Hop til indhold

Lopper - Hvad gør I, og hvad gør I ikke?

Gæst Mozart
 Share

Recommended Posts

Hej.

Da man efterhånden kan læse rigtig mange råd & vejledninger om loppe bekæmpelse på nettet, syntes jeg at det kunne være lærerigt, at få indsigt i jeres måde, at få bekæmpet de små sataner !

En slags do's & don'ts I bruger, når I kan konstatere lopper, eller hvad I gør for slet ikke at få lopper !

Vi kæmper med lopper på vores Mozart og to katte, og har efterhånden erfaret at det ikke er loppen der er problemet, men loppe æg.

Første gang Mozart fik lopper brugte vi Frontline, som egentlig virkede rigtig godt. Da vi så havde brugt den sidste pipette, skiftede vi efter vejledning fra vores dyrehandel til Bayvantic Vet, da han ikke mente at man skulle bruge det samme loppemiddel for mange gange i træk, og efter det har vi kæmpet med lopper, både hos hund og kat.

Vi leder så nu desperat efter en løsning der bekæmper både lopper & æg, hvor sidst nævnte er det vi har sværest ved at finde en løsning på. Vi støvsuger dagligt, men leder efter et middel der kan dræbe æggene. De fleste sprøjtemidler produceres ikke længere.

Så hvad gør I, for at slippe af med denne pestilens ved navn loppe ?

- Mozart :hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har længe brugt frontline, uden problemer, men fik pludselig lopper, på helt små hvalpe, og fandt så ud af at frontline ikke virkede mere :???:

Så nu er jeg skiftet over til Advantage som virker rigtigt godt, og jeg bruger samtidig program.vet mod æg, og larver, og nu har jeg ikke mere problemer med lopper :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede med bayvantic vet som virkede rigtig godt på vores hvalp. Jeg fik ved en fejl købt frontline, som vi så brugte og har bøvlet med lopper lige siden, så vi hopper tilbage på bayvantic vet og håber på det kan hjælpe os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i huset har vi ikke haft lopper i hele Luna's liv (7-9-13). Vi har passet en hund, der havde MANGE lopper. De hoppede på mig istedet for:roll:

Luna har fået hvidløg det meste af sit liv. Og det virker på hende. Det virker ikke på alle, men det gør på Luna.

Jeg har købt hvidløgsgranulat (i meget fin form) til heste i en hestebix (tror jeg gav 149 kr for en spand med 750 gram, hvor der også var ginseng i) og drysset en strøgen teske over, da hun fik tørfoder.

Nu ryger det bare i kødet, når jeg husker det:engel: Men ingen (7-9-13)lopper og de få flåter vi har haft, har ikke suget blod (7-9-13)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være dejligt ingen lopper at have !

Vi har også overvejet kraftigt om vi skulle begynde at dosere hvidløg i Mozarts mad - men man skal jo passe lidt på med det, da hunden heller ikke har særligt godt af det, og har ikke helt fundet frem til, hvor meget der må komme i ift. størrelse, så det har vi ikke ville rodde med endnu.

Vi har overvejet at anskaffe ProgramVet - så afkommet ikke kan udvikles, og så prøve Capstar, da det også kan bruges sammen med forbyggende behandling, men det slår vidst ikke larverne ihjel? Men har læst at det anbefales at give ProgramVet efter en forbyggende behandling af voksne lopper - dertil ville vi prøve Advantage Vet, da vi har hørt meget godt om dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bruger Frontline og hos os virker det fint, både hunde og katte får behandling ca hver 6 uge i sommerhalvåret og måske hver 2. måned her i vinter :5up:

Jeg behandler forebyggende dvs jeg venter ikke på lopper men behandler med faste intervaller:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjovt som der er så mange forskellige meninger om Frontline, da man tit hører om folk der på det kraftigste fraråder folk, at bruge det, og så er der dem som ingen problemer har med det.

Det virkede også rigtig fint på Mozart, da han første gang fik lopper, og vi har så ikke haft brugt det siden - vi havde dog også en uheldig episode med vores ene kat, og brugen af frontline :cry: Så efter det har vi ikke været så meget for, at skulle bruge det igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

det viser i alt fald at man ikke skal tro på alt hvad man hører:5up:'

Med Frontline i den gamle version er det vigtigt at huske at der er en version til hunde og en til katte, katte kan IKKE tåle versionen til hunde!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Frontline i den gamle version er det vigtigt at huske at der er en version til hunde og en til katte, katte kan IKKE tåle versionen til hunde!!!

Kattene fik selvfølgelig til katte, og hunden til hunde. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Frontline Combo Vet med stor succes - har endnu ikke set en eneste loppe eller et æg på Chilli. :5up::5up:

Hun får en pipette i nakken én gang om måneden og har ingen bivirkninger af det.

På vores afdøde Rottweiler brugte vi også Frontline, og min familie's Golden Retriever brugte vi også Frontline til, for flere år siden.

Også min afdøde kat fik Frontline - blot til katte....og igen på alle dyr - uden spor af lopper eller æg! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har brugt Capstar. Det er jeg ret begejstret for, hvis man er angrebet. Det er en kombination af en pille, der slår lopperne ihjel i løbet af en time, og så skal man så give en anden pille efter et par dage (vist nok, kan ikke huske det, men det står jo på pakken) som så tager æg og larver.

Jeg vil helst undgå giftstofferne og er tilhænger af hvidløg som forebyggelse. Kan se på min kat hvor skadeligt det er med Frontline. Han får tics og bliver helt bims i et par timer efter et skud Frontline. Det går tydeligvis lige i nervebanerne på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også hvidløg, og mine hunde på 1½ har endnu aldrig (7-9-13) haft lopper :x: Beklager hvis jeg lyder sippet, men kunne ikke drømme om at bruge alle de giftstoffer der er i div. loppebekæmpningsmidler, medmindre det er strengt nødvendigt!

Hvidløg i for høj en dosering er jo bestemt heller ikke sundt for dyret, og man skal derfor vide hvor meget ens dyr må få, før man begynder, at give dem det. Vi har ikke selv følt os på sikre ben hvad angår hvidløg, så vi har ikke ville give dem det endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidløg i for høj en dosering er jo bestemt heller ikke sundt for dyret, og man skal derfor vide hvor meget ens dyr må få, før man begynder, at give dem det. Vi har ikke selv følt os på sikre ben hvad angår hvidløg, så vi har ikke ville give dem det endnu.

Jeg har også købt hvidløgsgranulat i en foderstof, egentlig beregnet til heste, men på spanden står der også dosering til hunde, angivet efter vægt, så det er sådan set dejlig nemt at finde ud af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også købt hvidløgsgranulat i en foderstof, egentlig beregnet til heste, men på spanden står der også dosering til hunde, angivet efter vægt, så det er sådan set dejlig nemt at finde ud af :blink:

Orv det var smart ! Det vil vi da så få anskaffet når vi er kommet af med det kuld af lopper vi har rendende nu. Problemet er bare, at hvidløg ikke fjerner lopper, det holder dem kun væk. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har længe brugt frontline, uden problemer, men fik pludselig lopper, på helt små hvalpe, og fandt så ud af at frontline ikke virkede mere :???:

Så nu er jeg skiftet over til Advantage som virker rigtigt godt, og jeg bruger samtidig program.vet mod æg, og larver, og nu har jeg ikke mere problemer med lopper :-D

jamen man kan da kun få Advantage til katte så hvidt jeg husker :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Den gamle Frontline (altså ikke Combo´en) kan man snildt bruge til både hunde og katte - der har vi købt til kæmpe hunde og så bare suget op i en engangssprøjte og fordelt på hunde og katte.

Det kan man ikke med Combo´en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi sørger for ikke at vaske hunde og katte op til loppebehandling, da de fleste pour-on midler fordeler sig på hund/kat via fedt/talglaget - og hvis dyret er vasket umiddelbart inden, så kan det for nogle præparater nedsætte virkningen... ligesom at hunden/katten heller ikke bør vaskes umiddelbart efter behandling.

Vi bruger forskellige midler til hundene - både den alm Frontline, Combo´en, Bayvantic og Practic.

Kattene bliver behandlet med alm Frontline (pipette/pour-on).

Vi har i et par år haft en hund med forskellige allergier, bla loppeallergi og har derfor behandlet forebyggende en gang månedligt - han er desværre ikke mere og vi behandler nu hunde/katte hver 2. måned og det har virket fint (7,9,13 :engel: ) :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvidløg har jeg ikke megen fidus til :engel: så de gange vi har været uheldig herhjemme har jeg tyet til Bayvantic.

Da jeg fik Misja hjem som 8-ugers kom hun spækket med lopper og her var det Frontline på spray som hvalpe kan tåle, jeg brugte (fik det af dyrelægen).

Bayvantic får hun så næsten hele året pga. min skræk for flåter, jeg hader at finde en fed flåt i sofaen eller sengen og ikke ane om den har siddet på Misja eller på mig :shock: - bare tanken om at noget i familie med edderkopper har suget blod på mig, er nok til stille panik :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står sådan her:

Tørret hvidløgsgranulat af absolut bedste kvalitet (fødevarekvalitet) med et højt indhold af biologiske aktivstoffer. Et af de ældste og mest velkendte kosttilskud, med masser af helsebringende egenskaber!. Har desuden en vis afskrækkende virkning på insekter og indvoldsorm.

NB: også anvendelig til andre dyr, f.eks. hunde.

Daglig mængde: heste: 20 g, ponyer: 10 - 15 g, hunde: 5 g pr. 25 kg kropsvægt. Der er ingen risiko ved højere doseringer. Blandes i foderet.

Indholdsstoffer: 100 % rent, tørret hvidløgsgranulat i fødevarekvalitet.

Du kan købe det her: EquiForce Garlic

Link til indlæg
Del på andre sites

Lua har ikke haft lopper (endnu:slem:) Jeg giver også hvidløg. Blander det i det hjemmelavet mad.

Efter vi er flyttet i hus og er meget mere ude får hun frontline.

Jensen er allergisk overfor loppespyt så ham mandsopdækker jeg. Hvidløg i den hjemmelavet mad. Derudover får han koncentreret hvidløgspulver og bliver dryppet med frontline:-D

Freja får frontline:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde også et KÆMPE problem med lopper i sommers :cry:.

Obelix var fuldstændig levende og de bed både på mig og ungerne :???:.

Vi startede også med Frontline, som også virkede, men da jeg ikke er meget for at bruge sådan noget "gift", er vi nu gået over til Luposan Flåtvæk, som skulle virke både mod lopper og flåter. Vi har ikke haft problemer siden, men det er jo selvfølgelig heller ikke højsæson for lopper pt.

Link til indlæg
Del på andre sites