Hop til indhold

Aktivering uden brug af mad


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har fundet denne tråd http://www.hunde-forum.dk/traening/18973-hjaelp-til-indendors-aktivering-uden-foder.html , men kunne godt bruge flere forslag :-D

 

Luna har jo fået forbud mod at få andet end kvalitets tørfoder og dåsemad, så vi må ikke længere bruge nogen former for godbidder. Og jeg kan godt udelukke at Luna vil finde tørfoder spændende nok til at hun gider arbejde for det, og dåsemad er noget snask til mange ting...

 

Normalt plejer jeg at aktivere Luna ved at:

 

  • Nina ottosen spil (her kan nok bruges :vedikke:)
  • Gemmer godbidder rundt omkring i huset (her kan en bamse bruges i stedet)
  • Træne ved hjælp af godbidder (her kan legetøj bruges, dog må vi træne færre repetitioner)
  • Gemme godbidder rundt omkring i haven (her kan en bamse bruges)
  • Åbne bokse for at få fat i godbidden (her kan dåsemad nok bruges)
  • Splitte en papkasse for at få fat i godbidden (Her kan nok bruges :vedikke:)
  • Hænge godbidder op på buske (her kan nok bruges :vedikke:)
  • Skattekiste, en papkasse med mange forskellige former for godbidder (her kan bruges :vedikke:)

Har I nogen forslag til hvad jeg kan erstatte mine :vedikke: med i ovenstående?

 

Jeg kan jo godt se, at vores aktivering begynder at blive mindst lige så meget aktivering af mig, når der skal belønnes med bamser/legetøj, så skal jeg arbejde noget hårdere for sagen, og jeg kan kun gemme én ad gangen. Og ydermerer, så er Luna ikke interesseret i at aflevere en bamse hun har fundet, så det bliver heller ikke helt let at få den tilbage når jeg ikke kan bytte med en godbid :hmm:

 

I den tråd jeg henviser til, der stod der noget om at lave et spor af leverpostejs vand, og så kunne man gemme legetøj for enden, det er en super idé som helt sikkert skal afprøves :5up:

Er der andre forslag til hvordan jeg kan aktivere hende, og hvis nogen af foreslagene indebærer noget som hun selv kan beskæftige sig med i 20 minutters tid (lige som da hun ledte efter godbidder i haven), så vil det være super, da jeg jo bruger dette til at få lov at støvsuge i fred :blink:

 

Sygeplejesken nævnte noget om, at hun havde læst at man kunne bage vådfoder, og på den måde få lavet nogle lækre godbidder som Luna kunne lide, er der nogen der har en idé om hvordan man måske gør dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

VetCur har noget vådfoder der kan bages - det elsker mine hunde. Det hedder GourMix og er i en "pølse" - jeg skærer det bare i skiver og tørrer det i ovnen :5up:

 

Må hun få godbidder du selv laver ?? - her tænkte jeg på noget fiskefars du enten koger eller steger ??

 

Niks, ingen menneskeføde er tilladt...

 

Kun kvalitetsfoder, fordi at de gode foderproducenter netop har sørget for at minimerer indholdet af mineraler

 

Jeg må da straks prøve det der GourMix :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet denne tråd http://www.hunde-forum.dk/traening/18973-hjaelp-til-indendors-aktivering-uden-foder.html , men kunne godt bruge flere forslag :-D

 

Luna har jo fået forbud mod at få andet end kvalitets tørfoder og dåsemad, så vi må ikke længere bruge nogen former for godbidder. Og jeg kan godt udelukke at Luna vil finde tørfoder spændende nok til at hun gider arbejde for det, og dåsemad er noget snask til mange ting...

 

Normalt plejer jeg at aktivere Luna ved at:

 

  • Nina ottosen spil (her kan nok bruges :vedikke:)
  • Gemmer godbidder rundt omkring i huset (her kan en bamse bruges i stedet)
  • Træne ved hjælp af godbidder (her kan legetøj bruges, dog må vi træne færre repetitioner)
  • Gemme godbidder rundt omkring i haven (her kan en bamse bruges)
  • Åbne bokse for at få fat i godbidden (her kan dåsemad nok bruges)
  • Splitte en papkasse for at få fat i godbidden (Her kan nok bruges :vedikke:)
  • Hænge godbidder op på buske (her kan nok bruges :vedikke:)
  • Skattekiste, en papkasse med mange forskellige former for godbidder (her kan bruges :vedikke:)

Har I nogen forslag til hvad jeg kan erstatte mine :vedikke: med i ovenstående?

 

Jeg kan jo godt se, at vores aktivering begynder at blive mindst lige så meget aktivering af mig, når der skal belønnes med bamser/legetøj, så skal jeg arbejde noget hårdere for sagen, og jeg kan kun gemme én ad gangen. Og ydermerer, så er Luna ikke interesseret i at aflevere en bamse hun har fundet, så det bliver heller ikke helt let at få den tilbage når jeg ikke kan bytte med en godbid :hmm:

 

I den tråd jeg henviser til, der stod der noget om at lave et spor af leverpostejs vand, og så kunne man gemme legetøj for enden, det er en super idé som helt sikkert skal afprøves :5up:

Er der andre forslag til hvordan jeg kan aktivere hende, og hvis nogen af foreslagene indebærer noget som hun selv kan beskæftige sig med i 20 minutters tid (lige som da hun ledte efter godbidder i haven), så vil det være super, da jeg jo bruger dette til at få lov at støvsuge i fred :blink:

 

Sygeplejesken nævnte noget om, at hun havde læst at man kunne bage vådfoder, og på den måde få lavet nogle lækre godbidder som Luna kunne lide, er der nogen der har en idé om hvordan man måske gør dette?

 

Mon ikke bare man putter det i ovnen (i små stykker) og tørrer det, ligesom man tørrer lever..? Tænkte også på om man evt. kunne fryse små vådfoderstykker..? Bare så de bli'r lidt mere faste, så burde de kunne bruges ligesom godbidder..? :vedikke:

 

Nu ved jeg ikke hvad hun fejler, men må hun kun få "færdigfoder", eller må hun få sådan noget som ren tun, lever, kød eller andet? For så kunne du jo lave dine egne guffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke bare man putter det i ovnen (i små stykker) og tørrer det, ligesom man tørrer lever..? Tænkte også på om man evt. kunne fryse små vådfoderstykker..? Bare så de bli'r lidt mere faste, så burde de kunne bruges ligesom godbidder..? :vedikke:

 

Nu ved jeg ikke hvad hun fejler, men må hun kun få "færdigfoder", eller må hun få sådan noget som ren tun, lever, kød eller andet? For så kunne du jo lave dine egne guffer.

 

Hun må kun få færdigfoder, ellers ville det jo være så dejlig let, da jeg i forvejen altid laver godbidderne selv :-D

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår den med at fryse vådfoderet, tror du ikke bare at de små stykker når at tø meget hurtigt op og blive endnu mere smattede end de var før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan da bruge hendes tørfoder i Nina Ottesens spillene..

 

Og jo du kan godt bage vådfoder.. Det mener jeg, René har prøvet.. Så det er bare at forsøge.

 

Kunne forestille mig at det skulle ud i en flad "kage" og så i ovnen til det er tørret og så kan det knækkes i stykker

 

Jeg har tidligere prøvet med tørfoder i NO, men så gider hun altså ikke :vedikke:

 

Men måske er det et spørgsmål om at hun i længere tid ikke får andet end tørfoder, så kan det måske være at det kommer til at være mere interesant?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun må kun få færdigfoder, ellers ville det jo være så dejlig let, da jeg i forvejen altid laver godbidderne selv :-D

 

Øv... :cry:

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår den med at fryse vådfoderet, tror du ikke bare at de små stykker når at tø meget hurtigt op og blive endnu mere smattede end de var før?

 

Aner det ikke, har aldrig prøvet... Det var bare en tanke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nina ottosen spil (her kan nok bruges :vedikke:) Vådfoder skåret ud i passende tern og frosset ned og så putte i spil?

 

Gemmer godbidder rundt omkring i huset (her kan en bamse bruges i stedet)

 

Træne ved hjælp af godbidder (her kan legetøj bruges, dog må vi træne færre repetitioner)

 

Gemme godbidder rundt omkring i haven (her kan en bamse bruges)

 

Åbne bokse for at få fat i godbidden (her kan dåsemad nok bruges)

 

Splitte en papkasse for at få fat i godbidden (Her kan nok bruges :vedikke:) En tom ren okseknogle (piberør) med noget vådfoder i som har været i fryseren?

 

Hænge godbidder op på buske (her kan nok bruges :vedikke:) Endnu et frosset piberør fyldt med et dejligt mix af tørfoder og vådfoder?

 

Skattekiste, en papkasse med mange forskellige former for godbidder (her kan bruges :vedikke:) Enten et frosset fyldt piberør eller en kombination af tørfoder blandet i forskellig slags vådfoder, frosset og skåret ud i tern?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Nina ottosen spil (her kan nok bruges :vedikke:) Vådfoder skåret ud i passende tern og frosset ned og så putte i spil?
  • Gemmer godbidder rundt omkring i huset (her kan en bamse bruges i stedet)
  • Træne ved hjælp af godbidder (her kan legetøj bruges, dog må vi træne færre repetitioner)
  • Gemme godbidder rundt omkring i haven (her kan en bamse bruges)
  • Åbne bokse for at få fat i godbidden (her kan dåsemad nok bruges)
  • Splitte en papkasse for at få fat i godbidden (Her kan nok bruges :vedikke:) En tom ren okseknogle (piberør) med noget vådfoder i som har været i fryseren?
  • Hænge godbidder op på buske (her kan nok bruges :vedikke:) Endnu et frosset piberør fyldt med et dejligt mix af tørfoder og vådfoder?
  • Skattekiste, en papkasse med mange forskellige former for godbidder (her kan bruges :vedikke:) Enten et frosset fyldt piberør eller en kombination af tørfoder blandet i forskellig slags vådfoder, frosset og skåret ud i tern?

 

Rigtig gode forslag :5up:

 

Måske er jeg lige en anelse usikker på dit forslag til de to sidste :hmm:

 

Når jeg hænger godbidder på en busk, så hænger jeg måske 15-20 stykker, således at nogen hænger højt, nogen hænger lavt og nogen er dybt inde i busken, på denne måde kan hun bruge lang tid på det, det kan hun ikke rigtig med et fyldt piberør :vedikke:

 

Og hvad angår skattekisten, så tror jeg altså at det bliver en rigtig omgang snaks med ting der ligger og tøer op nede i mellem alle boldene :vedikke:

 

Men de sidste to er også de sværeste fordi at der her skal bruges et stort antal godbidder for rigtig at få legen til at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig gode forslag :5up:

 

Måske er jeg lige en anelse usikker på dit forslag til de to sidste :hmm:

 

Når jeg hænger godbidder på en busk, så hænger jeg måske 15-20 stykker, således at nogen hænger højt, nogen hænger lavt og nogen er dybt inde i busken, på denne måde kan hun bruge lang tid på det, det kan hun ikke rigtig med et fyldt piberør :vedikke:

 

Og hvad angår skattekisten, så tror jeg altså at det bliver en rigtig omgang snaks med ting der ligger og tøer op nede i mellem alle boldene :vedikke:

 

Men de sidste to er også de sværeste fordi at der her skal bruges et stort antal godbidder for rigtig at få legen til at virke.

Nu ved jeg ikke hvordan du hænger de godbider op, men kan du ikke hænge nogle bagte (lavet af vådfodret) op i stedet ?

 

Og måske også bruge nogle bagte til papkassen ?

 

Købe forskellige dåser inde af dem hun må få, så der er smags og duft forskelle og måske også eksperimenter med at blande dem sammen så de rigtig kan dufte og smage forskelligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvordan du hænger de godbider op, men kan du ikke hænge nogle bagte (lavet af vådfodret) op i stedet ?

 

Og måske også bruge nogle bagte til papkassen ?

 

Købe forskellige dåser inde af dem hun må få, så der er smags og duft forskelle og måske også eksperimenter med at blande dem sammen så de rigtig kan dufte og smage forskelligt?

 

Jeg ville da bare tage en dåse og en ske, og så lægge foderet på stammer, grene osv..... det behøver jo ikke være mere avanceret? Jeg gemte tændstikker til min Robin, som han så kunne bytte hos mig for en godbid - fordi han var så selvstændig, ville jeg gerne være med i legen. Du kan bruge noget andet end tændstikker, hvis Luna er for voldsom...

 

Skift NO spillene i træ ud med dem i plastic, så kan du bare skylle dem efter brug. Kong'er og marvben kan også fyldes og gemmes rundt omkring i have/stue.

Link til indlæg
Del på andre sites

Niks, ingen menneskeføde er tilladt...

 

Kun kvalitetsfoder, fordi at de gode foderproducenter netop har sørget for at minimerer indholdet af mineraler

 

Jeg må da straks prøve det der GourMix :5up:

 

Det kan du faktisk med det meste hills dåsemad. Har prøvet allergifoderet som vist hedder id og den er fantastisk at skære i skiver og tørre. Skulle hilse fra pigerne og sige at det lugter som tørret lever;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvordan du hænger de godbider op, men kan du ikke hænge nogle bagte (lavet af vådfodret) op i stedet ?

 

Og måske også bruge nogle bagte til papkassen ?

 

Købe forskellige dåser inde af dem hun må få, så der er smags og duft forskelle og måske også eksperimenter med at blande dem sammen så de rigtig kan dufte og smage forskelligt?

 

Jeg er allerede ved at planlægge en større shoppetur hos maxi zoo tyskland, så skal der bestilles dåsefoder hjem til den store guldmedalje :slem:

 

Jeg ville da bare tage en dåse og en ske, og så lægge foderet på stammer, grene osv..... det behøver jo ikke være mere avanceret? Jeg gemte tændstikker til min Robin, som han så kunne bytte hos mig for en godbid - fordi han var så selvstændig, ville jeg gerne være med i legen. Du kan bruge noget andet end tændstikker, hvis Luna er for voldsom...

 

Skift NO spillene i træ ud med dem i plastic, så kan du bare skylle dem efter brug. Kong'er og marvben kan også fyldes og gemmes rundt omkring i have/stue.

 

Du har ret, nogen gange komplicerer jeg bare tingene, og glemmer at tænke på de enkle løsninger :5up:

 

Og den med tændstikkerne, den var da genial (hvis jeg altså kan undgå Luna æder dem) :5up:

 

Det kan du faktisk med det meste hills dåsemad. Har prøvet allergifoderet som vist hedder id og den er fantastisk at skære i skiver og tørre. Skulle hilse fra pigerne og sige at det lugter som tørret lever;-)

 

Jeg har lige købt Hills, så det må straks afprøves :5up:

 

Jeg tror slet ikke det bliver så slemt det her, jeg skal bare lige lære at tænke i de baner :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...