Hop til indhold

slalom, 2x2-metoden


korvis
 Share

Recommended Posts

Okay, så opretter jeg lige en 2x2-tråd! Og håber at I andre der træner 2x2 vil være med!

 

Jeg savner selv indimellem nogen at snakke 2x2 med, så det ville være rart at kunne få noget sparring herinde. 2x2 er jo en lidt speciel metode, og jeg synes det er svært at få input fra nogen der ikke helt ved hvad det går ud på.

 

Jeg prøvede 2x2 første gang i starten af 2009, da jeg blev nødt til at gøre noget radikalt for at redde Frosties slalom, der var mildt sagt katastrofal... Den gang lå der ikke ret meget på nettet om 2x2, ingen anede hvad jeg snakkede om, så jeg følte mig ret Palle med min 2x2... Jeg blev dog helt solgt på metoden, og fik min søster til at bruge den på sin nye hund, han har en kanon slalom i dag. Så jeg var ikke i tvivl mht. Iso - 2x2 skulle det være! Og indtil videre ser det jo ud til at det er det rigtige!

 

Hvordan er I andre kommet ind på 2x2? Er det noget der bli'r brugt på jeres træningsplads?

 

Hvis I videofilmer, vil I ikke linke, så kunne vi måske få lidt input fra hinanden ad den vej? Jeg har lagt både Frosties og Isos 2x2-træning på min youtube, og har også blogget om begge forløb. Iso's er jo stadig igang, så der kommer mere hele tiden. Mht. Frosties 2x2, så er det altså en voksen hund der ét eller andet sted kunne slalomen i forvejen, derfor går det rimelig hurtigt frem. Iso's indlæringstempo er nok mere normalt, hvis man ser bort fra at vi røg ud i en måneds ufrivillig pause efter de første 4 sessions... :damn:

 

Jeg prøver at filme hver session, for at holde lidt styr på succesrater, se hvad jeg egentlig fik trænet, og generelt se hvad jeg skal gøre bedre næste gang... Jeg har lidt nemt ved at sætte mig fast i mønstre, så video er nødvendigt for mig! Faktisk burde jeg også lave en liste før jeg ta'r ud at træne, så jeg husker hvad det nu var jeg skulle arbejde med! :oops:

 

Nå, men jeg håber at I andre 2x2'ere vil være med på denne "sparrings-tråd", glæder mig til at høre fra jer! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 419
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sværger til 2x2, men har lært (på den hårde måde) at det kræver en hund der er trænet operant. Jeg begyndte i 2009, for at reparere resultaterne af nogle rigtig dårlige metoder (lige for min hund, for andre har det naturligvis virket:-)) . Det virkede, selv om det ikke var så legende let som på SGs video. Nu er jeg netop gået igang med min nye hund. Jeg har brugt metoden på et hold der klikkertrænede, ingen problemer. På et hold hvor der var mere traditionelt trænede hunde, gik det ret meget i ged, for de fleste, men de kunne godt se fidusen med at træne indgange m. 2 pinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sværger til 2x2, men har lært (på den hårde måde) at det kræver en hund der er trænet operant. Jeg begyndte i 2009, for at reparere resultaterne af nogle rigtig dårlige metoder (lige for min hund, for andre har det naturligvis virket:-)) . Det virkede, selv om det ikke var så legende let som på SGs video. Nu er jeg netop gået igang med min nye hund. Jeg har brugt metoden på et hold der klikkertrænede, ingen problemer. På et hold hvor der var mere traditionelt trænede hunde, gik det ret meget i ged, for de fleste, men de kunne godt se fidusen med at træne indgange m. 2 pinde.

 

Fuldstændig som mig - Frosties slalom var oprindelig indlært med allémetoden (grrrr.....), som selvfølgelig funkede for alle andre... Fik du så rettet helt op på din "genindlæringsslalom"? Frosties er i dag ok, selvom hun indimellem synes at hun godt selv kan bestemme hvor lang den slalom skal være, eller hvor den starter! ;-) Og hun har absolut ikke de indgange som lille Iso allerede har...

 

Har du filmet din træning, og i så fald - må vi se??? :-D Det ville virkelig være rart at se hvordan andre gør.

 

Jeg har prøvet at ta' 2x2 med på mine hold, men løber ind i problemer med frem for alt hunde der ikke kan belønnes med legetøj! Og også rigtig mange der ikke er shaping-vante. Har dog et hold lige nu, hvor jeg regner med at nogle stykker skal kunne bruge 2x2, det bli'r spændende at se!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændig som mig - Frosties slalom var oprindelig indlært med allémetoden (grrrr.....), som selvfølgelig funkede for alle andre... Fik du så rettet helt op på din "genindlæringsslalom"? Frosties er i dag ok, selvom hun indimellem synes at hun godt selv kan bestemme hvor lang den slalom skal være, eller hvor den starter! ;-) Og hun har absolut ikke de indgange som lille Iso allerede har...

 

Har du filmet din træning, og i så fald - må vi se??? :-D Det ville virkelig være rart at se hvordan andre gør.

 

Jeg har prøvet at ta' 2x2 med på mine hold, men løber ind i problemer med frem for alt hunde der ikke kan belønnes med legetøj! Og også rigtig mange der ikke er shaping-vante. Har dog et hold lige nu, hvor jeg regner med at nogle stykker skal kunne bruge 2x2, det bli'r spændende at se!

 

Ja, jeg er næsten der hvor jeg vil være med min "gamle" hund, han er fin tilo indgange og går altid færdig, selvom jeg tit træner med 4 eller6 pinde, men det kniber desværre når jeg kommer foran ham, så det træner vi meget systematisk.

Jeg har med stort held brugt at kaste et rundt stof-penalhus (20 kr i Fakta) med mad i, til de hunde der ikke kan belønnes med legetøj. De fleste hunde fatter at de ikke får maden uden førers hjælp, og jeg synes de bliver ligeså fremadrettede som med legetøj.

Jeg er en klovn til at proppe video på nettet, men jeg skal få det lært.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er næsten der hvor jeg vil være med min "gamle" hund, han er fin tilo indgange og går altid færdig, selvom jeg tit træner med 4 eller6 pinde, men det kniber desværre når jeg kommer foran ham, så det træner vi meget systematisk.

Jeg har med stort held brugt at kaste et rundt stof-penalhus (20 kr i Fakta) med mad i, til de hunde der ikke kan belønnes med legetøj. De fleste hunde fatter at de ikke får maden uden førers hjælp, og jeg synes de bliver ligeså fremadrettede som med legetøj.

Jeg er en klovn til at proppe video på nettet, men jeg skal få det lært.:???:

Det er nemlig super til hunde der ikke tænder på legetøj, bruger til Mingus med stor succes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan i fortælle mig hvor jeg kan finde noget om 2x2 så man kan se hvordan man gør fra starten af...

Vil utrolig gerne lære det..

 

Det eneste at gøre, hvis man vi gå i gang med det, er at købe DVD'erne. Det er en ret indviklet metode, så man har brug for både DVD'er og workbook for at huske hvad det nu var man skulle. Ikke at det er svært, men der er meget at huske, og mange trin der skal følges.

 

Hvor man så køber den... Det kommer lidt an på hvor meget gambler man er! ;-) Enten køber man den dyrt indenfor EU (f.eks. canis.dk), eller også satser man på at ikke bli' stoppet i tolden, og køber billigere "over there" (cleanrun.com eller fra Susan Garrett's egen shop).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er næsten der hvor jeg vil være med min "gamle" hund, han er fin tilo indgange og går altid færdig, selvom jeg tit træner med 4 eller6 pinde, men det kniber desværre når jeg kommer foran ham, så det træner vi meget systematisk.

Jeg har med stort held brugt at kaste et rundt stof-penalhus (20 kr i Fakta) med mad i, til de hunde der ikke kan belønnes med legetøj. De fleste hunde fatter at de ikke får maden uden førers hjælp, og jeg synes de bliver ligeså fremadrettede som med legetøj.

Jeg er en klovn til at proppe video på nettet, men jeg skal få det lært.:???:

 

God idé :5up:

 

Min Flica er heller ikke til legetøj, men tilgengæld er hun et mega madøre :mrgreen: Så til hende brugte jeg et plastik pilleglas, med godbidder i, når der var behov for at kunne kaste en belønning, det var en stor succes, især fordi hun kunne høre godbidderne rasle i glasset, og med tiden blev det faktisk overført til at jeg kunne bruge en bold, som så blev byttet med en godbid når hun kom retur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas er en klyt til 2x2 :roll: Det går fint nok bare med det ene sæt pinde, og han kan gøre det fra diverse vinkler, især fra højre side, hvilket overhovedt ikke giver mening i mit hoved, jeg syntes jo at han som lydighedshund burde have nemmest ved at arbejde fra venstre siden, men sådan er det så ikke :rolleyes::mrgreen:

- Jeg kunne dog sikkert være endnu mere krævende med indgangene, end jeg er ;-)

 

Men problemet opstår så snart jeg forsøger at sætte et sæt pinde mere på, så går han konsekvent direkte til det sidste sæt pinde og "overser" fuldstændigt det første sæt :vedikke: Og når jeg så endelig får ham "sparket" igennem det første sæt pinde og belønner ham for det, kan han så ikke finde ud af, at tage begge sæt pinde på én gang :confused:

 

Jeg skal gerne indrømme at jeg er blevet så frusteret (og irreteret :oops: ), at jeg har haft lagt træningen helt på hylden i nogle uger, så jeg skal til og starte op igen, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor jeg skal starte fra; Heeelt forfra bare med et sæt pinde? eller 'bare' forfra med de to sæt? -og hvad jeg så gør forkert med de to sæt, siden det ikke trænger ind at han skal tage begge sæt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Super tråd :5up:

 

Jeg er så småt begyndt med Koda men kun haft 2 gange korte intervaller.

Men regner med at starte helt seriøst op i næste uge...

 

Kan ikke rigtig byde ind med så meget endnu synes det virker lidt kompliceret og der er mange ting at huske, men tror det bliver nemmere at forstå og måske være en del af tråden rigtig når jeg er igang og har "det" i hænderne :mrgreen:

 

Regner også med at filme mine trænings pas så jeg kan se hvad vi laver og forbedre mig selv så jeg kan hjælpe koda bedst muligt... koda er meget klikkerklg og byder meget ind med forskellig adfærd ved fri shaping og sjovt at se alle de ting han egentlig kunne finde på med de slalompinde indtil han fandt ud af hvad han skulle og hvad der gav bonus :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chivas er en klyt til 2x2 :roll: Det går fint nok bare med det ene sæt pinde, og han kan gøre det fra diverse vinkler, især fra højre side, hvilket overhovedt ikke giver mening i mit hoved, jeg syntes jo at han som lydighedshund burde have nemmest ved at arbejde fra venstre siden, men sådan er det så ikke :rolleyes::mrgreen:

- Jeg kunne dog sikkert være endnu mere krævende med indgangene, end jeg er ;-)

 

Men problemet opstår så snart jeg forsøger at sætte et sæt pinde mere på, så går han konsekvent direkte til det sidste sæt pinde og "overser" fuldstændigt det første sæt :vedikke: Og når jeg så endelig får ham "sparket" igennem det første sæt pinde og belønner ham for det, kan han så ikke finde ud af, at tage begge sæt pinde på én gang :confused:

 

Jeg skal gerne indrømme at jeg er blevet så frusteret (og irreteret :oops: ), at jeg har haft lagt træningen helt på hylden i nogle uger, så jeg skal til og starte op igen, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor jeg skal starte fra; Heeelt forfra bare med et sæt pinde? eller 'bare' forfra med de to sæt? -og hvad jeg så gør forkert med de to sæt, siden det ikke trænger ind at han skal tage begge sæt?

 

Laver han det sidste sæt til indgangen? prøv at varme op med 1 sæt og så lave de første indgange m. 2 sæt, meget nemme, så han slet ikke er i tvivl om rækkefølgen, beløn for meget mindre end du gjorde før, så skal det nok lykkes. Det kunne lyde som om du forventer for meget, for hurtigt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Laver han det sidste sæt til indgangen? prøv at varme op med 1 sæt og så lave de første indgange m. 2 sæt, meget nemme, så han slet ikke er i tvivl om rækkefølgen, beløn for meget mindre end du gjorde før, så skal det nok lykkes. Det kunne lyde som om du forventer for meget, for hurtigt:-)

 

Ja, i hans verden er det kun det sidste sæt pinde der eksistere, selvom jeg syntes at jeg laver indgangen meget nem, og står lige for det første sæt. På et tidspukt får jeg han så som regel til at tage det første sæt pinde, og belønner han selvfølgelig for det, men så kommer problemet så med at få han til at fortsætte og tage begge sæt i ét stræk.. Hvis jeg går med ham når han er gået igennem det første sæt, finder han noglegange på også at tage det andet sæt, hvilket jeg belønner max. Men for det første minder det i mine øjne, lidt for meget om lokning, når jeg går med, og for det andet, selvom jeg er gået med nogle gange, falder det ham ikke ind derefter på egen hånd at tage begge sæt, i et stræk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også 2x2 metoden til at træne Nana.

 

Det sted hvor jeg startede med at gå til AG er vi stadig ikke kommet til at få reel undervisning i slalom. Vi har fået vist hvordan man træner det (tunnel metoden) og så er det ellers selvtræning. Det ser ud til at kun 2 fra vores hold ( jeg er den ene :mrgreen:),har øvet slalom derhjemme og det er ji ikke så godt.

Det andet sted, hvor vi går, øver vi med 4 pinde ( 2 pinde - lille afstand - 2 pinde) og tydeligt kropssprog.

 

Jeg valgte at være "rebel" og bruge 2x2 metoden, da nogle derinde havde skrevet om det og så gik jeg i gang med at google det. Fandt nogle videoer på youtube og fik derved et lille indblik i metoden - så meget spændende ud.

Da Nana er klikker trænet ( operant indlært, er det ikke det det hedder?)fra hvalp, mente jeg at hun godt kunne finde ud af det og det kan hun også.

 

Mit "problem" er at hun ikke synes at legetøj er en ordentlig belønning og at hun ikke er så hurtig.

Jeg bruger så lyse godbidder ( så kan hun se dem), som jeg smider ligesom legetøj, men ideen med "pennalhuset" vil jeg da helt klart prøve :5up:

 

Farten må komme, når hun er helt sikker på øvelsen, så det bekymre mig ikke så meget. Jeg er begyndt at indse at hun aldrig bliver en spurter hund - til gengæld er hun meget styrbar og jeg kan følge med :-D

 

Jeg er nået til at bruge 6 pinde, som hun har god succes med. Indgangene er der også rimelig styr på, men så absolut ikke hver gang.

Hendes favorit indgange er også, når hun er på min højre side og skal rundt om den første pind, for at finde indgangen. Det er der åbenbart også andre der har som favorit og det er, i min verden, ulogisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i hans verden er det kun det sidste sæt pinde der eksistere, selvom jeg syntes at jeg laver indgangen meget nem, og står lige for det første sæt. På et tidspukt får jeg han så som regel til at tage det første sæt pinde, og belønner han selvfølgelig for det, men så kommer problemet så med at få han til at fortsætte og tage begge sæt i ét stræk.. Hvis jeg går med ham når han er gået igennem det første sæt, finder han noglegange på også at tage det andet sæt, hvilket jeg belønner max. Men for det første minder det i mine øjne, lidt for meget om lokning, når jeg går med, og for det andet, selvom jeg er gået med nogle gange, falder det ham ikke ind derefter på egen hånd at tage begge sæt, i et stræk...

 

Hvordan belønner du (hvor, med hvad)?

Jeg kender jo slet ikke din hund, men tænker at du vil have rigtig god gavn af at træne fremadsendelse ved siden af; det er nemmere for de meget fremadrettede hunde, men det kan der jo gøres noget ved:-D .

Hvis du belønner for første port og derefter går frem, mener jeg ikke der er tale om lokning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige hjemkommet efter en dag på træningspladsen, har haft mine dyyyyygtige og deeeejlige ag-hold. Og så har jeg også fået trænet lidt med Iso - hold da magle hvor er hun sej!!

 

Noget der undrer mig er dog, at Iso her nemmere ved de indgange hvor hun kommer fra "kl. 3" end fra "kl. 9"..? Kl. 9-siden plejer ellers at være den nemme side, netop fordi de orienterer sig ved at "rondere" en pind - når de kommer fra kl. 3-siden går de bare ind i et hul, og den kaldes jo traditionelt også "den svære side". Min søster fortæller at hendes 2x2-hund også har nemmest ved "den svære side". Hvad har I andre af erfaringer mht. det?? Kan det være fordi 2x2-hundene lærer at orientere sig ved at gå ind i et "hul", som portene jo er? :hmm:

 

Jeg sværger virkelig til 2x2-metoden! Vi har trænet siden d. 4/10 (plus 4 løse sessions i starten af september, som jeg ikke rigtig tæller med...), og i dag, 12 dage senere, laver hun en flot slalom på fire pinde, med de vildeste indgange! Næste step er at lægge et spring på, og lidt krops-forstyrrelser, som f.eks. et bagkryds. Iso reagerer virkelig meget på min krop, så nu bli'r vi på 4 pinde et stykke tid, og arbejder med de ting.

 

Jeg synes også det er fedt at flere får øjnene op for 2x2, og sejt af "rebellen" Bamseida! :klap:Du vil ikke fortryde det! Meeen, jeg ville nok investere i DVD'erne, for der er mange detaljer der ikke kan findes på nettet... Så vidt jeg ved! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan belønner du (hvor, med hvad)?

Jeg kender jo slet ikke din hund, men tænker at du vil have rigtig god gavn af at træne fremadsendelse ved siden af; det er nemmere for de meget fremadrettede hunde, men det kan der jo gøres noget ved:-D .

Hvis du belønner for første port og derefter går frem, mener jeg ikke der er tale om lokning.

 

Belønner kl. 12 selvfølgelig -når jeg ellers kan ramme :engel: Det skifter lidt med hvad, men mest med en ganske almindelig bold, uden dikkedare, for det er Chivas mest til.

 

Fremadsendelse kan han -Fremadsendelse til både kegle og felt i eliteklassen i LP, fremadsendelse over flere spring, fremadsendelse udtil og rundt om ting, så det burde han kunne :blink:

 

I Chivas' tilfælde, syntes jeg at det bliver temmelig lokningsagtigt, hvis jeg går med, fordi han så har så stor fokus på mig, at han ikke ser hvad han egentlig laver, så det lære han jo ikke meget af :lol:

 

MEN, det fandt vi så ud af til AG træningen i dag, hvor vi kiggede på 2x2, at lige præcis det at jeg bevæger mig, skal vi have gjort noget ved, derudover skal jeg være både hurtigere og bedre til at kaste :genert: Og endelig fandt vi frem til at jeg tror problemet har været at jeg har haft for lang afstand mellem de to sæt pinde ;-)

 

Men nu har vi som sagt fået kigget på det, og Chivas gjorde det ok og jeg fandt ud af hvad vi skal prøve at arbejde på, så nu er vi klar til at gå i gang i igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige hjemkommet efter en dag på træningspladsen, har haft mine dyyyyygtige og deeeejlige ag-hold. Og så har jeg også fået trænet lidt med Iso - hold da magle hvor er hun sej!!

 

Noget der undrer mig er dog, at Iso her nemmere ved de indgange hvor hun kommer fra "kl. 3" end fra "kl. 9"..? Kl. 9-siden plejer ellers at være den nemme side, netop fordi de orienterer sig ved at "rondere" en pind - når de kommer fra kl. 3-siden går de bare ind i et hul, og den kaldes jo traditionelt også "den svære side". Min søster fortæller at hendes 2x2-hund også har nemmest ved "den svære side". Hvad har I andre af erfaringer mht. det?? Kan det være fordi 2x2-hundene lærer at orientere sig ved at gå ind i et "hul", som portene jo er? :hmm:

 

Jeg sværger virkelig til 2x2-metoden! Vi har trænet siden d. 4/10 (plus 4 løse sessions i starten af september, som jeg ikke rigtig tæller med...), og i dag, 12 dage senere, laver hun en flot slalom på fire pinde, med de vildeste indgange! Næste step er at lægge et spring på, og lidt krops-forstyrrelser, som f.eks. et bagkryds. Iso reagerer virkelig meget på min krop, så nu bli'r vi på 4 pinde et stykke tid, og arbejder med de ting.

 

Jeg synes også det er fedt at flere får øjnene op for 2x2, og sejt af "rebellen" Bamseida! :klap:Du vil ikke fortryde det! Meeen, jeg ville nok investere i DVD'erne, for der er mange detaljer der ikke kan findes på nettet... Så vidt jeg ved! :vedikke:

 

 

Jeg har skam dvd'en :5up::-D Ellers tror jeg det ville være umuligt at lære hunden det ordentligt.

 

Vi har det samme "problem" med, som du beskriver meget bedre end mig, kl. 3 og 9, Nana er også klart bedre til kl.3 indgangene, uanset hvor jeg sender hende ind fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

derudover skal jeg være både hurtigere og bedre til at kaste :genert:

Netop det der med kasteteknikken - det er fannerme så meget sværere end man lige umiddelbart forestiller sig!!!! Jeg er også en spade til at kaste, og det er bare så vigtigt at man har ikke mindst timingen i orden... :damn: Vi må sq lave et "2x2-kaste-teknik-kursus"!!! :5up::slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop det der med kasteteknikken - det er fannerme så meget sværere end man lige umiddelbart forestiller sig!!!! Jeg er også en spade til at kaste, og det er bare så vigtigt at man har ikke mindst timingen i orden... :damn: Vi må sq lave et "2x2-kaste-teknik-kursus"!!! :5up::slem:

 

Sikkert god ide med kaste-teknik kursus :mrgreen:

 

Vi må have fat i sådan en af de der "gribeplader", eller hvad man kalder dem, med velcro-ting på, som tennisbolde hænger fast i, så kan vi skyde til måls efter den :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Netop det der med kasteteknikken - det er fannerme så meget sværere end man lige umiddelbart forestiller sig!!!! Jeg er også en spade til at kaste, og det er bare så vigtigt at man har ikke mindst timingen i orden... :damn: Vi må sq lave et "2x2-kaste-teknik-kursus"!!! :5up::slem:

 

Ja, det kunne være sjovt :mrgreen:

 

Eller endnu bedre........vi kunne mødes og træne sammen ( selvom jeg bliver "taberen" og må komme over til jer - i er jo to fynboer mod en sjællænder :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne være sjovt :mrgreen:

 

Eller endnu bedre........vi kunne mødes og træne sammen ( selvom jeg bliver "taberen" og må komme over til jer - i er jo to fynboer mod en sjællænder :mrgreen:)

 

3 fynboer :engel: Så du kommer bare hihi ....

 

Kastetewknik er vidst også lige noget for mig hehe... Jeg kaster ikke hen men lige op i luften hehe...:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...