Hop til indhold

Så skal der krydses fingre


Lonny
 Share

Recommended Posts

I dag skal vi til dyrlægen og have kigget på en masse ting :-D

 

Vi skal have udtaget en helt frisk urinprøve, så denne tages direkte fra blæren (under bedøvelse), denne urinprøve skal tjekkes for krystaller, da vi har en mistanke om at det er derfor Luna har svært ved at holde sig. På den ene side kunne det være rart med en forklaring på hvorfor hun kun kan holde sig i så kort tid, på den anden side, så er krystaller nok ensbetydende med at Luna skal have specialfoder resten af sit liv, og det er jeg absolut ikke begejstret for. Så her ved jeg ikke helt hvad jeg skal bede jer om at krydse fingrene for :hmm:

 

Så skal vi lige have hevet og strukket i hendes bagben, for at undersøge om det er andet end overanstrengelse der gør at hun den sidste uges tid har virket lidt stiv i det. Her forventer, jeg bare at det er overanstrengelse, men derfor må I nu alligevel godt krydse fingre for at jeg har ret :blink:

 

Så skal Luna have tjekket hofter og albuer, ikke fordi jeg tror der er noget galt, men bare for at være sikker. Men som jeg sagde til hendes opdrætter, så vil det ikke komme helt bag på mig hvis der alligevel er noget galt, den hund er jo gennemgående defekt :blink: Og som opdrætter sagde, han skulle vist bruge en rigtig dygtig spindoktor for at modsige mig der :lol:

Men nu skal det så også lige siges, at alt hvad Luna har fejlet ind til nu, det har været uheldige ting, og har intet med hendes opdrætter at gøre, så den skal han da have :mrgreen:

 

Så om en time sidder vi oppe hos dyrlægen og Luna skal bedøves og igennem den helt store tur, send positive tanker og krydsede fingre til os :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

:x: hvad :x: kan

 

Og selvfølgelig er der ikke noget galt :x:

 

Jeg håber, at du har ret, men min mavefornemmelse siger mig, at hun har blæresten. Jeg har siddet og læst lidt om det, og det er især hunde der drikker for lidt der får det, og jeg har altid undret mig over at Luna ikke drikker mere end hun gør...

 

Vi skal jo have undersøgt hendes urin, men jeg kunne også læse, at man kan se sådanne blæresten ved røgten, og da hun alligevel skal have lavet røgten af albuer og hofter, så tænker jeg at vi lige så godt kan tage et af blæren også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg krydser.. Dog vil jeg sige, at det med specialfoder.. Min kat lider af krystaller i urinen. Han får 2 spsk vådfoder og almindelig seniorfoder (han er 14½ år).

 

Selvfølgelig skal Luna ikke have seniorfoder:-D, men det jeg mener er, at hvis nu hun fik halvt vådfoder hver dag, så ville der komme så meget væske at specialfoder måske ikke er nødvendigt?

 

Oliver har ikke haft problemer (7-9-13) siden vi startede det her.. og det er da snart et år siden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hjalp desværre ikke med de krydsede fingre :cry:

 

Luna har HD, hun har A på venstre hofte, men hun har C på den højre, og dette var så også årsagen til at hun begyndte at halte efter at have været så fysisk aktiv i sidste uge. Dyrlægen sagde, at det alene skyldes Luna's muskulatur og det at hendes smertetærskel er så høj, at vi ikke har opdaget det tidligere. Sådan som Luna's hofter så ud, så ville man normalt opdage det allerede når hunden er hvalp, men Luna's skal altså presses lidt mere før hun viser fysiske tegn på at det gør ondt...

 

Vi skal sørge for at hun vedbliver at holde sig slank, og det er slut med at lege med fiskestangen, og egentlig mente dyrlægen også at (vild) leg med andre hunde skulle være slut. Men samtidig sagde dyrlægen, at vi skulle holde øje med hvornår hun udviste tegn på at det havde været for meget, og på den måde skulle vi så finde grænsen for hendes formåen, og indtil nu har hun jo ikke haft problemer efter leg med andre hunde, så det forsætter vi nok med (bare en gang i mellem).

 

Luna vil med alderen ende med at skulle smertedækkes, da hendes knogler vil begynde at vokse i forsøget på at kompensere for hende C hofte, og denne udvækst vil komme til at gøre ondt på hende :cry:

 

Hvad angår hendes blære, så er der få krystaller i urinen, desværre viste røgten af blæren ikke noget, da Luna havde så meget afføring i tarmen, at det dækkede for selve blæren. Så vi skal derop igen om 14 dage, og her skal Luna så have fastet 24 timer før. Men dyrlægen er ret overbevist om at der er noget galt med blæren, og højst sandsynlig blæresten eller en nedsækning af blæren (tror jeg det var). På nuværende tidspunkt er vi blevet forbudt at give Luna godbidder, hun må ikke få andet end sit kvalitetsfoder, og om 14 dage tager vi så en ny urinprøve (og et røgten) for at se om det har hjulpet på krystallerne.

 

Så alt i alt er det en skod dag i dag :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Hmmm, ved sørme ikke lige hvad jeg skal sige/skrive :oops: andet end godt, at der nu bliver taget hånd om hofterne :ae:

 

Men frygteligt dybt frusterende, at der ikke kunne komme en afklaring på blæren i dag :damn: :ae:

 

 

 

Jeg tør næsten ikke skrive det :genert: men er jeres dyrlæge altid så forsigtig og konservativ :oops: synes godt nok h*n er kvik til at komme med forbud :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Hmmm, ved sørme ikke lige hvad jeg skal sige/skrive :oops: andet end godt, at der nu bliver taget hånd om hofterne :ae:

 

Men frygteligt dybt frusterende, at der ikke kunne komme en afklaring på blæren i dag :damn: :ae:

 

 

 

Jeg tør næsten ikke skrive det :genert: men er jeres dyrlæge altid så forsigtig og konservativ :oops: synes godt nok h*n er kvik til at komme med forbud :oops:

Jeg sidder med præcist samme følelser - omkring det hele :genert:

 

Altså, C hofte er jo ikke nødvendigvis HD som du beskriver det. De fleste hunde kan leve glimrende med C uden nogensinde at mærke noget til det, blot ejeren sørger for at holde hunden fit igennem maser af hensigtsmæssig motion og lidt tilskud, og holde vægten nede.

 

C hofter bliver der avlet på uden skrupler indenfor mange mange racer :vedikke: jeg synes godt nok din beskrivelse er RET voldsom set i forhold til mit kendskab til HD.

Snakkede din dyrlæge noget om, om hvad der kunne være skyld i det? Så stor forskel tyder jo typisk på en skade?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ked af at høre.

 

Men jeg synes, at du skal være glad for, at det er blevet opdaget allerede nu. Nu har du jo nemlig mulighed for at sætte ind og forebygge, at det bliver værre med tilskud, svømning, massage, tilpasning af træning og leg o.s.v.

 

Vi er lidt i samme båd. Liva har ikke været decideret halt på noget tidspunkt, blot lidt stivbenet, når hun har været for aktiv. Nu her et par måneder efter beskeden, er jeg faktisk glad for at finde ud af det allerede nu inden det er blevet et stort problem for hende. Så kan jeg nemlig sætte ind og sørge for, at det aldrig bliver noget problem - og sørge for, at Liva aldrig finder ud af, at hun har problemer med hoften.

 

Så selvom det er hårdt lige nu - så er det faktisk godt, at I fandt ud af det så tidligt som I har.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Hmmm, ved sørme ikke lige hvad jeg skal sige/skrive :oops: andet end godt, at der nu bliver taget hånd om hofterne :ae:

 

Men frygteligt dybt frusterende, at der ikke kunne komme en afklaring på blæren i dag :damn: :ae:

 

 

 

Jeg tør næsten ikke skrive det :genert: men er jeres dyrlæge altid så forsigtig og konservativ :oops: synes godt nok h*n er kvik til at komme med forbud :oops:

 

Jeg sidder med præcist samme følelser - omkring det hele :genert:

 

Altså, C hofte er jo ikke nødvendigvis HD som du beskriver det. De fleste hunde kan leve glimrende med C uden nogensinde at mærke noget til det, blot ejeren sørger for at holde hunden fit igennem maser af hensigtsmæssig motion og lidt tilskud, og holde vægten nede.

 

C hofter bliver der avlet på uden skrupler indenfor mange mange racer :vedikke: jeg synes godt nok din beskrivelse er RET voldsom set i forhold til mit kendskab til HD.

Snakkede din dyrlæge noget om, om hvad der kunne være skyld i det? Så stor forskel tyder jo typisk på en skade?

 

Jeg spurgte hende, fordi i mit hoved er C jo ikke så slemt, netop fordi at man jo stadig må avle på dem. Men ifølge hende så var C slemt nok, og måske skyldes hendes svar, at Luna jo netop har haft svært ved at komme igang i de sidste 14 dage, og at Luna har haltet på det ene ben.

 

Der er jo, såvidt jeg kan læse, stor forskel på hvordan forskellige hunde reagerer på forskellige grader af HD, og måske netop fordi at Luna allerede har udvidst symptomer, så er dyrlægen mere streng, men jeg ved det ikke :vedikke:

 

Dyrlægen mente at hendes HD var medfødt, hvorfor hun mente det, det ved jeg ikke.

 

Jeg fik en milliard informationer deroppe, og jeg er lidt rundtosset lige nu, så vi aftalte at jeg ringede til hende en af de nærmeste par dage, så jeg lige kunne få stillet nogle afklarende spørgsmål.

 

Men jeg syntes nu egentlig ikke at hun var så slem med forbud, jeg mener, det eneste hun egentlig forbød helt, det var voldsom leg, Luna må stadig løbe, lege trækkeleg, spille bold osv... Det eneste hun ikke måtte, det var at lege dens slags lege hvor hun helt forglemmer sig, og hvor hun dermed risiskerer at overdrive fordi hun glemmer at det gør ondt. Og alt i alt var dyrlægens råd at vi skulle prøve os frem, hvis Luna udviser smerter eller stivhed, så ved vi at vi har overdrevet, men så længe hun ikke viste noget, så kunne vi forsætte.

Så måske har jeg formuleret det forkert i første indlæg, men på nuværende tidspunkt skal vi prøve os frem indtil vi når grænsen for Luna's formåen, og når den er nået, så skal vi selvfølgelig sørge for at vi ikke kommer til den igen.

 

Men lige nu har Luna ondt, og derfor skal hun holdes i ro i 5 dage hvor hun bliver smertedækket, således at hendes hofte kan få lidt ro.

 

Vi har også fået tilskud med hjem til hende, men dyrlægen lød altså ret overbevidst om, at Luna med tiden ville få smerter og skulle smertedækkes på fuld tid, men igen, jeg ved ikke hvorfor, måske fordi hun allerede nu udviser symptomer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ked af at høre.

 

Men jeg synes, at du skal være glad for, at det er blevet opdaget allerede nu. Nu har du jo nemlig mulighed for at sætte ind og forebygge, at det bliver værre med tilskud, svømning, massage, tilpasning af træning og leg o.s.v.

 

Vi er lidt i samme båd. Liva har ikke været decideret halt på noget tidspunkt, blot lidt stivbenet, når hun har været for aktiv. Nu her et par måneder efter beskeden, er jeg faktisk glad for at finde ud af det allerede nu inden det er blevet et stort problem for hende. Så kan jeg nemlig sætte ind og sørge for, at det aldrig bliver noget problem - og sørge for, at Liva aldrig finder ud af, at hun har problemer med hoften.

 

Så selvom det er hårdt lige nu - så er det faktisk godt, at I fandt ud af det så tidligt som I har.

 

Ja, desværre fik du ret i dit indlæg tidligere i dag...

 

Jeg tror du har helt ret i at det er godt at det er blevet opdaget så tidligt, så vi kan sætte ind med det samme, og forhåbentlig få gjort hendes muskler så stærke at de kan bære hende igennem uden problemer.

 

Vi skal igang med noget svømning, og vi har fået tilskud med hjem, og nu skal jeg have undersøgt hvad vi ellers kan gøre.

 

Hvor gammel er det nu Liva er, jeg mener, er det normalt at Luna allerede inden hun er fyldt to år er begyndt at udvise denne stivhed ved for meget fysisk udfoldelse?

 

Lige i dag er jeg nok pisse pesimistisk, jeg skal lige sluge kamelen, men herefter, så må jeg jo bare igang med at bekæmpe symptomerne ved denne HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det kræver at jeg lige går ud i bilen og henter dankortet, jeg har 900 beskeder liggende, og fordi mit medlemsskab er udløbet, så må jeg kun have 100 beskeder :oops:

 

Hold da op :mrgreen:

 

Nå, jeg kan da også bare skrive det her; der er ikke noget hemmeligt i det.

 

Jeg så, at du næsten havde afskrevet BOT-dækkenerne til Luna på grund af den dårlige pasform til brede hunde....

 

Mollie er omtrent samme størrelse som Luna og lige så bred og Jessie er lidt større end dem begge.

 

Mollie og Jessie har hver to BOT-dækkenerne (i hver deres størrelse) samt et Rogle.

 

Hvis du vil, så må du gerne prøve dem på Luna - måske kan de passe hende og måske kan de være en hjælp til den dårlige hofte i køligt vejr.

 

Og så er jeg ked af at høre om hendes hofter :megaked: Det er altså bare ikke fair, at en hund skal fejle så meget :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op :mrgreen:

 

Nå, jeg kan da også bare skrive det her; der er ikke noget hemmeligt i det.

 

Jeg så, at du næsten havde afskrevet BOT-dækkenerne til Luna på grund af den dårlige pasform til brede hunde....

 

Mollie er omtrent samme størrelse som Luna og lige så bred og Jessie er lidt større end dem begge.

 

Mollie og Jessie har hver to BOT-dækkenerne (i hver deres størrelse) samt et Rogle.

 

Hvis du vil, så må du gerne prøve dem på Luna - måske kan de passe hende og måske kan de være en hjælp til den dårlige hofte i køligt vejr.

 

Og så er jeg ked af at høre om hendes hofter :megaked: Det er altså bare ikke fair, at en hund skal fejle så meget :evil:

 

Det vil jeg da meget gerne, måske kunne vi aftale en skovtur, og så kunne vi lige se om de passer på Luna?

 

Og ja, det er selvfølgelig også en ting jeg skal til at være opmærksom på, nemlig at vejret kan påvirke hendes hofte :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg da meget gerne, måske kunne vi aftale en skovtur, og så kunne vi lige se om de passer på Luna?

 

Og ja, det er selvfølgelig også en ting jeg skal til at være opmærksom på, nemlig at vejret kan påvirke hendes hofte :hmm:

 

Jeg har gode erfaringer med det keramiske ler i de dækner og deres menneskeprodukter.

Mollie kan jeg tydeligt mærke en forbedring på, når hun har sit dækken på udendørs og jeg kan mærke en markant forbedring af mine åndsvage knæ ved brug af deres knæbind.

 

Du siger bare til hvornår du kan - jeg går til træning med Jessie lørdagformiddag, men hun kan sagtens klare både træning og skovtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, desværre fik du ret i dit indlæg tidligere i dag...

 

Jeg tror du har helt ret i at det er godt at det er blevet opdaget så tidligt, så vi kan sætte ind med det samme, og forhåbentlig få gjort hendes muskler så stærke at de kan bære hende igennem uden problemer.

 

Vi skal igang med noget svømning, og vi har fået tilskud med hjem, og nu skal jeg have undersøgt hvad vi ellers kan gøre.

 

Hvor gammel er det nu Liva er, jeg mener, er det normalt at Luna allerede inden hun er fyldt to år er begyndt at udvise denne stivhed ved for meget fysisk udfoldelse?

 

Lige i dag er jeg nok pisse pesimistisk, jeg skal lige sluge kamelen, men herefter, så må jeg jo bare igang med at bekæmpe symptomerne ved denne HD.

 

Liva blev 2 i maj. Dyrlægen mente også ved hende, at det var "meget arv og lidt miljø" som han sagde. Mens hun voksede holdt jeg hende tynd (hun har aldrig været decideret tyk), gik først på trapper o.s.v. efter 12 måneder og alle de der ting, som "de kloge" siger man skal.

 

Hvilket tilskud har du fået med til hende?

 

Vi har jo en hel tråd med foder og tilskud til HD- og gigthunde i foder-foraet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gode erfaringer med det keramiske ler i de dækner og deres menneskeprodukter.

Mollie kan jeg tydeligt mærke en forbedring på, når hun har sit dækken på udendørs og jeg kan mærke en markant forbedring af mine åndsvage knæ ved brug af deres knæbind.

 

Du siger bare til hvornår du kan - jeg går til træning med Jessie lørdagformiddag, men hun kan sagtens klare både træning og skovtur.

 

Nu skal Luna jo lige have ro i 5 dage, men måske lørdag eller søndag den 6. eller 7.? Lad os lige ringes ved og aftale nærmere :-D

 

Men det lyder da helt sikkert som om at de dækken kunne være rigtig godt for Luna, så jeg håber da at hun kan klemme sig ned i det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...