Hop til indhold

Puha, det er hårdt at træne


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg læste for et årstid siden, at belønning i hundetræning kunne sammenlignes med et menneske, der sad og trak i - åååh, hvad dælen hedder de dersens maskiner, hvor man putter en mønt i, trækker i et håndtag og er man heldig, vælter der mønter ud?

 

Nå, men hvis man som menneske sad og trak i sådant et håndtag, og hver og hver eneste gang røg der én mønt ned i skålen, så var det skægt i starten. Men ret hurtigt ville man opfatte det som en slags arbejde. Keeeedeligt.

 

Hvis derimod maskinen først spyttede en enkelt mønt ud, dernæst 2 mønter, så ingen mønter og så måske 10 mønter OG hvis man vidste, at der var mulighed for den helt store jackpot, så ville man blive siddende i tiiiiimevis og hive og trække i det håndtag, hele tiden spændt på, hvad der trillede ud næste gang.

 

Sådan skulle man også variere sine belønninger, så hunden vidste, at der kom noget godt, men aldrig hvad det var. Det skulle holde hunden tændt i meget, meget lang tid.

 

Men jeg kan da godt forstå, at det må være noget enerverende at skulle være så kreativ. :slem:

 

Jeg tror at du har helt ret i ovenstående (og det hedder en enarmet :blink:), og det kunne helt sikkert også være en af de ting jeg skulle spekulerer i, Luna får belønning for alt, og måske ville det hjælpe på hendes motivation hvis jeg variede det lidt mere, så hun ikke vidste at hun altid fik en belønning :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har lige skåret en fiskefrikadelle i tern og spredt den ud på græsplænen, og hun løb med stor iver derud fordi hun vidste hvad der skulle ske, men da de så var spredt ud, så gad hun dem alligevel ikke og gik et andet sted hen. Og det sker næsten hver gang efterhånden, i gamle dage (et halvt år siden) gad hun godt fodersøg, men ikke mere :vedikke:

Prøv at smide et par håndklæder henover godbidderne. Eller placér en lille skål / kop oven på hver godbid. Hun kan åbenbart godt lide at arbejde lidt for sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige et par spørgsmål: Ved Luna altid, hvad hun får som belønning (når I bruger så meget forskelligt som belønning)? Og er hun så tilfreds med det, du har tænkt dig at bruge til netop den øvelse?

 

Jeg kan mærke, at Smilla nogengange tænker ''øv'', når det ikke var det legetøj hun lige havde tænkt sig hun skulle have...

 

Der hurtigt lidt ''prinsesse'' i det, når hun tror hun selv skal til at vælge i posen, hvad hun gider have (og træningen går selvsagt lidt i stå :lol:).

 

Vil bare lige høre, om I også er rendt på det problem. Eller om jeg gør noget forkert.

 

Derfor er jeg gået over til kun at have 1-2 stk legetøj og godbidder med til en træningstime. Det kan hun bedre overskue, tror jeg. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom Karla sagtens kan belønnes med godbid fra hånd, eller legetøj fra hånd, så går det pludselig op for mig, at jeg egentlig også gør det der en lille smule...

 

Til ag-stævner skal der jo ligge en belønning for enden af banen, og da jeg ikke må have noget med ind på banen, kan jeg ikke have en bold i hånden som jeg kan kaste til sidst... derfor har jeg valgt at smide hendes bold eller en bamse + nogle godbidder, i et meget grimt gult blomstret indkøbsnet... Så hun selv skal kravle ind i det og fiske sin belønning ud....

 

Hun elsker det indkøbsnet! Og alt hvad der ligger deri har automatisk en stor værdi :vedikke:

 

Til Smilla: kan du ikke have en belønningspose, som Smilla får efter x-antal øvelser... men hvor der kun ligger een ting i - så hun ikke skal bruge tid på at stå og vælge, men stadig er belønningen "ukendt" fordi den er gemt i posen

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige et par spørgsmål: Ved Luna altid, hvad hun får som belønning (når I bruger så meget forskelligt som belønning)? Og er hun så tilfreds med det, du har tænkt dig at bruge til netop den øvelse?

 

Jeg kan mærke, at Smilla nogengange tænker ''øv'', når det ikke var det legetøj hun lige havde tænkt sig hun skulle have...

 

Der hurtigt lidt ''prinsesse'' i det, når hun tror hun selv skal til at vælge i posen, hvad hun gider have (og træningen går selvsagt lidt i stå :lol:).

 

Vil bare lige høre, om I også er rendt på det problem. Eller om jeg gør noget forkert.

 

Derfor er jeg gået over til kun at have 1-2 stk legetøj og godbidder med til en træningstime. Det kan hun bedre overskue, tror jeg. :hmm:

 

Vi andre (læs jeg) har også det problem :lol:

 

Det er som regel med legetøjet det sker. Jeg har en 3-4 forskellige med og på et tidspunkt i forløbet hiver jeg måske trækketorvet frem, og så kan man bare se skuffelsen i hendes ansigt, det var ikke det hun ville have haft, hun ville hellere have haft f.eks. bolden :megaked:

 

Jeg må indrømme, at jeg indtil nu har forsøgt alligevel at få hende interesseret i det fremtagne legetøj, men fremover tror jeg bare jeg vil skynde mig at udskifte det med et andet, det er jo trods alt hende der bestemmer hvad hun syntes der er en belønning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør næsten ikke skrive det her, af frygt for at det giver tilbageslag...

 

Jeg har lige siddet en times tid og forsøgt at tage mig sammen til at gå ud og træne med Luna, for ja, jeg har altså lidt mistet lysten fordi at hun aldrig gider...

 

Jeg besluttede mig for at vi skulle prøve at træne "hvad kan hunden", en øvelse hvor hun for belønning for alt hvad hun tilbyder, og selvom man skulle tro at det var let, så er et af mine største problemer netop at få hende til at tilbyde frivillig adfærd andre steder end hjemme i stuen.

 

Jeg tog to små bøtter med, samt en skål til afstandsbelønning, i den ene lille bøtte var der leverpostej, og den anden var til at putte de almindelige godbidder ned i.

 

De små bøtter skulle hun så selv åbne for at få fat i godbidden indeni, skålen skulle hun løbe hen til for at få fat i godbidden, og de godbidder hun fik fra hånden, dem kastede jeg højt op i luften så hun skulle springe efter dem.

 

Jeg havde besluttet at det måtte briste eller bære, så hun havde ikke snor på, og dermed helt frit valg vedrørende om hun ville være med eller ej.

 

Og Luna var bare så meget på, jeg fik dæk, tvist, sit, bakke og en enkelt vov :banan: Og jeg blev så begejstret at jeg jublede og Luna begyndte at hoppe op af mig af bar glæde :lun:

 

Nu håber jeg så bare at jeg har fundet nøglen til det hele, nemlig at Luna er fuldstændig ligeglad med hvilken godbid hun får (der var ikke forskel på om det var leverpostej eller en tør godbid), det er måden hun får det serveret på der betyder noget :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg tør næsten ikke skrive det her, af frygt for at det giver tilbageslag...

 

Jeg har lige siddet en times tid og forsøgt at tage mig sammen til at gå ud og træne med Luna, for ja, jeg har altså lidt mistet lysten fordi at hun aldrig gider...

 

Jeg besluttede mig for at vi skulle prøve at træne "hvad kan hunden", en øvelse hvor hun for belønning for alt hvad hun tilbyder, og selvom man skulle tro at det var let, så er et af mine største problemer netop at få hende til at tilbyde frivillig adfærd andre steder end hjemme i stuen.

 

Jeg tog to små bøtter med, samt en skål til afstandsbelønning, i den ene lille bøtte var der leverpostej, og den anden var til at putte de almindelige godbidder ned i.

 

De små bøtter skulle hun så selv åbne for at få fat i godbidden indeni, skålen skulle hun løbe hen til for at få fat i godbidden, og de godbidder hun fik fra hånden, dem kastede jeg højt op i luften så hun skulle springe efter dem.

 

Jeg havde besluttet at det måtte briste eller bære, så hun havde ikke snor på, og dermed helt frit valg vedrørende om hun ville være med eller ej.

 

Og Luna var bare så meget på, jeg fik dæk, tvist, sit, bakke og en enkelt vov :banan: Og jeg blev så begejstret at jeg jublede og Luna begyndte at hoppe op af mig af bar glæde :lun:

 

Nu håber jeg så bare at jeg har fundet nøglen til det hele, nemlig at Luna er fuldstændig ligeglad med hvilken godbid hun får (der var ikke forskel på om det var leverpostej eller en tør godbid), det er måden hun får det serveret på der betyder noget :x:

 

Wow hvor er det bare fedt at læse:mrgreen:

 

Det lyder til at I har haft det super sjovt sammen:banan:

Jeg krydser fingre for at du har fundet vejen frem når det gælder motivation og belønning:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wow hvor er det bare fedt at læse:mrgreen:

 

Det lyder til at I har haft det super sjovt sammen:banan:

Jeg krydser fingre for at du har fundet vejen frem når det gælder motivation og belønning:5up:

 

Ja, og tænk sig hvis det "bare" er det, jeg har købt mig fattig i forskellige godbidder, jeg har stået og lavet hjemmelavede godbidder, jeg har givet råd kød, osv....

 

Og så er Luna måske fuldstændig ligeglad med hvad det er, det er alt sammen kedeligt, det er måden det bliver leveret på det drejer sig om :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og så er Luna måske fuldstændig ligeglad med hvad det er, det er alt sammen kedeligt, det er måden det bliver leveret på det drejer sig om :blink:

 

Jeg tror du har fat i det rigtige :5up:

 

Vores rallytræner siger ihvertfald noget af det samme = brug dig selv, vær uforudsigelig og varier belønningsformen.

Jeg har så bare ikke helt fattet det, åbenbart :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du har fat i det rigtige :5up:

 

Vores rallytræner siger ihvertfald noget af det samme = brug dig selv, vær uforudsigelig og varier belønningsformen.

Jeg har så bare ikke helt fattet det, åbenbart :mrgreen:

 

Nej, men det er fandeme også svært, og hvad gør jeg så når det her ikke længere er nyt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom Karla sagtens kan belønnes med godbid fra hånd, eller legetøj fra hånd, så går det pludselig op for mig, at jeg egentlig også gør det der en lille smule...

 

Til ag-stævner skal der jo ligge en belønning for enden af banen, og da jeg ikke må have noget med ind på banen, kan jeg ikke have en bold i hånden som jeg kan kaste til sidst... derfor har jeg valgt at smide hendes bold eller en bamse + nogle godbidder, i et meget grimt gult blomstret indkøbsnet... Så hun selv skal kravle ind i det og fiske sin belønning ud....

 

Hun elsker det indkøbsnet! Og alt hvad der ligger deri har automatisk en stor værdi :vedikke:

 

Til Smilla: kan du ikke have en belønningspose, som Smilla får efter x-antal øvelser... men hvor der kun ligger een ting i - så hun ikke skal bruge tid på at stå og vælge, men stadig er belønningen "ukendt" fordi den er gemt i posen

 

Jeg lagde godt mærke til dit fine blomsternet. :-D Synes nu ikke det var så grimt. ;-)

Jeg har aldrig prøvet det med Smilla, men det er et forsøg værd. :5up:

Umiddelbart tror jeg dog bedst hun kan lide, at hun ved, hvad hun får (for ellers bliver hun 9 ud af 10 gange skuffet) og hun kan også godt lide, når der er fart på tingene (f.eks at en bold kommer susende).

 

Må man egentlig lægge en bold udenfor banen til ag- stævner, som man så løber ud og sparker til. Det må man vel godt eller?? :hmm:(Eller skal beæønningen ligge i den der spand?..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige kommet hjem fra rally.

 

Det var sidste gang i dag og vi afslutter traditionen tro, med en uofficiel rallyprøve.

 

Så var det at jeg tænkte at jeg ville afprøve nr.1 fra Lonny's succesliste.

 

Jeg fyldte en bøtte med Nanas ynglingsguffere ( tun) og drog afsted.

Vi skal til officiel rallyprøve på næste søndag og man må ikke have guffere med til prøver, så jeg prøvede at gå banen uden at give hende godbidder.

Jeg gjorde et stort nummer ud af at vise hende at jeg havde bøtten i lommen og hun vidste udemærket at der var tun i den :-D

 

Da vi gik banen, roste jeg hende rigtig meget og da vi var færdige jublede jeg og så fik hun bøtten, åbnede den selv og fik masser af tun.

 

Se det var en STOR succes - hun har faktisk aldrig gået en bane så flot og vi blev da også nr.1 med 100 point ud af 100 :klap::banan::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige kommet hjem fra rally.

 

Det var sidste gang i dag og vi afslutter traditionen tro, med en uofficiel rallyprøve.

 

Så var det at jeg tænkte at jeg ville afprøve nr.1 fra Lonny's succesliste.

 

Jeg fyldte en bøtte med Nanas ynglingsguffere ( tun) og drog afsted.

Vi skal til officiel rallyprøve på næste søndag og man må ikke have guffere med til prøver, så jeg prøvede at gå banen uden at give hende godbidder.

Jeg gjorde et stort nummer ud af at vise hende at jeg havde bøtten i lommen og hun vidste udemærket at der var tun i den :-D

 

Da vi gik banen, roste jeg hende rigtig meget og da vi var færdige jublede jeg og så fik hun bøtten, åbnede den selv og fik masser af tun.

 

Se det var en STOR succes - hun har faktisk aldrig gået en bane så flot og vi blev da også nr.1 med 100 point ud af 100 :klap::banan::mrgreen:

Hvor flot og tillykke med sussen! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige kommet hjem fra rally.

 

Det var sidste gang i dag og vi afslutter traditionen tro, med en uofficiel rallyprøve.

 

Så var det at jeg tænkte at jeg ville afprøve nr.1 fra Lonny's succesliste.

 

Jeg fyldte en bøtte med Nanas ynglingsguffere ( tun) og drog afsted.

Vi skal til officiel rallyprøve på næste søndag og man må ikke have guffere med til prøver, så jeg prøvede at gå banen uden at give hende godbidder.

Jeg gjorde et stort nummer ud af at vise hende at jeg havde bøtten i lommen og hun vidste udemærket at der var tun i den :-D

 

Da vi gik banen, roste jeg hende rigtig meget og da vi var færdige jublede jeg og så fik hun bøtten, åbnede den selv og fik masser af tun.

 

Se det var en STOR succes - hun har faktisk aldrig gået en bane så flot og vi blev da også nr.1 med 100 point ud af 100 :klap::banan::mrgreen:

 

Hold da op hvor er I seje :klap::banan::klap:

 

Det var da en fantastisk virkning sådan en bøtte (og lidt træning :blink:) kan have :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor er I seje :klap::banan::klap:

 

Det var da en fantastisk virkning sådan en bøtte (og lidt træning :blink:) kan have :5up:

 

 

Ja, jeg var også selv overrasket over effekten :-D

 

Det kan selvfølgelig også skyldes, at jeg var total opsat på at det SKULLE lykkes.

 

Men det var ikke kun bøtten, men også det at jeg virkelig tog mig sammen og fik opmuntret og rost hende under "gennemgangen"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg var også selv overrasket over effekten :-D

 

Det kan selvfølgelig også skyldes, at jeg var total opsat på at det SKULLE lykkes.

 

Men det var ikke kun bøtten, men også det at jeg virkelig tog mig sammen og fik opmuntret og rost hende under "gennemgangen"

 

Hvor er det altså bare godt, så har du da fået mod på at være mere motiverende næste gang, for det gav da godt nok pote :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...