Hop til indhold

Får dine hunde menneskemad..?


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Det lyder fuldstændig som hos os (minus det med pizzaen :blink:) så jeg nøjes bare med at henvise til dit svar :mrgreen:

 

:5up:

 

Pizzaen er ellers helt klart den vigtigste del af det, hvis du spørg mine hunde :mrgreen:

En gammel vane der har hængt ved fra den gang vi kun havde Flica, der var det jo nærlæggende at give hende resten, når man ikke kunne spise helt op, så det blev meget hurtigt til en fast rutine, at hun var på pletten så snart man begyndte at tørre finger, efter pizzaspisning og den vane kunne vi jo ikke bare lige ryste af fordi nr. 2 hund kom til, og jo da i hvert fald heller ikke da nr. 3 og siden 4 kom :mrgreen:

Og jeg tror ikke at der er noget mine hunde elsker mere end pizza, det er helt sygt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 131
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså min hund får en daglig potion tørkost. Derudover får han dagligt en rugbrødsmad med leverpostej. Han får som regel også rester, hvis der er noget til overs, feks et lille stykke kød, en kartoffel og lidt sovs. Han får også tit en dåse markel ud over sin tørkost.

En gang om ugen får han kylling og ris.

 

Og ellers er det mest endeskiver. Hvis man står og skære pølser, så får han lige en skive, eller hvis der er en skive hambugerryg tilbage i pakken, så får han den. Osteskroper får han også. Når mine marsvin får gulerødder får han også en. Ellers kan han i al almindelighed ikke lokkes til at spise frugt og grønt, det kan jeg sku selv få lov til at spise :fornaermet:

 

Kyllingepølser er et hit som godbidder.

 

Så længe han ikke fejler noget, har allergi eller er overvægtig kan jeg ikke se noget galt i det. Det må være trist at spise det samme dag ud og dag ind, så synes jo han skal spise lidt andet af og til.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

Pizzaen er ellers helt klart den vigtigste del af det, hvis du spørg mine hunde :mrgreen:

En gammel vane der har hængt ved fra den gang vi kun havde Flica, der var det jo nærlæggende at give hende resten, når man ikke kunne spise helt op, så det blev meget hurtigt til en fast rutine, at hun var på pletten så snart man begyndte at tørre finger, efter pizzaspisning og den vane kunne vi jo ikke bare lige ryste af fordi nr. 2 hund kom til, og jo da i hvert fald heller ikke da nr. 3 og siden 4 kom :mrgreen:

Og jeg tror ikke at der er noget mine hunde elsker mere end pizza, det er helt sygt :lol:

 

nu tror jeg endnu aldrig vi har stået i en situation hvor der blev levnet pizza :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu tror jeg endnu aldrig vi har stået i en situation hvor der blev levnet pizza :oops::mrgreen:

 

Jeg ved faktisk heller ikke helt hvordan det er gået til, for jeg spiser sjældent pizza, og får som regel en sandwich eller noget i stedet, så det er manden der har levnet, og man skulle jo ellers nok mene at han kunne spise en hel pizza selv :vedikke::mrgreen:

- Nu har han dog så det problem at en pizza ikke er nok, så han er nød til også at have noget ekstra ved siden af, for når der også skal være pizza til 4 hunde, så kan han altså ikke blive mæt af én :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam er opvokset med tørkost overhældt med kogende vand - hele livet :shock:

 

Jeg synes det er tæt på dyrplageri og nyder at se ham smage, håber snart han begynder at tage stilling til smagen, om han kan lide det eller ej, men pt er han så lykkelig for SMAG, at han æder alt, der ikke er tørkost.

 

Har prøvet det med en hund der kun kunne spise et mærke tørkost, alt andet gav diarre - derfor får de altid lov at smage og spise alt muligt forskelligt....og de lever endnu (og har fine værdier i blodprøven, smuk pels etc)

 

Sådan en kat har jeg, han troede vitterlig ikke at ting der ikke var tørre kunne spises, han syntes alt hvad der ikke var tørkost var vildt underligt og ikke kunne være mad... Heldigvis har han i dag lært at sætte pris på en god reje, et stykke skinke og andre gode sager. Hans måltider er stadig kattemad, men jeg nyder at han nu har opdaget at der findes andet i verden og at jeg engang i mellem kan stikke ham noget ekstra godt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden er tørfoder = junkfood som producenterne er lykkedes at bilde os ind er det sundeste at købe . Dyrlægerne (som praktisk taget ikke lærer noget om ernæring, andet end hvad foderproducenterne underviser dem i) kan selvfølgelig ikke andet end at anbefale det der på papiret dækker hundens behov. Der er desværre bare ingen undersøgelser (mig bekendt) der siger noget om hvorvidt hunden kan optage de vitaminer og mineraler der er i foderet.

 

Men at det skulle være misforstået godhed ikke at fodre med færdiglavet foder kan jeg ikke se. Hvis ernæring skulle være i pilleform for at være optimal havde man selvfølgelig udviklet det til mennesker der fejler ting med hjerte, nyrer, lever osv. og det har man ikke, mig bekendt.

 

Jeg laver selv mad til min hund men kan da også finde på at give ham lidt chili con carne, selvom hunde har ikke brug for krydderier, men set i lyset af evolutionen er det jo også helt nyt at mennesker spiser det.

 

Hvad hulen hælder du så i dit kræ og hvordan ved du, at den får det som den skal have af mineraler, vitaminer og bla bla bla ???

 

Jeg spørger af nysgerrighed, når nu jeg har den her hund, der virkelig ikke kan se det store i tørfoder. Det kunne jo være, at han er en hjemmelavet mad hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille får stadig serveret 2 måltider i døgnet :blink:

 

Morgenmad er altid kun tørkost evt. med Alaska Lakseolie og spiser hun ikke op er jeg nødt til at tage skålen væk nu, for ellers spiser Jessie resten :slem:

 

Hendes aftensmad er så resten af tørfoderet fra om morgenen suppleret med enten lidt mere tørfoder og nogle gange om ugen ryger der lidt rester i :-D

 

Derudover får hun alt muligt guffere evt. ved træning eller bare hygge, det kan være hundekiks, hundeguffere, hundeben, kraftben, kød, ost, kage, is, flæskesvær :engel: Hun elsker alt hvad jeg spiser, blot fordi jeg spiser det :lol:

 

Jessie, löwchenhvalp 12 uger, får hvalpefoder royal canin + lidt råt kød indimellem (det fik hun hos opdrætter). Så længe hun er så lille hvalp får hun kun tørkost + ost, først når hun bliver større bliver det som Mille. Men Jessie har ingen mæthedsfornemmelse og hun er en tyksak, så hende skal vi nok holde godt øje med :lun:

 

Jeg ved ikke, hvad der er bedst for en hund, synes ofte man bliver "snydt" af producenter, der gerne vil tjene penge. Lever de i naturen er det jo af råt kød med pels, græs og rødder. Men så længe deres afføring er normal er en varieret kost blanding af tørkost og "menneskemad" vel i orden :vedikke::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hulen hælder du så i dit kræ og hvordan ved du, at den får det som den skal have af mineraler, vitaminer og bla bla bla ???

 

Jeg spørger af nysgerrighed, når nu jeg har den her hund, der virkelig ikke kan se det store i tørfoder. Det kunne jo være, at han er en hjemmelavet mad hund ?

Ernæring synes jeg er et frygtelig kedeligt emne (og desuden tror jeg ikke sælgerne over en dørtærskel - heller ikke BARF folket). Ved derfor ikke meget om det, men følger min egen "religion" og fodrer meget varieret. Som regel får min hund 3-500 g kød af forskellig slags (sommetider råt, som regel kogt) sammen med 2-300 g udkogte grøntsager (bruger en blanding med brocolli, blomkål og gulerødder). Der er dage hvor tilbehøret bliver skiftet ud med rugbrød, pasta, salat, ris eller hvad jeg har, samt dage (hvis han f.eks. får osso buco eller oksehaler) hvor han ikke får tilbehør. Skal vi i byen står den på junkfood, som består af lidt tørfoder, et par skiver rugbrød og en dåse tun i olie.

 

Som sagt ved jeg ikke meget om emnet, og så kunne man jo synes at jeg burde lytte til dem der har viden om det,.... men de tjener sgu allesammen penge på at få mig overbevist om at netop deres produkt er baseret på det rigtige for min hund.

 

Jeg synes den er svær fordi hunde bliver sarte og syge af at leve på tørfoder (med al det lort der bliver puttet i det), men omvendt er dagens hunde heller ikke ulve længere, men har levet i tusindvis af år af menneskets rester (hvilket jo har været tilberedt). :vedikke: Svært emne at blive klog på, synes jeg, men mine hunde har da haft en utrolig fin pels og har generelt været ret sunde (blevet gamle) så min næste hund vil blive behandlet på samme "misforståede" måde. Kan man opfostre et barn fornuftigt, bare ved at følge madpyramiden og sørge for variation, kan man nok også gøre det samme med en hund..... bare med en anderledes inddeling af madpyramide. :-D Ville ønske at folk ikke var så bange for at gøre noget forkert,... det er trods alt kun foderfirmaerne der har hjernevasket os til at tro at vi ikke selv kan finde ud af det længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ernæring synes jeg er et frygtelig kedeligt emne (og desuden tror jeg ikke sælgerne over en dørtærskel - heller ikke BARF folket). Ved derfor ikke meget om det, men følger min egen "religion" og fodrer meget varieret. Som regel får min hund 3-500 g kød af forskellig slags (sommetider råt, som regel kogt) sammen med 2-300 g udkogte grøntsager (bruger en blanding med brocolli, blomkål og gulerødder). Der er dage hvor tilbehøret bliver skiftet ud med rugbrød, pasta, salat, ris eller hvad jeg har, samt dage (hvis han f.eks. får osso buco eller oksehaler) hvor han ikke får tilbehør. Skal vi i byen står den på junkfood, som består af lidt tørfoder, et par skiver rugbrød og en dåse tun i olie.

 

Som sagt ved jeg ikke meget om emnet, og så kunne man jo synes at jeg burde lytte til dem der har viden om det,.... men de tjener sgu allesammen penge på at få mig overbevist om at netop deres produkt er baseret på det rigtige for min hund.

 

Jeg synes den er svær fordi hunde bliver sarte og syge af at leve på tørfoder (med al det lort der bliver puttet i det), men omvendt er dagens hunde heller ikke ulve længere, men har levet i tusindvis af år af menneskets rester (hvilket jo har været tilberedt). :vedikke: Svært emne at blive klog på, synes jeg, men mine hunde har da haft en utrolig fin pels og har generelt været ret sunde (blevet gamle) så min næste hund vil blive behandlet på samme "misforståede" måde. Kan man opfostre et barn fornuftigt, bare ved at følge madpyramiden og sørge for variation, kan man nok også gøre det samme med en hund..... bare med en anderledes inddeling af madpyramide. :-D Ville ønske at folk ikke var så bange for at gøre noget forkert,... det er trods alt kun foderfirmaerne der har hjernevasket os til at tro at vi ikke selv kan finde ud af det længere.

 

 

Flipsedyret spørger om han må søge mad-asyl hos dig? :banan::5up::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flipsedyret spørger om han må søge mad-asyl hos dig? :banan::5up::vuf:

 

Ja da, hvis du lige husker at fortælle ham at det ikke er hver dag den står på osso buco og oksehaler. :lol:

 

Men lige for at være seriøs, så giver det jo også en tilfredsstillelse at se sin hund vise glæde hver gang den har spist. Jeg kan tydeligt se forskel på om det har smagt herren eller om det bare har været en jævn oplevelse, så egentlig har jeg lidt ondt af hunde der ikke får andet end små piller der smager af tørt grisefoder og lugter af l... 352 dage om året. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da, hvis du lige husker at fortælle ham at det ikke er hver dag den står på osso buco og oksehaler. :lol:

 

Men lige for at være seriøs, så giver det jo også en tilfredsstillelse at se sin hund vise glæde hver gang den har spist. Jeg kan tydeligt se forskel på om det har smagt herren eller om det bare har været en jævn oplevelse, så egentlig har jeg lidt ondt af hunde der ikke får andet end små piller der smager af tørt grisefoder og lugter af l... 352 dage om året. :shock:

 

Aj det mener du ikke seriøst?

 

Hvor mange hunde-ejere fik du lige disset der?

 

Mange køber altså højkvalitets tørfoder, enten diverse naturmærker, eller fra dyrlægen og har hunde der trives på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aj det mener du ikke seriøst?

 

Hvor mange hunde-ejere fik du lige disset der?

 

Mange køber altså højkvalitets tørfoder, enten diverse naturmærker, eller fra dyrlægen og har hunde der trives på det.

 

Det er vel ikke et spørgsmål om at disse andre hundeejere. Det er tydeligvis et spørgsmål om en dybfølt holdning. Og hvis den ikke var sluppet ud havde jeg ikke fået udvidet arsenalet af ideer til mad til en hund, der vitterligt ikke spiser for sjov....og da slet ikke tørfoder og så er han desuden temmelig ligeglad med, hvor god kvalitet det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aj det mener du ikke seriøst?

 

Hvor mange hunde-ejere fik du lige disset der?

 

Mange køber altså højkvalitets tørfoder, enten diverse naturmærker, eller fra dyrlægen og har hunde der trives på det.

 

Jeg ved ikke hvad "disset" betyder (andet end at jeg kan forstå det ikke er noget positivt), men jo, jeg mener det helt seriøst. Har du nogensinde selv smagt på fabriksfremstillet hundefoder,.... for jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da, hvis du lige husker at fortælle ham at det ikke er hver dag den står på osso buco og oksehaler. :lol:

 

Men lige for at være seriøs, så giver det jo også en tilfredsstillelse at se sin hund vise glæde hver gang den har spist. Jeg kan tydeligt se forskel på om det har smagt herren eller om det bare har været en jævn oplevelse, så egentlig har jeg lidt ondt af hunde der ikke får andet end små piller der smager af tørt grisefoder og lugter af l... 352 dage om året. :shock:

 

Jamen det lyder så lækkert siger han, os' selv om at det ikke er osso buco hverdag :mums::blink:

 

Aj det mener du ikke seriøst?

 

Hvor mange hunde-ejere fik du lige disset der?

 

Mange køber altså højkvalitets tørfoder, enten diverse naturmærker, eller fra dyrlægen og har hunde der trives på det.

 

Det er vel ikke at disse folk der fodre hunden med tørfoder, det gør jeg også, men ved også at Flipsedyret er ved at besvime af lykke når han får noget andet :blink:

- som Ascha, kan jeg også se på ham når han får noget han rigtigt godt kan li'... og det er SÅ hyggeligt :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke et spørgsmål om at disse andre hundeejere. Det er tydeligvis et spørgsmål om en dybfølt holdning. Og hvis den ikke var sluppet ud havde jeg ikke fået udvidet arsenalet af ideer til mad til en hund, der vitterligt ikke spiser for sjov....og da slet ikke tørfoder og så er han desuden temmelig ligeglad med, hvor god kvalitet det er.

 

Det er min egen hund skam heller ikke mm. det var royal canin, da han fik tørfoder, det er så også hamrende ligegyldigt, for han har allergi og bliver barfet nu og må ikke få tørfoder, men derfor er min holdning dog stadig at det ikke er spor synd at give hunde tørfoder.

 

Jeg synes bare ikke om tonen, uanset om det er en dybfølt holdning eller ej. Man kan godt udtrykke en dybfølt holdning og stadig bevare en vis respekt overfor andres metoder, og uden at ligefrem offergøre hunde, der bare får = hundemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er min egen hund skam heller ikke mm. det var royal canin, da han fik tørfoder, det er så også hamrende ligegyldigt, for han har allergi og bliver barfet nu og må ikke få tørfoder, men derfor er min holdning dog stadig at det ikke er spor synd at give hunde tørfoder.

 

Jeg synes bare ikke om tonen, uanset om det er en dybfølt holdning eller ej. Man kan godt udtrykke en dybfølt holdning og stadig bevare en vis respekt overfor andres metoder, og uden at ligefrem offergøre hunde, der bare får = hundemad.

 

Ok, den tænkte jeg så ikke over...og heller ikke som negativ. Det var et indlæg fra Ascha og sådan skriver Ascha. Jeg ved ikke....nej altså...nej, jeg synes ikke, at der var noget med tonen. Jeg synes bare indlægget bærer præg af engagement...nå ja, sådan er vi så så forskellige :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare ikke om tonen, uanset om det er en dybfølt holdning eller ej. Man kan godt udtrykke en dybfølt holdning og stadig bevare en vis respekt overfor andres metoder, og uden at ligefrem offergøre hunde, der bare får = hundemad.

Tonen?. Det kan da kun være det markeret med rødt og det synes jeg faktisk er skrevet ganske sobert. Jeg skrev: så egentlig har jeg lidt ondt af hunde der ikke får andet end små piller der smager af tørt grisefoder og lugter af l... 352 dage om året. :shock:

 

.... for vil du da benægte at det smager af grisefoder og lugter af alt andet end mad?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer faktisk også bag på mig, at så mange af jer giver jeres hunde rester, men nu har jeg selvfølgelig også kun oplevet skræk-eksemplerne hvor hundene ender op tøndeformede og med dårlige tænder. :???:

 

Det er blandt andet derfor, at jeg selv er ret striks med hensyn til foderet. Min hund får tørfoder 2-3 gange om dagen, som en gang i mellem toppes med en klat yoghurt, og så bruger jeg samme foder til den daglige træning blandet med frolic-stykker.

 

Til hundetræning får hun tilgengæld pølse, kylling, fisk, lever m.m. for at kunne holde på hendes opmærksomhed, og resterne herfra ryger i kongen dagen efter. Derudover får hun en gulerod, æble o.lign. eller et fyldt marvben i ny og næ som aktivering.

 

Er jeg den eneste som synes at tørfoder også er meget praktisk til fx. foderbolde og foder-søg indendørs, da det ikke sviner så meget? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Mine hunde får alt muligt...så længe det er noget de kan tåle...

 

Dog skal Victoria tones lidt(ja de griner ad mig på arbejdet når jeg siger det), og jeg ved jo de får SÅ mange rester af mine brødre til jul...så jeg prøver at være lidt på forkant med det allerede nu...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tonen?. Det kan da kun være det markeret med rødt og det synes jeg faktisk er skrevet ganske sobert. Jeg skrev: så egentlig har jeg lidt ondt af hunde der ikke får andet end små piller der smager af tørt grisefoder og lugter af l... 352 dage om året. :shock:

 

.... for vil du da benægte at det smager af grisefoder og lugter af alt andet end mad?.

 

Det eneste, der pisser mig seriøst af, Ascha, er, hvad hundene så smowser de resterende 13 dage om året ? Er det fastedage, højtider, hvor de svælger i festmad eller er det bare en skrivefejl ? Jeg får altså ikke rist eller ro, når jeg begynder at tænke på sådan noget. Så ud med sproget ! Er det noget med andesteg, ris a la mende, æg til påske eller hvad sker der ? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad "disset" betyder (andet end at jeg kan forstå det ikke er noget positivt), men jo, jeg mener det helt seriøst. Har du nogensinde selv smagt på fabriksfremstillet hundefoder,.... for jeg har.

 

Næ, det har jeg da ikke. Men jeg har flere gange foræret poser væk hvor der kun var taget 10-20 g. af, fordi Vic ikke ville have det, dengang jeg fodrede med tørkost. Det var jo ikke mig der skulle spise det. Jeg lod ham da selv vælge hans mad, han er aldrig blevet tvunget til at spise mad han ikke syntes om. Han holdte ved RC og Marcus Mühle da han fik tørkost, og det blev han aldrig træt af.

 

Men har du nogensinde smagt et stykke rå okse eller lammekallun ? :-) Det har jeg ikke, men Vic kommer stæsende lige så snart han dufter det, og slubrer det i sig med glæde, men fy for s.... en stank. Hver sin smag. Ja nogle mennesker nyder duften af kallun, I know.

 

Og nej, jeg ligger heller ikke ude i haven og gnaver lammeribben, for at teste om det er passende arbejdsforhold, Vic ser ud til at nyde det ect...:blink:

 

Bare for at pointere at hund og menneske ikke behøves at have ens spisevaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...