Hop til indhold

Ophidset hundehvalp, når folk løber.


Gæst mimmas
 Share

Recommended Posts

Hejsa, er der nogen der kender til problemet med en hundehvalp på 4 mdr. der absolut ikke kan acceptere folk der løber. Det gælder børn og voksne. Han bliver virkelig ophidset og snapper i buksebenet. Han er en blanding af Bordercollie og Minicollie og er en utrolig dejlig og lærenem hund, men lige hvad løb angår er han fuldstændig uden for pædagogisk rækkevidde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skal bare se dem på afstand på den anden side af gaden og her i huset har vi oplevet ham rende ophidset efter et barn der kom løbende i stuen. Vi har bare svært ved at finde en måde at reagere på når han starter denne adfærd??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Han skal bare se dem på afstand på den anden side af gaden og her i huset har vi oplevet ham rende ophidset efter et barn der kom løbende i stuen. Vi har bare svært ved at finde en måde at reagere på når han starter denne adfærd??

 

Det handler om to ting: Forudsigelighed, altså at du kan nå at reagere før han starter samt kontrol i situationen.

 

Det er som sagt en helt almindelig hvalpeadfærd, men det kan naturligvis tage overhånd.

 

Det er vigtigt, at der ikke er nogle børn eller andre personer som leger denne leg med ham ind imellem og så, naturligvis, at børn og andre personer omkring ham i hverdagen lærer at passe så meget på som muligt med ikke at løbe omkring ham.

 

Hvis mennesker leger fangeleg eller kaster ting han skal løbe efter flere gange i træk, opelskes denne jagtadfærd hos ham, så det kan anbefales at undlade disse aktiviteter, mens han er hvalp og dermed meget påvirkelig.

 

Hvis det virker som et dagligt problem vil jeg anbefale at du træner direkte på adfærden ved at opstille situationer hvor løben vil ske, men på så lav belastningsgrad at han ikke når at skrue sig helt op og derfor kan afledes og distraheres over i en anden aktivitet - f.eks. søg af godbidder.

 

En anden strategi man kan anvende i træning er, at straks hvalpen reagerer med interesse, stopper den løbende op og er passiv. Så er vedkommende ikke længere et jagtobjekt og dermed "kedelig".

 

Med en sideløbende god daglig stimulering som involverer oplevelser, næsearbejde og hyggetræning, burde problemet relativt nemt kunne løses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt almindelig adfærd for en hund af de racer du beskriver. Det er meget meget vigtigt at stoppe adfærden med det samme. Når adfærden får lov til at udspille sig gentagne gangen skaber det spor i hjernen, der gør at adfærden låses. Samtidig er det enormt selvforstærkende for hunden, for belønningen er høj - den "flytter" jo løberne.

 

Stop hunden med det samme. Enten med en "nej" kommando, afledning med godbidder eller vend om og gå den anden vej. Hvad der virker på netop din hund er svært at sige, så det er et spørgsmål om at prøve sig frem.

 

Tilføjelse: Det er naturligvis hyrdeinstinktet jeg taler om her...

Link til indlæg
Del på andre sites

En anden strategi man kan anvende i træning er, at straks hvalpen reagerer med interesse, stopper den løbende op og er passiv. Så er vedkommende ikke længere et jagtobjekt og dermed "kedelig".

 

Lige den dér er måske ikke så heldig med BC/sheltie, da hvalpen så faktisk lykkes med "sit arbejde" - nemlig at stoppe, og holde, hyrdnings-objektet... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den dér er måske ikke så heldig med BC/sheltie, da hvalpen så faktisk lykkes med "sit arbejde" - nemlig at stoppe, og holde, hyrdnings-objektet... ;-)

 

God pointe. Det er også svært at vide hvor meget, der er hyrdeinstinkt og hvor meget der er almindelig jagtadfærd.. og hvor meget eye sådan en blanding har.

For har den masser af eye og instinkt, så har den netop gjort sin opgave til UG, når personen stopper op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Lige den dér er måske ikke så heldig med BC/sheltie, da hvalpen så faktisk lykkes med "sit arbejde" - nemlig at stoppe, og holde, hyrdnings-objektet... ;-)

 

Jeg tænker ikke i hyrdning men i ganske almindelig jagtadfærd som stort set alle hvalpe viser i den beskrevne situation i et eller andet omfang.

 

Læg endvidere mærke til at jeg skrev at den løbende skal stoppe når hvalpen viser interesse, dette gør den før den begynder jagten og dermed bliver løberens adfærd ikke en forstærkning af jagtadfærden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke i hyrdning men i ganske almindelig jagtadfærd som stort set alle hvalpe viser i den beskrevne situation i et eller andet omfang.

 

Læg endvidere mærke til at jeg skrev at den løbende skal stoppe når hvalpen viser interesse, dette gør den før den begynder jagten og dermed bliver løberens adfærd ikke en forstærkning af jagtadfærden

 

 

Det kan godt være du har ret, men når jeg hører om denne adfærd med en blanding af disse racer - så tænker jeg øjeblikkeligt hyrdeadfærd. Og såfremt det er hyrdeadfærd, så er det et problem at bede personen om at blive passiv. Også selvom hvalpen kun viser interesse. For viser den interesse, så har den kontakt. Og så er det svært for et utrænet øje at se om den bare betragter løberen, eller om den hyrder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo selv en ca 1/2 bordermix og han gør det samme , når han ophidses. Og det gør han ved hurtige bevægelser. Han var 5 mdr da han kom her og ind imellem når objektet stoppede, så nappede/ bed han i folks tøj, sikkert for lige at fastholde byttet.

Sådan en er ikke sjov at have med mindre børn. Jeg ved ikke om det kan trænes væk, jeg kan ihvertfald ikke med min.

Nu er det ikke løberer og cyklister , så meget som hurtiggående knallerter, han jager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Og så er det svært for et utrænet øje at se om den bare betragter løberen, eller om den hyrder.

 

Hvilket er en af årsagerne til at jeg ofte anbefaler en adfærdsbehandler som kan foretage en vurdering...

 

Sådanne situationer skal trænes i kontrollerede situationer og ikke med en løs hvalp/hund, så man kan nå ind og omdirigere dens motivation før den er mere end interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har jo selv en ca 1/2 bordermix og han gør det samme , når han ophidses. Og det gør han ved hurtige bevægelser. Han var 5 mdr da han kom her og ind imellem når objektet stoppede, så nappede/ bed han i folks tøj, sikkert for lige at fastholde byttet.

Sådan en er ikke sjov at have med mindre børn. Jeg ved ikke om det kan trænes væk, jeg kan ihvertfald ikke med min.

Nu er det ikke løberer og cyklister , så meget som hurtiggående knallerter, han jager.

 

Det kan borttrænes lige såvel som tjenestehunden ikke skal eftersætte alle der løber og jagthunden ikke skal jage alle dyr ude af sammenhæng med situationen. Sådan skal hvalpe, uanset racemæssig baggrund, ikke hverkemn jage eller hyrde de forkerte objekter.

 

Det handler om at lære hvalpen som viser situationsbestemt uhensigtsmæssig adfærd, at den pågældende adfærd ikke hører til den aktuelle situation. Som vi gør med alt når vi opdrager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Det kan borttrænes lige såvel som tjenestehunden ikke skal eftersætte alle der løber og jagthunden ikke skal jage alle dyr ude af sammenhæng med situationen. Sådan skal hvalpe, uanset racemæssig baggrund, ikke hverkemn jage eller hyrde de forkerte objekter.

 

Det handler om at lære hvalpen som viser situationsbestemt uhensigtsmæssig adfærd, at den pågældende adfærd ikke hører til den aktuelle situation. Som vi gør med alt når vi opdrager.

 

Det kræver afgjort en træner med stor erfaring indenfor hyrderacer, allerhelst BC, for at takle problemet korrekt, så hvalpen ikke lider overlast. Når det handler om hyrdeinstinkt er det meget vigtigt med racekendskab, ellers kan hvalpen nemlig nemt lide overlast, da det er svært for en uden erfaring med hyrdeinstikt i hvalpe, at se forskel på hyrdning og hvalpes alm. jagtadfærd.

Redigeret af topsytop
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvilket er en af årsagerne til at jeg ofte anbefaler en adfærdsbehandler som kan foretage en vurdering...

 

Sådanne situationer skal trænes i kontrollerede situationer og ikke med en løs hvalp/hund, så man kan nå ind og omdirigere dens motivation før den er mere end interesseret.

 

Er det ikke lidt 'overkill' med en adfærdsbehandler til en adfærd, der er så normal for en hvalp af hyrderacer...alle vores hunde har udvist den adfærd i starten, men har hurtigt lært at det er 'no go' med alm. vejledning fra omgivelserne/ejeren... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene, vi har i ni år haft en hanhund fra samme sted og samme race uden dette problem, han døde desværre og derfor fik vi en ny han fra samme sted og vi har nu været så heldig vi fra på lørdag kan være med på sidelinjen hos en træner i vores nærområde, også for at han kan blive mere socialiceret, foruden hjemmets tæve på seks og katten på to som han er aldeles social og go´hund sammen med :hjerte::hjerte: hej

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja

Min hoppede og hapsede i folks tøj, når de kom af bagvejen ind i selve haven. Men han var ikke vant til for mange menneske fra det internat han kom fra. Og det havde intet med at ville bide at gøre.Det gik væk ved almindelig lydigheds træning .Altså konsekvent et NEJ for hyrd af folk og hop og fastholde tøj.Han ruskede aldrig ala jagthunde(leg) som med at knække halsen/ryg på dyr.

Så er han nogle gange stukket af på marker med vildt, og ja- løbet rundt som en gal , uden mulighed for fløjteindkaldet.Går aldrig løs sådanne steder mere. Dette med knallerter og hurtighed kombineret med høje lyde er først sket, efter han er 2 år. Fra 1 årsalderen har vi cyklet til træning (i Snor) og der er intet med ophidselse i trafik.

Men min nabo havde et par gamle MG sportsvogne og når en startede, stod han ved hegnet som en flitsbue,helt spændt, tænkt at fange sådan en.

Den eneste mulighed, jeg ser er, hvis han kunne lære ubetinget DÆK på fløjten. Men den tror jeg desværre ikke lykkedes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det kræver afgjort en træner med stor erfaring indenfor hyrderacer, allerhelst BC, for at takle problemet korrekt, så hvalpen ikke lider overlast. Når det handler om hyrdeinstinkt er det meget vigtigt med racekendskab, ellers kan hvalpen nemlig nemt lide overlast, da det er svært for en uden erfaring med hyrdeinstikt i hvalpe, at se forskel på hyrdning og hvalpes alm. jagtadfærd.

 

Nu overdriver du vist ;-)

 

Uanset en træner har erfaring i en speciel race eller ej findes der metoder til afhjælpning af stort set alle problemtyper uden hundene lider overlast.

 

Jeg tænker så heller ikke i træner, men i adfærdsbehandler hvis det skulle være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Er det ikke lidt 'overkill' med en adfærdsbehandler til en adfærd, der er så normal for en hvalp af hyrderacer...alle vores hunde har udvist den adfærd i starten, men har hurtigt lært at det er 'no go' med alm. vejledning fra omgivelserne/ejeren... :-)

 

Det kan det sagtens være, men hvad vil du have jeg skal anbefale ellers? Jeg kender ikke alle trænere og har derfor svært ved at anbefale en :vedikke:

 

En adfærdsbehandler bør kunne vejlede i borttræning uden hvalpen tager skade af træningen..

 

Noget andet er at langt de fleste adfærd hundeejere oplever som problematisk ligger fint indenfor grænserne for normaladfærd, så hvis det kun var unormal adfærd der blev engageret adfærdsbehandler til ville der gå mange flere problemhunde rundt end tilfældet er.

 

Det er faktisk sjældent, vi oplever sygelig eller på anden måde unormal adfærd hos problemhundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Til Ninja

Min hoppede og hapsede i folks tøj, når de kom af bagvejen ind i selve haven. Men han var ikke vant til for mange menneske fra det internat han kom fra. Og det havde intet med at ville bide at gøre.Det gik væk ved almindelig lydigheds træning .Altså konsekvent et NEJ for hyrd af folk og hop og fastholde tøj.Han ruskede aldrig ala jagthunde(leg) som med at knække halsen/ryg på dyr.

Så er han nogle gange stukket af på marker med vildt, og ja- løbet rundt som en gal , uden mulighed for fløjteindkaldet.Går aldrig løs sådanne steder mere. Dette med knallerter og hurtighed kombineret med høje lyde er først sket, efter han er 2 år. Fra 1 årsalderen har vi cyklet til træning (i Snor) og der er intet med ophidselse i trafik.

Men min nabo havde et par gamle MG sportsvogne og når en startede, stod han ved hegnet som en flitsbue,helt spændt, tænkt at fange sådan en.

 

Det havde været noget at fortælle "børnebørnene" om :lol:

 

Jeg jagtede for mange år siden en gronendal (unghund) som jagtede linie 76 bussen. Hunden fangede bussen flere gange :5up:

 

Den eneste mulighed, jeg ser er, hvis han kunne lære ubetinget DÆK på fløjten. Men den tror jeg desværre ikke lykkedes
.

 

Okay

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for alle svarene, vi har i ni år haft en hanhund fra samme sted og samme race uden dette problem, han døde desværre og derfor fik vi en ny han fra samme sted og vi har nu været så heldig vi fra på lørdag kan være med på sidelinjen hos en træner i vores nærområde, også for at han kan blive mere socialiceret, foruden hjemmets tæve på seks og katten på to som han er aldeles social og go´hund sammen med :hjerte::hjerte: hej

 

Held og lykke med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...