Hop til indhold

hund uden tavle = blanding?


Bagge
 Share

Recommended Posts

jeg har ærlig talt ikke sat mig så meget ind i grunden:hmm:

Det var i sin tid, ikke mig der købte ham.

Men jeg ved med sikkerhed, at der ikke er noget fusk fra opdrætters side, da han er en meget god ven af familien. (vi holdte f.eks. nytår sammen sidste år), og så han og min mutter vist nok også kommet lidt kærester, på et tidspunkt.

Jeg ved bare at begge forældre har fine stamtavler, med gode HD/AD resultater. og faren har været udstillet med flotte udmærkelser.

fik af vide engang for læænge siden, hvorfor der ikke var tavle på, men kan ikke huske det :vedikke:

de to forrige kuld, moren har haft, har vel sikkert også været uden tavle.

 

Ja, det må de nødvendigvis have været. For man kan ikke vælge at nogle kuld/hvalpe tager man ikke tavle på, og med andre gør man.

 

Syntes jo det er så fantastisk synd, at når man har hvalpe og vælger at gøre så meget ud af at udvælge forældredyr, på den måde fratager avlen nogle gode brugbare individer. For det er ikke andet end et spørgsmål om nogle få hundrede kroner per hvalp - som folk gerne vil betale for i den anden ende.

 

Jeg holder helt fast i, at jeg tror du har verdens dejligste hund. Mine betragtninger og meninger om emnet er bare så forundrende på et generelt plan, at jeg aldrig kan lade være med at skulle lege med, når emnet er på tapetet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst stenshoej
Ja, det må de nødvendigvis have været. For man kan ikke vælge at nogle kuld/hvalpe tager man ikke tavle på, og med andre gør man.

 

Syntes jo det er så fantastisk synd, at når man har hvalpe og vælger at gøre så meget ud af at udvælge forældredyr, på den måde fratager avlen nogle gode brugbare individer. For det er ikke andet end et spørgsmål om nogle få hundrede kroner per hvalp - som folk gerne vil betale for i den anden ende.

 

Jeg holder helt fast i, at jeg tror du har verdens dejligste hund. Mine betragtninger og meninger om emnet er bare så forundrende på et generelt plan, at jeg aldrig kan lade være med at skulle lege med, når emnet er på tapetet.

 

Nej altså.

hundene i kuldet kunne også nå rigtig langt, ville jeg tro. hvis der havde været tavle på.

for de er utrolig velafbalanceret og lærevillige.

og afviger meget fra mange af de andre tollere, der idag bliver avlet på. som er utrolig nervøse, og har forskellige andre skavanker.

Så det er jo på det punkt, også utrolig synd at mulighederne skal begrænses, når de nu er der, i en så stor grad.

Men der er jo så tre andre ejere, der højst sandsynlig har fået en utrolig god familiehund ud af det. så hvis man ikke har så store konkurrence ambitioner, er det jo som sådan et rigtigt godt kuld, der er kommet ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej altså.

hundene i kuldet kunne også nå rigtig langt, ville jeg tro. hvis der havde været tavle på.

for de er utrolig velafbalanceret og lærevillige.

og afviger meget fra mange af de andre tollere, der idag bliver avlet på. som er utrolig nervøse, og har forskellige andre skavanker.

Så det er jo på det punkt, også utrolig synd at mulighederne skal begrænses, når de nu er der, i en så stor grad.

Men der er jo så tre andre ejere, der højst sandsynlig har fået en utrolig god familiehund ud af det. så hvis man ikke har så store konkurrence ambitioner, er det jo som sådan et rigtigt godt kuld, der er kommet ud af det.

 

Heldigvis afgøres hundens evne til at være en dygtig hund, et dejligt familiemedlem og et sjovt indslag ikke af om der er tavle på eller ej. Så det er ingen overraskelse, at det er et kuld med dejlige hunde.

 

Kan jo ikke så meget andet end at understrege, at jeg egenlig ikke ser nogen grund til, at man vælger at avle uden tavle. Det eneste man forpligter sig til som opdrætter, er som minimum nogle avlsrestriktioner (og en enkelt tur på en udstilling) som man alligevel burde efterleve.

 

Konkurrencetanker eller andet burde ikke være grundlaget for, om man ønsker at købe en hund med tavle. Men det er ofte sådan - oplever jeg - at de der opdrætter uden tavle, formår at ræssonere overfor de, der kommer og ser på hvalp.

 

Hvis man vil sin race så godt, at man mener man kan bedre den ved at avle på sine hunde, hvorfor vil man så ikke racen så godt, at man gør sit for, at afkommet også kan bedre racen? I stedet for at trække mange individer ud. Individer som kunne gøre en race meget godt. Som eksempelvis i dit tilfælde.

 

Jeg oplever bare megen uærlighed, når der sælges hvalpe uden tavle. Ofte bliver folk ikke informeret om, at de indskrænker deres muligheder for en hel masse. Har haft rigtig mange folk i telefonen, der pludselig (alligevel og mod første tanke) får interesse for at dyrke en eller anden form for sport med deres hund. Eller avle på den. Og så må jeg jo være den der skuffer dem, i stedet for de havde fået klar besked fra deres opdrætter.

 

Min pointe er; når opdrætter tager et aktivt valg om ikke at få tavle på sine hunde, hvorfor så ikke stå ved det? Og melde klart ud og sige hvad begrænsningerne er når man køber hund uden tavle. Og hvad er det pågældende hunde ikke lever op til, siden man ikke kan få tavle på hvalpene?

 

Det betyder jo desværre, at folk der har skidt i nælderne, og som følge deraf blive ekskluderet fra DKK, kan have en ganske driftig forretning fortsat. Selvom der er lige så dårlige forhold for hunde og hvalpe, som var årsagen til eksklusionen.

 

Jeg ved godt, at det nogle gange kommer til at føles som, at man som ejer af en ægte-uden-tavle hund skal sidde og forsvare sit elskede dyr. Men det er absolut ikke nødvendigt her. Det er ikke ejerne, jeg ryster på hovedet af eller forundres over. Det er og bliver de, der opdrætter sådanne hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

:hmm:hmmm.... må da vist også hellere få lavet min hunds racebeskrivelse om til rottweiler/rottweiler blanding efter at have læst denne tråd...

 

Men har nu altid set ham som bare en rottweiler - det er ikke tavlen der for mig gør om en hund er en blanding eller ej - det er da om den har forældre af forskellig race, eller blandingsforældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:hmmm.... må da vist også hellere få lavet min hunds racebeskrivelse om til rottweiler/rottweiler blanding efter at have læst denne tråd...

 

Men har nu altid set ham som bare en rottweiler - det er ikke tavlen der for mig gør om en hund er en blanding eller ej - det er da om den har forældre af forskellig race, eller blandingsforældre.

 

Nu er det godt nok meget længe siden jeg har læst denne tråd, men jeg mener da ikke at konklusionen blev at en hund efter fx 2 rotweilere er en blanding :confused:

 

Selvfølgelig kan der opstå tvivl hvis der ikke er en stamtavle, jeg har da bestemt set flere "rene" labradorer hvor jeg tvivler meget kraftigt på at der ikke gemmer sig noget andet i generne. Men hvis man har en racetypisk hund og stoler på at begge forældre er det man har fået oplyst så ville jeg aldrig forvente at det skulle kaldes en blanding :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...