Hop til indhold

Hjælp mig med at lave godbidder af hakket hestekød og kallun?


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

På søndag skal Louie og jeg til agility for første gang efter han er begyndt på BARF. Før BARF måtte han jo udelukkende få allergifoder, ingen lækre godbidder, så det var rimelig svært at holde ham fokuseret til træning. Behøver jeg at sige, at jeg glæder mig enormt meget til på søndag.

 

Pga. allergien er vi startet med udelukkende at give ham hestekød og kallun. Han må ikke få præfabrikerede godbidder eller lign.

 

Så er der nogen der har en idé til, hvordan jeg kan lave træningsgodbidder ud af hakket hest og kallun. Forestiller mig at kallun må lugte (endnu mere) forfærdeligt, hvis man fx tørrer det i ovnen, og at det bliver svært at få hestekødet til at hænge sammen, når det tørrer. Så jeg er helt idéforladt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre heller ikke nogle ideer.

 

Ellers skal du tage en plastikhandske på og tage det hakkede hest med til ham:-D

 

Har godt overvejet det, men tror det bliver noget rod at stå at fumle med. Og man må jo for guds skyld ikke tabe godbidder på banen, så tror heller ikke at hest falder i god jord hos de andre hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
På søndag skal Louie og jeg til agility for første gang efter han er begyndt på BARF. Før BARF måtte han jo udelukkende få allergifoder, ingen lækre godbidder, så det var rimelig svært at holde ham fokuseret til træning. Behøver jeg at sige, at jeg glæder mig enormt meget til på søndag.

 

Pga. allergien er vi startet med udelukkende at give ham hestekød og kallun. Han må ikke få præfabrikerede godbidder eller lign.

 

Så er der nogen der har en idé til, hvordan jeg kan lave træningsgodbidder ud af hakket hest og kallun. Forestiller mig at kallun må lugte (endnu mere) forfærdeligt, hvis man fx tørrer det i ovnen, og at det bliver svært at få hestekødet til at hænge sammen, når det tørrer. Så jeg er helt idéforladt :vedikke:

 

Tror bare at jeg ville satse på hestekødet her.. medmindre kallunen er i hele stykker, som så kan skæres ud i mundrette bidder.

 

I stedet for hakket hest, kan du så ikke bare bruge hel hest, som du så skærer ud i godbidsstørrelse... det bruger vi selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan desværre ikke skaffe hel hest inden på søndag.

 

Han har heller ikke fået noget med ben endnu, men på mandag skal jeg måske til Glostrup og købe kødfulde hesteben.

 

Åh jeg har hele stykker hest.. Men tør altså ikke vove mig ind i selve København i bil en lørdag:oops: Det har jeg gjort EN gang (havde ikke lige tænkt på hvor præcis den vej lå, som jeg skulle til:shock:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare at jeg ville satse på hestekødet her.. medmindre kallunen er i hele stykker, som så kan skæres ud i mundrette bidder.

 

I stedet for hakket hest, kan du så ikke bare bruge hel hest, som du så skærer ud i godbidsstørrelse... det bruger vi selv :-)

 

min træningskammerat har en allergihund som får hest som guffer.... hun former dem (rigtigt godt og længe) til små bøffer, tørsteger dem og skærer dem herefter ud...

 

det kan godt blive lidt noget smulder - men Karla er helt pjattet med at se om hun ikke skal have af Lauras godbiddder :rolleyes:

 

Det er da egentlig et par ideer, jeg vil nuppe.. Måske Anna's er mere lækker at have i en godbidstaske end Malene's:mrgreen::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke lave minikødboller af det hakkede kød? Hvis han må få æg kan du jo måske godt lave en sammenhængende fars :hmm:

 

Han må desværre ikke få andet indtil videre, ellers et godt bud.

 

Åh jeg har hele stykker hest.. Men tør altså ikke vove mig ind i selve København i bil en lørdag:oops: Det har jeg gjort EN gang (havde ikke lige tænkt på hvor præcis den vej lå, som jeg skulle til:shock:)

 

Haha, ja der kan godt være fuldstændig proppet med biler! Ellers en sød tanke :kys:Håber de har nogle lidt store uhakkede stykker hest ude i DBC i Glostrup.

 

min træningskammerat har en allergihund som får hest som guffer.... hun former dem (rigtigt godt og længe) til små bøffer, tørsteger dem og skærer dem herefter ud...

 

det kan godt blive lidt noget smulder - men Karla er helt pjattet med at se om hun ikke skal have af Lauras godbidder :rolleyes:

 

Fedt at høre :-D Det vil jeg prøve i morgen!

Åh, hvor jeg håber han vil være total klistret til mit ben hele træningen igennem. Det var virkelig begyndt at blive pinligt (og lidt farligt ift. de andre hunde), at han hele tiden løb væk fra mig for enten at strinte eller lede efter mere spændende guffer end Hypoallergenic...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg ORKER jo virkelig ikke det der med at bage, sammensætte, forme osv. diverse godbidder :genert:

 

Så herhjemme tager jeg bare en pakke løsfrossen op af fryseren og hælder en 200-400gram over på en stegepande, steger det, putter det i køleskabet i nogle minutter, tager det ud og så klipper jeg de for store stykker i passende godbidsstørrelse :mrgreen: Det virker alletiders (takker mange gange Buddha for at foreslå stege-metoden!) :5up: Eneste minus er, at man får lidt fedtede hænder - men herregud, har alligevel hundetøjet på og man vænner sig til det, der er jo heldigvis en vandhane og sæbe derhjemme :mrgreen: En vådserviet kunne måske dog være meget behændigt, hvis man skal med transport hjem :lol:

 

Jeg putter intet stegemargarine ved eller noget, det steger fint i sig selv :5up:

 

PS. Har meget dårlig erfaring med at koge kødet, det er ikke til at rense af gryderne, medmindre man har sådan noget "rens let" ståluld, tror jeg det hedder... Og det er måske nok lidt dyrt i drift :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Altså, jeg ORKER jo virkelig ikke det der med at bage, sammensætte, forme osv. diverse godbidder :genert:

 

Så herhjemme tager jeg bare en pakke løsfrossen op af fryseren og hælder en 200-400gram over på en stegepande, steger det, putter det i køleskabet i nogle minutter, tager det ud og så klipper jeg de for store stykker i passende godbidsstørrelse :mrgreen: Det virker alletiders (takker mange gange Buddha for at foreslå stege-metoden!) :5up: Eneste minus er, at man får lidt fedtede hænder - men herregud, har alligevel hundetøjet på og man vænner sig til det, der er jo heldigvis en vandhane og sæbe derhjemme :mrgreen: En vådserviet kunne måske dog være meget behændigt, hvis man skal med transport hjem :lol:

 

Jeg putter intet stegemargarine ved eller noget, det steger fint i sig selv :5up:

 

PS. Har meget dårlig erfaring med at koge kødet, det er ikke til at rense af gryderne, medmindre man har sådan noget "rens let" ståluld, tror jeg det hedder... Og det er måske nok lidt dyrt i drift :mrgreen:

 

Hvad er det, der sætter sig fast?

 

Jeg koger af og til en klump hestekød og oplever aldrig, at det opfører sig anderledes end fx oksekød :-)

Vi spiser også selv af de bedste af udskæringerne (mørbrad, filet, inderlår + noget hakket) og oplever heller ikke der problemer i forhold til tilberedningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos Dansk Barf Center, kan du købe hestekød i større stykker, som du så bare selv kan skære ud i passende stykker og evt. tørre i ovnen??? ;-)

 

Yes, det skal jeg også ud og købe på mandag, tror jeg, så derfor må søndagens guffer altså blive lidt improviserede.

 

Berner: Har jo netop ikke noget løsfrosset (endnu), så derfor må det blive af det hakkede kød. Eller jo, har løsfrosset kallun, men det har jeg virkelig ikke lyst til at stå og tilberede.

 

Så planen er: A) Hestekødboller/bøffer i stykker, B) Dejlig lugtende utilberedt kallun i bittesmå stykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det, der sætter sig fast?

 

Jeg koger af og til en klump hestekød og oplever aldrig, at det opfører sig anderledes end fx oksekød :-)

Vi spiser også selv af de bedste af udskæringerne (mørbrad, filet, inderlår + noget hakket) og oplever heller ikke der problemer i forhold til tilberedningen.

 

Jeg tror det er blodet, men jeg ved det ikke præcist (er trods alt ikke bioanalytiker eller hvad man skal være for at regne det ud :lol:). Det er alt det løsfrosne, jeg har "problemet" med.

 

Yes, det skal jeg også ud og købe på mandag, tror jeg, så derfor må søndagens guffer altså blive lidt improviserede.

 

Berner: Har jo netop ikke noget løsfrosset (endnu), så derfor må det blive af det hakkede kød. Eller jo, har løsfrosset kallun, men det har jeg virkelig ikke lyst til at stå og tilberede.

 

Så planen er: A) Hestekødboller/bøffer i stykker, B) Dejlig lugtende utilberedt kallun i bittesmå stykker.

 

Ok. Men er det ikke det fra Rigtig Hundemad eller husker jeg galt? For så tror jeg ikke, at det gør den store forskel. Det laks jeg kogte her for nogle dage siden mindede i hvert fald meget om det løsfrosne. Stykkerne var måske bare lidt mindre.

 

Men jeg ville da vare stege det hakkede :genert: Især når det er sådan en lille hund, hvor der ingenting skal til for at udgøre en godbid :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der lavet godbidder til i morgen :banan:

Det var helt umuligt at forme det til små hakkebøffer, blev ved med at skille, så endte med i stedet at arbejde MED kødet og findele det helt vildt inden stegningen. Det fungerede rigtig godt. Da det var svitset, findelte jeg det yderligere, så nu er der en million bittesmå hapsere - lige til en lille Louie-mund :mums:

 

Jeg tog fem små stykker for at teste effekten på Louie. Det resulterede i smækdæk, lette lidt fra jorden op i en sit og nærmest få overbalance, løbe ind på plads men glemme hvad det handlede om og i stedet hoppe tre meter op i luften og bide mig i armen.... Ivrig efter hest :ivrig:

 

Så jep, de er vist godkendt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der lavet godbidder til i morgen :banan:

Det var helt umuligt at forme det til små hakkebøffer, blev ved med at skille, så endte med i stedet at arbejde MED kødet og findele det helt vildt inden stegningen. Det fungerede rigtig godt. Da det var svitset, findelte jeg det yderligere, så nu er der en million bittesmå hapsere - lige til en lille Louie-mund :mums:

 

Jeg tog fem små stykker for at teste effekten på Louie. Det resulterede i smækdæk, lette lidt fra jorden op i en sit og nærmest få overbalance, løbe ind på plads men glemme hvad det handlede om og i stedet hoppe tre meter op i luften og bide mig i armen.... Ivrig efter hest :ivrig:

 

Så jep, de er vist godkendt :5up:

 

Bonus! :klap:

 

Møffe er også helt ekset med hest somewhy? Det er absolut favoritten, sammen med hjort :mums:

 

(og pølse :lol: )

 

Det skal vist nok gå godt til træning i morgen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har stegt det, er det jo ikke barf mere ;-)

 

Små plastikbøtter med låg, lidt smattet kallun eller hest i, kast med bøtten og han spurter efter den, du skynder dig hen og tager låg af, så kan han slikke det ud af bøtten - vupti, smat som godbid. Med 10 bøtter går det fint, så skal du bare genfylde i pauserne.

 

Vi har også brugt fars i plastikpose og så bare stikke en finger ned og få lidt smat på fingeren - instant target :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har stegt det, er det jo ikke barf mere ;-)

 

Men godbidder er jo heller ikke tørfoder? Og man hører altid, at man skal have EKSTRA lækkert med til træning. Men nu er jeg måske farvet af at have en hund der er totalt ligeglad med alt mad. Jeg ville ikke få en dyt ud af ham med råt kød, desværre.

 

Ellers, hvis det endelig skal være barf, kan man vel tørre hestekødet i ovnen? Mange timer på 50 grader. Eller bliver det sejt/mærkeligt af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ikke så højt på om gufferne er barf eller ej;-)

 

I dag får Luna f.eks kyllingetern (til salater etc) til rallytræning, sidst var det pølser.. Det kan jeg ikke hidse mig op over:-D

 

Motor er gladest for godbidder med korn i, så det får han til daglig, og så leverpostej til træning. Han foretrækker også indmaden lynsvitset, hvis vi ikke gør det går han i seng uden mad, hvis vi gør det er det væk på et sekund :lol:

 

Så vi snyder osse :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor er gladest for godbidder med korn i, så det får han til daglig, og så leverpostej til træning. Han foretrækker også indmaden lynsvitset, hvis vi ikke gør det går han i seng uden mad, hvis vi gør det er det væk på et sekund :lol:

 

Så vi snyder osse :slem:

 

Hahaha.. Han er altså sjov, ham Motor:lun:

 

Luna æder alt råt (eller altså ikk fisk jo..) Og til daglig på gåturene er det vivet'er og wolfblut hun får, når hun får..

 

Men til rally og klikker må det godt være noget blødt og småt..

 

Vi er ved at træne afstandsbelønning.. med fri ved fod.. Reddi sjovt og spændende.. især når katten render rundt ved skålen man lige har set guffen blive smidt i:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha.. Han er altså sjov, ham Motor:lun:

Han kunne være prinsesse med alle de nykker han har :rolleyes::mrgreen:

 

Luna æder alt råt (eller altså ikk fisk jo..) Og til daglig på gåturene er det vivet'er og wolfblut hun får, når hun får..

 

Men til rally og klikker må det godt være noget blødt og småt..

 

Vi er ved at træne afstandsbelønning.. med fri ved fod.. Reddi sjovt og spændende.. især når katten render rundt ved skålen man lige har set guffen blive smidt i:mrgreen:

 

Anders vil prøve at købe en fed laks til hunden, han spiser heller ikke fisk (helst heller ikke tørrede), men tænkte at det måske er fordi det ikke rigtigt dufter eller smager af noget, vi har kun prøvet hvid fisk.

 

Ja vi forsøger os også med afstandsbelønning! I starten puttede jeg godbidderne i en bøtte og skruede låget på, men så ligger han bare og tygger i den og vil helst ikke aflevere. Så prøver at bruge et låg i stedet.

Men han kan faktisk 3-4 øvelser før belønning på den måde :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...