Hop til indhold

At lære min hyrdehund at apportere


Adele
 Share

Recommended Posts

Jeg drømmer om at kunne lære Sherlock at hente en ting på kommando, og ikke slippe den før jeg har den i hånden, eller beder ham om det. Han kan godt hente bolde og pinde som jeg kaster, men han smider dem bare et stykke foran mig (og det er jo sådan set min egen skyld).

Det falder ham ikke rigtig naturligt at bære rundt på ting.

 

Jeg er sådan lidt blank på hvordan jeg skal gribe det an, men måske der er nogen der har et godt råd eller fire? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson lærte apport ved, at jeg baglænskædede øvelsen. Først holdt jeg apporten foran ham, mens han sittede foran mig, og klikkede og belønnede for først bare at kikke på den, så snuse til den, dutte på den, sætte tænderne på den osv., indtil han nåede til at kunne holde fast om den. Så lagde jeg den ned på jorden, så han skulle tage den i munden derfra. Da han kunne dét, ventede jeg gradvist længere og længere med at klikke, så han kunne holde den i munden i længere tid. Derefter lærte jeg ham at aflevere den i min hånd (ret let, for han kendte til at skulle slippe ting i forvejen). Derefter lagde jeg den først bare et lille stykke bag ham, så han skulle hente den og så sætte sig foran mig og aflevere den, derefter begyndte jeg at kaste den lidt længere væk, så lidt længere osv., indtil han kunne løbe langt ud, hente apporten, sitte foran mig med den i munden og aflevere, når jeg rakte hånden ud efter den. Han fik selvfølgelig ikke lov til at løbe ud efter apporten, før jeg gav ham lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson lærte apport ved, at jeg baglænskædede øvelsen. Først holdt jeg apporten foran ham, mens han sittede foran mig, og klikkede og belønnede for først bare at kikke på den, så snuse til den, dutte på den, sætte tænderne på den osv., indtil han nåede til at kunne holde fast om den. Så lagde jeg den ned på jorden, så han skulle tage den i munden derfra. Da han kunne dét, ventede jeg gradvist længere og længere med at klikke, så han kunne holde den i munden i længere tid. Derefter lærte jeg ham at aflevere den i min hånd (ret let, for han kendte til at skulle slippe ting i forvejen). Derefter lagde jeg den først bare et lille stykke bag ham, så han skulle hente den og så sætte sig foran mig og aflevere den, derefter begyndte jeg at kaste den lidt længere væk, så lidt længere osv., indtil han kunne løbe langt ud, hente apporten, sitte foran mig med den i munden og aflevere, når jeg rakte hånden ud efter den. Han fik selvfølgelig ikke lov til at løbe ud efter apporten, før jeg gav ham lov.

 

Tak! Det vil jeg prøve! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør man så, når hunden nærmest med det samme tror, at øvelsen går ud på at samle tingen op, og kaste den ned på jorden igen? Det er næsten umuligt at nå at klikke, inden han smider den.. :oops:

 

Har du prøvet at vente ham lidt ud? Simpelthen lade være med at klikke, og se om han på et tidspunkt holder den bare en millisekund længere?

 

Du kan også prøve at gi' ham apporten fra hånden, så kan du være heldig at han holder den en smule længere. Det kan også kombineres/trænes parallelt med at han samler den op fra gulvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...