Hop til indhold

Massage....hvorfor ?


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Ja, altså kort og godt; hvorfor får I jeres hunde masseret ?

 

Simba skal masseres i aften. Til svømning sagde de, at han spænder op i lårmusklerne og at massage ville være godt for ham, så af sted det går. Så får vi da også oplevet det med.

 

Men altså jer andre...hvorfor og hvor tit ? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger massage fordi Bonnie brækkede det venstre bagben da hun var 4 måneder. (hun er idag 2 år)

Der brugte vi massage som en del af genoptræningen, og nu bruger vi den til at holde vedlige.

Hun er nemlig ikke påvirket af det i det daglige, men når hun f.eks, har været til hundetræf eller lign, hvor der har været aktivitet ud over det sændvanlige, trænger hun til en gang massage de efterfølgende dage for at løsne op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, altså kort og godt; hvorfor får I jeres hunde masseret ?

 

Simba skal masseres i aften. Til svømning sagde de, at han spænder op i lårmusklerne og at massage ville være godt for ham, så af sted det går. Så får vi da også oplevet det med.

 

Men altså jer andre...hvorfor og hvor tit ? :-)

 

 

Dette gælder mennesker. Jeg ser ingen grunde til at hunde skiulle være anderledes.

 

Berøring i form af massage har omfattende indvirkning på organismen.

Strøg og greb aktiverer følesanserne i både huden og musklerne.

Huden rummer følesanseceller for blid berøring, temperatur, tryk og smerte. Som helhed

benævnes dette: den taktile sansning.

Muskler, sener og led rummer kroppens dybdefølesanseceller for træk, tryk, temperatur

og smerte og benævnes tilsammen: den kinæstetiske sansning.

Via følesansenervesignaler, som aktiveres gennem massagens berøring, greb, strøg, rytme

og kraft, påvirkes blodomløb, stofskifteprocesser og hormonsystem.

Hormonudskillelse relateres til en række reaktioner, som ofte kommer markant til syne hos

fysisk/psykisk udviklingshæmmede:

- angstreaktioner. Ved angst og forskrækkelse udskilles hormonerne: adrenalin og

noradrenalin. De sætter kroppen i kriseberedskab ved henholdsvis at øge blodsukkeret,

hjerterytmen og blodtrykket samtidig med, at de indvirker på bestemte muskelgruppers

spændingstilstand. Massage udført med rolige, faste massagegreb i en tryg atmosfære

beroliger og dulmer disse processer

- smertereaktioner. Ved smerte udløses kroppens eget morfinlignende hormon: endorfin,

som virker beroligende på stressbelastninger og dulmende på smerte.

Endorfinproduktionen stimuleres ved massage af musklerne, hvorved spænding tilknyttet

smerte dæmpes eller opløses, og afspænding fremmes i det pågældende område med

indvirkning på såvel krop som psyke

- stressreaktion. Ved stress udskilles hormonet: kortisol, der indvirker på immunforsvaret,

som undertrykkes og svækkes. Massage medfører med sin beroligende og afspændende

virkning, at udskillelsen af kortisol reduceres, og immunforsvarets vilkår styrkes

- depression. Ved depression er der en øget udskillelse af hormonet: noradrenalin.

Denne udskillelse kan mindskes ved massage og følgelig afdæmpe oplevelsen af styrken i

depressionen.

Noget ganske særligt gør sig gældende for hormonet: oxytocin, som er et relativt

nyopdaget hormon sammenlignet med de ovenfor beskrevne.

Oxytocins virkning og betydning er dokumenteret og klarlagt efter 10 års svensk og

canadisk forskning og beskrives i en rapport fra Nature Publishing Group offentliggjort

sommeren 2002.

Oxytocin frigøres i huden ved langsom og blid berøring og fremkalder derved direkte en

følelse af velbehag, som skaber grundlæggende tillid og aktiverer tilknytningsprocesser.

Eksempel: Når moderen langsomt og blidt berører sit nyfødte barns bløde hud, frigøres

hormonet såvel i moderen som i barnet, idet moderens berøring aktiverer barnets

hudfølesansning og oxytocinproduktion, og bevægelsen mod barnets hud tilsvarende

aktiverer moderens hudfølesansning og oxytocinproduktion.

Indvirkningen går begge veje og får dermed afgørende betydning for relationsdannelse,

det gælder også, som den viser sig i livets senere forhold og vilkår.

 

center for pædagogisk massage

 

 

Derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver sommetider Eris massage :hjerte: (efter metoder jeg har læst i blade, internet).

Jeg gør det dels for at forebygge og for at styrke vores "kontakt" :-D.

Men det bedste er da, at se sin hund nyde! Eris ruller med øjnene og spjætter lidt med benene selvom hun stille hviler. Hun er helt vild med det! :mrgreen:

Jeg overvejer at købe et tæppe, som hun skal ligge på, så det signalerer at nu er der massage! Kan måske også bruge det som belønning.

Sådan lige trække tæppet frem en gang i mellem! :slem:

Jeg har aldrig set hende slappe så meget af, som når hun får massage! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så siger jeg da godt nok lige tak for svar til jer alle sammen :5up:. Det er nok bare fordi jeg er så tusse gammel, at jeg ikke ved noget om massage hverken til mennesker eller dyr.

 

Jeg tror bare det er noget med at man bliver sønder banket af en eller anden meget stor dame, der hakker sin albue ind i ens ryg og hvor man ellers formaster sig til at sige man har ondt :shock:.

 

Nu er jeg i hvert fald lidt roligere på vovses vegne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så siger jeg da godt nok lige tak for svar til jer alle sammen :5up:. Det er nok bare fordi jeg er så tusse gammel, at jeg ikke ved noget om massage hverken til mennesker eller dyr.

 

Jeg tror bare det er noget med at man bliver sønder banket af en eller anden meget stor dame, der hakker sin albue ind i ens ryg og hvor man ellers formaster sig til at sige man har ondt :shock:.

 

Nu er jeg i hvert fald lidt roligere på vovses vegne :-D

Orv det er vist en "overdrevet" massage, den der store dame inde i dit hovede giver :klap:Og jow, den findes da har jeg høret men ikke til hunde, har jeg hørt :lol:

 

Jeg er selv massør og bruger lang tid på at varme hele kroppen op før jeg går i dybden og dermed får jeg også personen med mig og jeg oplever at personen kan tåle langt mere smerte, når det forgår langsomt og i et tempo personen kan følge med i - sådan meget forenklet sagt.

 

Misja har fået massage af en professionel men det duede ikke til hende, hun havde brug for en kiropraktor i stedet for så det fik hun! Senere har jeg lært mig at bruge nogle lette massage tag der løsner hendes lange ryg muskler op og lår + stræk til hendes sener i "arme og ben". Dem laver jeg mens hun står op, for hun er bare ikke i stand til at slappe af hvis hun ligger ned - det er forsøgt af både den proffe hundemassør og af mig selv :-D

 

Til gengæld kan jeg snige massage ind når hun i forvejen ligger og slapper af og jeg kommer over og "nusser" hende og hun så også er i nusse humør (man skal jo kende sine lus :lol: ), så alt i alt får hun det hendes krop har brug for :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna kommer til massør hver 14. dag (vi skal i eftermiddag:-D) og det er for bla at opløse de "myoser" hun får, og så belaster Luna de forskellige parter, da hun har dårlig hofte og dårlig albue (på kryds), det giver lidt mas i ryggen.

 

Jeg tror måske godt vi kunne skyde den til hver 3. uge, men pt tager vi hver 2. uge og nupper en del ting i opløbet:-D

 

Luna elsker Lea, sin massør, og Luna tager rigtig godt imod massage iflg Lea.. Så det er bare perfekt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så siger jeg da godt nok lige tak for svar til jer alle sammen :5up:. Det er nok bare fordi jeg er så tusse gammel, at jeg ikke ved noget om massage hverken til mennesker eller dyr.

 

Jeg tror bare det er noget med at man bliver sønder banket af en eller anden meget stor dame, der hakker sin albue ind i ens ryg og hvor man ellers formaster sig til at sige man har ondt :shock:.

 

Nu er jeg i hvert fald lidt roligere på vovses vegne :-D

 

Eii, du er i hvert fald ikke tussegamlere end mig! Og jeg har masseret Silke i flere år nu. Bare efter "gør det selv- princippet". Alt hvad der føles rart ER rart..

De der spændte lårbasser efter svømning, dem lægger jeg stykvis mellem to håndflader og rystenuldrer... Ikke voldsomt, men bare stille og roligt. Silke elsker det, så det er det rigtige for hende. Også de stramme sener på bagsiden af bagbene er nemme at finde og forsigtigt massere lidt. Helst mens hunden ligger på ryggen, så senerne ikke er spændte. Stræk og bøj også benene i samme stilling..

 

Hvis man selv vil massere, så kan man jo altid starte med at kæle og nusse. Og så gøre lidt ekstra ud af de steder der føles spændte.

 

---Alting behøver jo ikke være så indviklet.

 

Måske kan eksperterne gøre MERE på kortere tid, men vi kan jo selv gøre en lille smule hver eneste dag.. I længden kan det betyde mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens selv massere overfladisk, men jeg tør ikke begynde at bore ned mellem sener osv.. Jeg ville være bange for at gøre mere skade end gavn.. Så det lader jeg massøren om, og så tager jeg det overfladiske efter gåture:-D

 

Uha ja, jeg tror heller ikke jeg ville turde gøre alt for meget af skræk for at gøre noget forkert. Jeg tror ikke engang jeg vil kunne mærke om en muskel er spændt...hård eller hvad det hedder. Jeg har fedtet ved Simbas lårbasser, når han ligger ned, men jeg synes nu bare, de mærkes som Simbas lårbasser.

 

Jeg er virkelig spændt på i aften og se, hvordan det overhovedet skal komme til at foregå. Skal han stå eller ligge ? Kan han overhovedet koncentrerer sig om at være stille, når han opdager, hvem, der skal masserer ham ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig spændt på i aften og se, hvordan det overhovedet skal komme til at foregå. Skal han stå eller ligge ? Kan han overhovedet koncentrerer sig om at være stille, når han opdager, hvem, der skal masserer ham ?

 

Luna ligger ned på et tæppe, på gulvet.. Og Lea får faktisk hurtig ro på hende. Så det ville jeg ikke bekymre mig om. Jeg er sikker på at massøren har været ude for alle mulige slags hunde:-D

 

Luna ligger fint og stille, men når hun mener at nu er det nok på den side, så ruller hun rundt og ligger på ryggen:mrgreen: Så kan Lea da nusse hende på maven istedet for:engel: Men Lea er snedig og tager bare brystmuskulaturen istedet for:cool: Så hvem narrer egentlig hvem der:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna ligger ned på et tæppe, på gulvet.. Og Lea får faktisk hurtig ro på hende. Så det ville jeg ikke bekymre mig om. Jeg er sikker på at massøren har været ude for alle mulige slags hunde:-D

 

Luna ligger fint og stille, men når hun mener at nu er det nok på den side, så ruller hun rundt og ligger på ryggen:mrgreen: Så kan Lea da nusse hende på maven istedet for:engel: Men Lea er snedig og tager bare brystmuskulaturen istedet for:cool: Så hvem narrer egentlig hvem der:lol::lol:

 

Ih det lyder bare super hyggeligt. Simba kender massøren fra træning. Han elskede hendes hund til døvhed og ærgelse for hans menneskeforældre :klap: og han er rigtig glad for hende også, så måske får det lille bæst lige frem en god aften ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih det lyder bare super hyggeligt. Simba kender massøren fra træning. Han elskede hendes hund til døvhed og ærgelse for hans menneskeforældre :klap: og han er rigtig glad for hende også, så måske får det lille bæst lige frem en god aften ! :mrgreen:

 

Det er jeg næsten overbevist om at han gør:-D Jeg glæder mig til at høre om jeres omgang:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på massagekursus igår, det har jeg længe gerne ville. Smilla har simpelthen sovet og sovet lige siden. (Manden var også med og vi havde jo kun en hund at øve på:-D).

 

Hun fejler heldigvis ikke noget, så jeg vil bruge massagen forebyggende og når hun har løbet agility. Jeg er ikke så bange for at massere forkert, men mere bange for at udstrække hende forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hjortehund havde et uheld der betød at han skulle opereres i den ene labue. Han klarer sig fin nu, men ved overanstrengelse får han brug for massage. Jeg har været på massagekursus (3 gange nu) og kan klare det meste selv.

Men hvis der er noget der ser mere kompliceret ud, eller ikke hurtigt falder til ro lader jeg en proff om det.

Og så er der Happydyret der pr. tradition skal have en omgang massage af en proff. hvert år på sin fødselsdag, uanset om han har brug for det eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været af sted og umiddelbart synes massøren ikke, at Simba var unormalt spændt i sine muskler. Lidt i lårene og lidt over lænden.

 

Hun vil gerne se ham ved højlys dag og i bevægelse, så af sted det går igen på lørdag over middag.

 

Dyret tog det rigtig pænt. Først var han jo meeeeget reserveret. Intet nyt er godt nyt og åh nej dog (der er noget Maude over ham), men så tussede han lidt rundt, mens vi fik en kop kaffe. Så var han klar og hun gik i gang. Jamen kræet stor-nød det. Han var nærmest helt væk. Hun koncentrerede sig om hans lår og bagben og selv hans poter som han jo ellers plejer at være så frygtelig killen på, måtte hun pille ved. Jo, det var en rigtig succes-tur.

 

Massører synes, at vi skulle komme igen et par gange med en uges interval for at komme til bunds i ham og derefter en gang hver anden-tredje måned for at holde ham fit.

 

Jeg tror egentlig at det nok skal blive rigtig godt og jeg tror virkelig Basse-manden vil nyde det i fulde drag :-D

 

PS: Og der var ingen stor dame, der bankede ham sønder og sammen og hamrede en albue ind i hans lårbasse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt :-D Vores hunde er nogle heldige hunde i dag.

 

Sig mig Zaz-zaz, hvor gammel er du? 180? :mrgreen:

 

Næsten...i hvert fald på vej i den retning. Jeg er 45 og i mine unge dage, hvor vi sidste havde hund var der ikke alt det moderne værk med massage, kiropraktor og den slags og da slet ikke til hunde. Da havde vi skam travlt med at holde øje med, at dyrene ikke greb verdensmagten og andet af den skuffe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god oplevelse:-D

 

Vi har jo også været afsted, og Luna var lidt mere øm i dag end hun var sidst. Så vi har fået besked på at strække ud hver gang vi har været på lang tur. Det får jeg ikke altid gjort:oops:

 

Nej, det er jo lige det med at huske det hele...og nå det samtidig med at man som regel skal nå titusinde andre ting !!! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...