 

Kald det bare sødt og naivt, men jeg havde dengang aldrig vværet til udstilling før, ikke engang som tilskuer.

 

Heldigvis er jeg blevet klogere, især fordi jer H-F'ere skærer det ud i pap for mig. Nu skal jeg bare lære at indordne mig.:mrgreen:

 

Syntes nu ellers det er mændende, der er værst indenfor hundeverdenen... Især de tøsede af dem :blink:

 

Jeg tror ganske enkelt, at der er for meget på spil for den enkelte på en udstilling, til at der er plads til det sociale. Det syntes jeg går meget bedre på prøver, hvor folk død og pine bliver nødt til at blive til de får deres resultater sidst på dagen. På en udstilling syntes jeg ikke det er ualmindeligt, at halvdelen af deltagerne er gået inden racen er dømt færdig.

 

Så måske det er lidt lettere at møde nye venner indenfor racen på prøverne? Eller til træning i klubben? Hvis de da er værd at lære at kende.

 

Kan sagtens følge dig i tanken om, at alle burde racens bedste. Hvilket jeg faktisk også tror er hvad de vil, tænker og gør. Fordi man ikke taler med alt og alle på en udstilling, betyder det ikke at man ikke kan have interesse i deres hunde. Men firkantet sat op har jeg det som chrxxxxx; man kan ikke være venner med alle. Og med de tårnhøje udstillingsgebyrer og flere hunde på slæb, er det så som så med overblik og overskud.

 

På prøverne syntes jeg til gengæld der er rig mulighed for at komme nærmere på folk. Har før prøvet at sidde fast på markprøve i 9-10 timer, fordi vinderklassen havde svært ved at få fældet fugl for hundene. Der nåede jeg at tale meget med de andre. Eller som sidst hvor jeg var af sted på rallyprøve, hvor vi måtte vente 3-4 timer på vores bedømmelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes nu ellers det er mændende, der er værst indenfor hundeverdenen... Især de tøsede af dem :blink:

 

Jeg tror ganske enkelt, at der er for meget på spil for den enkelte på en udstilling, til at der er plads til det sociale. Det syntes jeg går meget bedre på prøver, hvor folk død og pine bliver nødt til at blive til de får deres resultater sidst på dagen. På en udstilling syntes jeg ikke det er ualmindeligt, at halvdelen af deltagerne er gået inden racen er dømt færdig.

 

Så måske det er lidt lettere at møde nye venner indenfor racen på prøverne? Eller til træning i klubben? Hvis de da er værd at lære at kende.

 

Kan sagtens følge dig i tanken om, at alle burde racens bedste. Hvilket jeg faktisk også tror er hvad de vil, tænker og gør. Fordi man ikke taler med alt og alle på en udstilling, betyder det ikke at man ikke kan have interesse i deres hunde. Men firkantet sat op har jeg det som chrxxxxx; man kan ikke være venner med alle. Og med de tårnhøje udstillingsgebyrer og flere hunde på slæb, er det så som så med overblik og overskud.

 

På prøverne syntes jeg til gengæld der er rig mulighed for at komme nærmere på folk. Har før prøvet at sidde fast på markprøve i 9-10 timer, fordi vinderklassen havde svært ved at få fældet fugl for hundene. Der nåede jeg at tale meget med de andre. Eller som sidst hvor jeg var af sted på rallyprøve, hvor vi måtte vente 3-4 timer på vores bedømmelser.

 

Jeg er for så vidt enig med dig, problemet er bare at aussien desværre ikke er en race vi ser ret mange af til prøver -men det begynder dog så småt at hjælpe på det ;-) Og den med træning i klubben, den dur ikke, det eksistere ganske enkelt ikke... Så jeg kan sådan set godt følge KarinaO's tankegang om at møde andre aussie folk på udstillingerne, for det er et af de eneste steder man kan være helt sikker på at der er nogen, så klart kan det da være lidt frustrerende at det så ikke lykkedes, hvis det er det man gerne vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er for så vidt enig med dig, problemet er bare at aussien desværre ikke er en race vi ser ret mange af til prøver -men det begynder dog så småt at hjælpe på det ;-) Og den med træning i klubben, den dur ikke, det eksistere ganske enkelt ikke... Så jeg kan sådan set godt følge KarinaO's tankegang om at måde andre aussie folk på udstillingerne, for det er et af de eneste steder man kan være helt sikker på at der er nogen, så klart kan det da være lidt frustrerende at det så ikke lykkedes, hvis det er det man gerne vil.

 

Ja, forstår absolut godt følelsen.

 

Tror nu på at hvis man selv tager kontakt, vil det hele virke noget mere åbent. Vi må høre resultatet når KarinaO har været af sted i Fredericia i februar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som denne Herning tråd har udviklet sig. Beklager jeg har fået den kørt helt ud på et sidespor med mine brokkerier.:stupid:

 

Det kan være jeg skal sende nogle advarselsmails ud til alle de aussieejere jeg kan finde på nettet, og advare dem om at jeg kan finde på at henvende mig til dem.:genert:

 

Jeg ville gerne have været med til lydighedsprøve i Brørup i næste weekend, men droppede det, da jeg ikke kunne finde nogen at følges med. Jeg har indtryk af at der er mere sammenhold til sådan nogle prøver, også på tværs af racerne, men jeg har også det indtryk at der er en 'inderkreds' af lydighedsfolk man ikke sådan liiige bliver lukket ind i, og jeg er ikke så udfarende at jeg render rundt og spørger folk om de har lyst til at kende mig.:genert: Men jeg regner da med vi skal til en prøve i ny og næ, og vi efterhånden lærer nogle af de andre bedre at kende.

 

Den eneste aussie jeg så da jeg var til prøve i Årslev var Tallic (hedder den vist), og jeg overvejde da også at henvende mig til hende der har den og fortælle en lang historie om at jeg havde hørt om hende på Hunde-Forum osv, men hun snakkede med nogle andre, så det gjorde jeg ikke.:lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som denne Herning tråd har udviklet sig. Beklager jeg har fået den kørt helt ud på et sidespor med mine brokkerier.:stupid:

 

Det kan være jeg skal sende nogle advarselsmails ud til alle de aussieejere jeg kan finde på nettet, og advare dem om at jeg kan finde på at henvende mig til dem.:genert:

 

Jeg ville gerne have været med til lydighedsprøve i Brørup i næste weekend, men droppede det, da jeg ikke kunne finde nogen at følges med. Jeg har indtryk af at der er mere sammenhold til sådan nogle prøver, også på tværs af racerne, men jeg har også det indtryk at der er en 'inderkreds' af lydighedsfolk man ikke sådan liiige bliver lukket ind i, og jeg er ikke så udfarende at jeg render rundt og spørger folk om de har lyst til at kende mig.:genert: Men jeg regner da med vi skal til en prøve i ny og næ, og vi efterhånden lærer nogle af de andre bedre at kende.

 

Den eneste aussie jeg så da jeg var til prøve i Årslev var Tallic (hedder den vist), og jeg overvejde da også at henvende mig til hende der har den og fortælle en lang historie om at jeg havde hørt om hende på Hunde-Forum osv, men hun snakkede med nogle andre, så det gjorde jeg ikke.:lol:

 

Ha Ha, ja det kunne du da prøve :lol:

 

Men hvis man kommer tit nok til både udstillinger og prøver, så kommer der nu med tiden også lidt kontakt, ganske af sig selv, så længe man bare selv er åben overfor det.

 

Ja, hun hedder Tallic, mit afkom :mrgreen: Og Anita som ejer hende (som forøvrigt bor i Odense), kunne du såmænd nok godt have snakket med, selvom hun nok var sammen med sin søster, de plejer gerne at tage til prøver sammen, søsteren har BC.

Anita har forøvrigt en aussie mere, fra samme opdrætter som du har Gracie :blink: - det er dog en af de hvalpe Gracie's opdrætter har lavet uden stamtavle.......

 

Og både Tallic og Koda skal til Brørup i november, og jeg regner også med selv at tage med derover og kigge :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Som denne Herning tråd har udviklet sig. Beklager jeg har fået den kørt helt ud på et sidespor med mine brokkerier.:stupid:

 

Det kan være jeg skal sende nogle advarselsmails ud til alle de aussieejere jeg kan finde på nettet, og advare dem om at jeg kan finde på at henvende mig til dem.:genert:

 

Jeg ville gerne have været med til lydighedsprøve i Brørup i næste weekend, men droppede det, da jeg ikke kunne finde nogen at følges med. Jeg har indtryk af at der er mere sammenhold til sådan nogle prøver, også på tværs af racerne, men jeg har også det indtryk at der er en 'inderkreds' af lydighedsfolk man ikke sådan liiige bliver lukket ind i, og jeg er ikke så udfarende at jeg render rundt og spørger folk om de har lyst til at kende mig.:genert: Men jeg regner da med vi skal til en prøve i ny og næ, og vi efterhånden lærer nogle af de andre bedre at kende.

 

Den eneste aussie jeg så da jeg var til prøve i Årslev var Tallic (hedder den vist), og jeg overvejde da også at henvende mig til hende der har den og fortælle en lang historie om at jeg havde hørt om hende på Hunde-Forum osv, men hun snakkede med nogle andre, så det gjorde jeg ikke.:lol:

 

Nu er jeg jo kommet ind i Aussie verdenen og er begyndt at få styr på hvem der er hvad og hvem der plejer at ligge i toppen rent udstillingsmæssigt :engel: I starten havde jeg som dig den holdning at min hund ikke behøvede at skulle på bord inden udstillingen det var for overdrevet osv. Men men men....

 

Nu har jeg været afsted til nogle udstillinger efterhånden og er da blevet lidt bidt af det og drømmer om en champion i Koda en dag :engel: Jeg har også fået rykket mine holdninger lidt, jeg har trimmebordet med til udstillinger og frissere Koda igennem inden start puffer ham op de rigtige steder og sørger for de detaljer jeg har lært at kende til er i orden. Koda står ikke i galje og kan godt lide at blive ordnet så ikke noget han væmmes ved.. Jeg ved at det er nødvændigt for at kunne få en af de gode placeringer og da det ikke "kun" er en avls godkendelse men et håb om champion så må jeg lige gi den det ekstra for at vise min hund fra den bedste side, og der er det så nok flertallet der sætter standarden....

 

Sådan som jeg har observeret holder de forskellige opdrættere en hvis afstand til hinanden men alligevel meget velinformeret omkring hvad der foregår ved "naboerne" :blink: Jeg har ikke taget kontakt til nogle af dem, men har alligevel hilst på nogle af dem. Har ikke haft de dybeste samtaler med dem men flere af dem er nu flinke til at hilse og har mødt nogle af de samme folk i lydigheds og rally ringene og der har de kommet og ønsket held og lykke og være meget høflige. Men har så også mødt en mindre flink herre som ikke lige mente man skulle give hånd til vinderen i jounierklassen da han nok ikke regnede med at blive slået af en landsby hund som Koda :engel::blink: men det gjorde mig ikke så meget fik mig basre til at føle at den sejr var den vigtigste for os da den anden hund var stylet noget mere end Koda ....

 

Som Aussiepower skriver skal vi også til Brørup så du ku bare have prøvet at skrive ang. kørsel.;-)

 

 

en lang smøre midt på natten håber det meste giver mening :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha Ha, ja det kunne du da prøve :lol:

 

Men hvis man kommer tit nok til både udstillinger og prøver, så kommer der nu med tiden også lidt kontakt, ganske af sig selv, så længe man bare selv er åben overfor det.

 

Ja, hun hedder Tallic, mit afkom :mrgreen: Og Anita som ejer hende (som forøvrigt bor i Odense), kunne du såmænd nok godt have snakket med, selvom hun nok var sammen med sin søster, de plejer gerne at tage til prøver sammen, søsteren har BC.

Anita har forøvrigt en aussie mere, fra samme opdrætter som du har Gracie :blink: - det er dog en af de hvalpe Gracie's opdrætter har lavet uden stamtavle.......

 

Og både Tallic og Koda skal til Brørup i november, og jeg regner også med selv at tage med derover og kigge :-D

 

 

 

Se hvad skal du med andre assuie ejere, du har din helt egen expert her

 

 

Woman, you know to much :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lea: blå igår, rød idag og 4. bedste

Vilya: gul igår, blå idag

Asta: lilla og 3. bedste

Kennel løwchens Bobo: BIR, og bedste løve i DKK

 

Nå nå Svea kan ikke få lov til at være med :fornaermet:

 

Lilla og 2. vinder i brugshundeklassen... Gætter på at Asta og Lea's placeringer er for klassen ikk'?

 

Vi har smukke hunde her på HF :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godzilla, min mand, og jeg var i herning lørdag d.6.

Vi skulle have været der søndag også, men min mand kom på hospitalet lørdag aften, så vi kunne ikke lige overskue at komme søndag.

Godzilla fik "lovende" lyseblåt bånd, og det var lidt som vi havde forventet, da han er meget høj bagtil og generelt er i "vokse"-stadiet ligenu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo kommet ind i Aussie verdenen og er begyndt at få styr på hvem der er hvad og hvem der plejer at ligge i toppen rent udstillingsmæssigt :engel: I starten havde jeg som dig den holdning at min hund ikke behøvede at skulle på bord inden udstillingen det var for overdrevet osv. Men men men....

 

Nu har jeg været afsted til nogle udstillinger efterhånden og er da blevet lidt bidt af det og drømmer om en champion i Koda en dag :engel: Jeg har også fået rykket mine holdninger lidt, jeg har trimmebordet med til udstillinger og frissere Koda igennem inden start puffer ham op de rigtige steder og sørger for de detaljer jeg har lært at kende til er i orden. Koda står ikke i galje og kan godt lide at blive ordnet så ikke noget han væmmes ved.. Jeg ved at det er nødvændigt for at kunne få en af de gode placeringer og da det ikke "kun" er en avls godkendelse men et håb om champion så må jeg lige gi den det ekstra for at vise min hund fra den bedste side, og der er det så nok flertallet der sætter standarden....

 

Sådan som jeg har observeret holder de forskellige opdrættere en hvis afstand til hinanden men alligevel meget velinformeret omkring hvad der foregår ved "naboerne" :blink: Jeg har ikke taget kontakt til nogle af dem, men har alligevel hilst på nogle af dem. Har ikke haft de dybeste samtaler med dem men flere af dem er nu flinke til at hilse og har mødt nogle af de samme folk i lydigheds og rally ringene og der har de kommet og ønsket held og lykke og være meget høflige. Men har så også mødt en mindre flink herre som ikke lige mente man skulle give hånd til vinderen i jounierklassen da han nok ikke regnede med at blive slået af en landsby hund som Koda :engel::blink: men det gjorde mig ikke så meget fik mig basre til at føle at den sejr var den vigtigste for os da den anden hund var stylet noget mere end Koda ....

 

Som Aussiepower skriver skal vi også til Brørup så du ku bare have prøvet at skrive ang. kørsel.;-)

 

 

en lang smøre midt på natten håber det meste giver mening :blink:

 

hej Linda

 

Jo da. Det var en lang men velskrevet smøre.:-)

Hvor kunne det bare være sejt hvis Koda både kan blive lydighedschampion ogudstillingschampion (hedder det det?)

 

Jeg har ingen ambitioner om at Gracie skal blive champion af nogwn art. Det hele er så nyt for mig endnu, og jeg er nok startet lidt 'hårdt' ud både med udstillinger og LP eftersom jeg ikke vidste noget om nogen af delene før jeg fik Gracie.

Indtil videre er jeg nok mest med til udstillinger for oplevelsens skyld, men jeg havde så heller ikke forventet at Gracie skulle få et gult bånd denne gang efter et lilla sidst, og defor har jeg ikke haft tænkt meget over at hun skulle styles til show for bare at klare sig nogenlunde i Herning, selvom jeg godt vidste hun ikke ville vinde noget. Hun havde været i bad og var blevet klippet på poterne, haserne og ved ørerne. Længere rækker mine evner ikke.:genert:

 

Det lyder ikke som om det er almindeligt man taler med de andre til udstillingerne. Det må jeg nok bare affinde mig med.

 

Til lydighedsprrøverne er jeg ikke bange for ikke at komme til at lære folk at kende. Det skal nok komme, når jeg har været aaf sted nogle flere gange. Jeg kender da også flere der går til prøver, men de er i det jeg vil kalde inderkredsen' af lydighedsfolk der også mødes træner sammen mellem prøverne, og der er jeg vist for meget amatør til at kunne være med.:mrgreen:

 

Jeg synes hundeverdenen er svær at komme ind i, hvis man vil mere med sin hund end bare lige at gå tur i skoven med den.

I den forbindelse har jeg haft stor glæde af H-F. Jeg har godt nok lært meget herfra, som jeg kan bruge, når jeg nu træner så meget alene.

 

Øv, jeg skulle bare have vidst at I også skulle til Brørup, og at i kunne have mig med. Det kunne være fedt at komme af sted med jer, nu I også har aussier. Jeg havde bare mest tænkt på dem i min omgangskreds, og havde faktisk lokket noget af familien med, men jeg tror ikke de gider stå ude i kulden en hel dag og se lydighed. Godt nok elsker de hunde, men på 'skovtursplanet'.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godzilla, min mand, og jeg var i herning lørdag d.6.

Vi skulle have været der søndag også, men min mand kom på hospitalet lørdag aften, så vi kunne ikke lige overskue at komme søndag.

Godzilla fik "lovende" lyseblåt bånd, og det var lidt som vi havde forventet, da han er meget høj bagtil og generelt er i "vokse"-stadiet ligenu.

 

Tillykke med det, :klap::klap::klap:

 

Håber da at din mand er okey igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke som om det er almindeligt man taler med de andre til udstillingerne. Det må jeg nok bare affinde mig med.

 

 

Det kommer vist meget an på hvilken race man har. Når vi er afsted med lapphundene hygger vi altid med de andre, og spiser ofte frokost sammen. Der går altid hygge i det:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vist meget an på hvilken race man har. Når vi er afsted med lapphundene hygger vi altid med de andre, og spiser ofte frokost sammen. Der går altid hygge i det:vinken:

 

DET ser sørme da festligt ud.:mrgreen:

Faktisk har jeg i mange år også været vild med lapphunden (også før jeg mødte en aussie), og vaklede mellem den og aussien næsten til sidste øjeblik, og det var nærmest en tilfældighed at jeg fik en aussie. Nu er jeg så efterfølgende blevet vild med at træne lydighed, AG og den slags, så det er nok meget godt jeg ikke fik en lapp.

Meeeeen, det kunne da være jeg skulle have en for hyggens skyld, så jeg kan komme til nogle udstillinger med den - og jer.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da være meget velkommen...Osse uden laps. Der er et par stykker der træner lydighed med lapphunde, og gør det ret godt, så det er da ikke umuligt:klap:

 

Taaak;-)

jeg ved goodt at nogen lapper gerne vil lydighed, men hvis jeg får en der ikke vil, er det jo synd for os begge, hvis jeg prøver at træne den i noget den ikke har lyst til.

Men det kunne være fedt engang at prøve at se hvor langt man kan komme med en race der ikke er typisk lydighedshund. Jeg er meget imponeret over den samojed som var med til DM i LP. Det er altså for sejt at kunne sådan noget med en spidshund.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...