Hop til indhold

Vinteraktivering


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Jeg kom til at tænke på at der må være mange hunde der, nu hvor det er så koldt, ikke rigtig kommer ud og får lov til at snuse, lege osv.

 

Vi plejede at lave fodersøg med Ninja både morgen og aften, men nu hvor sneen er faldet er vi stoppet med det - hun får simpelthen rendskid af den mindste smule sne der kommer ned i mavsen.

 

Hun virker mere lad end hun plejer, og sover også mere, og jeg frygter lidt at det simpelthen er fordi hun keeeeeder sig.

 

Hvad finder I andre på af indendørs aktiviteter for Jeres hund(e) i vinterperioden ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

På hverdage er det ikke altid jeg kommer ud med begge, og de kan jo heller ikke træne weightpull hver dag...så jeg gør som jeg plejer: en flaske med godbidder til Pablo, som så skal tumles rundt for at få godbidderne ud....:-D...Victoria...hmm...jeg laver jo tricks med dem hver dag, før jeg tager afsted...hvis det tæller? :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad i går og overvejede at oprette sådan en tråd så jeg følger med :5up:

 

Jeg synes også det virker som om skipper keder sig, jeg prøvede at købe en tug a jug flaske så han kunne få sin mad derigennem, men den er vist ikke en succes.

 

Jeg har syet et aktivitetstæppe som han af og til får sin mad i og så bruger vi et nina ottosson spil engang imellem.

 

Men vi mangler lidt input til hvad vi ellers kan lave :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ved at skrive et lignende indlæg, vi mangler også gode råd til aktivering i den her kolde hvide tid.

 

Vi bruger bla sådan en foderbold som han skal arbejde maden ud af, marvben med fyld, toiletruller med gemte godbidder i har vi også prøvet, men han æder rullen (incl pappet) på 2 sek :damn:.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har købt sådan et hundebrætspilslegetøj, men det fatter halfdan ikke, selv om jeg prøver at hjælpe, han glor bare på det :roll:

 

men godbidssøg leger vi meget indendøre. vi lægger i sofa, på reoler i forskellige højder, bag ting osv. det kan han få lang tid til at gå med, og han elsker det.

 

hø jeg kan lige forestille mig 30 kg madglad labrador vælte huset i jagten efter godbidder :lol: men ellers en god ide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en foder-terning, men den larmer helt forfærdeligt hen over gulvet. Kan godt være jeg bare skal sige f*** det, og så håbe på at underboen bærer over med os - Det er trods alt kun 2x15min hver dag :roll:

 

Men super idé med at gemme godbider rundt omkring i huset ! Det kunne man jo også sagtens gøre med tørfoderet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde (og katten!) sætter også tempoet ned når det bli'r så meget vinter og sne som nu. De sover meget mere, og vil heller ikke så meget ud i haven, selv om de må komme alt det ud de vil.

 

Jeg tænker at det nok ikke nødvendigvis er hverken unaturligt eller dårligt..? Jeg forestiller mig at der både for ulve, vildhunde, jagthunde, hyrdehunde (osv.) er "down-perioder", hvor der ikke er så meget at lave, og at det nok også er bygget ind i vores vovser, et eller andet sted? :vedikke:

 

Men selvfølgelig får de lidt fnidder en gang imellem, og så laver jeg nok det samme som jer andre - godbidssøg i huset og aktiveringslegetøj. De kan også få hver sit stort kødben, det får de nemlig ikke ret tit ellers. Det er noget der ta'r kegler, netop fordi de ikke er så vant til det. Og så træner vi ellers LP-detaljer, og laver lidt tricks og andre småøvelser, det æder også små hundehjerner... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hø jeg kan lige forestille mig 30 kg madglad labrador vælte huset i jagten efter godbidder :lol: men ellers en god ide :-D

 

 

Jeg laver fodersøg indendørs med 2 x 30 kg vovser. Jeg tænkte også i starten at de ville vælte det hele, men herhjemme bliver de faktisk ret fintfølende når næsen skal vise vejen blandt dvd'er, bag stoleben, på hylder osv. :-D

 

Det sjoveste er når de forsigtigt bruger tungen til at få en godbid ned fra et højt sted :hjerte:

 

Ellers er et stort tæppe lagt tilfældigt på gulvet med en masse godbidder gemt i og under, et fantastisk aktivitetstæppe hos os.

Link til indlæg
Del på andre sites

hø jeg kan lige forestille mig 30 kg madglad labrador vælte huset i jagten efter godbidder :lol: men ellers en god ide :-D

 

arh, jeg havde ikke lige tænkt over, at alle måske ikke har en lille forsigtig hapsehund som vores - jeg blir til stadighed overrasket, når jeg giver en godbid til en hund, der nærmest æder hele hånden, halfdan er mere sådan en nipper-type. men ja, genovervej lige, før i fylder reolen så, hvis der er risiko for, at den blir væltet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har købt sådan et hundebrætspilslegetøj, men det fatter halfdan ikke, selv om jeg prøver at hjælpe, han glor bare på det :roll:

 

men godbidssøg leger vi meget indendøre. vi lægger i sofa, på reoler i forskellige højder, bag ting osv. det kan han få lang tid til at gå med, og han elsker det.

 

Hvor vild med guffer er din hund? :vedikke: mine er meget vilde med dem jeg bruger til brætspillet og elsker når jeg sætter den ned på gulvet. :banan:

30112010178.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor vild med guffer er din hund? :vedikke: mine er meget vilde med dem jeg bruger til brætspillet og elsker når jeg sætter den ned på gulvet. :banan:

[ATTACH]36233[/ATTACH]

 

pænt vild - han er vist bare en lidt mere civiliseret spiser end visse andre (:cool:), så han kan godt gå på godbidsjagt uden at vælte hele hytten :blink:

 

tilgengæld forstår han stadig ikke det spil jeg købte til ham i weekenden. han skraber bare på det. jeg har puttet virkeligt velduftende godbidder i, og har sågar selv været nede på alle fire og illustreret - han gloede bare på mig, med det der distancerede teenageblik ala :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

tilgengæld forstår han stadig ikke det spil jeg købte til ham i weekenden. han skraber bare på det. jeg har puttet virkeligt velduftende godbidder i, og har sågar selv været nede på alle fire og illustreret - han gloede bare på mig, med det der distancerede teenageblik ala :roll:

 

Jamen han skal da skrabe på det? Og ikke kunne finde ud af det, hvis det er helt nyt? Lige så snart de har regnet spillet ud, så kan det jo ikke bruges som aktivering mere, så jeg ville da bare være glad for at han ikke har fundet ud af det endnu!

 

Jeg har selv 4 spil, 3 nina ottosson og 1 andet. De 3 ottosson har de regnet ud, så dem bruger jeg kun til "opvarmning". De gi'r nærmest ingenting mere, hundene piller godbidderne én efter én, og så kigger de på mig efter mere... De 2 af dem kan så kombineres, men den har de også fanget. Men så har jeg det sidste, viiiirkelig svære, som de ikke har regnet helt ud endnu - heldigvis! Og det kan mærkes når det kommer frem, så er de trætte bagefter!

Link til indlæg
Del på andre sites

hø jeg kan lige forestille mig 30 kg madglad labrador vælte huset i jagten efter godbidder :lol: men ellers en god ide :-D

 

Det går nu fint for Liva - jeg lavede et ostesøg i går, som hun brugte en 20 minutters tid til.

 

Hunden ud i haven, katten ud i gangen (hun stjæler nemlig), fordele de bittesmå ostestykker i hele underetagen, hunden ind og så i gang.

 

De første par gange fløj hun lidt hæmningsløst afsted, men nu har hun helt styr på hvad det går ud på og kigger de sædvanlige steder først. Udfordringen for mig er så at blive ved med at finde på nye steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han skal da skrabe på det? Og ikke kunne finde ud af det, hvis det er helt nyt? Lige så snart de har regnet spillet ud, så kan det jo ikke bruges som aktivering mere, så jeg ville da bare være glad for at han ikke har fundet ud af det endnu!

 

Jeg har selv 4 spil, 3 nina ottosson og 1 andet. De 3 ottosson har de regnet ud, så dem bruger jeg kun til "opvarmning". De gi'r nærmest ingenting mere, hundene piller godbidderne én efter én, og så kigger de på mig efter mere... De 2 af dem kan så kombineres, men den har de også fanget. Men så har jeg det sidste, viiiirkelig svære, som de ikke har regnet helt ud endnu - heldigvis! Og det kan mærkes når det kommer frem, så er de trætte bagefter!

 

det er sådan et, hvor han skal løfte dimserne af, for at komme ned til godbidderne. det er selvfølgelig rigtigt, at det ikke skal være for nemt, jeg aner bare ikke, hvordan jeg skal hjælpe ham igang. han lægger sig bare og glor på det, mens han småklynker.

 

det er forresten level 1 - som i det allernemmeste. nogen gange er jeg bange for, at min hund er en lille smule retarderet. mine forældres oldgamle border terrier, som aldrig er trænet og ikke har lavet et stykke hjernearbejde i sit liv, fangede den på to minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er sådan et, hvor han skal løfte dimserne af, for at komme ned til godbidderne. det er selvfølgelig rigtigt, at det ikke skal være for nemt, jeg aner bare ikke, hvordan jeg skal hjælpe ham igang. han lægger sig bare og glor på det, mens han småklynker.

 

det er forresten level 1 - som i det allernemmeste. nogen gange er jeg bange for, at min hund er en lille smule retarderet. mine forældres oldgamle border terrier, som aldrig er trænet og ikke har lavet et stykke hjernearbejde i sit liv, fangede den på to minutter.

 

Er det denne her?

 

http://www.nina-ottosson.com/Dogsmart-Trae.htm

 

Det var også én af dem jeg startede med. Hvis han bare piver og sætter sig, og ikke er aktiv, så ville jeg måske stille én af de klodser lidt ovenpå en godbid. Sådan at guffen ligesom stikker lidt udenfor, og er meget nem at ta', hvis det er forståeligt? Forhåbentlig er det bare om at få ham i gang, så han forstår at han selv kan - så skal han nok finde ud af det!

 

Min erfaring er, at de gange spillene ikke funker, så er det tit fordi ejeren ikke kan lade være med at "hjælpe" hunden, hvilket tit ødelægger det hele. Det er også ofte hunde der er vant til at "moar hjælper" til f.eks. træning, så de forstår slet ikke at de nu skal løse et problem selv - helt uden hjælp! :shock: Vist kan man bli' nødt til at hjælpe hunden igang, men jeg tror ikke det er godt at hjælpe ved at vise hvordan hunden skal gøre - men derimod ved at gøre spillet nemmere!

 

Håber du får sat ham i gang, for de spil er altså gode!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver fodersøg indendørs med 2 x 30 kg vovser. Jeg tænkte også i starten at de ville vælte det hele, men herhjemme bliver de faktisk ret fintfølende når næsen skal vise vejen blandt dvd'er, bag stoleben, på hylder osv. :-D

 

Det sjoveste er når de forsigtigt bruger tungen til at få en godbid ned fra et højt sted :hjerte:

 

Ellers er et stort tæppe lagt tilfældigt på gulvet med en masse godbidder gemt i og under, et fantastisk aktivitetstæppe hos os.

 

Vi leger det samme med Simba og det er ca 60 kg hund, der snasker rundt efter guf under dørmåtter, på reoler, i sko, på radiatoren osv osv osv og det er heller ikke noget med at huset ligger i ruiner bagefter. Til gengæld synes han det er en vældig morsom leg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det denne her?

 

http://www.nina-ottosson.com/Dogsmart-Trae.htm

 

Det var også én af dem jeg startede med. Hvis han bare piver og sætter sig, og ikke er aktiv, så ville jeg måske stille én af de klodser lidt ovenpå en godbid. Sådan at guffen ligesom stikker lidt udenfor, og er meget nem at ta', hvis det er forståeligt? Forhåbentlig er det bare om at få ham i gang, så han forstår at han selv kan - så skal han nok finde ud af det!

 

Min erfaring er, at de gange spillene ikke funker, så er det tit fordi ejeren ikke kan lade være med at "hjælpe" hunden, hvilket tit ødelægger det hele. Det er også ofte hunde der er vant til at "moar hjælper" til f.eks. træning, så de forstår slet ikke at de nu skal løse et problem selv - helt uden hjælp! :shock: Vist kan man bli' nødt til at hjælpe hunden igang, men jeg tror ikke det er godt at hjælpe ved at vise hvordan hunden skal gøre - men derimod ved at gøre spillet nemmere!

 

Håber du får sat ham i gang, for de spil er altså gode!

 

det er nemlig helt magen til, blot en billigere plastikversion! jeg har prøvet at starte med at kun have en brik i - så fokuserer han bedre. hvis den står skævt/står ovenpå, så han kan løse problemet med poterne, er der ikke noget problem. det er først, når den sidder helt fast, og han skal løfte af med munden, at hjernen giver op. han gnaver lidt i den, gør lidt af den, skraber manisk på den, og lægger sig så til at glo ud af vinduet ...han er ellers ikke bange for at arbejde selvstændigt - rigeligt selvstændigt! tror bare ikke, at han aner, hvad han skal stille op.

 

nå, vi må op på hesten igen, og prøve videre ...

Link til indlæg
Del på andre sites

det er nemlig helt magen til, blot en billigere plastikversion! jeg har prøvet at starte med at kun have en brik i - så fokuserer han bedre. hvis den står skævt/står ovenpå, så han kan løse problemet med poterne, er der ikke noget problem. det er først, når den sidder helt fast, og han skal løfte af med munden, at hjernen giver op. han gnaver lidt i den, gør lidt af den, skraber manisk på den, og lægger sig så til at glo ud af vinduet ...han er ellers ikke bange for at arbejde selvstændigt - rigeligt selvstændigt! tror bare ikke, at han aner, hvad han skal stille op.

 

nå, vi må op på hesten igen, og prøve videre ...

 

Min ældste havde også lidt et problem med at ta' dem med munden, da hun er en rigtig "potehund". Jeg gjorde så det at jeg satte mig på gulvet, og simpelthen holdt spillet for hende, i snudehøjde. Så var det trods alt nemmere for hende at ta' dem med munden, frem for at kratte med poterne.

 

Hvad gør han så hvis du bare lader spillet stå? Bli'r han ved med at kigge ud af vinduet, eller går han tilbage til det efter et stykke tid? Tænker lidt at nogle hunde gør jo netop det du beskriver, når de faktisk tænker over hvordan de skal løse et problem. Går væk, og kommer tilbage og gør et nyt forsøg?

 

Fandt lige vores hundesvære spil, det er så svært at jeg selv skal læse brugsvejledningen for at kunne lade det med guffer... :oops: Så en slags aktiveringslegetøj også for hundeejeren! ;-)

 

Forlaget Tro-Fast ApS

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste havde også lidt et problem med at ta' dem med munden, da hun er en rigtig "potehund". Jeg gjorde så det at jeg satte mig på gulvet, og simpelthen holdt spillet for hende, i snudehøjde. Så var det trods alt nemmere for hende at ta' dem med munden, frem for at kratte med poterne.

 

Hvad gør han så hvis du bare lader spillet stå? Bli'r han ved med at kigge ud af vinduet, eller går han tilbage til det efter et stykke tid? Tænker lidt at nogle hunde gør jo netop det du beskriver, når de faktisk tænker over hvordan de skal løse et problem. Går væk, og kommer tilbage og gør et nyt forsøg?

 

Fandt lige vores hundesvære spil, det er så svært at jeg selv skal læse brugsvejledningen for at kunne lade det med guffer... :oops: Så en slags aktiveringslegetøj også for hundeejeren! ;-)

 

Forlaget Tro-Fast ApS

 

hmm ... det skal jeg prøve! plejer faktisk at pakke det sammen efter et stykke tid, når han virker som om, at han er gået i gang med noget nyt (sove/lege/gnave kødben etc.) god idé også, med at løfte det, det vil jeg prøve :5up:

 

og det der svære spil ser helt sygt ud - ikke noget for de småtbegavede her i huset :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm ... det skal jeg prøve! plejer faktisk at pakke det sammen efter et stykke tid, når han virker som om, at han er gået i gang med noget nyt (sove/lege/gnave kødben etc.) god idé også, med at løfte det, det vil jeg prøve :5up:

 

og det der svære spil ser helt sygt ud - ikke noget for de småtbegavede her i huset :shock:

 

Næ, den småtbegavede her i huset ta'r det også kun frem når hun selv har overskud til at finde ud af det... :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...