Hop til indhold

Bedste alder at tjekke HD i?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg ville gerne have tjekke Luna for HD, ikke fordi jeg tror der er noget, men bare for at være sikker. Vi skal ikke bruge resultatet til andet end at vi skal være sikre på at hun ikke fejler noget, så vi behøver ikke at følge DKK's anbefalinger.

 

Hvornår er det bedste tidspunkt at få foretaget denne undersøgelse, jeg forestiller mig et eller andet med, at det er bedst at hun er fuldt udvokset, men det er hun vel også ved at være (hun er 20 måneder)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skulle bruge Simbas billeder til en avlsgodkendelse, så de blev taget da han var så tæt på 2 år som muligt. Filosofien var at jo længere vi ventede jo mere ville billederne vise et realistisk billede af, hvordan han så ud inden i.

 

Sådan tænnkte vi det, men der er så også dem, der mener, at det er et fedt og får dyrene fotograferet i samme øjeblik de er 12 mdr.

 

Det er vist mest et spørgsmål om temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en smagssag så at sige, og der er en del delte meninger om det.

 

Personligt holder jeg på, at det mest retvisende resultat kommer af at man venter til hunden er udvokset og ikke ret meget længere.

Asta blev fotograferet da hun var 18 måneder, det havde jeg skrevet kontrakt på, men jeg mener også det var den optimale alder.

 

Luna ligger jo i samme størrelsesklasse, så jeg ville mene at nu er det bedste tidspunkt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en smagssag så at sige, og der er en del delte meninger om det.

 

Personligt holder jeg på, at det mest retvisende resultat kommer af at man venter til hunden er udvokset og ikke ret meget længere.

Asta blev fotograferet da hun var 18 måneder, det havde jeg skrevet kontrakt på, men jeg mener også det var den optimale alder.

 

Luna ligger jo i samme størrelsesklasse, så jeg ville mene at nu er det bedste tidspunkt :-)

 

Du har egentlig fat i noget dér. Der er jo forskel på, hvornår de forskellige racer er udvokset. Den skal man også lige have med, hvis man sværger til ideen om, at hunden skal være så nær på udvokset som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel egentlig sige, at når nu billederne ikke skal bruges til andet end at påvise om hun fejler noget, så kan man vel egentlig vente så længe man vil, det er mere et spørgsmål om ikke at gøre det for tydeligt, da disse billeder måske ikke vil give et retvisende resultat.

 

Luna mangler måske at udvikle en lille smule muskelmasse (men det skulle gerne være overstået i løbet af de næste måneder), men har det nogen indflydelse på ledene, knoglemæssigt er hun jo færdigudviklet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget individuelt fra hund til hund. NOgle hunde er meget tidligt helt "faste", mens andre er lang tid om at blive færdige og få "samlet" kroppen.

Med store hunde vil jeg sige tidligst ved 18 måneders alderen. Der er dyrlæger, der har teorier om at vores HD indeks i DK generelt er ringere end i andre lande, fordi vi fotograferer vores hunde for tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan vel egentlig sige, at når nu billederne ikke skal bruges til andet end at påvise om hun fejler noget, så kan man vel egentlig vente så længe man vil, det er mere et spørgsmål om ikke at gøre det for tydeligt, da disse billeder måske ikke vil give et retvisende resultat.

 

Luna mangler måske at udvikle en lille smule muskelmasse (men det skulle gerne være overstået i løbet af de næste måneder), men har det nogen indflydelse på ledene, knoglemæssigt er hun jo færdigudviklet?

 

Det kan have indflydelse på løsheden i leddene :-)

 

Men nu du er i gang med at punge ud for HD fotografering, hvorfor sender du så ikke billederne ind til DKK? Din opdrætter vil sikkert værdsætte det, og det gavner jo din race at få kortlagt så mange resultater som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu du er i gang med at punge ud for HD fotografering, hvorfor sender du så ikke billederne ind til DKK? Din opdrætter vil sikkert værdsætte det, og det gavner jo din race at få kortlagt så mange resultater som muligt.

 

Lige det du skriver dér er sååå vigtigt! Og der er desværre så mange der ikke tænker i de baner...

 

Mht. alder for HD-foto så går jeg og tænker på det samme. Fotograferer man for tidligt så risikerer man at leddene ikke er faste endnu, som Siri også skriver. Fotograferer man for sent, så kan der måske nå at komme slid på knoglerne. Det er sgutte nemt! Men det jeg hører mest er omkring 18 måneder, og det bli'r nok sådan noget med Iso også, hun er stadig lidt "løs i det".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan have indflydelse på løsheden i leddene :-)

 

Men nu du er i gang med at punge ud for HD fotografering, hvorfor sender du så ikke billederne ind til DKK? Din opdrætter vil sikkert værdsætte det, og det gavner jo din race at få kortlagt så mange resultater som muligt.

 

Nu er min race forbudt i danmark, og opdrætter har ingen planer om at avle mere, så her kan jeg ikke lige se brugbarheden i det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min race forbudt i danmark, og opdrætter har ingen planer om at avle mere, så her kan jeg ikke lige se brugbarheden i det :vedikke:

 

Uanset om man skal avle mere eller ikke, så er det da værdifuld information der går tabt. Det er jo feedback på deres avlsarbejde og det vil da have temmeligt høj værdi for de fleste vil jeg mene? Det ville have kæmpe værdi for mig i hvert fald :-)

 

Det koster 125 kr at sende billederne ind og dyrlægen klarer det for dig. Jeg ved ikke, jeg kan nok bare ikke helt se hvorfor man ikke skulle gøre det? Forbudt eller ikke, så kan det jo ikke skade :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skulle bruge Simbas billeder til en avlsgodkendelse, så de blev taget da han var så tæt på 2 år som muligt. Filosofien var at jo længere vi ventede jo mere ville billederne vise et realistisk billede af, hvordan han så ud inden i.

 

Sådan tænnkte vi det, men der er så også dem, der mener, at det er et fedt og får dyrene fotograferet i samme øjeblik de er 12 mdr.

 

Det er vist mest et spørgsmål om temperament.

 

Og denne filosofi deles af DKK :blink:

 

2 kuldsøskende, af samme køn, begge uden afkom, med samme HD status kan have forskellig HD index, såfremt de er fotograferet på forskellig tidspunkt.

 

Jacki er f.eks. fotograferet som 19 mdr., hendes søster som 27 mdr., søsters index er 2 højere end Jackis, udelukkede pga. fotograferingstidspunktet :fornaermet:

 

Så har man en race, hvor der udregnes index, og som man planlægger at bruge i avl - så er det ikke en fordel at fotografere ved de 18 mdr., som ellers anbefales for mange racer - da en senere fotografering vil gavne index'et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nu er min race forbudt i danmark, og opdrætter har ingen planer om at avle mere, så her kan jeg ikke lige se brugbarheden i det :vedikke:

 

Er der udenlandske aner i Luna???... for så kan kenneler i udlandet jo trods alt få noget ud af det, idet at de kan få et overblik over hvad der sker med deres avlshundes hvalpe længere fremme i generationerne.:5up:

 

Så på den måde vil det jo gavne staff'en.:engel:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan selvfølgelig kun snakke for mig selv, men Liva var 28 måneder, da hun blev fotograferet (efter 2 episoder med let halten/stivbenethed).

 

"Skaden" var jo sket, men det at jeg ved det allerede nu inden følgeskaderne virkelig har fået fat, giver mig jo en masse.

 

Vi har også kunnet sætte ind med massage o.a. meget tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og denne filosofi deles af DKK :blink:

 

2 kuldsøskende, af samme køn, begge uden afkom, med samme HD status kan have forskellig HD index, såfremt de er fotograferet på forskellig tidspunkt.

 

Jacki er f.eks. fotograferet som 19 mdr., hendes søster som 27 mdr., søsters index er 2 højere end Jackis, udelukkede pga. fotograferingstidspunktet :fornaermet:

 

Så har man en race, hvor der udregnes index, og som man planlægger at bruge i avl - så er det ikke en fordel at fotografere ved de 18 mdr., som ellers anbefales for mange racer - da en senere fotografering vil gavne index'et.

 

Jamen tak for lidt mere om det der index-noget som Bernerne også er underlagt. Vi tænkte bare, at hvis billederne blev taget så tæt op ad en evt parring som muligt ville de vise, hvordan det er og ikke hvordan det var. Vi er vist lidt hysteriske med, hvordan det er. Vi vil helst ikke være dem der med den, der hanhund der var skyld i det og det og det osv ! Man kan vist hurtigt få ørerne i maskinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der udenlandske aner i Luna???... for så kan kenneler i udlandet jo trods alt få noget ud af det, idet at de kan få et overblik over hvad der sker med deres avlshundes hvalpe længere fremme i generationerne.:5up:

 

Så på den måde vil det jo gavne staff'en.:engel:..

 

Det tror jeg ikke, det er jo ikke en staff jeg har :blink:

 

Men det kan være at det vil gavne amstaff'en :-D

 

Mit problem er så at det irriterer mig, at det er DKK der skal lave bedømmelsen og ikke min egen dyrlæge. Da vi fik taget Baldurs billeder følte jeg ikke at jeg i samme grad kunne diskuterer resultatet med min egen dyrlæge, da det jo ikke var hende der var fremkommet med resultatet, men det er måske bare mig :vedikke:

 

Var racen ikke blevet forbudt, så skal der slet ikke herske tvivl om at jeg var gået igennem DKK, men lige nu kan jeg nok ikke helt se den samme pointe i det :vedikke:

 

Men jeg har skrevet en besked til opdrætter, så har han muligheden for at sige hvis det er noget han ønsker

Link til indlæg
Del på andre sites

Misjas billeder blev taget da hun fyldte 2 år, dette fordi hun der var udvokset men endnu ikke var slidt og det ville vise hvad hun og hofterne ville kunne tåle fremover med størst sandsynlighed - 2 dyrelæger med tilsammen små 55 års erfaring i at kigge billeder og sende ind og sammenligne med DKKs resultater, kiggede på dem og var enige om AB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ringede til dyrlægen fordi vi skal have tjekket Luna's problemer med at holde sig i mere end 4 timer, og da denne undersøgelse kræver at hun får udtaget en urinprøve direkte fra blæren (så den er så frisk så muligt), og dette igen kræver bedøvelse, så besluttede jeg, at vi lige så godt kan tage HD billederne med det samme, så hun ikke skal bedøves flere gange.

 

Vi fik en tid til på torsdag, så i eftermiddag bestiller jeg dokumenterne fra DKK, og så må skæbnen afgøre om de når frem inden på torsdag :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ringede til dyrlægen fordi vi skal have tjekket Luna's problemer med at holde sig i mere end 4 timer, og da denne undersøgelse kræver at hun får udtaget en urinprøve direkte fra blæren (så den er så frisk så muligt), og dette igen kræver bedøvelse, så besluttede jeg, at vi lige så godt kan tage HD billederne med det samme, så hun ikke skal bedøves flere gange.

 

Vi fik en tid til på torsdag, så i eftermiddag bestiller jeg dokumenterne fra DKK, og så må skæbnen afgøre om de når frem inden på torsdag :blink:

Super at du kan kombinere de to :5up: ingen grund til at lægge hende i narkose mere end højst nødvendigt.

 

Dokumenterne fra DKK skriver du bare ud selv, så det burde være til at nå :-) og mht. resten, så kigger din dyrlæge naturligvis også på billederne og bedømmer dem.

 

Da Gatoren blev fotograferet vurderede dyrlægen både hofter og albuer til hhv. A og 0. Han indskrev det i hendes journal og gemte vist også en kopi af billederne til eget brug. Jeg vendte så tilbage til ham med DKK's vurdering fordi han var interesseret i at vide om de var enige.

 

Krydser fingre for super flot resultat!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre alt for almindeligt, at der ikke er enighed mellem DKK og dyrlægen :cry:

 

Jeg ved ikke...kommer det ikke an på dyrlægens erfaring ? Vi fik taget HD, AA og OCD billeder over i Jylland hos en dyrlæge vi fik anbefalet af en newfoundlænder-opdrætter, der selv bruger ham.

 

Der var total enighed mellem ham og DKK ved alle tre billedtyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK vurderer så mange flere hofter end din dyrlæge, så med den lave pris, ville jeg sende ind og få deres mening, din dyrlæge kan jo bare komme med sin - selvom der tydeligt står, at dyrlægerne ikke må udtale sig, så kender jeg ingen dyrlæge der ikke lige kommer med et hint ;-)

 

Held og lykke :5up:

 

Nej, dyrlægen undlod det da heller ikke ved Baldur :lol:

 

Super at du kan kombinere de to :5up: ingen grund til at lægge hende i narkose mere end højst nødvendigt.

 

Dokumenterne fra DKK skriver du bare ud selv, så det burde være til at nå :-) og mht. resten, så kigger din dyrlæge naturligvis også på billederne og bedømmer dem.

 

Da Gatoren blev fotograferet vurderede dyrlægen både hofter og albuer til hhv. A og 0. Han indskrev det i hendes journal og gemte vist også en kopi af billederne til eget brug. Jeg vendte så tilbage til ham med DKK's vurdering fordi han var interesseret i at vide om de var enige.

 

Krydser fingre for super flot resultat!!

 

Jamen, så burde der jo slet ikke være nogen problemer når jeg selv kan skrive dem ud :5up:

 

Jeg syntes også at det var meget bedre at hun kun skulle bedøves én gang, så vi tager lige det hele på én gang, og så vil jeg da lige bede dyrlægen om at gemme kopier til sig selv, så vil jeg heller ikke i samme grad føle at jeg ikke har nogen at snakke med resultatet om.

 

Orv ja, og jeg bør da nok også lige få taget albuer, det glemte jeg da lige i farten :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...