Hop til indhold

ja til den nye hundelov


Gæst Millepigen
 Share

Recommended Posts

HVIS DU HAVDE LÆST DENNE TRÅD; SÅ KUNNE DU SE DEN ER ÅBNET OP FOR ALLE BÅDE JA OG NEJ OG ALLE MIDT IMELLEM.

 

Når det er sagt, så himles der op hvor synd det er, ja måske, men nu er loven der, og er det så ikke om at få det bedste ud af sin hund?

 

Man kan fint træne med sin hund i haven, og er den ikke så stor, så kender man nogle måske en man kan låne. der er måske en mark man kan låne, feks. gå nogle stykker sammen, og træne der? Agility dyrker jeg selv i min have, og det kan "i" jo også gøre, der er altså masser af ideer, selv for listehunde, og jeg savner lidt, at se listehundeejere, tage ansvar og gøre noget for deres hunde her på HF, istedet for nej, nej til loven, kampagner, salg af t-shirts med slogan på osv, lav noget nytænkning, gør noget for jeres hunde, og så kan det jo være at i ender med at overbevise nogle, om at loven skal laves om, hvis de bliver overbevidst om at i nu også vil jeres hunde det bedste.:vuf:

 

Syntes jeg så det her argument også var oppe at vende i anden tråd? Men eftersom det er her jeg fandt dit indlæg, bliver svaret naturligvis også i denne tråd.

 

Måske er det fordi du bor i Jylland, at du har en opfattelse af, at alle bor med have og en mark er lige udenfor døren? I (stor)København er tingene nu lidt anderledes. Der er langt mellem haverne - og nok endnu længere mellem de, der ønsker at låne den ud. Til nogen som helst form for hundetræning. Marker er ikke eksisterende, og problematikken i forhold til lån er det samme som for haver.

 

Selv har jeg jagthunde, og det er ikke alene ualmindeligt svært at finde træningsarealer. For ikke at sige umuligt. Og det er endda sådan nogle søde nogle af slagsen med lange hængeører og et herligt bedende udtryk. Ja, spaniels kender du jo selv.

 

Og nu vi taler spaniels, så er cockeren jo altså stærkt overrepræsenteret når det gælder bid. Senest har jeg hørt det fra Norge, hvor man også har taget med i sin betragtning, at cockeren er en meget populær race - hvilket dog ikke ændrer på den procentuelle fordeling når det gælder bid i populationen. Man peger i øvrigt på en genfejl hos cockeren, der giver aggressivitet. En fejl der kom til fastlandet via importer af to engelske cockere i 1960'erne.

 

Her er det fuldstændig ligegyldigt hvor godt et arbejde ejer ligger for dagen. Så tænker ofte, om det i virkeligheden ikke var mere rimeligt at sætte sådan en type hund på en liste, end en hund, der kun bliver skidt via ejers påvirkning.

 

Min holdning er, og den har jeg ytret før, at loven i højere grad gør det muligt for folk med alt andet end reelle hensigter, at anskaffe sig og skjule en farlig hund. Som på overfladen endda kan ligne en golden (der skal nok være nogen der blander en kangaal eller anatoler med noget andet med mangelfuldt temperament), men indeholder noget ganske andet.

 

Faktisk tror jeg man kunne være kommet rigtig langt, hvis man havde afkrævet stamtavle på alle racer. Det er fastholdelse af et monopol, og nok ikke noget man ville have fået lov til. Men det har altid været en fornøjelse at se amstaff, staffier etc. på DKK udstillingerne. Mage til velopdragne hunde og venlige ejere med stort overblik og overskud skal man lede længe efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 286
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk lige præcis dem, jeg taler om. Jeg kalder ikke vogtende hunde for kamphunde, eftersom de ikke har været brugt som sådanne.

 

Ok, så har jeg helt misforstået dig, jeg syntes du skrev at der var ejere af kamphunde herinde på HF, og så vidt jeg ved, så er der da ingen herinde der bruger deres hunde i hundekampe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at høre, men det er nok noget, der tager sin tid, det dersens med at avle uønskede egenskaber væk.

 

Jeg kender en gammel (omkring 80 år) dyrlæge, der er terriermand om en hals og selv har haft flere terriere ad gangen hele sit liv.

 

Han fortalte, at da han var ung kandidat, var der to racer, som man gjorde kort proces med, når de skulle undersøges, forstået på den måde, at de uden undtagelse fik snudebånd på. Det var rottweilere og airedales.

 

Begge disse racer er der gjort et stort arbejde med for at få uønskede egenskaber væk.

egenskaberne er jo ikke disederet uønsket, der avles bare på mentalt sunde racer.

Hvor avler man alt væk er racen pludselig ikke den man "ønsker" jo.

 

Mht. den gamle mand, i "gamle" dage mente man også rotter skulle holdes psykisk nede ect. Så man skabte selv skarpe og mistroiske hunde.

Det fik vi også at vide med vores hund da vi overtog ham, men såen har vi ikek gjort det og nok derfor vi den krælige hund vi har i dag, og ikke omvendt.

De schæfer og rotter jeg kender til der "holdes" sådan, ja de er skarpe og grove i udfald imod andre (naboens mix gør ekstremt af os når vi er i haven og hygger med cujo)

Link til indlæg
Del på andre sites

egenskaberne er jo ikke disederet uønsket, der avles bare på mentalt sunde racer.

Hvor avler man alt væk er racen pludselig ikke den man "ønsker" jo.

Rolig nu, man avler jo ikke alt væk. Men at prøve at give en meget skarp race en lang lunte kan jo da aldrig være tosset. Vi har ikke brug for skarpe hunde i et lille land som Danmark, hvor vi i forvejen går og falder over hinanden.

 

Jeg er tilfreds med, at temperamentet er blevet tøjlet lidt hos fx en airedale, men jeg ved også, at det stadig ligger lige under overfladen.

 

Det er godt at høre, at du ikke fulgte det dumme råd, da du overtog din hund. Ikke alene har ingen hunde gavn af en hård opdragelse, men de mere selvstændige racer kan decideret tage skade af det, forstået på den måde, at de bliver skarpe. Og det ønsker vel ingen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Rolig nu, man avler jo ikke alt væk. Men at prøve at give en meget skarp race en lang lunte kan jo da aldrig være tosset. Vi har ikke brug for skarpe hunde i et lille land som Danmark, hvor vi i forvejen går og falder over hinanden.

 

Jeg er tilfreds med, at temperamentet er blevet tøjlet lidt hos fx en airedale, men jeg ved også, at det stadig ligger lige under overfladen.

 

Det er godt at høre, at du ikke fulgte det dumme råd, da du overtog din hund. Ikke alene har ingen hunde gavn af en hård opdragelse, men de mere selvstændige racer kan decideret tage skade af det, forstået på den måde, at de bliver skarpe. Og det ønsker vel ingen.

du lyder lidt som der ikke findes andre "skarpe" racer end "listehunde".

Men tror vi er enige, vi har nok bare en anderledes måde at tolke det på.

 

mht. opdragelse kan jeg slet ikke forligne med den type opdragelse, selvom jeg er/var ny hundeejer.

Jeg har altid ment at man kan trække rigtig mange paralleller mellem børn og hunde opdragelse.

 

Jo nogle ønsker desværre at nogle racer bliver sådan, nok derfor så mange pitt indføres til dk fra østlande.

Link til indlæg
Del på andre sites

du lyder lidt som der ikke findes andre "skarpe" racer end "listehunde".

Nu bliver jeg altså nysgerrig....hvordan i alverden når du til den konklusion ud fra nedenstående:

 

Rolig nu, man avler jo ikke alt væk. Men at prøve at give en meget skarp race en lang lunte kan jo da aldrig være tosset. Vi har ikke brug for skarpe hunde i et lille land som Danmark, hvor vi i forvejen går og falder over hinanden.

 

Jeg er tilfreds med, at temperamentet er blevet tøjlet lidt hos fx en airedale, men jeg ved også, at det stadig ligger lige under overfladen.

Jeg nævner airedalen som eksempel på, at et avlsarbejde har været igangsat, og at jeg personligt synes, at det var en rigtig god idé?

 

Og jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvor man kan læse, at der indføres mange pittbulls fra østlandene. Jeg siger ikke, at du ikke kan have ret, men det må være oplysninger, som du ligger inde med eller som du kan henvise til, og jeg er altid nysgerrig efter at lære mere.

 

Jeg er ikke ude på at skændes med dig, men du gjorde mig temmelig nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bliver jeg altså nysgerrig....hvordan i alverden når du til den konklusion ud fra nedenstående:

 

Rolig nu, man avler jo ikke alt væk. Men at prøve at give en meget skarp race en lang lunte kan jo da aldrig være tosset. Vi har ikke brug for skarpe hunde i et lille land som Danmark, hvor vi i forvejen går og falder over hinanden.

 

Jeg er tilfreds med, at temperamentet er blevet tøjlet lidt hos fx en airedale, men jeg ved også, at det stadig ligger lige under overfladen.

Jeg nævner airedalen som eksempel på, at et avlsarbejde har været igangsat, og at jeg personligt synes, at det var en rigtig god idé?

 

Og jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvor man kan læse, at der indføres mange pittbulls fra østlandene. Jeg siger ikke, at du ikke kan have ret, men det må være oplysninger, som du ligger inde med eller som du kan henvise til, og jeg er altid nysgerrig efter at lære mere.

 

Jeg er ikke ude på at skændes med dig, men du gjorde mig temmelig nysgerrig.

orker ikke google det :lol:

 

men f.eks. ham der engang var danmarks stærkeste mand er blevet afsløret i et tv program med at sælge pitts fra et østland. Operation-x. George Dyhr Olesen

Der har været flere tv programmer om der indføres mange "modehunde" fra østlandene, de har endda markeder hvor man kan vælge hvilke hunde man vil have i kravlegårde agtige bure.

 

Sidste år, vist nok, aflivede de et kuld hvalpe de fangede i tolden, kan ikke huske racen.

http://ekstrabladet.tv/nyheder/indland/article1106484.ece

 

Og bare tjek gul og gratis osv. der sælges mange hunde hvor teksten er på gebrokken dansk og mange af de hunde er importeret hunde, uden hensyn til sygdom og ect.

Og et eller andet sted må alle de pitt's der bor i dk pt. jo komme fra.

 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1126130.ece

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ovenud glad for den ny hundelov. Før forbudet havde vi store problemer med kamphunde i vores beboelsesområde. Der har været mange grimme episoder hvor bla. to hunde blev bidt ihje. Ingen turde lufte deres hunde mere.

Gennem det sidste år er de sevet ud stille og roligt og idag er der ikke flere tilbage. Rart at se at andre hundeejere er begyndt at gå i området med deres hunde igen, efter flere års chikanier fra løse kamphunde og ejere der var fløjtende ligeglade.

Min hund og jeg har fået et helt nyt frit liv hvor vi kan gå ture ved stranden og i skoven, steder vi ikke har turdet gå i årevis.

Håber forbudet er kommet for at blive :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Ja det eneste der ville være bedre, ville så være hvis de idioter med løse aggressive "almindelige" hunde her hvor jeg bor også blev straffet...:5up:

 

Men det er ik så vigtigt, bare vi har de muskuløse væk, de fede må godt være der...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ovenud glad for den ny hundelov. Før forbudet havde vi store problemer med kamphunde i vores beboelsesområde. Der har været mange grimme episoder hvor bla. to hunde blev bidt ihje. Ingen turde lufte deres hunde mere.

Gennem det sidste år er de sevet ud stille og roligt og idag er der ikke flere tilbage. Rart at se at andre hundeejere er begyndt at gå i området med deres hunde igen, efter flere års chikanier fra løse kamphunde og ejere der var fløjtende ligeglade.

Min hund og jeg har fået et helt nyt frit liv hvor vi kan gå ture ved stranden og i skoven, steder vi ikke har turdet gå i årevis.

Håber forbudet er kommet for at blive :klap:

 

Havde det ikke været bedre om man havde ramt de uansvarlige hundeejere med loven og ikke som nu hvor alle med m/k hunde rammes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Havde det ikke været bedre om man havde ramt de uansvarlige hundeejere med loven og ikke som nu hvor alle med m/k hunde rammes?

 

Nej, enhver ved da at symptombehandling kurerer alt..

 

Eller hvordan er det nu det er med det? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Nej, enhver ved da at symptombehandling kurerer alt..

 

Eller hvordan er det nu det er med det? :engel:

 

:hmm:Mener at ha hørt vi har en Bar-foed sat på problemet, det bliver sikkert en kødskandale, men det har manden også stor erfaring i, om nogen, siges der ude i samfundet:klap::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ovenud glad for den ny hundelov. Før forbudet havde vi store problemer med kamphunde i vores beboelsesområde. Der har været mange grimme episoder hvor bla. to hunde blev bidt ihje. Ingen turde lufte deres hunde mere.

Gennem det sidste år er de sevet ud stille og roligt og idag er der ikke flere tilbage. Rart at se at andre hundeejere er begyndt at gå i området med deres hunde igen, efter flere års chikanier fra løse kamphunde og ejere der var fløjtende ligeglade.

Min hund og jeg har fået et helt nyt frit liv hvor vi kan gå ture ved stranden og i skoven, steder vi ikke har turdet gå i årevis.

Håber forbudet er kommet for at blive :klap:

 

Men hvor længe tror du det varer, jeg mener, udfra din beskrivelse så lyder det som om du bor i et lettere scialt belastet kvarter, og så er det jo bare et spørgsmål om hvornår deres nye hunde ikke længere er hvalpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så har jeg helt misforstået dig, jeg syntes du skrev at der var ejere af kamphunde herinde på HF, og så vidt jeg ved, så er der da ingen herinde der bruger deres hunde i hundekampe?

 

Rigtigt mange hunde bliver ikke længere brugt til det, de oprindeligt blev avlet til. Jeg har f.eks. selv hyrdehunde, men de bliver ikke brugt til hyrdning.

Og jeg kender mange jagthunde, som aldrig kommer på jagt.

 

Udover mine hyrdehunde har jeg også rottehunde, og de tager rotter, hvis de kan komme til det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt mange hunde bliver ikke længere brugt til det, de oprindeligt blev avlet til. Jeg har f.eks. selv hyrdehunde, men de bliver ikke brugt til hyrdning.

Og jeg kender mange jagthunde, som aldrig kommer på jagt.

 

Udover mine hyrdehunde har jeg også rottehunde, og de tager rotter, hvis de kan komme til det.

 

Dit svar har ikke rigtig noget med spørgsmålet at gøre, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det :vedikke:

 

Nu kan jeg ikke lige huske hvem det var jeg svarede med dette spørgsmål, men vedkommende havde givet indtryk af at når h*n talte om nedarvede kamp egenskaber, så talte hun om de hunde der desideret var blevet brugt i kamp her og nu, deraf mit spørgsmål :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt mange hunde bliver ikke længere brugt til det, de oprindeligt blev avlet til. Jeg har f.eks. selv hyrdehunde, men de bliver ikke brugt til hyrdning.

Og jeg kender mange jagthunde, som aldrig kommer på jagt.

 

Udover mine hyrdehunde har jeg også rottehunde, og de tager rotter, hvis de kan komme til det.

oprindeligt var amstaff også en udstillings race :blink:

 

på den anden side har du ret, men hvor mange generationer skal man "springe" over før det ikke er en rotte,hyrde, vogt, kamp race?

oprindelsen til rottweiler var jo også en hund der blev brugt til nedkæmpelse af soldater i krig for tusinde år siden, derfor vil jeg nu ikke kalde dem kamphunde.

Du snakker om én hund der ikke bruges til jagt, selvom racen er en jagthund.

Jeg snakker om en race, som der avles på der ikke bruges til hunde kampe.

Jeg er f.eks. også uenig i at ambull ikke er en kamphund, da den oprindelig ikke kæmpede imod andre hunde, det var i hvert fald ikke meningen med indførelsen af bulldog'en til usa, den skulle vogte kvæg og dræbe indtrængende på ejerens mark, ulve/bjørne ect.

 

og så kommer alle de andre listehunde der desværre, groft sagt, sidestilles med racer der er fokus på i medierne.

Link til indlæg
Del på andre sites

på den anden side har du ret, men hvor mange generationer skal man "springe" over før det ikke er en rotte,hyrde, vogt, kamp race?

Det er faktisk et lidt interessant spørgsmål, du der stiller. Nogen mener, at det tager "ingen tid" at avle nogle egenskaber væk. Men igen, hvis jeg må tage udgangspunkt i min egen race, airedalen, som jo er den, jeg kender bedst til.

 

Den er oprindelig en lavstatushund, forstået på den måde, at det overvejende var fattigfolk - minearbejdere og deslige -, der ejede den. Deres krav var, at den skulle holde skadedyr (oddere, ræve, rotter, mus m.m.) væk OG at den skulle kunne holde sin bøtte, når den sammen med ejeren var ude på lidt krybskytteri.

 

Samtidig gjorde det bestemt ingenting (i ejerens øjne!), hvis den ville være så venlig at æde alle, der kom til hjemmet med ondt i sinde.

 

Det var en hårdfør og temmelig skarp hund dengang, og jeg kan da godt forestille mig, at den i dag var røget på listen, hvis ikke der fra 1960'erne havde været et avlsarbejde i gang for at få dens temperament dæmpet.

 

I dag har airedalen generelt en lang lunte, men så vidt jeg kan se, ligger de oprindelige egenskaber godt gemt nedenunder et fjantet og elskeligt ydre.

 

Så personligt tror jeg, at det tager endog rigtig lang tid at fjerne de oprindelige egenskaber, hvis dette overhovedet er muligt?

 

Sofus fik fx fornylig et stort pivedyr af form som en kat. Han plejer at være ovenud lykkelig for nye legeting og han bærer rundt på dem i flere timer og slikker på dem og ruller sig i dem.

 

Denne kat sprang han omgående knurrende på, greb den om halsen og ruskede den igen og igen.

 

De oprindeligt fremavlede egenskaber ligger nok mere hårdnakket fast end man skulle tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dit svar har ikke rigtig noget med spørgsmålet at gøre, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det :vedikke:

 

Nu kan jeg ikke lige huske hvem det var jeg svarede med dette spørgsmål, men vedkommende havde givet indtryk af at når h*n talte om nedarvede kamp egenskaber, så talte hun om de hunde der desideret var blevet brugt i kamp her og nu, deraf mit spørgsmål :-D

 

Du skriver, at ingen herinde har hunde, der bliver brugt til kamp. Det er jeg også helt sikker på.

 

Men mange andre racer, som har haft et bestemt formål, bliver ikke brugt til det, de er fremavlet til f.eks. mange hyrdehunde og jagthunde.

Nogle har mistet de oprindelige egenskaber, andre har ikke. Jeg er sikker på, min collie ville ikke ane, hvad han skulle stille op med får. Og jeg er sikker på, min schæferhund ville vide det.

 

Til gengæld ved jeg helt 100%, at mine dværgpinschere ved, hvad man gør med en rotte:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så personligt tror jeg, at det tager endog rigtig lang tid at fjerne de oprindelige egenskaber, hvis dette overhovedet er muligt?

Det er jeg ganske enig i. Bare se på cavalier king charles spaniel, den er ovenikøbet et blandingsprodukt af små alarmhunde (uden ret meget jagtinstinkt - og dermed burde instinktet være fortyndet). Den dag idag, selvom den ikke har været avlet til formålet, kan den sagtens være med på praktisk jagt. Det synes jeg er ret tankevækkende.

 

Jeg tror at man skal avle meget bevidst på modsatrettede egenskaber (og det har man jo ikke gjort ved f.eks. kamphunde) før der er en rimelig chance for at man grundlæggende ændrer noget i hundens reaktionsmønstre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ganske enig i. Bare se på cavalier king charles spaniel, den er ovenikøbet et blandingsprodukt af små alarmhunde (uden ret meget jagtinstinkt - og dermed burde instinktet være fortyndet). Den dag idag, selvom den ikke har været avlet til formålet, kan den sagtens være med på praktisk jagt. Det synes jeg er ret tankevækkende.

 

Jeg tror at man skal avle meget bevidst på modsatrettede egenskaber (og det har man jo ikke gjort ved f.eks. kamphunde) før der er en rimelig chance for at man grundlæggende ændrer noget i hundens reaktionsmønstre.

 

Vil du uddybe det markerede, jeg tror ikke jeg helt forstår hvad du mener?

 

Jeg læste i " Applied Dog Behavior and Training" at aggressioner er rimelig lette at fremavle, og at de dermed også mener, at de er lette at avle væk igen, så aggressioner har åbenbart ikke samme definationer som f.eks. et hyrdeinstinkt. Det er jo også flere gange blevet bevist, at aggression ikke er racebestemt, men individ bestemt og afhænger af opdræt og opdragelse.

 

Så min påstand er altså, at det er noget ævl at sige, at det ligger til racen at være aggressiv og racen altid bare venter på at angribe en anden hund fordi det ligger i dens gener...

 

Nu kan jeg ikke tale for de andre racer der er blevet forbudte, da jeg udelukkende kender til min egen race, og her mener jeg bestemt at opdrætterne har avlet væk fra de aggressive tendenser.

Men ligesom alle andre hunde, så kan også en amstaff blive sur på et andet individ, og det er her forskellen ligger, en amstaff er jo terrier, det vil sige, den har en høj smertetærskel, den handler selvstændigt og den er dæleme stærk. En amstaff kan sagtens nøjes med at markere, præcist ligesom alle andre racer, men ligesom alle andre racer, så kan den også ende i en situation hvor den ikke nøjes med at markere, og her er det nok at forskellen træder ind, da amstaff'en på trods af sin lille størrelse er meget stærk, meget hurtig og meget adræt, og den vil derfor i de fleste tilfælde være den der klarer sig bedst i en given slåskamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du uddybe det markerede, jeg tror ikke jeg helt forstår hvad du mener?

 

Jeg læste i " Applied Dog Behavior and Training" at aggressioner er rimelig lette at fremavle, og at de dermed også mener, at de er lette at avle væk igen, så aggressioner har åbenbart ikke samme definationer som f.eks. et hyrdeinstinkt. Det er jo også flere gange blevet bevist, at aggression ikke er racebestemt, men individ bestemt og afhænger af opdræt og opdragelse.

 

Så min påstand er altså, at det er noget ævl at sige, at det ligger til racen at være aggressiv og racen altid bare venter på at angribe en anden hund fordi det ligger i dens gener...

 

Nu kan jeg ikke tale for de andre racer der er blevet forbudte, da jeg udelukkende kender til min egen race, og her mener jeg bestemt at opdrætterne har avlet væk fra de aggressive tendenser.

Men ligesom alle andre hunde, så kan også en amstaff blive sur på et andet individ, og det er her forskellen ligger, en amstaff er jo terrier, det vil sige, den har en høj smertetærskel, den handler selvstændigt og den er dæleme stærk. En amstaff kan sagtens nøjes med at markere, præcist ligesom alle andre racer, men ligesom alle andre racer, så kan den også ende i en situation hvor den ikke nøjes med at markere, og her er det nok at forskellen træder ind, da amstaff'en på trods af sin lille størrelse er meget stærk, meget hurtig og meget adræt, og den vil derfor i de fleste tilfælde være den der klarer sig bedst i en given slåskamp.

 

For at en kamphund er en god kamphund skal den kunne se bort fra modstanderens underkastelse,... det har ikke noget med aggression at gøre, men at man ændrer hundens måde at opfatte konflikter på. Det bliver ikke et spørgsmål om hvem der har ret til ressourcer (som for almindelige hunde) men om en kamp på liv eller død.

 

Jeg taler generelt om kamphunde, så allerede dèr taler vi ikke om den samme ting, men som jeg har forstået har man avlet på at give hundene længere lunter,... altså oparbejdet en højere tolerance før det røde felt nås. Ingen har kunne forklare mig hvordan der skulle være ændret på den måde hundene reagerer når de når det røde felt,.. altså reagerer som man har avlet dem frem til at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen har kunne forklare mig hvordan der skulle være ændret på den måde hundene reagerer når de når det røde felt,.. altså reagerer som man har avlet dem frem til at gøre.

Sofus er normalt en fredsommelig, glad hanhund på 14 mdr. Han møder andre hunde på en fin måde, synes jeg.

 

Men for et par aftener siden blev han overfaldet af en gul labrador, der bor et par huse nede ad vores lille vej. Ejerne passer ellers gevaldigt godt på hunden, der er meget, meget dårlig til at møde andre hunde. Faktisk ser han stort på, om det er en hanhund eller en tæve. De skal bare have bank.

 

Ved et uheld (familiens store søn havde 5-6 kammerater på besøg) stod døren åben, da Sofus og jeg gik forbi. Ud røg labradoren storbrølende og direkte i hovedet på Sofus. Jeg slap snoren og prøvede at sparke den anden hund væk, men det var mørkt og jeg var for klodset.

 

Det tog max. 10-15 sekunder, før ejeren kom spænende og fik fat i sin hund. Hun var dybt ulykkelig og undskyldte mange gange og jeg lovede at gå hjem og undersøge Sofus for evt. bid.

 

Han havde ikke fået så meget som en skramme, men det viste sig efterfølgende, at labradoren havde fået 2 blødende huller i benene.

 

Sofus var i godt humør og totalt upåvirket, hvilket jeg kunne se, da han - på vej hjem for at blive gennemset - mødte en anden nabohund. Sofus hilste glad på ham fuldkommen som han plejede.

 

For mig at se ligger de skarpe egenskaber der stadig, og Sofus var klart oppe i det røde felt, lige da overfaldet skete, men den meget længere lunte gjorde, at det ikke udviklede sig til en "massakre" fra Sofus' side.

 

Sådan KUNNE det i hvert fald godt se ud for mig. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ganske enig i. Bare se på cavalier king charles spaniel, den er ovenikøbet et blandingsprodukt af små alarmhunde (uden ret meget jagtinstinkt - og dermed burde instinktet være fortyndet). Den dag idag, selvom den ikke har været avlet til formålet, kan den sagtens være med på praktisk jagt. Det synes jeg er ret tankevækkende.

 

Jeg ville bare lige give dit ret.. Tilde er jo endda kun et halvt år, men hun er HELT sikker på hvad hun skal med de der fugle :shock:

 

Slap hende for sjov til sidste træf da hun havde fået øje på en, og den stakkels fulg fik ikke et ben til jorden :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

For at en kamphund er en god kamphund skal den kunne se bort fra modstanderens underkastelse,... det har ikke noget med aggression at gøre, men at man ændrer hundens måde at opfatte

konflikter på. .

 

Det bliver ikke et spørgsmål om hvem der har ret til ressourcer (som for almindelige hunde) men om en kamp på liv eller død..

 

Men nu har Turid Rugas jo udtalt at netop pittbull's er nogle af de hunde hun har set med det allebedste sprog, og det indebærer jo også at accepterer dæmpende signaler. Så det med at de ikke skulle kunne respekterer andre hundes signaler, det tror jeg ikke på, men jeg tror derimod du kan træne dem til ikke at accepterer dem helt bevidst.

 

Jeg tror ikke på at du kan avle en hund til ikke at acceptere underkastelse, men derimod tror jeg at den igennem dens oplevelser kan erfare at det ikke kan betale sig. Du ser jo mange hunde (indenfor alle racer) som ikke respektere når andre hunde underkaster sig, og dette tror jeg er tillært og ikke medfødt.

 

Jeg taler generelt om kamphunde, så allerede dèr taler vi ikke om den samme ting, men som jeg har forstået har man avlet på at give hundene længere lunter,... .

 

Jeg kan kun tale om den race jeg kender til, jeg har ikke brugt tid på at sætte mig ind i de andre racer, så derfor bliver jeg nødt til at have denne vinkel på emnet.

 

Inden for avlsarbejdet der fokuserer man jo på at avle på hunde med et sundt temperament, og der bliver bestemt sorteret således at de hunde der tænder let bliver sorteret fra. Min opdrætter har f.eks. skrottet en tæve han havde købt i polen, meningen var at hun skulle bruges i avl, men da hun voksede op udviste hun en alt for kort lunte og blev derfor skrottet i avlen.

 

altså oparbejdet en højere tolerance før det røde felt nås. Ingen har kunne forklare mig hvordan der skulle være ændret på den måde hundene reagerer når de når det røde felt,.. altså reagerer som man har avlet dem frem til at gøre.

 

Som jeg forstår det jeg har læst mig frem til om emnet, så er det (desværre) ret let at avle den korte lunte frem, og det gælder hos alle racer, fordelen ved det er så, at den også er rimelig let at avle væk igen.

 

Hvad angår det røde felt, så er det lidt svært for mig at svare på, hvornår er en hund i det røde felt?

 

Min opdrætter har haft 3 tæver der fløj i flæsket på hinanden fordi at han dummede sig ved at kaste en bold midt ind i mellem dem, og de alle besluttede sig for at bolden var deres. I alt var der 5 hunde, men de to af dem valgte helt at blande sig uden om konflikten, og de tre andre blev stoppet ved at hive dem væk i halsbåndet, og ingen af dem fik en skramme.

 

Luna er to gange blevet hoppet på af en anden hund. I det ene tilfælde rendte hun rundt for sig selv med et stykke legetøj, hvorefter den anden hund mente at legetøjet tilhørte den. Hunden fløj på Luna med et brøl og markerede i hendes nakke, det ville Luna ikke finde sig i, så hun fløj op på bagbenene og brølede tilbage. Nu stod begge hunde så på bagbenene med forpoterne på hinandens skuldre alt imens de brølede så højt de kunne, og 5 sekunder efter var det overstået og de gik hver til sit.

 

Luna oplevede en anden gang at en usikker hund røg på hende og forsøgte at bide hende i nakken (uden held heldigvis), og her vendte hun sig og snerrede af den anden hund, hvorefter hun valgte at komme da jeg kaldte.

 

Om nogen af ovenstående situationer er "at komme i det røde felt", det ved jeg ikke, og derfor er det svært at svare på.

 

Heldigvis er det jo ikke så tit at man ser slagsmål der er så alvorlige at hundene er ude på at slå hinanden ihjel, for det meste drejer det sig om at ordne en uenighed, og jeg har heldigvis tilgode at se to hunde ryge så alvorligt i totterne på hinanden.

 

Men mon ikke alle hunde handler ens når de er i "det Røde felt", på dette tidspunkt mister de jo selvkontrollen og overblikket og reagerer fuldstændigt instinktivt, så mon ikke mere det er et spørgsmål om hvor meget der skal til for at de ryger op i det røde felt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...