Hop til indhold

hund uden tavle = blanding?


Bagge
 Share

Recommended Posts

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kalder man ALLE hunde uden tavle for blanding?

Min huns har ingen tavle, men når folk spørger hvad hun er, siger jeg alligevel dsg, er det helt forkert?

 

Det kommer jo nok an på hvem "man" er :mrgreen: men som generel regel, kan man sige, at du jo på ingen måder kan vide om din hund er en dsg og ikke en blanding, når du ikke har tavle på hende...

 

Men altså, der kommer jo ikke nogen og slår dig i hovedet over at du kalder hende en dsg... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo nok an på hvem "man" er :mrgreen: men som generel regel, kan man sige, at du jo på ingen måder kan vide om din hund er en dsg og ikke en blanding, når du ikke har tavle på hende...

 

Men altså, der kommer jo ikke nogen og slår dig i hovedet over at du kalder hende en dsg... :blink:

 

Øh, kan man nu være helt sikker på det...:drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo nok an på hvem "man" er :mrgreen: men som generel regel, kan man sige, at du jo på ingen måder kan vide om din hund er en dsg og ikke en blanding, når du ikke har tavle på hende...

 

Men altså, der kommer jo ikke nogen og slår dig i hovedet over at du kalder hende en dsg... :blink:

 

Jo det var der nemlig en der gjorde.. (Ikke bogstaveligt talt)

Har bare aldrig tænkt over det, plejer ikke at spørge folk når de siger en eller anden race, "er der tavle", svar "nej", "Nå, men så er det HVERT FALD IKKE en xxx".

Men nej jeg kan på ingen måde vide om hendes mormor var rotweiler eller andet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det var der nemlig en der gjorde.. (Ikke bogstaveligt talt)

Har bare aldrig tænkt over det, plejer ikke at spørge folk når de siger en eller anden race, "er der tavle", svar "nej", "Nå, men så er det HVERT FALD IKKE en xxx".

Men nej jeg kan på ingen måde vide om hendes mormor var rotweiler eller andet :oops:

 

Ved DSG'erne er det også svært - for i årevis (og stadigvæk) har folk kaldt alt hvad der er plettet for en dsg. Samtidigmed, at nogle få entusiaster har kæmpet en kamp for at få en standard igennem og bevare racen...

 

Tag en tur på DBA og se hvad folk de kalder en dansk svensk... da jeg søgte efter Karla faldt jeg over et kuld hvor der stod at begge forældre var dsg'er. Billedet af forældrene viste en langhåret krøløret tæve og en sort lab-blanding :vedikke:

 

Derudover kan en dsg og en jrt eller en fox få hvalpe sammen, hvor kun de færreste af os kan se forskel... så måske kan jeg godt følge "man" i, at hvis den ikke har tavle er det ikke en dsg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved DSG'erne er det også svært - for i årevis (og stadigvæk) har folk kaldt alt hvad der er plettet for en dsg. Samtidigmed, at nogle få entusiaster har kæmpet en kamp for at få en standard igennem og bevare racen...

 

Tag en tur på DBA og se hvad folk de kalder en dansk svensk... da jeg søgte efter Karla faldt jeg over et kuld hvor der stod at begge forældre var dsg'er. Billedet af forældrene viste en langhåret krøløret tæve og en sort lab-blanding :vedikke:

 

Derudover kan en dsg og en jrt eller en fox få hvalpe sammen, hvor kun de færreste af os kan se forskel... så måske kan jeg godt følge "man" i, at hvis den ikke har tavle er det ikke en dsg...

 

Nu så jeg begge hendes forældre, og de lignede bare, så har egentlig ikke tænkt så meget over det før jeg fik et gok i nødden. Så UNDSKYLD til alle jer jeg har vildledt ved at kalde min vaps noget den ikke er :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det var der nemlig en der gjorde.. (Ikke bogstaveligt talt)

Har bare aldrig tænkt over det, plejer ikke at spørge folk når de siger en eller anden race, "er der tavle", svar "nej", "Nå, men så er det HVERT FALD IKKE en xxx".

Men nej jeg kan på ingen måde vide om hendes mormor var rotweiler eller andet :oops:

 

Der vil altid være nogle der er hvad jeg vil kalde hysteriske omkring det med stambog. Jeg har mødt det samme med både min GD og min DdB.

DdB'en så ikke helt racetypisk ud, så det var sådan set ok, men med GD'en har jeg ofte spekuleret på hvad folk forestiller sig at der skal være blandet i hende :vedikke:

 

Jeg tror at for nogle tavlehundeejere er det et prestigeprojekt at have en tavlehund, måske af en sjælden og dyr race, og de synes bare ikke at andre skal slippe nemmere om ved at få det samme. Derfor har de så travlt med at vi andres hunde er "uægte" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også fair nok :mrgreen:

Jeg havde som skrevet bare aldrig tænkt over det før..

Kan jo godt se Molly ikke ligner 100 % en dsg, men plejer bare at sige det alligevel, sorry :engel:

 

For min skyld ingen alarm og man får jo alligevel intet ud af at købe en race hund i den der retning i hvert fald. Op til flere forskellige personer har spurgt os: "Hvad er det en blanding af ?", når de har set Simbassen. I bedste fald gætter de på Newfoundlænder, Sct Bernhard osv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu så jeg begge hendes forældre, og de lignede bare, så har egentlig ikke tænkt så meget over det før jeg fik et gok i nødden. Så UNDSKYLD til alle jer jeg har vildledt ved at kalde min vaps noget den ikke er :blink:

 

for min skyld kan du kalde hende hvad du vil :mrgreen: Karla er en "Bornholmsk teglfejermester hund" hvis nogen skulle spørge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da fint, at du kan kalde hende et dsg. :-)

 

Dem, jeg købte Tyson af, kaldte ham en pomeranian, selvom han er en blanding (og altså ikke "ægte uden tavle"). Jeg siger altid, at han er en pomeranian-blanding. Jeg ville aldrig sige, at han er pomeranian, da det er ret tydeligt, at han ikke er ren poms. Hvis han lignede en renracet poms, kunne jeg da sikkert sagtens finde på at sige, at han var pomeranian. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig du også bare DSG, hvis det er det, hun ligner, og det hendes forældre lignede. Jeg møder mange DSG'ere og halvdelen af dem er jo nærmest labradorstørrelse. Men folk fastholder, at der er DSG'ere og så skal jeg da ikke betvivle dem :lol:

 

Holder hun ellers størrelsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu så jeg begge hendes forældre, og de lignede bare, så har egentlig ikke tænkt så meget over det før jeg fik et gok i nødden. Så UNDSKYLD til alle jer jeg har vildledt ved at kalde min vaps noget den ikke er :blink:

 

Men pas på, hvis du er på HG og kommer til at skrive at Molly er en dsg!

 

Jeg kom gruelig galt afsted, da jeg oprettede Chilli som en labrador!! :shock:

Fik så mange verbale "tæsk" over at hun jo var en blandingshund (Labrador/Schæfer) selvom det kun er de færreste der overhovedet kan se at der er Schæfer i hende, og det udelukkende kom til folk's kendskab fordi jeg var så ærlig at skrive det i min profil ;-)

 

Jeg tænker også kun på min vovse som en Lab, da hun jo totalt ligner en sådan....om det så er etisk, avlerisk og alt andet korrekt?...

Tjaeh - i mine øjne er og bliver hun altså min dejlige Lab :lun:

 

Og jeg betragter også Molly som en "vaskeægte" DSG'er ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Hvad er der galt i at sige at hunden er en DSG blanding?!

 

Jeg er en af dem, der undrer mig over, at der er nogle, der umiddelbart gerne vil have at deres hund/kat/hest whatever skal lyde som værende raceren, men som alligevel ikke vil betale prisen og så købe den med en stambog.

 

Køber jeg en kopi af Arne Jacobsen´s 'Ægget', så kan det jo aldrig blive den ægte vare, uanset hvordan man vender og drejer den.

 

Jeg syntes det er fint, at der er blandingshunde, men hvis man vil have en renracet hund, så hører der altså tavle med til den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har absolut ingen problemer i at folk kalder deres hund en dsg eller labrador selvom de ikke kan garantere at den er helt ægte vha en stamtavle :-D

 

Jeg har dog et problem med de mange mange annoncer på dba og gul og gratis hvor sælgere sælger "ægte" labradorhvalpe selvom enhver med bare lidt forstand på racen kan se at de hvalpe umuligt kan være rene labradorer :evil: For der er garanteret uerfarne købere der hopper på den og tror de køber en hvalp med labradorens temperament og så får noget helt andet...

 

Min mor har en labradorblanding og jeg præsenterer ham ofte som labrador fordi det er det nemmeste, men jeg ved jo at der er setter i ham og hvis folk spørger så fortæller jeg naturligvis sandheden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har absolut ingen problemer i at folk kalder deres hund en dsg eller labrador selvom de ikke kan garantere at den er helt ægte vha en stamtavle :-D

 

Jeg har dog et problem med de mange mange annoncer på dba og gul og gratis hvor sælgere sælger "ægte" labradorhvalpe selvom enhver med bare lidt forstand på racen kan se at de hvalpe umuligt kan være rene labradorer :evil: For der er garanteret uerfarne købere der hopper på den og tror de køber en hvalp med labradorens temperament og så får noget helt andet...

 

Min mor har en labradorblanding og jeg præsenterer ham ofte som labrador fordi det er det nemmeste, men jeg ved jo at der er setter i ham og hvis folk spørger så fortæller jeg naturligvis sandheden :-D

 

Lige præcis! :5up:

Det er - alt andet lige - nemmere at præsentere en labrador, end en labrador/schæfer/rottweiler/bernersennen/goldenretriever hvalp :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis! :5up:

Det er - alt andet lige - nemmere at præsentere en labrador, end en labrador/schæfer/rottweiler/bernersennen/goldenretriever hvalp :blink:

 

Kan I ikke bare sige blanding? eller rundkørsel? :vedikke: Det siger jeg, når folk spørger.... og hvis folk er oprigtigt interesserede i hvad hun er for en, ja så spørger de som regel vider til en blanding af hvad....

 

De fleste synes bare hun ser sød ud og vil derfor gerne vide hvilken race hun er.... når jeg så siger blanding, så siger 9 ud 10... "det er jo også nogle dejlige hunde" :lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I ikke bare sige blanding? eller rundkørsel? :vedikke: Det siger jeg, når folk spørger.... og hvis folk er oprigtigt interesserede i hvad hun er for en, ja så spørger de som regel vider til en blanding af hvad....

 

De fleste synes bare hun ser sød ud og vil derfor gerne vide hvilken race hun er.... når jeg så siger blanding, så siger 9 ud 10... "det er jo også nogle dejlige hunde" :lol::lol::lol:

 

Jow, jeg kunne sagtens sige labrador/schæferblanding, og gør det også ind imellem....men så ser folk altså undrende på mig, og siger så:"...naaaarj, hun ligner da ikke en schæfer!"....og så er jeg jo ligevidt :blink:

 

Derfor siger jeg for det meste bare at hun er labrador - det sparer en masse forklaringer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan I ikke bare sige blanding? eller rundkørsel? :vedikke: Det siger jeg, når folk spørger.... og hvis folk er oprigtigt interesserede i hvad hun er for en, ja så spørger de som regel vider til en blanding af hvad....

 

De fleste synes bare hun ser sød ud og vil derfor gerne vide hvilken race hun er.... når jeg så siger blanding, så siger 9 ud 10... "det er jo også nogle dejlige hunde" :lol::lol::lol:

Eller svare som mig "Det ved jeg ikke" :mrgreen: Og så er den samtale slut. Men der er altid nogen, der lige skal høre om det er en "Prinsesse Elizabeth"-hund :lol::lol:

 

Men er der tit nogle, der spørger, Bagge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg så mor og mormor til min Berta-blandig, så jeg har jo en ide om hvad der er i hende. Men da jeg bare kaldte hende en blanding, så begyndte folk også at ville vide, hvad hun er blandet af. Når jeg så kom med den lange liste ( 4 racer ), fik de bare et fjernt blik i øjnene. Nu har jeg derfor indlemmet mig selv i den gruppe af hundeejere af sjældne racer, ved at kalde hende en Bertansk Terrier. Det godtager ret mange med et "nåeh, kender ikke den race" :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er der galt i at sige at hunden er en DSG blanding?!

 

Jeg er en af dem, der undrer mig over, at der er nogle, der umiddelbart gerne vil have at deres hund/kat/hest whatever skal lyde som værende raceren, men som alligevel ikke vil betale prisen og så købe den med en stambog.

 

Køber jeg en kopi af Arne Jacobsen´s 'Ægget', så kan det jo aldrig blive den ægte vare, uanset hvordan man vender og drejer den.

 

Jeg syntes det er fint, at der er blandingshunde, men hvis man vil have en renracet hund, så hører der altså tavle med til den.

 

:engel: altså er ikke helt enig - for nægter altså at præsenterer Alto for en blanding af en schæfer og schæfer :blink: - der findes nogen uden tavle, der ikke er blandet noget som helst andet i end det der står på forældrenes stamtavler :mrgreen:- Alto har ingen stamtavle, men han er altså en helt ægte schæfer, dog uden tavle :blink:

 

Mht til Sookie - hende ville jeg aldrig præsenterer andet som en blanding :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
:engel:altså er ikke helt enig - for nægter altså at præsenterer Alto for en blanding af en schæfer og schæfer :blink: - der findes nogen uden tavle, der ikke er blandet noget som helst andet i end det der står på forældrenes stamtavler :mrgreen:- Alto har ingen stamtavle, men han er altså en helt ægte schæfer, dog uden tavle :blink:

 

Mht til Sookie - hende ville jeg aldrig præsenterer andet som en blanding :mrgreen:

 

Du er sgu da også besværlig :fyfy:

 

 

:blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...