Hop til indhold

Nikon, Canon eller noget helt tredje...???


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Gæst snuseren

Jeg har aldrig fotograferet ret meget, og aldrig ejet et spejlreflekskamera, kun sådan nogle kompaktkameraer, men så så jeg billeder på H-F og jeg er vild med billeder, nu har jeg købt den begyndermodel der hedder Canon Eos 1000D og må sige at som amatør og begynder i det der foto, er det ret meget man i det kamera får for små penge, og da især når jeg tænker på hvad det at fotografere kostede for år tilbage:shock: husker hvad min kamarat brugte af penge på udstyr og film og udstyr til fremkaldelse osv, det var svimlende summer!:mrgreen:

Især er jeg imponeret over hvor lang bateriet rækker, jeg har ikke haft så meget tid til at tage billeder i de to måneder jeg har ejet kameraet kun ca 400, men det har ikke været nødvendigt at lade op endnu, og softvaren er også imponerende, og hvis jeg tænker efter så er det eneste store problem mig ejeren, men det er jo ikke Canons skyld!:stupid:

Nu var trådstarter villig til at spendere 10.000kr så kan der vist nok fås noget af det der virkeligt er værd at drømme om, det der ikke bare er indstigningsudstyr uha uha!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Glem alle de her rosende "reklametaler" for eller imod det ene eller det andet, baseret på at menuerne er simple, eller at den og den har det og dét kamera, og det er bare skie' go'e beldar det ta'r.......

 

De fleste spejlreflekskameraer kan det der skal til.

 

Der er få forskelle, som f.eks. hvor mange billeder pr. sekund et kamera overhovedet er istand til at smide på hukommelskortet.

Ofte begrænses det dog nærmere af kortet end af kameraet selv.

 

Et kamerahus er heller aldrig bedre end det objektiv der sidder på. Og modsat mange andre her i tråden, er jeg faktisk ganske godt tilfreds med den typiske 18-55 mm F3,5-? objektiv der følger med.

Taget i betragtning hvad det objektiv koster, og hvad det egentlig er lavet til at kunne, så fungerer det sgu egentlig meget godt.

 

Derudover vil jeg så vælge et fornuftigt telezoom objektiv, enten fra kameramærket selv, eller et af sigmas til tider fremragende objektiver, som iøvrigt sjældent koster lige så meget som "mærkernes" tilsvarende gør.

 

 

 

 

Angående alle de her reklametaler for/imod det ene eller det andet:

 

Tag ned i butikken, tag kameraet i hænderne, og se om kamerahuset "ligger godt" eller føles rigtigt.

Menuerne finder man alligevel ud af efterhånden som man bruger kameraet, og det bør ikke være pga dem man vælger et mærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det , du læser alle de her reklametaler, som du skriver ?

 

Hvis man tager i en fotoforretning uden noget viden, så kan man da netop ende op med et fejlkøb...

 

Synes det er yderst fornuftigt at lave en tråd om høre hvilke erfaringer folk har med det forskellige udstyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke enig i den med IS på et objektiv der går til 200mm...

 

Hvis lukketiden er lige langsom nok, så hæver man blot iso.

 

Personligt bruger jeg kort på 4 og 8 gb, selvom billeder fylder lidt over 20mb. pr. styk

 

Sportindstillingen er fin nok, desværre er lukketiden bare ikke altid høj nok til at få de 100% skarpe billeder.

 

Kameraet kan nemt sættes op til at tage ex. antal billeder i sek, uanset om man bruger AV eller TV som program, og vil til hver en tid anbefale at bruge et af de 2 programmer *S*

 

Men ja, det hele er meget forvirrende når man ikke aner noget om blænde/lukketid/iso.

 

Næ... Man kan ikke fylde et kort på 16GB med billeder... Men videoen er altså ret fed, og man kan f.eks. optage en familiemiddag i en festlig anledning. ELLER hele en races fremvisninger i udstillingsringen. Eller prøver til agility eller lydighed... Der kan meget nemt være et par timers video på mit kort...:klap:

 

Jeg forstår ikke rigtig hvad du har imod billedstabilisator på et 18-200mm objektiv? Nu er den der jo, og den kan da bare slås fra hvis man ikke ønsker den? Det gør da ikke objektivet ringere?

 

Så længe man som nybegynder kører med fuldautomatik-indstilling, så bliver det noet mere.. besværligt at droppe den og begynde at stille på iso:???:.

--Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med AV og TV program... Jeg tror at programmerne hedder noget andet på 500D... Narh...jeg har bare ikke haft brug for dem endnu...:oops:

 

Jeg vil altid bruge hele den sum jeg har råd til, når jeg køber kamera eller computer eller lignende. For ellers står man bare og er "blevet klogere" et halvt år senere, hvor man kan se, hvad man burde have købt...

 

Da jeg købte min sidste hex af en computer, da vidste jeg ikke, at jeg ville få brug for power og plads fordi jeg ville skifte kamera et halvt år senere...

Hvis jeg havde købt en "passende" computer dengang, så ville den have været lidt klemt i dag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Man kan ikke fylde et kort på 16GB med billeder... Men videoen er altså ret fed, og man kan f.eks. optage en familiemiddag i en festlig anledning. ELLER hele en races fremvisninger i udstillingsringen. Eller prøver til agility eller lydighed... Der kan meget nemt være et par timers video på mit kort...:klap:

 

Jeg forstår ikke rigtig hvad du har imod billedstabilisator på et 18-200mm objektiv? Nu er den der jo, og den kan da bare slås fra hvis man ikke ønsker den? Det gør da ikke objektivet ringere?

 

Så længe man som nybegynder kører med fuldautomatik-indstilling, så bliver det noet mere.. besværligt at droppe den og begynde at stille på iso:???:.

--Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med AV og TV program... Jeg tror at programmerne hedder noget andet på 500D... Narh...jeg har bare ikke haft brug for dem endnu...:oops:

 

Jeg vil altid bruge hele den sum jeg har råd til, når jeg køber kamera eller computer eller lignende. For ellers står man bare og er "blevet klogere" et halvt år senere, hvor man kan se, hvad man burde have købt...

 

Da jeg købte min sidste hex af en computer, da vidste jeg ikke, at jeg ville få brug for power og plads fordi jeg ville skifte kamera et halvt år senere...

Hvis jeg havde købt en "passende" computer dengang, så ville den have været lidt klemt i dag..

 

Har ikke noget imod IS, det er bare tit et "salgs-argument", så derfor jeg skrev som jeg gjorde ;-)

 

AV og TV, er det som canon kalder ,blændepriotet og lukketidspriotet.

 

Bruger man AV, hvor man selv vælger blændetal, udregner kameraet så selv lukketiden selv.

 

TV , der vælger man selv hvilken lukketid man ønsker at bruge og kameraet udregner så blændetallet for en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det , du læser alle de her reklametaler, som du skriver ?

 

Hvis man tager i en fotoforretning uden noget viden, så kan man da netop ende op med et fejlkøb...

 

Synes det er yderst fornuftigt at lave en tråd om høre hvilke erfaringer folk har med det forskellige udstyr

 

Nu faldt jeg over sætninger som:

Synes Canon er skønt, for det er så nemt at bruge, og selvom man er en klovn til det, kan man få nogle fantastiske billeder ud af det!

og

Canon er rigtig nemt, og begyndervenligt!

 

Indsæt selv andet produktnavn, og få akkurat den samme "tv-shop agtige" sandhed :blink:

 

 

Sætninger der virkelig er reklametaler, som kan få folk til at se sig blinde på ét mærke, én ting.

Istedet for, som du selv, og som jeg gør det, kigger mere på om skidtet overhovedet "passer" til én.

Et canon i mine hænder f.eks. duer bare ikke. Har prøvet.

Omvendt er jeg ret sikker på at et nikon i dine hænder også vil føles "forkert".

 

forskellene mellem de 2 mærker, er ikke ret store.

 

Og ja. det er yderst fornuftigt at høre folks erfaringer med forskelligt grej, som også er kommet frem.

 

 

 

Så kan vi blande andre mærker ind i det også. Og de kan også sagtens "være med".

Så er det bare spørgsmålet om kompatibilitet bagud objektivmæssigt, som for canon og nikon aldrig er et problem.

 

Om IS skal være i huset eller i objektivet. FOr mit vedkommende vil jeg klart anbefale at det er i objektivet, hvis overhovedet.

 

Brugtmarkedet, og tilgængeligheden af tilbehør helt generelt.

 

Videresalgsværdi, når man engang skifter begynderkameraet ud med et bedre.

 

Om hukommelseskortene skal være store eller små. Jeg mener de skal være små, og så flere af dem. Tænk hvis det store kort en dag brænder af... helt fyldt med billeder.

Det smerter noget mindre hvis det "kun" er et lille kort.

 

osv osv.

 

Men at anbefale en specifik model på baggrund af at "den er enormt nem, og jeg er så glad for den".... Det får man vist knap så meget ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så er vi mere eller mindre enige ;-)

 

Mht. det med kompatible , så mener jeg bestemt olympus kom med en firmware opdatering, der gjorde at man med deres gamle objektiver også kunne udnytte IS, som er indbygget i deres huse (eller var de dengang jeg havde det)

 

Olympus,sony osv. kan sagtens være med, men mine erfaringer siger et meget mindre brugt marked, samt det brugte udstyr ikke er nær så attraktivt prismæssigt som nikon/canon.....

 

Videresalgsværdien, der taber man bare meget på selve kamerahuset, objektiverne er en helt anden sag, specielt hvis det er L objektiver vi snakker om, ofte kan man hvis man køber dem brugt, sælge dem videre et eller 2 år senere, til stort set samme pris.

 

Helt enig omkring hukommelse´s kort, vil også hellere skifte kort 1 eller 3 gange på en tur, fremfor en fejl smadre det hele, heldigvis er hukommelse ikke så dyr idag, som for år siden

 

Har haft både nikon/canon og olympus i hænderne og har ikke haft problemer, andet end jeg synes de fleste kamerahuse er alt for små, når man er vant til 1d serien *G*

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg var nybegynder som dig, da jeg købte mit Canon EOS 500D og har objektiv 18/55 samt 55-200, hvilket fungerer super godt til mine 2 hunde i både gang, løb og leg. Jeg går endvidere meget på udstilling, lydighed og agility og tager billeder af hundene inde og ude - her iblandt i haller med dårlig lysforhold og har derfor også investeret i en ekstra blitz.

 

Jeg var ude at låne kameraer inden køb og Canon var helt klar mest brugervenligt og passede til mit brug. Prøvede også et Nikon D7, som også var et fint med noget dyrere kamera.

 

Jeg har endvidere været på kamerakursus, hvilket har hjulpet mig en del og det kan anbefales, således du får det optimale ud af dit nye spejlrefleks. Jeg kan roloig anbefale Canon EOS500 D/EOS 550D

 

Smid mig en mail, hvis du vil se nogle af mine billeder taget med Canon. Så kan du jo selv vurdere;o)

 

Papuga:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Det skal altså ikke være Canon det hele, nå, så nu er jeg lige nødt til at være med.

 

Jeg købte i maj et Nikon D5000, et 18-55 objektiv fulgte med, men derudover anskaffede jeg også straks et 55-200, hvilket jeg absolut ikke har fortrudt. Det lille bruges indendøre og til udendørs-billeder på små arealer (lille have ved internatet f.eks.) mens det store er uundværligt til 'fri leg' hvor hundene drøner rundt.

 

I juni købte jeg også en ekstern flash (Nikon Speedlight SB-900), der desværre allerede har været en tur på værksted, men i dens fravær mærkede jeg også tydeligt hvor stor en forskel den egentlig gør, specielt til indendørs-billeder. Det er bare vigtigt ved dyrefotos, at flashhovedet kan vippes/drejes så man ikke blænder de kære små :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

tja. Jeg bruger også nikon.

Et canon duer ganske enkelt ikke hvad angår placeringen af knapperne, for mit vedkommende.

 

Mit er dog et efterhånden temmelig gammelt og "krigsskadet" D50

ENgang når jeg lyster skiftes det nok ud med et d300, ganske enkelt for at få et kamerahus der er tæt på uødelæggelig ( i forhold til så meget andet)

 

Det gamle kamera har vitterlig været med gennem indtil flere "krige" rent brugsmæssigt, og det er så absolut ikke blevet skånet hverken slag, regn, støv, og generel mishandling. ENeste ankepunkt indtil nu, er at det har udviklet en mærkelig raslelyd indefra huset. Jeg ved ikke hvorfra, men umiddelbart har det ikke nogen betydning. Og det undrer mig mere hvorfor det er det eneste der er galt, for med den behandling jeg har givet det indtil videre, burde det have lagt i småstumper indtil flere gange.

 

Er det godt? Tjaaa... Det gør hvad et spejlrefleks skal gøre. Bare ikke så hurtigt som et nyt ville gøre det. Opstarten er dog så hurtig at jeg alligevel ikke kan nå at sætte den for øjet før den er færdig med at starte.

Nogen gange sætter jeg den ikke engang for øjet før jeg skyder billeder af. Så jo. Den er hurtig nok.

De nyere er endnu hurtigere, med ganske få undtagelser, for jeg har faktisk oplevet at D60'eren der kom for ikke længe siden, på flere punkter var langsommere.

D90'eren deler, så vidt jeg husker, sensorer og lidt teknik med d50'eren. Men dén er også passé nu.

 

 

Objektiver: 55-200 kitlinse 18-55 kitlinse, og et sigma 24-70 F2,8

Det er faktisk sigmaen der primært sidder på, og det fungerer udmærket, selv på længere afstande. Omend jeg gerne ville have "lidt mere" indimellem.

 

Mangler en ekstern blitz, men når jeg tænker over det, så plejer jeg faktisk at gøre alt hvad jeg kan for at undgå at bruge blitz overhovedet. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg nogensinde har haft blitzen i brug...:hmm:

 

Men det funker, og jeg har af uforklarlige årsager ikke formået at smadre noget af det endnu, på trods af mine temmelig ihærdige forsøg herpå.

 

 

Skulle jeg formaste mig til at købe en d300 eller lignende engang, så ta'r jeg nok et kamerakursus også, for det er dér den virkelige begrænsning ligger for mig pt, med det grej jeg allerede har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal altså ikke være Canon det hele, nå, så nu er jeg lige nødt til at være med.

 

Jeg købte i maj et Nikon D5000, et 18-55 objektiv fulgte med, men derudover anskaffede jeg også straks et 55-200, hvilket jeg absolut ikke har fortrudt. Det lille bruges indendøre og til udendørs-billeder på små arealer (lille have ved internatet f.eks.) mens det store er uundværligt til 'fri leg' hvor hundene drøner rundt.

 

I juni købte jeg også en ekstern flash (Nikon Speedlight SB-900), der desværre allerede har været en tur på værksted, men i dens fravær mærkede jeg også tydeligt hvor stor en forskel den egentlig gør, specielt til indendørs-billeder. Det er bare vigtigt ved dyrefotos, at flashhovedet kan vippes/drejes så man ikke blænder de kære små :engel:

 

Om man vælger nikon eller canon, det går nok ud på et, i sidste ende.

 

En del vælger canon på grund af deres objektiver og specielt L f/4, der mangler nikon et par stykker i rækken, samt canon har deres 400mm f/5,6, som er meget brugt af dem der "leger" med fugle.

 

Nikon er derimod efter min mening et godt skridt foran canon på iso området.

 

Ekstern flash, jep hvis man bruger den indendøre, så skal den bounces i væg eller loft, udendørs kan den som fill-flash sagtens gå lige på, eller hold den i hånden, lidt oppe og skråt mod hovedet ( så vidt jeg husker kan nikon tricke flashen fra kamerahuset, de kan de fleste canon ikke )

Link til indlæg
Del på andre sites

For nu at slippe en ny hest løs i manegen, så vil jeg lige nøvne Casios Excilim serie. Det er ikke spejlrefleks, men nogen af dem kan næsten det samme eller mere end et spejlrefleks. Jeg har et som er anskaffet til brug ved mit arbejde fordi det kan nogen lidt specielle ting. Men sådan i hverdagen kan de også noget smart.

Det kan indstilles til selv at tage et billede nor noget bevæger sig ind elelr ud af billedfeltet, og hvis man er til action kan det tage op til 60 enkeltbilleder på ned til et sekund. Så kan man bagefter vælge det helt rigtige af feks en hund der griber en bold.

Og så kan de optage både almindelig, HD og højhastighedsvideo.

Casioen er på mange måder et anderledes kamera.

Link til indlæg
Del på andre sites

For nu at slippe en ny hest løs i manegen, så vil jeg lige nøvne Casios Excilim serie. Det er ikke spejlrefleks, men nogen af dem kan næsten det samme eller mere end et spejlrefleks. Jeg har et som er anskaffet til brug ved mit arbejde fordi det kan nogen lidt specielle ting. Men sådan i hverdagen kan de også noget smart.

Det kan indstilles til selv at tage et billede nor noget bevæger sig ind elelr ud af billedfeltet, og hvis man er til action kan det tage op til 60 enkeltbilleder på ned til et sekund. Så kan man bagefter vælge det helt rigtige af feks en hund der griber en bold.

Og så kan de optage både almindelig, HD og højhastighedsvideo.

Casioen er på mange måder et anderledes kamera.

 

60 billeder i sekundet, det lyder af meget, når man tænker på hvad de store prof. spejlrefleks kan tage.

 

Jeg vil sætte store spørgsmål´s tegn ved at billederne er skarpe i høj opløsning.

 

Men kender ikke kameraet, det lyder bare for godt til at være sandt, for så burde alle prof. sport´s fotografer sidde med sådan et.

 

Nå, må hellere google det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Vil blot lige komme med en opdatering, og tak for alle de inputs der er kommet :5up:

 

Det endte med at blive et Olympus E-510 :5up: :mrgreen:

 

Og har så følgende linser/objektiver:

 

14-42 mm 1:3.5-5.6 ED

40-150 mm 1:4-5.6 ED

70-300 mm 1:4-5.6 ED

 

Og så fik jeg taske og hukommelseskort med også.

 

Jeg var simpelthen så heldig, at min kusine ville sælge det, da hun istedet ville have et specieltlavet hovedtøj til ponyen ;-)

 

Kameraet har nærmest ikke været brugt, og er simpelthen blevet passet så godt på og ser fuldstændig nyt ud :-D Og det ligger super godt i hånden. Og så har jeg set nogle af de billeder som hun har taget med det, og de er bare blevet så gode :5up:

 

Så nu burde jeg vist være dækket ind til det meste, og glæder mig til at få rodet med det, og lært at bruge det - og selvfølgelig få taget nogle billeder :blink:

 

Så til næste Ishøj træf render jeg nok rundt og knipser løs... Så må vi se hvordan resultatet bliver :lol: :blink:

 

Er simpelthen så glad for købet, og så fik jeg det virkelig billigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil blot lige komme med en opdatering, og tak for alle de inputs der er kommet :5up:

 

Det endte med at blive et Olympus E-510 :5up: :mrgreen:

 

Og har så følgende linser/objektiver:

 

14-42 mm 1:3.5-5.6 ED

40-150 mm 1:4-5.6 ED

70-300 mm 1:4-5.6 ED

 

Og så fik jeg taske og hukommelseskort med også.

 

Jeg var simpelthen så heldig, at min kusine ville sælge det, da hun istedet ville have et specieltlavet hovedtøj til ponyen ;-)

 

Kameraet har nærmest ikke været brugt, og er simpelthen blevet passet så godt på og ser fuldstændig nyt ud :-D Og det ligger super godt i hånden. Og så har jeg set nogle af de billeder som hun har taget med det, og de er bare blevet så gode :5up:

 

Så nu burde jeg vist være dækket ind til det meste, og glæder mig til at få rodet med det, og lært at bruge det - og selvfølgelig få taget nogle billeder :blink:

 

Så til næste Ishøj træf render jeg nok rundt og knipser løs... Så må vi se hvordan resultatet bliver :lol: :blink:

 

Er simpelthen så glad for købet, og så fik jeg det virkelig billigt :-D

 

Nøj, hvor fedt! Tillykke med det, glæder mig til at se billeder! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...