Hop til indhold

Hvad skal vi bruge det næste halve år på at træne?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja, nu er det jo sikkert at vi får en familieforøgelse her i huset til næste år - når jeg engang hitter ud af, hvad det skal være for en :genert:

 

Så nu hvad skal Karla og jeg bruge det næste halve år på at få på plads, så livet med to hunde bliver så nemt (for mig) som muligt?

 

- der skal trænes "vente i bilen" - det kan hun nemlig ikke uden at stresse op... Og det kunne da være rart, om hun kunne vente i bilen, mens man trænede hvalpehold med den bette...

- Hun skal kunne gå pænt i snor, men det gør hun allerede...

 

Men udover det, så er jeg helt blank :shock::vedikke:

 

Og det må jo så bare være mig, der er usædvanligt ide-forladt, for der må da være masser af små ting, som får dagligdagen til at glide lidt nemmere for jer med flere hunde...

 

Så kom frisk og del gerne alle jeres guldkorn...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes egentlig ikke man har brug for så forfærdeligt mange ting, men de få ting der er, de skal til gengæld sidde der 110%

 

- Gå pænt i snor og på samme side hele tiden

- Et stop signal som virker 200%

- Sit

- Kurven/tæppe, så du har et sted at sende dem hver især hen når du er træt af at de splitter huset ad :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, god tråd, også for mig som skal vente væsentligt længere på nummer 2 :-D

 

 

Jeg tænker på ting som hvordan man får lært den ene hund at det er okay man går på tur med den anden, og at den skal vente hjemme imens?

 

Og hvordan det er smartest at gå med 2 hunde på tur? Motor sakker tit bagud, så når jeg har gået med ham og Samson samtidigt, er mine arme blevet lidt lange hver sin vej.

 

Kan man træne 2 hunde derhjemme samtidigt, eller skal man lære den ene at vente imens? Kan man øve 3-4 tricks med den ene, så skifte, og så tilbage igen?

 

Siger man den ene hunds navn når man skal "skælde ud"? Eller ødelægger det navnet for den ny-ankomne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg jo ikke Karla :engel:

 

Men da jeg passede hund i en weekend, var det sværeste for Ronja at acceptere en hund mere i sengen :rolleyes:

Og at det var okay at den anden blev nusset uden at hun selv blev det :rolleyes:

 

Tror det ville være nemmest for dig at vureder hvad der ville lette din (og Karlas) hverdag mest, hvis du lånte en hund i en hel weekend, og lavede dagligdags ting i den weekend :-D

 

Jeg ved hvertfald hvad Ronja skal have lært/vendet sig til før en evt familieforøgelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jg kan jo kun fortælle hvad jeg gjorde:

 

Uh, god tråd, også for mig som skal vente væsentligt længere på nummer 2 :-D

 

 

Jeg tænker på ting som hvordan man får lært den ene hund at det er okay man går på tur med den anden, og at den skal vente hjemme imens?

 

Fik vi aldrig gjort, i stedet ventede vi til vi begge var hjemme, så den ene kunne blive hjemme sammen med den forladte hund

 

Og hvordan det er smartest at gå med 2 hunde på tur? Motor sakker tit bagud, så når jeg har gået med ham og Samson samtidigt, er mine arme blevet lidt lange hver sin vej.

 

Det var vores største problem, Baldur havde lært, at så længe han ikke trak, så måtte han gå som han ville, så han krydsede frem og tilbage, hvilket ikke er smart med to snore. Luna opførte sig som hvalpe nu gør, så hun spænede frem og tilbage, og Baldur blev møg irriteret på hende...

 

Kan man træne 2 hunde derhjemme samtidigt, eller skal man lære den ene at vente imens? Kan man øve 3-4 tricks med den ene, så skifte, og så tilbage igen?

 

Jeg gjorde det, at jeg bad den ene om at sitte og forholde sig i ro, og så trænede jeg med den anden, og hver gang jeg klikkede, så fik den siddende hund belønning for at blive siddende.

 

Siger man den ene hunds navn når man skal "skælde ud"? Eller ødelægger det navnet for den ny-ankomne?

 

Det gjorde jeg, og Luna er stadig glad for sit navn :blink:

 

Men ærlig talt, så var det sjældent der kun var én der skulle skældes ud, de havde som regel rottet sig sammen om et eller andet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det letter på gåturene hvis den gamle hund har lært selv at gå rundt om ting, så man ikke behøver at "kramme" f.eks. lygtepæle eller træer for at komme videre. Hvis den gamle hund er vant til at det er dens opgave at sørge for at både den og ejeren kommer på den samme side af en forhindring, har man kun problemet med hvalpen,... indtil den også lærer det.

 

Ofte går hunde rundt om deres ejere der så lige fører snoren bag om ryggen, og over i den anden hånd. Det er ret let når man kun har een hund :slem: :lol:....og derfor tænker man måske ikke over hvor besværligt det kan være med to hunde der går hver sin vej rundt om een. Det letter faktisk ret meget at hunden har lært at den skal med uret (bagom ejeren) hvis den er gået bagom ejeren, imod uret. (Det er svært at forklare, håber det er forståeligt) men det gør at man kan gå med flere hunde i den ene hånd og kun engang imellem lige lave en cirkelbevægelse i håndledet, når hundene går rundt om hinanden og derved snoer linerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, god tråd, også for mig som skal vente væsentligt længere på nummer 2 :-D

Heldige asen.

 

Jeg tænker på ting som hvordan man får lært den ene hund at det er okay man går på tur med den anden, og at den skal vente hjemme imens?

Det lærte jeg aldrig mine hund (andet end at jeg kunne lade den ene vente i bilen),.. ellers blev de passet imens. Havde simpelthen ikke hjerte til det (og en af grundene til at jeg aldrig vil have mere end en hund igen).

 

Siger man den ene hunds navn når man skal "skælde ud"? Eller ødelægger det navnet for den ny-ankomne?

Det er også et tricky område, for hvis man har en sensitiv hund, bliver den påvirket af at den anden får et møjfald, uanset hvad navn man bruger,... det er jo tonefald og kropssprog der gør det. Jeg havde mine hunde sammen i 7 år og er ikke overbevist om at de vidste hvad den anden hed. Mormor kendte de på navnet og opsøgte hvis jeg sagde: gå hen til mormor, men det at man bruger deres navne hele tiden gør at det bare bliver støj uden mening, med mindre man gør noget for at lære dem det,.... tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Deeet vigtigste er vist at Karla synes det er ok du nusser anden hund (evt. træner med anden hund) uden at hun skal være med i det..

 

Øhm..

 

Måske der er mere xD

 

Det går heldigvis uden problemer, så længe det er en hund hun kender... lidt mere "tricky" - hvis det er en fremmed hund, så er hun ikke altid med på det... Men jeg må fx gerne sidde med lille hvalpen på skødet og nusse med hende, uden at det skaber problemer....

 

Jeg syntes egentlig ikke man har brug for så forfærdeligt mange ting, men de få ting der er, de skal til gengæld sidde der 110%

 

- Gå pænt i snor og på samme side hele tiden

- Et stop signal som virker 200%

- Sit

- Kurven/tæppe, så du har et sted at sende dem hver især hen når du er træt af at de splitter huset ad :blink:

 

Hmmm... Hun kan godt gå hen og lægge sig, men hun bliver ikke altid liggende, det har jeg aldrig krævet... signalet betyder mest et eller andet i stil med "pil nu af for fanden og lav et eller andet andet" :oops:

 

Hun bliver ikke altid på samme side, så det kan godt være vi skal arbejde lidt med det... og som Ascha nævner, nok også med at komme den rigtige vej rundt om lygtepæle osv...

 

Hvordan er karla madmæssigt:vedikke: det kunne være der skulle trænes noget der måske:vedikke:

 

Ingen problemer med mad - andet end jeg glæder mig til lidt "konkurrence", så hun evt. rent faktisk gider æde sin mad :lol:

 

Nu kender jeg jo ikke Karla :engel:

 

Men da jeg passede hund i en weekend, var det sværeste for Ronja at acceptere en hund mere i sengen :rolleyes:

Og at det var okay at den anden blev nusset uden at hun selv blev det :rolleyes:

 

Tror det ville være nemmest for dig at vureder hvad der ville lette din (og Karlas) hverdag mest, hvis du lånte en hund i en hel weekend, og lavede dagligdags ting i den weekend :-D

 

Jeg ved hvertfald hvad Ronja skal have lært/vendet sig til før en evt familieforøgelse :blink:

 

At nusse en anden er heldigvis ok. Det med en anden hund i sengen tror jeg må vente til nr 2 ankommer og så må vi tage det hen af vejen...

 

Jeg har haft 2 i flere omgange, når jeg har passet enten Sif eller Jackpot. Men Jackpot har aldrig overnattet og Sif sover i sin kurv ved siden af sengen. Hun har dog ligget sammen med Sif i vores sofa uden problemer.

 

De gange vi har haft Jackpot har dog været da de begge var fulde af spilopper - omkring et år gamle - så der var gåture lidt af en "sjov" ting. Især når vi mødte børn, hvor Karla ville væk og Jackpot ville derhen :lol: Men de regulerede rimeligvis selv deres leg og sov sammen osv.

 

Sif er jo en adstadig gammel dame på 9 år, som aldrig kunne finde på at trække i snoren eller gå væk fra venstre side når hun går, så det er jo lidt anderledes...

 

At låne en anden hund i en weekend er ikke rigtigt en mulighed, da det ikke ville give et reelt billede, da weekenden ville blive møg-anspændt. Karla skal nemlig se an og spille kostbar i et par dage, før hun overgiver sig til at en anden hund ikke nødvendigvis er et røvhul... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik vi aldrig gjort, i stedet ventede vi til vi begge var hjemme, så den ene kunne blive hjemme sammen med den forladte hund

Hmm :hmm: Anders møder 2 timer senere end mig, og har så også fri 2 timer senere. Så længe kan de nok ikke vente med at komme ud.

 

 

Det var vores største problem, Baldur havde lært, at så længe han ikke trak, så måtte han gå som han ville, så han krydsede frem og tilbage, hvilket ikke er smart med to snore. Luna opførte sig som hvalpe nu gør, så hun spænede frem og tilbage, og Baldur blev møg irriteret på hende...
Når vi cykler, må Motor kun være på højre side. Kunne være vi skulle indføre den på gåtur også (han kager nemlig også vanvittigt meget frem og tilbage :lol:).

 

 

Jeg gjorde det, at jeg bad den ene om at sitte og forholde sig i ro, og så trænede jeg med den anden, og hver gang jeg klikkede, så fik den siddende hund belønning for at blive siddende.
Smart :-D Så får man også lige trænet ro/selvkontrol.

 

 

Heldige asen.

Jaa :engel:

 

Det lærte jeg aldrig mine hund (andet end at jeg kunne lade den ene vente i bilen),.. ellers blev de passet imens. Havde simpelthen ikke hjerte til det (og en af grundene til at jeg aldrig vil have mere end en hund igen).
Ja den må jeg lige regne ud, hvordan vi gør.

 

Det er også et tricky område, for hvis man har en sensitiv hund, bliver den påvirket af at den anden får et møjfald, uanset hvad navn man bruger,... det er jo tonefald og kropssprog der gør det. Jeg havde mine hunde sammen i 7 år og er ikke overbevist om at de vidste hvad den anden hed. Mormor kendte de på navnet og opsøgte hvis jeg sagde: gå hen til mormor, men det at man bruger deres navne hele tiden gør at det bare bliver støj uden mening, med mindre man gør noget for at lære dem det,.... tror jeg.
Ja :hmm:

 

Motor kan godt kattens navn, jeg plejer at kalde på ham på vej hjem og så følges han det sidste stykke med os, Motor leder straks efter ham når jeg kalder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...