Hop til indhold

ja til den nye hundelov


Gæst Millepigen
 Share

Recommended Posts

Men mon ikke alle hunde handler ens når de er i "det Røde felt", på dette tidspunkt mister de jo selvkontrollen og overblikket og reagerer fuldstændigt instinktivt, så mon ikke mere det er et spørgsmål om hvor meget der skal til for at de ryger op i det røde felt?

Det kan godt være, at mange hunde tilsyneladende handler ens, når de er i det røde felt, men jeg mener bestemt ikke, at alle hunde ryger lige let derop, og ej heller at alle hunde er lige farlige, når de når derop.

 

I mit eksempel med den gule labrador, så røg den alt, alt for let derop, men den var ikke særlig farlig, eftersom Sofus ikke blev bidt. (Eller også var Sofus måske bare for hurtig for den?)

 

Sofus ryger ikke nemt op i feltet, men når han er der, så bider han fra sig, hurtigt og kontant. Det gør ham i mine øjne lidt "farligere". Til gengæld sørger hans lange lunte så heldigvis for, at han stopper, så snart den anden hund stopper (i dette tilfælde bliver stoppet).

 

Sofus bliver aldrig en hund, der kommer spænende bagfra for at overfalde en anden hund; noget som et par af mine hundevenner har oplevet med kamphunde. De må have været lige så skøre som labradoren, men deres "evner" har desværre så været langt større. Det er noget, der koster....for den hund, der bliver overfaldet.

 

Hm, det blev vist lidt indviklet. :cool: Jeg mener egentlig bare, at det vigtige ikke er, at mange hunde kan futte op i det røde felt. Det er langt vigtigere, hvordan de agerer, når de så er deroppe. Kan de trods stor vrede alligevel styre sig eller forvandles de til de rene hurtighakkere, der ikke holder inde, før den anden hund ligger og er bidt halvt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 286
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Nina er min hund
Det kan godt være, at mange hunde tilsyneladende handler ens, når de er i det røde felt, men jeg mener bestemt ikke, at alle hunde ryger lige let derop, og ej heller at alle hunde er lige farlige, når de når derop.

 

I mit eksempel med den gule labrador, så røg den alt, alt for let derop, men den var ikke særlig farlig, eftersom Sofus ikke blev bidt. (Eller også var Sofus måske bare for hurtig for den?)

 

Sofus ryger ikke nemt op i feltet, men når han er der, så bider han fra sig, hurtigt og kontant. Det gør ham i mine øjne lidt "farligere". Til gengæld sørger hans lange lunte så heldigvis for, at han stopper, så snart den anden hund stopper (i dette tilfælde bliver stoppet).

 

Sofus bliver aldrig en hund, der kommer spænende bagfra for at overfalde en anden hund; noget som et par af mine hundevenner har oplevet med kamphunde. De må have været lige så skøre som labradoren, men deres "evner" har desværre så været langt større. Det er noget, der koster....for den hund, der bliver overfaldet.

 

Hm, det blev vist lidt indviklet. :cool: Jeg mener egentlig bare, at det vigtige ikke er, at mange hunde kan futte op i det røde felt. Det er langt vigtigere, hvordan de agerer, når de så er deroppe. Kan de trods stor vrede alligevel styre sig eller forvandles de til de rene hurtighakkere, der ikke holder inde, før den anden hund ligger og er bidt halvt over.

men er Sofus en muskel/kamphund :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ganske enig i. Bare se på cavalier king charles spaniel, den er ovenikøbet et blandingsprodukt af små alarmhunde (uden ret meget jagtinstinkt - og dermed burde instinktet være fortyndet). Den dag idag, selvom den ikke har været avlet til formålet, kan den sagtens være med på praktisk jagt. Det synes jeg er ret tankevækkende.

 

Cavalieren er da oprindeligt en jagthund. Den blev brugt til jagt på vagtler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Et eller andet sted er det fuldstændigt ligegyldigt hvor hurtigt en hund kommer i det røde felt, og man kunne for så vidt gå tur med en krokodille, hvis man træffer de rette forholdsregler...det kræver selvfølgelig også en erkendelse fra ejernes side af, hvad de har mellem hænderne....og så kræver det at folk tager ansvar for deres egne hunde, så dem der har truffet deres forholdsregler kan gå i fred...uden at skulle påtvinges noget åndssvagt som mundkurv, fordi andre ikke har kontrol over deres egen hund...

 

Når det er sagt:

 

Victoria er blevet løbet over ende af en hund der kom væltende ud gennem en hæk, og skabte sig fuldstændigt åndssvagt og tosset...hvis det ikke skulle få hende i det røde felt, så ved jeg ikke hvad...men hun kiggede på den som om hun tænkte "gud hvor er du åndssvag" og så gik vi videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har Turid Rugas jo udtalt at netop pittbull's er nogle af de hunde hun har set med det allebedste sprog, og det indebærer jo også at accepterer dæmpende signaler. Så det med at de ikke skulle kunne respekterer andre hundes signaler, det tror jeg ikke på, men jeg tror derimod du kan træne dem til ikke at accepterer dem helt bevidst.

Jeg argumenterer ikke for at kamphunde ikke har et sprog eller ikke forstår andres, blot at de når de tænder, reagerer anderledes end hunde hvor man ikke har haft nogen gevinst ved at de har kunne slås til døden med en artsfælle.

Jeg tror ikke på at du kan avle en hund til ikke at acceptere underkastelse, men derimod tror jeg at den igennem dens oplevelser kan erfare at det ikke kan betale sig. Du ser jo mange hunde (indenfor alle racer) som ikke respektere når andre hunde underkaster sig, og dette tror jeg er tillært og ikke medfødt.

Selvfølgelig spiller miljøet ind, jeg synes bare det er naivt at tro at man kan avle sig væk fra egenskaber man længe har avlet på at forbedre, og så tro at de kan avles væk ved at øge irritationstæsklen.

 

Jeg kan kun tale om den race jeg kender til, jeg har ikke brugt tid på at sætte mig ind i de andre racer, så derfor bliver jeg nødt til at have denne vinkel på emnet.

Ok, det forstår jeg.

 

Inden for avlsarbejdet der fokuserer man jo på at avle på hunde med et sundt temperament, og der bliver bestemt sorteret således at de hunde der tænder let bliver sorteret fra. Min opdrætter har f.eks. skrottet en tæve han havde købt i polen, meningen var at hun skulle bruges i avl, men da hun voksede op udviste hun en alt for kort lunte og blev derfor skrottet i avlen.

 

Som jeg forstår det jeg har læst mig frem til om emnet, så er det (desværre) ret let at avle den korte lunte frem, og det gælder hos alle racer, fordelen ved det er så, at den også er rimelig let at avle væk igen.

Men du har da aldrig hørt mig sige at amstaffen ikke har fået en længere lunte eller at opdrætterne ikke har gjort meget for at opnå det. Så det behøver vi ikke diskutere,... jeg er ganske enig.

Hvad angår det røde felt, så er det lidt svært for mig at svare på, hvornår er en hund i det røde felt?

 

Min opdrætter har haft 3 tæver der fløj i flæsket på hinanden fordi at han dummede sig ved at kaste en bold midt ind i mellem dem, og de alle besluttede sig for at bolden var deres. I alt var der 5 hunde, men de to af dem valgte helt at blande sig uden om konflikten, og de tre andre blev stoppet ved at hive dem væk i halsbåndet, og ingen af dem fik en skramme.

 

Luna er to gange blevet hoppet på af en anden hund. I det ene tilfælde rendte hun rundt for sig selv med et stykke legetøj, hvorefter den anden hund mente at legetøjet tilhørte den. Hunden fløj på Luna med et brøl og markerede i hendes nakke, det ville Luna ikke finde sig i, så hun fløj op på bagbenene og brølede tilbage. Nu stod begge hunde så på bagbenene med forpoterne på hinandens skuldre alt imens de brølede så højt de kunne, og 5 sekunder efter var det overstået og de gik hver til sit.

 

Luna oplevede en anden gang at en usikker hund røg på hende og forsøgte at bide hende i nakken (uden held heldigvis), og her vendte hun sig og snerrede af den anden hund, hvorefter hun valgte at komme da jeg kaldte.

 

Om nogen af ovenstående situationer er "at komme i det røde felt", det ved jeg ikke, og derfor er det svært at svare på.

 

Heldigvis er det jo ikke så tit at man ser slagsmål der er så alvorlige at hundene er ude på at slå hinanden ihjel, for det meste drejer det sig om at ordne en uenighed, og jeg har heldigvis tilgode at se to hunde ryge så alvorligt i totterne på hinanden.

De situationer du beskriver er ikke hvad jeg vil anse for at være "røde felter"

Men mon ikke alle hunde handler ens når de er i "det Røde felt", på dette tidspunkt mister de jo selvkontrollen og overblikket og reagerer fuldstændigt instinktivt, så mon ikke mere det er et spørgsmål om hvor meget der skal til for at de ryger op i det røde felt?

Samt hvordan hunde reagerer på smerte og om de sanser at give op, når de møder deres overmand, eller sanser at stoppe når den anden giver op,... og det er der jo også "pillet" lidt ved, ved kamphundene.

 

Nå, men vi bliver jo aldrig enige Lonny. :vedikke:

 

Hm, det blev vist lidt indviklet. :cool: Jeg mener egentlig bare, at det vigtige ikke er, at mange hunde kan futte op i det røde felt. Det er langt vigtigere, hvordan de agerer, når de så er deroppe. Kan de trods stor vrede alligevel styre sig eller forvandles de til de rene hurtighakkere, der ikke holder inde, før den anden hund ligger og er bidt halvt over.

Det er også det der bekymrer mig.

 

Cavalieren er da oprindeligt en jagthund. Den blev brugt til jagt på vagtler.

Mig bekendt brugte man dværgspaniels som jagthunde, men man lavede cavalier`en til selskabshund ved hoffet ved at blande små fladnæsede seskabshunde ind, og derved bl.a. gøre den mindre. Og det var ligesom dèt der var min pointe, at selvom jagtegenskaber bliver fortyndet og ikke brugt igennem generationer, så vil de være tilstede alligevel,.... hvis man ikke aktivt gør noget for at fjerne dem.

 

Et eller andet sted er det fuldstændigt ligegyldigt hvor hurtigt en hund kommer i det røde felt, og man kunne for så vidt gå tur med en krokodille, hvis man træffer de rette forholdsregler...det kræver selvfølgelig også en erkendelse fra ejernes side af, hvad de har mellem hænderne....og så kræver det at folk tager ansvar for deres egne hunde, så dem der har truffet deres forholdsregler kan gå i fred...uden at skulle påtvinges noget åndssvagt som mundkurv, fordi andre ikke har kontrol over deres egen hund...

Det med rødt: Ja, det lyder meget godt, men det gør folk jo sommetider ikke.

 

Det med grønt: Jeg synes de kamphundeejere vi har herinde er ansvarlige hundeejere,.... og alligevel har vi diskussioner om hvorvidt disse hunde slås anderledes end f.eks. en schæfer. :vedikke: Så det ved jeg ikke lige hvad jeg skal mene om.

 

Tror nu alligevel jeg stoler så lidt på mine medmenneskers evner til at passe ordentligt på deres dyr og deres viden om hvad de har imellem hænderne, at jeg nu er ret godt tilfreds med at det f.eks ikke er tilladt at holde giftslanger. Selv dyr i Zoo slipper jo ud engang imellem, selvom de bliver holdt af proffessionelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg argumenterer ikke for at kamphunde ikke har et sprog eller ikke forstår andres, blot at de når de tænder, reagerer anderledes end hunde hvor man ikke har haft nogen gevinst ved at de har kunne slås til døden med en artsfælle.

 

Selvfølgelig spiller miljøet ind, jeg synes bare det er naivt at tro at man kan avle sig væk fra egenskaber man længe har avlet på at forbedre, og så tro at de kan avles væk ved at øge irritationstæsklen.

 

 

Ok, det forstår jeg.

 

 

Men du har da aldrig hørt mig sige at amstaffen ikke har fået en længere lunte eller at opdrætterne ikke har gjort meget for at opnå det. Så det behøver vi ikke diskutere,... jeg er ganske enig.

 

De situationer du beskriver er ikke hvad jeg vil anse for at være "røde felter"

 

Samt hvordan hunde reagerer på smerte og om de sanser at give op, når de møder deres overmand, eller sanser at stoppe når den anden giver op,... og det er der jo også "pillet" lidt ved, ved kamphundene.

 

Nå, men vi bliver jo aldrig enige Lonny. :vedikke:

 

 

Det er også det der bekymrer mig.

 

 

Mig bekendt brugte man dværgspaniels som jagthunde, men man lavede cavalier`en til selskabshund ved hoffet ved at blande små fladnæsede seskabshunde ind, og derved bl.a. gøre den mindre. Og det var ligesom dèt der var min pointe, at selvom jagtegenskaber bliver fortyndet og ikke brugt igennem generationer, så vil de være tilstede alligevel,.... hvis man ikke aktivt gør noget for at fjerne dem.

 

 

Det med rødt: Ja, det lyder meget godt, men det gør folk jo sommetider ikke.

 

Det med grønt: Jeg synes de kamphundeejere vi har herinde er ansvarlige hundeejere,.... og alligevel har vi diskussioner om hvorvidt disse hunde slås anderledes end f.eks. en schæfer. :vedikke: Så det ved jeg ikke lige hvad jeg skal mene om.

 

Tror nu alligevel jeg stoler så lidt på mine medmenneskers evner til at passe ordentligt på deres dyr og deres viden om hvad de har imellem hænderne, at jeg nu er ret godt tilfreds med at det f.eks ikke er tilladt at holde giftslanger. Selv dyr i Zoo slipper jo ud engang imellem, selvom de bliver holdt af proffessionelle.

 

Jeg behøver slet ikke at deltage i denne tråd, det er vildt nemt at være mig, jeg er bare enig med Ascha :mrgreen: :klap: a095.gifl030.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg argumenterer ikke for at kamphunde ikke har et sprog eller ikke forstår andres, blot at de når de tænder, reagerer anderledes end hunde hvor man ikke har haft nogen gevinst ved at de har kunne slås til døden med en artsfælle.

 

Selvfølgelig spiller miljøet ind, jeg synes bare det er naivt at tro at man kan avle sig væk fra egenskaber man længe har avlet på at forbedre, og så tro at de kan avles væk ved at øge irritationstæsklen.

 

 

Ok, det forstår jeg.

 

 

Men du har da aldrig hørt mig sige at amstaffen ikke har fået en længere lunte eller at opdrætterne ikke har gjort meget for at opnå det. Så det behøver vi ikke diskutere,... jeg er ganske enig.

 

De situationer du beskriver er ikke hvad jeg vil anse for at være "røde felter"

 

Samt hvordan hunde reagerer på smerte og om de sanser at give op, når de møder deres overmand, eller sanser at stoppe når den anden giver op,... og det er der jo også "pillet" lidt ved, ved kamphundene.

 

Nå, men vi bliver jo aldrig enige Lonny. :vedikke:

 

 

Det er også det der bekymrer mig.

 

 

Mig bekendt brugte man dværgspaniels som jagthunde, men man lavede cavalier`en til selskabshund ved hoffet ved at blande små fladnæsede seskabshunde ind, og derved bl.a. gøre den mindre. Og det var ligesom dèt der var min pointe, at selvom jagtegenskaber bliver fortyndet og ikke brugt igennem generationer, så vil de være tilstede alligevel,.... hvis man ikke aktivt gør noget for at fjerne dem.

 

 

Det med rødt: Ja, det lyder meget godt, men det gør folk jo sommetider ikke.

 

Det med grønt: Jeg synes de kamphundeejere vi har herinde er ansvarlige hundeejere,.... og alligevel har vi diskussioner om hvorvidt disse hunde slås anderledes end f.eks. en schæfer. :vedikke: Så det ved jeg ikke lige hvad jeg skal mene om.

 

Tror nu alligevel jeg stoler så lidt på mine medmenneskers evner til at passe ordentligt på deres dyr og deres viden om hvad de har imellem hænderne, at jeg nu er ret godt tilfreds med at det f.eks ikke er tilladt at holde giftslanger. Selv dyr i Zoo slipper jo ud engang imellem, selvom de bliver holdt af proffessionelle.

 

Du skriver jo præcis hvad jeg selv har tænkt, men jeg kan bare slet ikke skrive det så klart. Jeg er helt enig!:vuf::vuf::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det med rødt: Ja, det lyder meget godt, men det gør folk jo sommetider ikke.

 

Det med grønt: Jeg synes de kamphundeejere vi har herinde er ansvarlige hundeejere,.... og alligevel har vi diskussioner om hvorvidt disse hunde slås anderledes end f.eks. en schæfer. :vedikke: Så det ved jeg ikke lige hvad jeg skal mene om.

 

Tror nu alligevel jeg stoler så lidt på mine medmenneskers evner til at passe ordentligt på deres dyr og deres viden om hvad de har imellem hænderne, at jeg nu er ret godt tilfreds med at det f.eks ikke er tilladt at holde giftslanger. Selv dyr i Zoo slipper jo ud engang imellem, selvom de bliver holdt af proffessionelle.

 

Har ikke selv bemærket diskussioner om hvorvidt en kamphund slås anderledes end f.eks. en schæfer...men jeg har gentagne gange bemærket at man diskuterer bidstyrke og hundenes tendens til at være aggressive/købt af de forkerte ejere, hvor schæfer og rottweiler også har været indblandet i diskussionen...

 

Altså jeg er også ret godt tilfreds med at min nabo ikke må købe sig en krokodille, og til trods for at jeg skrev at man for så vidt kan eje en krokodille vil jeg da sige der er en verden til forskel på amstaffs og krokodiller...:mrgreen:

 

Jeg mener bare at verden ville være et nemmere sted at leve, hvis alle tog deres del af ansvaret, og jeg kan ikke komme i tanke om at jeg på noget tidspunkt er havnet i en dum situation med en anden hund, hvor det ikke har være den anden ejers skyld...selvom det da helt sikkert ville være mig der blev udråbt til synderen, skulle deres "almindelige" hund komme til skade....

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke selv bemærket diskussioner om hvorvidt en kamphund slås anderledes end f.eks. en schæfer...men jeg har gentagne gange bemærket at man diskuterer bidstyrke og hundenes tendens til at være aggressive/købt af de forkerte ejere, hvor schæfer og rottweiler også har været indblandet i diskussionen...

Det var nok før din tid så. :-D Men jeg har bl.a. hørt om en kamphund der ikke slap en anden hund den havde angrebet til trods for at ejeren knuste en flaske i hovedet på den,.... det er jeg sikker på stopper en schæfer. Men lad den ligge.....

 

Altså jeg er også ret godt tilfreds med at min nabo ikke må købe sig en krokodille, og til trods for at jeg skrev at man for så vidt kan eje en krokodille vil jeg da sige der er en verden til forskel på amstaffs og krokodiller...:mrgreen:

Ja, men samtidig anerkender du ikke at der også er forskel på en pudel og en amstaff. Så hvor store forskelle skal der være før det bliver en latterlig sammenligning?.

 

Det var desuden ikke mig der startede med sammenligningerne,... jeg tonede den oven ikøbet ned ved at nævne giftslanger. :genert:

 

Jeg mener bare at verden ville være et nemmere sted at leve, hvis alle tog deres del af ansvaret, og jeg kan ikke komme i tanke om at jeg på noget tidspunkt er havnet i en dum situation med en anden hund, hvor det ikke har være den anden ejers skyld...selvom det da helt sikkert ville være mig der blev udråbt til synderen, skulle deres "almindelige" hund komme til skade....

Du ser det fra din vinkel, jeg fra min,.... og jeg lader aldrig min hund kontakte fremmede hunde, hvor ejeren synliggør at de ikke ønsker kontakt, og alligevel er han to gange blevet angrebet umotiveret af kamphunde. :vedikke:

 

Det er nok fordi der findes tåber med alle slags hunde. Forskellen er nok at din måske vil få skylden, mens min ikke vil. Til gengæld kan han måske miste livet.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

 

 

Ja, men samtidig anerkender du ikke at der også er forskel på en pudel og en amstaff. Så hvor store forskelle skal der være før det bliver en latterlig sammenligning?.

 

 

Jo jeg anerkender der er forskel...men det ændrer ikke på at med det hysteri der er pt. så ender det jo med at der ikke er, eftersom ingen efterhånden kan vide sig sikre for politikernes luner...

 

 

 

Det var desuden ikke mig der startede med sammenligningerne,... jeg tonede den oven ikøbet ned ved at nævne giftslanger. :genert:

 

Hehe...nej det var mig og mine krokodiller...:D

 

 

 

Du ser det fra din vinkel, jeg fra min,.... og jeg lader aldrig min hund kontakte fremmede hunde, hvor ejeren synliggør at de ikke ønsker kontakt, og alligevel er han to gange blevet angrebet umotiveret af kamphunde. :vedikke:

 

Men det er jo ejerne der er tumperne i den sammenhæng...jeg ved ikke hvor meget der skal til for at det tangerer angreb, men Pablo har da flere gange fået skrammer efter møder med helt "almindelige" labrador-agtige hunde, og selvom han måske ikke skulle lappes sammen, så er det da noget der kunne have været forhindret hvis ejerne var deres ansvar bevidst, men alligevel er det kun min hund der er forbudt...

 

Det er nok fordi der findes tåber med alle slags hunde. Forskellen er nok at din måske vil få skylden, mens min ikke vil. Til gengæld kan han måske miste livet....

 

Jeg vil ikke sige "så er det også din egen skyld"...men hvis en løs hund mister livet, på bekostning af at den er løs, så er det ikke ejeren af den anden hunds skyld, såfremt han har denne i snor...

 

Mundkurv er og bliver en forholdsregel, som et eller andet sted er noget jeg er påtvunget pga. andre hundeejere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...