Hop til indhold

hund + baby = kravlegård?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja nu hvor jeg har outet mig selv i graviditetstråden :genert: så kan jeg lige så godt komme af med nogle af mine spørgsmål.

 

Skipper vil være 15 mdr når jeg føder, herhjemme er han en meget rolig hund (så længe vi ikke har hundebesøg). Han tager stadig nogle hvalpeflip hvor han farer rundt i huset, men vi kan som regel mærke på ham når de er under optræk og så enten distrahere ham eller få ham ud i haven.

 

Jeg har snakket med flere mødre (uden hund) og de siger allesammen at vi da skal have en kravlegård af sikkerhedsmæssige årsager, men skal vi nu det? :hmm:

 

Jeg er godt klar over at barn og hund ikke skal være sammen uden opsyn, men vores hus er ret lille så det vil primært være et problem når jeg skal på toilettet og så kan man vel tage en af dem med sig :-D

 

Min tanke er at det vil være bedst hvis skipper lærer at tage hensyn til at der af og til er en baby på gulvet før baby begynder at bevæge sig rundt. Og det vil vel også være godt den anden vej rundt at baby vænner sig til at skipper er i nærheden helt fra starten af :hmm:

 

Men jeg har ikke rigtig noget praktisk erfaring med hund og baby sammen så vil gerne høre lidt tanker og erfaringer fra jer andre :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

At lytte til gode råd fra mødre der ikke har hund er lidt omsonst, jeg er sikker på at Skipper og dig og baby klarer jer fint når tiden kommer:vinken:

 

Har selv set en stor hund, der blev betegnet som farlig, tage sig af en nyføt baby så folk intet forstod om farlighed!:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte lidt det samme som Snuseren. Og nu kender jeg jo Skipper, og jeg tror et barn skal være meget voldsomt ved ham, før han overhovedet kunne finde på at sige fra. Og en lille baby kan jeg ikke se skulle kunne provokere Skipper på nogen måde.

 

Sålænge barnet ikke kravler rundt og måske kan finde på ligefrem at lægge sig til rette oven på hans kødben, tror jeg ikke du skal gøre det til den helt store videnskab - kommer fra hende uden barn og hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke da :-D

 

Vi havde 3 hunde da jeg blev født, de passede skam rigtig godt på mig. De fleste hunde ved godt, at sådan nogle små kravl skal man være søde og forsigtige med, helt instinktivt :lun: Tror mere du skal tænke kravlegård (eller låger for dørene) når din menneske-hvalp pludselig opdager at den kan kravle og derfor begynder at ommøblere glassene i køkkenet.

 

Lad Skipper lugte og være sammen med baby når den kommer, så han føler det også er en der er i familie med ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig heller ikke særlig bekymret, men der stod børnemishandler i øjnene på dem jeg snakkede med så ville lige vende den med nogle fornuftige mennesker :lol:

 

Dorte: ih nogle fine billeder :lun:

 

Åh ja og så er der også nogle mødre, der går kold, hvis en hund slikker på deres baby. I don´t know, men det der med 7 pund skidt om året er vist gået af mode. Så hellere klinisk rent med hvad deraf følger af allergi og hvad har vi.

 

PS: Sidder der nogle anti-hunde-slikke-på-baby-mødre og læser med, så kan I godt spare jer. Jeg er krøbet i dækning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig heller ikke særlig bekymret, men der stod børnemishandler i øjnene på dem jeg snakkede med så ville lige vende den med nogle fornuftige mennesker :lol:

 

Dorte: ih nogle fine billeder :lun:

Det kan til gengæld godt være at mødreklubben ikke tør komme på besøg, når der er dyr i huset :lol: Har jeg nogle gange hørt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde samme problematik da vi fik Sofie. Vi købte den tremmeseng hun bruger nu da hun var helt baby og brugte den som kravlegård. På den måde var pengene ikke spildte hvis ikke vi fik brug for den.

 

vi har været rigtig glade for at have den og har brugt den rigtig meget. Især når der skulle laves noget praktiskt har det været rart at have styr på hvor babyen var :-D

 

Da hun begyndte at kravle brugte vi den ikke mere og det passede med at hun voksede ud af sin vugge og skulle over og ligge i tremmesengen alligevel :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo købt en kravlegård til Dimsen, ikke fordi Asta ikke må slikke på ham eller lign. men fordi jeg synes det ville være rart at have et sted hvor jeg kan lægge ham for at gå på toilettet og sådan, og være 100% sikker på at hund og barn ikke kommer i problemer.

 

Det er jo ikke kun baby der skal beskyttes fra hunden, tænker jeg. Hunden skal jo også beskyttes fra at baby hiver den i halen, prikker i øjnene og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af en eller anden grund er kravlegårde blevet meget politisk ukorrekt som jeg forstår det. Ikke at jeg forstår hvorfor. Tænker det er vældig smart (hund eller ej), at man lige kan smide baby ned i kravlegård og få lidt ro på, hvis der er gang i for meget og man gerne vil have styr på spirrevip.

 

Tror måske jeg ville have lidt svært ved at gå fra en baby, hvis jeg selv skulle i bad eller på toilet - og måtte som følge deraf vel medbringe baby i sådan et tilfælde. Hund eller ej.

 

Og ja, der er mange der ikke bryder sig om tanken om hund og baby sammen. Min søster har eksempelvis lidt svært ved, at tøserne hilser hendes knægt velkommen med glade slik i hovedet. Selvom jeg nok er rimelig snavsforskrækket på mange punkter, så kan det på ingen måde få mig op af stolen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg har jo ikke selv har barn, så kan jeg da lige fortælle om det jeg ved fra min søsters :blink: Hun har også haft kravlegård til den lille og har været glad for den -hun har indrettet den med sådan et tæppe du ved med en stang over med legetøj på (aj okay, det var dårlig forklaret, men ved ikke hvad sådan én hedder) Hun har også brugt det til hvis hun lige skulle på toilettet eller hvis baby lige havde brug for at ligge lidt for sig selv... Men altså det er jo ikke fordi en baby kravler lige med det samme den kommer ud, så se tiden an og så tror jeg det hele nok skal komme af sig selv :mrgreen: Jeg er sikker på at Skipper blir en god storebror :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal måske lige indskyde at vores stue er (meget) lille så det bliver meget voldsomt med en kravlegård i flere måneder hvis ikke det er strengt nødvendigt.

 

Jeg tror måske vi dropper det til en start :hmm:barnet kan jo ikke hive i hunden det første stykke tid. og så kan vi jo altid skynde os at købe en hvis det bliver et problem uden :-D

 

Jeg er bestemt for praktiske løsninger og er overhovedet ikke modstander af kravlegård :-D det er mere det pladsmæssige jeg sidder og får stress over :genert:

 

Og Findus det hedder et aktivitetstæppe :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske vi dropper det til en start :hmm:barnet kan jo ikke hive i hunden det første stykke tid. og så kan vi jo altid skynde os at købe en hvis det bliver et problem uden :-D

Oooh jo! En babys griberefleks er faktisk MEGET veludviklet fra fødslen. De kan holde så godt fat, at man kan løfte hele deres vægt fra jorden blot ved at de holder fast i ens finger :-D

 

Men se dog tiden an, og se om I får brug for det. I kan altid gå ud og købe en bagefter, hvis behovet skulle opstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg kun en med en baby og hendes hund er en gravhund, ved ikke om det gør forskel. Hun har ikke haft brug for kravlegård, hunden har fra start af lært at opføre sig pænt med babyen. Når hun så lige skulle noget (fx toilet) har hun lagt hende i liften (altså babyen).

 

hehe ellers smart med en lift til 30 kg labrador :blink:

 

min veninde har faktisk tilbudt os en vugge på et stativ de brugte til deres den yngste. Den fylder ikke ret meget, men er stadig så stabil at den ikke vælter hvis skipper lige støder ind i den. Og så er barnet jo hævet over skippers højde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået meget stor repekt for babyer og deres greb efter min venindes nyfødte var ved at flå min øreflip over for 5 år siden. Jeg havde sådan nogle lange dingle øreringe i, som hun så fik fat på og heeev. :fornaermet:

 

Det gjorde SÅ ondt, og man kan sgu ikke bare sådan lige få sådan en til at slippe igen.

Fik i panik bakset låsen op og har den dag i dag stadig 2 hele flipper. Møgunge :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået meget stor repekt for babyer og deres greb efter min venindes nyfødte var ved at flå min øreflip over for 5 år siden. Jeg havde sådan nogle lange dingle øreringe i, som hun så fik fat på og heeev. :fornaermet:

 

Det gjorde SÅ ondt, og man kan sgu ikke bare sådan lige få sådan en til at slippe igen.

Fik i panik bakset låsen op og har den dag i dag stadig 2 hele flipper. Møgunge :mrgreen:

 

:shock: mind mig lige om det her til juni så jeg gemmer de lange øreringe væk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I spørgsmålet hund/baby - baby/hund, er det som om der er en del der glemmer, at det er lige så vigtigt at hunden får lov at være i fred, som omvendt.

 

En hund burde ikke behøve "lære at finde sig i alt", den skal også have fred og ro en gang imellem.

 

- Ligesom det er vigtigt, at børn helt fra starten lærer, at kurven er hundens, at den skal have lov at spise og drikke i fred, osv. Hunden er ikke et legetøj man kan hive i og prikke til, for sjov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo ikke børn.. Men jeg har dog været i huset, i min grønne ungdom, og min mening er, at hund eller ej, så er det altså vældig praktisk at have et sted at ligge barnet fra sig :mrgreen:

Det yngste barn jeg har haft ansvaret for, var 8 mdr. gammel og kunne på det tidspunkt stadig ikke kravle, så det var ikke sådan at han ligefrem rendte nogle steder hvis man lagde ham på gulvet, men derfor syntes jeg alligevel at det var rart lige at kunne smide han i kravlegården, og være sikker på at der ikke skete noget, når man ikke lige kunne holde øje med ham i et par minutter, og det var egentlig ikke fordi jeg bekymrede mig for den hund der også var i huset, det var bare sådan generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I spørgsmålet hund/baby - baby/hund, er det som om der er en del der glemmer, at det er lige så vigtigt at hunden får lov at være i fred, som omvendt.

 

En hund burde ikke behøve "lære at finde sig i alt", den skal også have fred og ro en gang imellem.

 

- Ligesom det er vigtigt, at børn helt fra starten lærer, at kurven er hundens, at den skal have lov at spise og drikke i fred, osv. Hunden er ikke et legetøj man kan hive i og prikke til, for sjov.

 

Det håber jeg da heller ikke du læser i mine indlæg at jeg ikke har tænkt på og ikke har tænkt mig at være obs på :confused: når jeg skriver at hund og baby ikke skal være uden opsyn er det ikke fordi jeg er specielt bekymret for om skipper ville gøre noget mod babyen af sig selv, men mere om hans grænser bliver overskredet af en baby der hiver i ham eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig en kravlegård, men her kniber det også med pladsen. Jeg har ikke videre lyst til at lade den lille ligge på gulvet, med en tigerdyrsimpressionistschæfercollie hoppende omkring sig :genert: -Sally har virkelig ingen hæmninger når hun er glad, og da hun en dag fik lov at hilse på en lille pige på halvandet år ovre i parken, blev både pige og dennes far tilsplattet af mudderpletter, og det var selvom jeg holdt hende fast med begge hænder :genert:

Hun kradser og hopper op og bruger meget forbenene..

Men jeg har jo to hundebure hernede i stuen? Og tænkte om måske baby kunne lægges i et af dem for et par minutter :confused: Eller er der risiko for fingre i klemme eller lignende? :hmm: (skal nok tage vandskåle ud osv :lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

hundebur ( til baby forstås), eller kravlegård til baby, ville jeg slet ikke undvære, ikke kun for hunden, men lige så meget fordi babyer altså kan komme langt omkring også før de kan kravle:), jeg ville ikke have ro i sindet uden at have baby placeret i sikkerhed hvis jeg ser væk nogle minutter:)

Link til indlæg
Del på andre sites

hundebur ( til baby forstås), eller kravlegård til baby, ville jeg slet ikke undvære, ikke kun for hunden, men lige så meget fordi babyer altså kan komme langt omkring også før de kan kravle:), jeg ville ikke have ro i sindet uden at have baby placeret i sikkerhed hvis jeg ser væk nogle minutter:)

Glæder mig til at sende familien billeder af hundene i sofaen og babyen i bur :lol:-men må hellere passe på at de sociale myndigheder ikke ser dem :engel::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo købt en kravlegård til Dimsen, ikke fordi Asta ikke må slikke på ham eller lign. men fordi jeg synes det ville være rart at have et sted hvor jeg kan lægge ham for at gå på toilettet og sådan, og være 100% sikker på at hund og barn ikke kommer i problemer.

 

Det er jo ikke kun baby der skal beskyttes fra hunden, tænker jeg. Hunden skal jo også beskyttes fra at baby hiver den i halen, prikker i øjnene og lign.

 

Der går lige lidt inden barnet begynder at jagte hunden ;-)

 

Af en eller anden grund er kravlegårde blevet meget politisk ukorrekt som jeg forstår det. Ikke at jeg forstår hvorfor. Tænker det er vældig smart (hund eller ej), at man lige kan smide baby ned i kravlegård og få lidt ro på, hvis der er gang i for meget og man gerne vil have styr på spirrevip.

 

Tror måske jeg ville have lidt svært ved at gå fra en baby, hvis jeg selv skulle i bad eller på toilet - og måtte som følge deraf vel medbringe baby i sådan et tilfælde. Hund eller ej.

 

Og ja, der er mange der ikke bryder sig om tanken om hund og baby sammen. Min søster har eksempelvis lidt svært ved, at tøserne hilser hendes knægt velkommen med glade slik i hovedet. Selvom jeg nok er rimelig snavsforskrækket på mange punkter, så kan det på ingen måde få mig op af stolen.

 

Jeg synes ikke en kravlegård er politisk ukorrekt, men i mange henseender kan jeg ikke se formålet :confused: Hvis man har en tigerdyrsimpressionistschæfercollie, så er der en ide i at sikre en lille ikke-kravlende-baby, men ellers er gulvet da lige så fint, når man skal tisse. Kravlegårde bruges sådan set kun, så længe barnet ikke er mobilt. Så er der ingen grund til at fylde sin stue med den, hvis man alligevel ikke har pladsen.

 

I spørgsmålet hund/baby - baby/hund, er det som om der er en del der glemmer, at det er lige så vigtigt at hunden får lov at være i fred, som omvendt.

 

En hund burde ikke behøve "lære at finde sig i alt", den skal også have fred og ro en gang imellem.

 

- Ligesom det er vigtigt, at børn helt fra starten lærer, at kurven er hundens, at den skal have lov at spise og drikke i fred, osv. Hunden er ikke et legetøj man kan hive i og prikke til, for sjov.

 

Men det er også først relevant, når baby er ovre det stadie, hvor man snakker kravlegård. Der er ikke mange 3 mdrs babyer, der vil forstå det alligevel.

 

 

Til det første barn havde vi ingen kravlegård. Hun lå på gulvet - med hund, når jeg skulle tisse.

 

Til barn nr 2 havde vi arvet en kravlegård. Den blev brugt til opbevaring af autostol, lift m.m., når det ikke var i brug. Det ville havde været direkte livsfarligt for mindsten at ligge deri, da storesøster ofte kom til at smide legetøj deri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...