Hop til indhold

Kan kuldsøskende genkende hinanden?


KimC
 Share

Recommended Posts

Ved et par lejligheder har jeg oplevet at hunde fra samme kuld efter lang tid har genset en bror/søster.

 

I første tilfælde havde de været sammen til ca 6-7 mdrs alderen, og derefter ikke set hinanden i 3 år.

I andet tilfælde skiltes vejene i 9 ugers alderen og de genså hinanden i en alder af ca. 1½ år.

Der er et par tilfælde mere hvor jeg ikke lige kan sætte "tider" på.

 

Men jeg oplevede det som at de efter lige at have identficeret hinanden nærmest fortsatte hvor de slap som hvape, og jeg synes det så ud som der var genkendelse. Men er der det? Hvad har andre oplevet med kuldsøskende der har været fra hinanden i lang tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe har haft mødt sin ene bror en gang og ene søster to gange siden jeg fik ham.

 

Broren mødte han 3måneder gammel til et skue, de genkendte udmærket hinanden :mrgreen:

 

Første gang med søsteren var til en udstilling i en alder af 3½måned - der var tydeligt genkendelse de to imellem!

 

Anden gang var til udstillingen i Ballerup i, var det september? :hmm: Ca. 1½ år gamle i hvert fald. Ingen genkendelse :vedikke: Eneste Møffe var i hovedet var, at her var da en lækker tæve :slem: Lidt pinligt, da han forsøgte at humpe hende lige ved ringsiden :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nabo har Livas kuldbror. De overtog ham i pinsen sidste år, så de var lige over 1 år, da de så hinanden igen.

 

De klikkede med det samme. Men om det har noget med deres race® og alm. venlige gemyt at gøre eller om det var genkendelsesglæde kan jeg liiige gennemskue. Men den bløde side af mig vælger at tro på, at de klart kunne genkende hinanden.

 

De er utroligt glade for hinanden, og Balder er klart en af Livas bedste hundevenner.

 

Lidt OT - en anden observation jeg har gjort mig er hvor meget forskel miljø/træning/opdragelse egentlig gør. Balder har klart det samme venlige sind som Liva, men er ikke blevet trænet fra hvalp. Han har stort set været til overs i en travl børnefamilie, hvor Liva har været ene"barn" og trænet for 9 ugers alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba møder af og til sin bror, når vi er til udstilling. De mødtes første gang efter de var flyttet hjemmefra, da de var ca 4 mdr og jo de genkendte hinanden lige på stedet. Vi har også en enkelt gang mødt en andre af brødrene og ham genkendte Simba også.

 

Til gengæld har Simba aldrig reageret, når han har mødt kennelmutter / madmor...indtil her sidste gang vi var til udstilling i Års. Hun kom bare gående og så blev Simba over-lykkelig og hoppede op ad hende og nej-hvor-var-det-hyggeligt. Ja, det tog ham så kun tre år at komme på, hvem den dame dog var :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jævnligt hvalpekuld samlet, typisk 6-8 mdr. efter de er flyttet til hver deres familie.

Det er sjældent jeg ser nogen genkendelses tegn mellem hundene, men det sker jeg ser, at nogle hunde genkender mig og min stemme.

Men på trods af den manglende genkendelse ser jeg altid kun leg og logrende haler.

Nu vi taler om genkendelse, synes jeg ofte man ser at hunde af samme race finder sammen. F.eks hvis hunde af mange racer slippes fri til leg, vil de som oftest finde sammen med én eller flere fra deres egen race.

Det har tit undret mig, da min hunde normalt ikke ser sig i et spejl :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var til hvalpetræf da kuldet var 6 mdr og jeg kunne ikke spore nogen genkendelse. Men som Sigurd var inde på så legede de super godt sammen, men det gør han (skipper ikke sigurd :lol:) altid med andre labradorer.

 

Vi besøgte opdrætter da han var 3 mdr der kunne han tydeligt genkende hende og hendes stemme, men han var ret ligeglad med sin mor på trods af det kun var en måned siden han var rejst hjemmefra. Han ville hellere lege med opdrætters andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...