Hop til indhold

Så skal der krydses fingre


Lonny
 Share

Recommended Posts

Min Luna kompenserer for den dårlige højre hofte, men belaster så venstre albue, der også er skidt.. Så det er en dårlig kombi og det er også derfor vi er til massør hver 14. dag.

 

Det var jo netop det jeg forestillede mig, nemlig at hunden kompenserer skævt, og dermed giver det problemer andre steder i kroppen.

 

Det her HD lyder altså godt nok som en dyr omgang, kosttilskud, massør, waterwalk/svømning, specielle dækkener, specille underlag osv... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænkte bare, at når der nu er så stor forskel på hofterne, så er der måske også noget med at hunden begynder at gå skævt, og at dette kan give andre gener som man skal tage hensyn til? Men min dyrlæge nævnte heller ikke noget om det, så måske betyder det ikke noget :vedikke:

 

Godt at I slap for slankekuren, ellers var det da næsten ikke til at holde ud :ae:

 

Massøren siger, at hun kan se, at Liva ikke lægger vægt på højre ben, når hun hviler og jeg har også selv bemærket det, når vi er ude og gå og hun standser for at snuse til noget, så er vægten på venstre ben.

 

Det burde svømning og måske en kirppraktor i ny og næ vel kunne afhjælpe :hmm:

 

og en tur til massøren :-D

 

Selvfølgelig, jeg skal bare lige bruge dagen i dag på at syntes at hele verden er dum og alle er imod mig, så skal gejsten nok vende tilbage igen i morgen. Men i dag står den på varm kakao og total ignorering af at der kan være noget som helst positivt ved noget som helst, og så har jeg ligesom fået det ud af systemet og er klar igen :mrgreen:

 

Det er du i den fulde ret til - det gjorde jeg også.

 

Min Luna kompenserer for den dårlige højre hofte, men belaster så venstre albue, der også er skidt.. Så det er en dårlig kombi og det er også derfor vi er til massør hver 14. dag.

 

Liva kompenserer også på forparten, men nogenlunde lige meget på begge sider.

 

Det var jo netop det jeg forestillede mig, nemlig at hunden kompenserer skævt, og dermed giver det problemer andre steder i kroppen.

 

Det her HD lyder altså godt nok som en dyr omgang, kosttilskud, massør, waterwalk/svømning, specielle dækkener, specille underlag osv... :shock:

 

Det er dyrt :shock: og forsikringen dækker ikke en pind. Min dyrlægen troede, at han havde været smart, da han til forsikringen sagde "slidgigt" (som jo er det vi behandler for) og ikke "HD". Forsikringen dækker så heller ikke gigt i hunde under 4 ... :stupid:

 

Vi behøver heldigvis ikke gå til massage fast hver uge længere, men kun efter behov. Jeg tror, at det bliver en gang hver 3-4. uge

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg skal kunne bruge en sele, min Luna kan jo ikke tåle halsbånd. Men mon ikke det kan lade sig gøre, Hurta's har heller ikke udgang til en sele, så jeg udvider simpelthen selen og sætter den uden på dækkenet, Luna ligner godt nok en rullepølse, men det virker :lol:

 

Så vil du også kunne med BoT, det er ikke særlig tykt i materialet..

 

Ja, det er jo en ordentlig prisforskel :shock:

 

Jeg syntes bare der er langt til kbh hvis vi skal gå 2-3 gange om ugen, jeg må vist lige undersøge om der ikke er noget her i nærheden :hmm:

 

Her kan du måske finde en massør:

 

Hundemassage

 

Dem har Luna også prøvet:-D De havde en stand til Dch DM i Frederikssund, hvor hun fik en omgang om lørdagen:-D

 

Svømning burde være nok. Waterwalk er mere baseret på genoptræning, og Luna HAR jo muskelmasse.. Så jeg ville nøjes med svømning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Øv øv øv øv øv..... Det er jeg virkelig ked af at læse!!!!

 

Men, som mange nævner så er en C hofte faktisk ikke HD, og mange kan leve FINT på en C hofte... Måske Luna har lagt lidt skævt på billederne:hmm:.. tager din dyrelæge mange HD billeder??... for det er utrolig vigtigt at de ligger snurre lige... Derudover, hvad med hendes løbetider??.. kommer hun snart i løb eller har hun lige været det??.. hofterne er ofte mere løse i den periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv øv øv..... Det er jeg virkelig ked af at læse!!!!

 

Men, som mange nævner så er en C hofte faktisk ikke HD, og mange kan leve FINT på en C hofte... Måske Luna har lagt lidt skævt på billederne:hmm:.. tager din dyrelæge mange HD billeder??... for det er utrolig vigtigt at de ligger snurre lige... Derudover, hvad med hendes løbetider??.. kommer hun snart i løb eller har hun lige været det??.. hofterne er ofte mere løse i den periode.

 

Helt enig i det makerede. Hailey blev HD bedømt til B/C da han var 18 måneder. Han bliver 11 år om en uge, og han er bestemt IKKE blevet skånet hvad angår træning og bevægelse.

 

Det vigtigste er at holde Luna muskuløs, så bliver knoglerne aflastet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv øv øv..... Det er jeg virkelig ked af at læse!!!!

 

Men, som mange nævner så er en C hofte faktisk ikke HD, og mange kan leve FINT på en C hofte... Måske Luna har lagt lidt skævt på billederne:hmm:.. tager din dyrelæge mange HD billeder??... for det er utrolig vigtigt at de ligger snurre lige... Derudover, hvad med hendes løbetider??.. kommer hun snart i løb eller har hun lige været det??.. hofterne er ofte mere løse i den periode.

 

Jeg spurgte dyrlægen om det på nogen måde kunne være fordi Luna lå skævt eller der på anden måde kunne være noget galt med den måde billedet blev taget på, men det benægtede hun og viste mig de forskellige vinkler som hun sammenlignede, netop for at sikre sig at det ikke bare var fordi hun lå skævt.

 

Hun kommer først i løb om ca. 2 måneder, så det burde ikke have indvirkning, og så er der jo også lige det med, at hun jo rent faktisk har udvist symptomer på at have HD...

 

Så jeg tror desværre at den er god nok, og jeg tror desværre at hun er en af den slags hunde åbenbart lader sig påvirke af en C hofte. Dog skal det nævnes, at hun i de fire dage var mere fysisk aktiv end hun plejede (men ikke mere end andre hunde kan tåle), og det selvfølgelig har været med til at fremprovokerer hendes symptomer, så jeg er stadig fortrøstningsfuld med hensyn til, at hun med den rette genoptræning kan blive smertefri så længe vi tager rimelige hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er nogen trøst, så kan jeg fortælle at min Sadie haltede i tre dage for 3,5 år siden, blev fotograferet og fik konstateret HD. Efter en kort periode med ro og smertestillende var hun haltfri, og hun har ikke haltet en eneste dag siden. Hun får akupunktur hver 4-5. uge og kosttilskud.

 

Vi holdt op til konkurrencelydighed, da jeg ville have at hun selv skulle bestemme hvor meget hun kunne klare, men hun har absolut ikke sat farten ned, når hun er løs/spiller frisbee osv. Hun er lige blevet 9.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu springer jeg lige til sidste side, så undskyld hvis der er blevet spurgt omd et :oops:

 

Men er C slemt fordi der er så stor foreskel på hofterne?

Hvordan med svømning, det skulle da kunne afhjælpe lidt, eller?

 

Jeg håber lidt at dr dyr har overdramatiseret lidt :oops: for det lyder helt vildt :shock:

 

 

Håber det bedste for Luna pigen :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er nogen trøst, så kan jeg fortælle at min Sadie haltede i tre dage for 3,5 år siden, blev fotograferet og fik konstateret HD. Efter en kort periode med ro og smertestillende var hun haltfri, og hun har ikke haltet en eneste dag siden. Hun får akupunktur hver 4-5. uge og kosttilskud.

 

Vi holdt op til konkurrencelydighed, da jeg ville have at hun selv skulle bestemme hvor meget hun kunne klare, men hun har absolut ikke sat farten ned, når hun er løs/spiller frisbee osv. Hun er lige blevet 9.

 

Det lyder godt, og er rigtig dejligt at høre :5up:

 

Nu springer jeg lige til sidste side, så undskyld hvis der er blevet spurgt omd et :oops:

 

Men er C slemt fordi der er så stor foreskel på hofterne?

Hvordan med svømning, det skulle da kunne afhjælpe lidt, eller?

 

Jeg håber lidt at dr dyr har overdramatiseret lidt :oops: for det lyder helt vildt :shock:

 

 

Håber det bedste for Luna pigen :x:

 

Jeg ved ikke præcist hvorfor dyrlægen mener det er så slemt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg talt med opdrætter og er blevet lidt beroliget :-D

 

Han siger, at han aldrig har hørt om en amstaff med C hofter som har haft problemer, grundet deres store muskelmasse så klarer de sig som oftest fint med HD også af sværere grad.

 

Han sagde, at hvis det var hans hund, så ville han overhovedet ikke bekymre sig og ville bare forsætte det aktive liv, og han mente, at grunden til dyrlægens reaktion måtte ligge i at hun ikke kender så meget til racen og deres bygning.

 

Så det var jo en dejlig besked at få :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu springer jeg lige til sidste side, så undskyld hvis der er blevet spurgt omd et :oops:

 

Men er C slemt fordi der er så stor foreskel på hofterne?

Hvordan med svømning, det skulle da kunne afhjælpe lidt, eller?

 

Jeg håber lidt at dr dyr har overdramatiseret lidt :oops: for det lyder helt vildt :shock:

 

 

Håber det bedste for Luna pigen :x:

 

Det kan næsten ikke skyldes forskellen, for min Luna har samme status og vi har slet ikke fået de samme advarsler, som Lonny har..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv og atter ØV med Luna's pokkers hofte, altså! :evil::evil::evil:

 

Men tænker også som din opdrætter, at det næppe kan give Luna de helt store problemer?

 

Der er jo flere racer, der er kendt for at kunne bære helt ekstreme grader af HD. Der er flere bernere, der lever et aktivt liv med C, D og E uden at blinke med øjnene (ikke at det forhindrer mig i at være bange mht Møffe løse D/E-hofter).

 

I er sq da også bare uheldige altså... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv øv øv og atter ØV med Luna's pokkers hofte, altså! :evil::evil::evil:

 

Men tænker også som din opdrætter, at det næppe kan give Luna de helt store problemer?

 

Der er jo flere racer, der er kendt for at kunne bære helt ekstreme grader af HD. Der er flere bernere, der lever et aktivt liv med C, D og E uden at blinke med øjnene (ikke at det forhindrer mig i at være bange mht Møffe løse D/E-hofter).

 

I er sq da også bare uheldige altså... :ae:

 

Man vil selvfølgelig altid være bekymret, for hvad nu hvis...

 

Men nu er jeg noget mere rolig end tidligere på dagen, for opdrætter lød så oprigtig forbavset over at jeg overhovedet så det som et problem at hun havde C hofter, og han startede med at ønske tillykke med det fine resultat (racen har jo ikke så gode hofter) :blink:

 

Nu kan jeg så i stedet begynde at fokuserer på, hvordan jeg træner en hund der ikke længere må få andet end tørkost at spise og som er kræsen anlagt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man vil selvfølgelig altid være bekymret, for hvad nu hvis...

 

Men nu er jeg noget mere rolig end tidligere på dagen, for opdrætter lød så oprigtig forbavset over at jeg overhovedet så det som et problem at hun havde C hofter, og han startede med at ønske tillykke med det fine resultat (racen har jo ikke så gode hofter) :blink:

 

Nu kan jeg så i stedet begynde at fokuserer på, hvordan jeg træner en hund der ikke længere må få andet end tørkost at spise og som er kræsen anlagt :hmm:

 

Held og lykke siger jeg bare :mrgreen:

 

Men godt, at opdrætter kunne berolige dig! Er glad for at høre, at hun næppe får nogen problemer, lille Luna-tøsen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil stadig slå et slag for vådfoder:engel: Hvorfor må hun ikke få andet end tørfoder?

 

Vådfoder vil give hende mere væske, da det meste af maden ER vand. Vi snakker måske et kvart måltid pr dag, der kunne være vådfoder.

 

Alt efter hvilket foder hun skal have, findes versionen måske også i våd/dåse mad.. Mener j/d gør, hvis det er den I skal bruge..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor er det bare en træls besked. Men jeg er sikker på at hun kan få et langt og godt hundeliv. Nu ved du det og ved der skal tages nogle hensyn.

 

Vi har to hunde med HD. Den ene hund har intet på højre hofte, men C på venstre og vi opdagede det kun ved et tilfælde fordi hun kom til skade og slog sit knæ, så hun fik taget et røngten billede. Det blev vi noget overrasket over, men det giver mere mening, da vores anden hund (som er datteren) fik konstateret HD da hun var 8 måneder. Så slem HD, at dyrlægen ikke engang ville sætte et bogstav på. Hun har fået fjernet den venstre lårbenskugle for et års tid siden og har gået i waterwalker siden (begge går i waterwalkeren). Man kan ikke se på hende om hun har ondt, så det håber jeg virkelig ikke. Vi har sat puder op rundt omkring, så hun ikke skal springe så langt op i sofaen (som hun ellers godt kan, men for at skåne hende lidt), men vi går stadig til træning (rally) en gang om ugen. På et eller andet tidspunkt skal den anden lårbenskugle også opereres væk, men lige nu har dun det fint, så vi venter. Det giver slidgigt på et eller andet tidspunkt, uanset om man opererer eller venter.

 

Så man kan godt have et dejligt hundeliv, selvom tingene ser sorte ud. Op med humøret og giv hende et ordentligt hundekys :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil stadig slå et slag for vådfoder:engel: Hvorfor må hun ikke få andet end tørfoder?

 

Vådfoder vil give hende mere væske, da det meste af maden ER vand. Vi snakker måske et kvart måltid pr dag, der kunne være vådfoder.

 

Alt efter hvilket foder hun skal have, findes versionen måske også i våd/dåse mad.. Mener j/d gør, hvis det er den I skal bruge..

 

Hun må bestemt også godt få vådfoder (så længe det er af god kvalitet), men det er bare ikke så let at stå med på en træningsbane :blink:

 

Og vi skal ikke bruge noget specielt foder, det skal bare være af god kvalitet, næsten alle foderfirmaer har sørget for at minimerer miniralerne i deres foder, det er kun menneskemad og godbidder hun ikke må få.

 

Så man kan godt have et dejligt hundeliv, selvom tingene ser sorte ud. Op med humøret og giv hende et ordentligt hundekys :hjerte:

 

Det er dejligt at høre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...