Hop til indhold

ER de helt galt på den?


Gæst JulieHansen
 Share

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

Ja, jeg postede ikke for særlig langt tid en tråd om min hund & fik af vide at han var i "lømmelaldren" selvom han bliver 6 mdr. næste uge. :stupid:

 

- & han blev meget hurtig moden, han begyndte af løfte ben da han var 4,5mdr. & små hunde kommer jo ind i det før end ældre.

& så er han mindre koncentreret, end han plejer og nærmest lidt forvirrert, fx. jeg plejer at gå uden snor med ham i starten af skoven og så tilbage uden snor, nu går han bare, reagere ikke særlig godt på indkald, før kunne jeg kalde ham tilbage, da han løb (ikke fordi han vil løbe væk, men han sådan), jagtede fugle. Men nu, så :damn::damn:

 

MEN min træner siger at han IKKE er i lømmelaldren, hun mener at han er for ung!

er hun galt på den eller er jeg?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

tror ikke kan ville kunne give et 100 % sikkert svar og om han er i lømmelalderen eller ikke så skal indkaldet trænes, så han får det lært under forstyrelser også :mrgreen:

 

Hvis nu han var eller er i lømmelalderen er det stadig vigtigt at træne indkald omend ikke vigtigere i den periode da det vigtigt den sidder lige i skabet :mrgreen: Man kan ikke bruge lømmelalderen som undskyldning for indkaldet ikke fungere for det vigtigt at træne det for hunden lære også af sine gerninger i "teenagetiden" :mrgreen:

 

Kan være han bare i og med han bliver ældre bliver mere selsikker og nu tør søge væk fra dig...

 

Så igang med indkaldstræning mine voksne hunde træner jeg stadig indkald med i forskellige variationer og viiii eeeeeeelsker det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en nu 11 mdr gammel schæferknejt.

 

Han har i to omgange "tabt hjernen". Lige nu *smiley der forsøger at være tålmodig* og for et par mdr siden (vil tro omkring de 7 mdr). Han har hele hvalpe og unghundetiden været en lille dengse og indkald har fungeret upåklageligt uanset om han har leget med andre hunde, været på vej hen til andre hunde/mennesker osv, så har et enkelt lille fløjt været nok til at han kom styrtende tilbage uanset hvad han har haft gang i.

 

Lige nu må jeg væbne mig med tålmodighed. Koncentrationen er ikke helt i top hele tiden, han er mere utålmodig og ørerne trænger til at blive renset lidt..... :rolleyes: I det hele taget er jeg ikke længere udelukkende centrum for hans opmærksomhed, så det må jeg arbejde lidt mere for :-)

 

Om han følger "det normale mønster" har jeg ikke styr på, og det er heller ikke så vigtigt for mig. Jeg skal jo handle ud fra hvordan han er lige nu og ikke hvordan de normalt er i bøgerne.

 

Jeg vil ikke have ødelagt mit ellers fortrinlige indkald, så jeg forsøger kun at kalde i de situationer jeg er så tæt på 100 % sikker på at han kommer (Jeg er desværre ikke uden fejl, og kan gøre ting uden at tænke). Og så ellers forsøge at møde ham hvor han er, og gøre det med stor tålmodighed, så vi ikke får unødvendige konflikter. Siger jeg kom, mener jeg kom. Men så skal jeg dulme heller ikke sige det i en situation hvor jeg er ret sikker på at han ikke kommer første gang. I stedet er han i snor steder hvor jeg ikke kan se hvad der sker rundt om hjørnet. Eller jeg kalder ham ind tidligere end jeg ville før osv. Løber væk med høj lys stemme osv osv

 

Enzo har stadig et ok indkald, men det er udfordret i forhold til for en måned siden, hvor han stadig var min lille dengse :engel: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan det ikke være, fordi der er ikke hunde her, hvor jeg bor.

Har kun mødt to - tre. hanhunde.

 

 

Eii.. Han kan da sagtens have en masse brevkærester, som du ikke kender til.

Hver gang I går tur eller er til træning, så finder han de steder, hvor de "skriver sammen.". Og så har han læst den gode nyhed... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Plejer det ikke at hedde at de faktisk kan komme i "perioder" ved 3, 6, 9, og 12 måneders alder..?? Mine to tøser var begge værst da de var omkring et år gamle, reeeddi lømmelalder for dem begge!!! Isos ser dog ud til at være negenlunde overstået nu, hvor hun er godt 13 mån gammel. Pyha! ;-)

 

Når mine har været i sine "aldre", så har jeg undgået konflikter, og faktisk ikke trænet så meget samarbejdsting - der jo sandsynligvis alligevel ville gå ad H til! Til gengæld er der så røget langline på dem, ligesom jeg har taget andre forholdsregler, så de ikke så gerne kunne lave ballade af forskellig art. Regulær træning af (f.eks.) indkald er så foregået i de OK perioder, hvor de var lidt mere samarbejdsvillige.

 

Frostie er så åbenbart lige gået ind i en ekstra lømmelalder - 7 år gammel!!!! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Min dsg han bliver 12 mdr d 17 okt, jeg har aldrig haft proplemer med indkald, men træner træner det hver gang han er løs.

 

Men hvilken race er han.

 

 

Han er en japansk spids... (:

- nu ved jeg godt at i kommer med sådan nogle kommentare, at spidshunde ikke kan gå løs, men hvis en husky kan, så kan min også! ( : + så har han altid fulgt med mig, selvom han sover eller noget... dog kæmper jeg stadig hans opmærksomhed, når der er andre hunde:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er en japansk spids... (:

- nu ved jeg godt at i kommer med sådan nogle kommentare, at spidshunde ikke kan gå løs, men hvis en husky kan, så kan min også! ( : + så har han altid fulgt med mig, selvom han sover eller noget... dog kæmper jeg stadig hans opmærksomhed, når der er andre hunde:hmm:

 

Sæt dog en langline på ham, mens du mener at han er i lømmelalder - så er du sikker! Og hvis du mener at han lige pludselig har ændret sig markant, så er han sikkert i lømmelalderen, uanset hvad din træner siger. Trænere har ikke altid ret - jeg ved det, for jeg er selv træner! :oops:;-) Du kender selv din hund bedst!

 

Hvis han har det svært med at koncentrere sig når der er andre hunde i nærheden, så gå lidt længere væk fra dem. Du vil helt sikkert kunne mærke det, som om der er en usynlig streg på jorden, hvor hans grænse går. På den ene side stregen er han forstyrret af de andre - på den anden side kan han koncentrere sig. Find den "streg", træn på den "rolige" side af stregen, og efterhånd vil stregen helt sikkert flytte sig tættere og tættere på de andre hunde. Pøj pøj med det - og husk tålmodighed, det er en dyd.... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er en japansk spids... (:

- nu ved jeg godt at i kommer med sådan nogle kommentare, at spidshunde ikke kan gå løs, men hvis en husky kan, så kan min også! ( : + så har han altid fulgt med mig, selvom han sover eller noget... dog kæmper jeg stadig hans opmærksomhed, når der er andre hunde:hmm:

 

:lol::lol: Det er der ingen der har sagt, men nogle hunderacer er bedre til indkald end andre :blink: kender i øvrigt husky hunde ejer- beagle ejer, der ikke tør slippe dem løs, begge er hunde trænere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg postede ikke for særlig langt tid en tråd om min hund & fik af vide at han var i "lømmelaldren" selvom han bliver 6 mdr. næste uge. :stupid:

 

- & han blev meget hurtig moden, han begyndte af løfte ben da han var 4,5mdr. & små hunde kommer jo ind i det før end ældre.

& så er han mindre koncentreret, end han plejer og nærmest lidt forvirrert, fx. jeg plejer at gå uden snor med ham i starten af skoven og så tilbage uden snor, nu går han bare, reagere ikke særlig godt på indkald, før kunne jeg kalde ham tilbage, da han løb (ikke fordi han vil løbe væk, men han sådan), jagtede fugle. Men nu, så :damn::damn:

 

MEN min træner siger at han IKKE er i lømmelaldren, hun mener at han er for ung!

er hun galt på den eller er jeg?:hmm:

 

Når din træner siger at han er "for ung", hvad mener hun så? For ung ift det der står i bøgerne om det der er typisk for hans alder?

 

Og vigtigt også: Hvad mener hun så problemet er, når det ikke er "lømmelalder"? Det ville da være rart hvis hun kunne give dig nogle konstruktive råd til hvordan du kan tackle det. Spørg hende om det næste gang :-)

 

Som Sammy pointerer (og jeg er rigtig enig), handler det jo ikke kun om at vi kan putte hundens adfærd ned i en eller anden kasse hvor der fx står "lømmelalder" eller "racens navn" på.

Det kan nemt blive en slags sovepude, hvis man tager det for bogstaveligt a la: "Nåeh, min hund er i lømmelalderen - jamen så venter jeg bare på den får en hjerne igen og lader den ellers gøre hvad den har lyst til eller alternativt tvinger jeg bare lydighed igennem". Begge dele er ikke optimalt.

 

I de forskellige modningsperioder hvor hunden er mindre gearet til samarbejde, kan hunden nå at bygge en masse rutiner op for, hvordan jeres gåture og forhold ser ud. De rutiner kan bliver en realitet fremover.

 

Det handler altså også om at se på adfærden her og nu i de enkelte situationer, og hvis han gentagne gange erfarer, at fuglejagt på egen hånd er en mulighed (lømmelalder eller ej, det er ligegyldigt), vil han gøre det, hvis ikke du ændrer noget. :-)

 

Det er lidt ømtåeligt at give konkrete råd, når man ikke har set jer "live", men du kunne overveje at have ham i en lang line (15 m fx) i en periode, så han ikke bekræftes i rutinen med at løbe langt væk. Linen er en sikkerhedsforanstaltning - ikke en du skal hive ham ind med, men træde på, så han ikke forsvinder. :-)

 

Du kan evt. selv være den, der spotter nogle fugle eller noget andet han kan være interesseret i. Kræv en smule kontakt - fx øjenkontakt eller en anden lille ting - og giv ham så et signal til, at han får lov til sin undersøgelsesadfærd i begrænset omfang. Din gåtur skal du se som ture mellem små "øer" af aktivitet som hunden synes er interessant. Øerne kan være fugle, en anden hund, en fært, en pind, nogle godbidder du strør ud, etc, som han får lov til at undersøge, efter han viser dig nærvær.

 

En god måde at belønne indkald på, er også at hunden får "fri" igen, sådan så indkald ikke altid følges af "så går vi hjem". Det kan blive demotiverende at komme, for hunden fanger hurtigt, hvis det er noget du typisk gør efter indkald.

 

Alt dette med en langline på i en periode. :-)

 

Kan det bruges/giver mening?

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er ingen facitliste for "lømmelalder" da det ikke kun har med den fysiske modning at gøre men også den mere mentale "løsrivelsesproces".

 

Afhængig af hvad en unghund oplever, som styrker eller svækker den selvtillid, kan alle disse faser rykkes.

 

Som du beskriver det med letten ben tidligt, kan han sagtens være i det du kalder "lømmelalderen" - altså den alder hvor hormonerne pisker rundt i kroppen på ham og får ham til at have et, skal vi kalde det "udvidet interesseområde" :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo var nu også lidt af en bandit da han var 6mdr.

Her sov han ikke længere ligeså meget som da han var lille hvalp, så der var masser tid til at finde på unoder eller utænke nye mærkelige ideer.

Han var også lynhurtig til at lette ben og spille lidt smart :slem:

 

Han kunne også have stolper i ørerne nogle dage og andre dage sidde i min lomme.

 

Jeg har i en periode gået med en 7meter line somaltid var løs, med mindre han havde fået et indkald og ikke reagerede, så fik han en lille reminder om at han ikk bare ku smutte :mrgreen:

 

Nu blev jeg så ret træt af at blive viklet ind i den line, så har købt en 8meter flex. Ved godt at der er konstant kontakt, men det gør tingene lidt nemmere. Og jeg ønsker ikke en hund der er klistret op af mit venstre ben.. Han må gerne drøne rundt.. :klap:

 

Men det korte af det lange, prøv det de andre siger med linen, eller flex.. Der er alligvel ikk mange steder man må ha løse hunde mere..

 

Og som der også er sagt, kast ikk blot din lid til "hundetræneren", du kender din hund bedst..

OG min er også en spids (samojed) - han har nu rimelig styr på indkald og selvom han er en "brugshund/slæde" og burde kræve enorm meget aktivering, så er han ude og gå to gange om dagen - mere magter han ikk uden at blive stresset, så race-standarder er vist et relativt redskab :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Sæt dog en langline på ham, mens du mener at han er i lømmelalder - så er du sikker! Og hvis du mener at han lige pludselig har ændret sig markant, så er han sikkert i lømmelalderen, uanset hvad din træner siger. Trænere har ikke altid ret - jeg ved det, for jeg er selv træner! :oops:;-) Du kender selv din hund bedst!

 

Hvis han har det svært med at koncentrere sig når der er andre hunde i nærheden, så gå lidt længere væk fra dem. Du vil helt sikkert kunne mærke det, som om der er en usynlig streg på jorden, hvor hans grænse går. På den ene side stregen er han forstyrret af de andre - på den anden side kan han koncentrere sig. Find den "streg", træn på den "rolige" side af stregen, og efterhånd vil stregen helt sikkert flytte sig tættere og tættere på de andre hunde. Pøj pøj med det - og husk tålmodighed, det er en dyd.... ;-)

 

 

Hehehe, det har jeg skam prøvet. :blink:

Alligevel ingen koncentration, så bliver jeg nødt til at gå så langt væk, at vi ikke kan høre/se hundene... :megaked:

 

Og hun siger at de kan være at min hund skal kastreres, før han kan koncentrere sig... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Hvilken forklaring giver din træner så på din hunds adfærd? Har hun et skema med datoer hvor hunde skal komme i lømmelalder? :confused:

 

 

Ja, det ved jeg ikke, hun tror vel bare at pga. de andre hunde er mega koncentraret og dygtige, - på samme alder som min....

så kan min IKKE være i lømmelalderen

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det ved jeg ikke, hun tror vel bare at pga. de andre hunde er mega koncentraret og dygtige, - på samme alder som min....

så kan min IKKE være i lømmelalderen

 

Som mange af de andre siger, så er det jo hip som hap om han er i lømmelalder eller ej :vedikke: dte ændrer ikke på det faktum, at han ikke kan koncentrere sig om træning og at du ikke kan kalde dig ind...

 

Ligegyldigt om han er i lømmealder eller ej, så lærer han stadig af de erfaringer han gør sig nu, og hvis han lærer at det er ok ikke at komme på indkald, så er det sådan han bliver ved med at opføre sig... også selvom dette er lømmelalder og han "kommer ud af den igen"... hans erfaringer har han jo stadig! ;-)

 

Så på med den lange line og kald kun på ham når du er sikker på, at han vil komme, eller han alligevel er på vej hen til dig, så du får indkaldet "foræret"... Det gælder om at skabe erfaringer der siger: "Når min mor kalder, så kommer jeg hen til hende" og ikke erfaringer der siger: "når min mor kalder, så ignorerer jeg og løber videre"...

 

Mht til koncentrationsbesværet under forstyrrelser, så må du som Korvis siger, starte med at arbejde på afstand af de andre hunde. Måske skal du dedikere en hel træningstime KUN til at finde hans "streg", hvor han kan give dig kontakt... så du intet andet forlanger af ham denne time, end at han giver dig frivillig kontakt forskellige steder på træningspladsen...

 

Virker kontaktøvelserne derhjemme i stuen? og i din have / nærmiljø? for hvis ikke, så starter du med at træne det der, inden du kan kræve det på træningspladsen :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst JulieHansen
Som mange af de andre siger, så er det jo hip som hap om han er i lømmelalder eller ej :vedikke: dte ændrer ikke på det faktum, at han ikke kan koncentrere sig om træning og at du ikke kan kalde dig ind...

 

Ligegyldigt om han er i lømmealder eller ej, så lærer han stadig af de erfaringer han gør sig nu, og hvis han lærer at det er ok ikke at komme på indkald, så er det sådan han bliver ved med at opføre sig... også selvom dette er lømmelalder og han "kommer ud af den igen"... hans erfaringer har han jo stadig! ;-)

 

Så på med den lange line og kald kun på ham når du er sikker på, at han vil komme, eller han alligevel er på vej hen til dig, så du får indkaldet "foræret"... Det gælder om at skabe erfaringer der siger: "Når min mor kalder, så kommer jeg hen til hende" og ikke erfaringer der siger: "når min mor kalder, så ignorerer jeg og løber videre"...

 

Mht til koncentrationsbesværet under forstyrrelser, så må du som Korvis siger, starte med at arbejde på afstand af de andre hunde. Måske skal du dedikere en hel træningstime KUN til at finde hans "streg", hvor han kan give dig kontakt... så du intet andet forlanger af ham denne time, end at han giver dig frivillig kontakt forskellige steder på træningspladsen...

 

Virker kontaktøvelserne derhjemme i stuen? og i din have / nærmiljø? for hvis ikke, så starter du med at træne det der, inden du kan kræve det på træningspladsen :-)

 

 

Ja, det virker HELT perfekt, hver gang jeg ser kontakt, om så han er nogle meter væk, kommer han hen og tager kontakt. ... 9ud af 10 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hehehe, det har jeg skam prøvet. :blink:

Alligevel ingen koncentration, så bliver jeg nødt til at gå så langt væk, at vi ikke kan høre/se hundene... :megaked:

 

Og hun siger at de kan være at min hund skal kastreres, før han kan koncentrere sig... :(

 

Der er ingen sammenhæng i det du refererer din træner har sagt: Hvis han ikke er gammel nok til at være i "lømmelalderen" altså under stærk indflydelse af sine hormoner, så er der ingen grund til at nævne kastration som jo netop skaber mere ro i hormonerne, som et tiltag der ændrer situationen :vedikke:

 

Selvom træneren mener kastration kan hjælpe, så er det stadig din hund og dig der bestemmer.

 

Som du har forklaret det med kontakten lyder det som om han ikke har lært at signalet "kontakt" gælder alle vegne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...