Hop til indhold

Shih tzu bomuldshund ?


Gæst Mathilde
 Share

Recommended Posts

Gæst Mathilde

Har fået af vide at en Shih tzu også bliver kaldt bomuldshund, men har nu fået af vide at det er af racen cotton de tula..Så kan nogen svarer mig på om en shih tzu ikke fælder ? ikke er allergi venlig ? ja jeg bliver lidt forvirret når jeg er blevet fejl informeret om shih tzu øv :( men elsker min lille Mathilde uanset om hun fælder eller ej og hun er blød som bomuld selvom hun ikke er en :)

 

Mathilde´s mor :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået af vide at en Shih tzu også bliver kaldt bomuldshund, men har nu fået af vide at det er af racen cotton de tula..Så kan nogen svarer mig på om en shih tzu ikke fælder ? ikke er allergi venlig ? ja jeg bliver lidt forvirret når jeg er blevet fejl informeret om shih tzu øv :( men elsker min lille Mathilde uanset om hun fælder eller ej og hun er blød som bomuld selvom hun ikke er en :)

 

Mathilde´s mor :)

 

En Shih tzu fælder i hvert fald ikke, så mon ikke den er allergivenlig også, ligesom alle de andre langhårsracer, som ikke fælder.

 

Men ja, det er racen coton de tulear, som man kalder en bomuldshund. Eller jeg har i hvert fald oplevet, at det er den race, som folk altid tænker på, når man siger; en bomuldshund:rolleyes:

 

Der er sikkert nogle herinde, som kan svare endnu bedre:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

En Shih Tzu er ikke en bomuldshund. Det er en coton de tulear, der kaldes det.

 

En Shih Tzu har to sæt pelse, og underpelsen fælder ind i overpelsen i stedet for, at pelshårene falder af hunden. Derfor fælder en Shih Tzu kun lidt i den konventionelle forstand. Ved børstning og badning med jævne mellemrum kan hundens fældning holdes til et minimum. Fordi en Shih Tzu på denne måde fælder meget lidt, er det en god hunderace for folk med allergiproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

Det vil sige at hele forskellen på om det er en bomuldshund ligger i om der er underpels eller ej for min Mathilde er blød som bomuld hvis ikke blødere ?

og rart at vide at jeg ikke har været helt galt på den når jeg har fortalt folk at den er allergi venlig..Nu skal jeg bare ud at fortælle at det ikk er en bomuldshund :hmm:

 

Mathilde

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :)

Det vil sige at hele forskellen på om det er en bomuldshund ligger i om der er underpels eller ej for min Mathilde er blød som bomuld hvis ikke blødere ?

og rart at vide at jeg ikke har været helt galt på den når jeg har fortalt folk at den er allergi venlig..Nu skal jeg bare ud at fortælle at det ikk er en bomuldshund :hmm:

 

Mathilde

 

Nej:-D

 

Ordet Coton betyder bomuld på engelsk:-) Deraf "bomuldshund"

 

Så det har intet med hvad slags pels hunden har:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej Mathilde

 

Coton'en er een af racerne i Bichon-familien.

Det er Bichon Havanais, Bichon Frise, Bolognese, Löwchen, Malteser og Coton De Tulear - de kommer fra Middelhavsområdet.

 

Shih Tzu'en er Tibetansk og fremavlet i Kina.

 

Shih Tzu'en fælder heller ikke sin underuld, men den bliver redt af ved almindelig pasning af hunden.

 

Alle de nævnte racer er Allergivenlige - ingen af dem er videnskabeligt påvist mod allergi, men praksis har vist at de er OK.

 

Vi har haft Shih Tzu i 18 år og Havanese i 4, og det er vores erfaring at ST'en er lettere at holde, da dækpelsen er kraftigere, og dermed lettere at holde. Bichon'erne er finere i pelsen.

 

Hvis Du vil vide mere om ST'ens historie, har vi en beskrivelse på vores hjemmeside - lavet til klubbens jubilæum forrige år.

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...