Hop til indhold

Agility

Gæst Chocolate Labrador
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador

Hvordan hænger det egentlig sammen med agility og hunderacer og alder. Jeg har en 16 mdr. lab. Hvornår og hvordan kommer man igang. Og skal man passe særligt på med denne form for sport, når labber er disponerede (vel som så mange andre store hunde) for problemer med hofterne?

Kan ikke vente med at komme igang med en hel masse aktivering med hunden. De er sgu så skønne og samarbejdsglade. Sikke mange oplevelser, menneskets bedste ven giver os :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvordan hænger det egentlig sammen med agility og hunderacer og alder. Jeg har en 16 mdr. lab. Hvornår og hvordan kommer man igang. Og skal man passe særligt på med denne form for sport, når labber er disponerede (vel som så mange andre store hunde) for problemer med hofterne?

Kan ikke vente med at komme igang med en hel masse aktivering med hunden. De er sgu så skønne og samarbejdsglade. Sikke mange oplevelser, menneskets bedste ven giver os :-)

Agility er en dejlig sport :-D

Du undersøger hvad der er af klubber, der tilbyder agilitytræning i en afstand fra dig, som du kan acceptere og så vælger du den klub, hvor du syntes bedst om forholdene/træningen og evt også det sociale.

Der er stor forskel på agilitytræningen i klubberne, så det kan kun anbefales at kigge sig godt omkring :5up:

Der er flere labber der løber agility - mange vælger at tjekke deres agilityhunde for hd og albueproblemer inden start... det kan du jo også overveje, hvis det ikke allerede er gjort :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer meget an på foreningen, som du starter i. Jeg ved, at man må starte til agility i DCH fra hunden er 1 år. For jeg skal nemli starte til agility med Dexter her hvor sæsonen starter op igen:yeah:

Men det kan du vist få svar på, hvis du googler agility og så din by (evt en større by i nærheden). Så falder du nok over foreningerne i dit område, hvor du kan læse dig frem til hvornår I må starte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan tilslutte mig koret.

Agility er super sjovt:banan:

Jeg er en af dem, som har valgt at få min hund hd fotograferet. Det er en stor belastning(mange spring og hurtige vendinger) at løbe agility (nogle gange også for os mennesker:blink:)

En god ting at have styr på, til agility, er indkald. Måske er der styr på det allerede :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da du har en lab, hvor du ikke kender forhistorie ville jeg få hende røngtenfotograferet inden jeg gik i gang med agility.

Og derudover, så ved jeg at de i Dch kræver at man har rimelig styr på hunden (at den ikke render hen til de andre hunde og at den kommer når du kalder) og ja, de kan starte som 1 årig, men det er bare ikke smart med en lab, der jo, som du selv skriver, har tendenser til HD og AA:-)

Men du ville godt kunne starte med de forhindringer, der ikke er spring:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Endnu engang tak for jeres svar.:-) Lydigheden er der allerede godt styr på. Heldigvis responderer labber generelt godt til træning. De e l s k e r jo at samarbejde, så indkald er heldigvis godt på plads allerede. Tror dog jeg venter lidt med agility og arbejder videre med spor (er så småt begyndt med få enkelte spor). Vil helt sikkert tage jeres bemærkninger vedr. HD.test til efterretning, hvis vi skulle begynde på agility senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke hvor længe I har haft hinanden? Men hvis der er lidt basis lydighed der halter, så kunne det være en super ting at tage fat på imens du søger efter det perfekte træningssted til agility...

Kræet skal kunne arbejde koncentreret og fokuseret uden snor på sammen med dig, selvom der er andre hunde på banen / andre hunde der løber...

Hun skal kunne blive siddende og vente indtil hun får lov at starte og hun skal kunne følge dit mindste vink i kropssprog mens I har fart på begge to...

Så indkald, impulskontrol, fokus uden snor og løb / retningsskift sammen med dig, vil være en god ting at starte på....

Derudover er balanceøvelser på fx sten eller træstammer en særdeles god ting at arbejde med, øger hundens kropkontrol. Og er kræet ikke klar over at den har bagben, så kan en øvelse som "elefanten" (forbenene på opvaskebalje og bagbenene bevæger sig rundt - ligesom en cirkuselefant) være super at gå igang med

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Endnu engang tak for jeres svar.:-) Lydigheden er der allerede godt styr på. Heldigvis responderer labber generelt godt til træning. De e l s k e r jo at samarbejde, så indkald er heldigvis godt på plads allerede. Tror dog jeg venter lidt med agility og arbejder videre med spor (er så småt begyndt med få enkelte spor). Vil helt sikkert tage jeres bemærkninger vedr. HD.test til efterretning, hvis vi skulle begynde på agility senere.

Lige en sidebemærkning til hd og albue tjek - så er det uanset hvad en god ting at vide status på... det koster ikke mange kroner, at få hunden fotograferet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites