Gæst Prinsen Romo Skrevet December 14, 2010 Rapporter Share Skrevet December 14, 2010 Havde for første gang Romo med ude at løbe i trafikken.. Han har tidligere været med i hundeskoven og løbe, hvor han løber fri, det har været fin træning. I dag skulle vi så ud at løbe og det gik ok, dog var der lige en enkel cykel og et par hunde der ikke slap hans opmærksomhed trods opmunterende råb her fra, Romo nu løber vi, du er dygtig til at løbe....:stupid: osv. Folk har tænkt jeg var idiot.... Måske er det ikke alle hunde man kan træne op til at løbe fokuseret.. Men alle har godt at af en løbetur:5up: Hvis du er en af dem der har hunde med på løbeturen, så fortæl hvordan du startede og hvor meget du acceptere at hunden har fokus andre steder.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Da jeg løb med Bamse, begyndte han træningen, da jeg begyndte træningen. Jeg fulgte IForms løbeprogram, hvor man altid starter med at gå i 5 min. ( og så bygger man gradvist længere og længere løbetid og mindre og mindre gåtid ind i forløbet) Bamse er så indrettet på den måde at han altid tisser og pølser indenfor de første par minutter og så var den sag jo klaret. Vi var så, så heldige at vi sjældent mødte andre hunde på vores vej og mødte vi nogen, så kortede jeg snoren af og vi løb videre. Han var så glad for det, at han kunne abstrahere for forstyrrelserne og bare løb videre Jeg spændte et bælte om livet med hans flexsnor i og så havde jeg begge hænder fri - det er et hit, for så kan man bedre få en god rytme. Han lagde sig så i front og holdte så et jævnt trav, hvilket også var med til at jeg holdte et jævnt tempo - ikke noget med at trække mig afsted, men bare et jævnt "træk" ( ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det, for han trak mig ikke afsted). Han var en fantastisk træningspartner. Jeg er så desværre gået i stå med at løbe og kan ikke rigtigt komme i gang igen Bamse står ellers parat Efter jeg har skrevet dette, får jeg helt dårlig samvittighed - ikke over at jeg ikke længere holder mig selv i form, men det får mig til at tænke over hvor meget Bamse elskede det og burde gøre det for ham igen. Aha, se der var jo motivationen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Prinsen Romo Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Så må du igang igen :5up: Tror også Romo syntes det var sjovt og jeg håber han bliver så god at vi ikke behøver for mange pauser.. Vi gik ½time inden for at han fik morgen tisset inde vi gik igang med løb... Men det blev til næsten 40 min inkl. hundeforstyrrelser, så jeg er tilfreds.. Ang linen, så havde jeg hans flexi med, er det bedre med en kort en?? Ville også gerne han blev så god man kunne sætte linen et sted og få fri hænder, har set man kan købe en line der skal sidde på låret, den håber jeg på... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Jeg løb med Cleo og hun elskede det. Jeg løb ikke med flex-line, da hun trods alt godt kunne finde på at komme for tæt på vejen eller ind i min bane. Vi startede også op sammen med Iforms løbeprogram. Rosita får jeg aldrig med ud og løbe, men det vil også se for tosset ud:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Bamseida, den der flekssnor i bæltet, er den lavet specielt til at løbe med hunden, eller er det en hjemmekreation? Jeg har nogle gange overvejet at løbe med Tyson. Jeg er sikker på, at han ville elske det. Men jeg har aldrig selv løbetrænet (synes det er kedeligt ), så jeg har aldrig fået taget mig sammen. Og så er der det med Tysons gøen. Han har jo tidligere gøet af alle hunde og også nogle mennesker, vi passerede på vores ture. Nu kan han sagtens passere stille og roligt uden at gø. MEN hvis han er i løb og pludselig får øje på en hund eller et "farligt" menneske, der kommer imod ham, har han svært ved at styre det og kommer gerne til at gø. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Vi cykler med Motor (som så løber), og han er skam dybt ukoncentreret og skal både tisse og glo på ting. Men tålmodighed, Romo kan sagtens lære det. Vi råber "videre" (ikke altid helt pænt ) hvis han lægger an til at ville tisse eller snuse, og hvis der er hunde for tæt på os og jeg kan se jeg ikke kan få Motor med, så er jeg så strid at jeg bare hopper af cyklen og sætter ham op, og så kører ham forbi hunden. Vi har mødt en del løse hunde som lige har forkludret den plan om at man ikke snakker med hunde når man er i fart. Så roser og opmuntrer jeg ham når han er dygtig, og han kan helt sikkert rigtig godt lide det, så vi fortsætter. Husk at asfalt er dårligt for hunden at løbe galop på (ved ikke om din hund er så lille, at han må galopere for at følge med dig?) Galop skal helst foregå på et underlag der kan give lidt efter, såsom sand, jord, græs etc. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Nej det har jeg ikke Lige nu øver vi i bare at gå tur, for Njord tror at alle biler er ved at æde ham, så han klynker og piver og prøver at sætte sig på mine fødder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alt4Victor Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Jeg løber af og til med Victor, begyndte rigtigt på det sidste år, og det er han helt vild med. Jeg har en jogger-line tror jeg det hedder? det er sådan en lang elastisk line. Jeg startede med at løbe små pas: gå lidt, jogge langsomt, og så rigtig sprinte (det er han især vild med) og sådan variere, i starten kun små ture. Som vi kom igang kunne vi løbe mere og mere. Jeg passer dog på mht. underlag og ikke løbe på asfalt og fliser, da Vic har sarte knæ, men dyrlægen har sagt god for det. Jeg har lært ham nogle kommandoer inden vi kom rigtig igang, det er bla. "stop", "fremad" og "ind til siden" "dén vej" (så kigger han hvor jeg peger" og følger mig). Det er jo vigtigt at han ikke får ryk i snoren hvis jeg stopper, eller løber modsat. Vic elsker især at løbe i sneen, det er noget af det sjoveste synes han, så det gør vi rigtig meget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Bamseida, den der flekssnor i bæltet, er den lavet specielt til at løbe med hunden, eller er det en hjemmekreation? Det er en ganske almindelig 5 meter lang flexline og så et kraftigt læderbælte - Bamse er enorm stærk. Til Tyson vil flexlinen jo ikke være så klodset, som til en stor hund, men det var/er overhoved intet problem - man lægger slet ikke mærke til den. Jeg skriver "er", fordi jeg faktisk går tur med Bamse sådan. Når man har to store hunde, synes jeg det er rart at have en hånd fri. MEN, der findes en autoriseret løbeline i et elastisk materiale på markedet, som også spændes rundt om maven, Jeg gad bare ikke at købe den, fordi jeg synes den er for kort. Flexlinen giver plads til at hunden kan "lave svinkeærner" (staves?), uden man falder over linen og hunden. http://www.alttilhundogkat.dk/dog_on_tour.6?/Generelt/HUNDE/Dog%20On%20Tour%20NY/1275%20Motionsline%20til%20maven./&showitem=786 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 God tråd... Jeg går rundt og venter på, at Otto bliver klar til at løbe.. Han er kun knapt 7 mdr nu, så der er lige et stykket tid til.. Men æder jeres råd og bruger dem til foråret, når han bliver 1 år. Jeg sætter engang i mellem i løb på vores gåture - Gerne når han skal afledes fra et eller andet ulækkert, som jeg ikke har lyst til at få med hjem i stuen... og ingen tvivl om, at han synes det er en fest at løbe. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Bamseida, den der flekssnor i bæltet, er den lavet specielt til at løbe med hunden, eller er det en hjemmekreation? Jeg har nogle gange overvejet at løbe med Tyson. Jeg er sikker på, at han ville elske det. Men jeg har aldrig selv løbetrænet (synes det er kedeligt ), så jeg har aldrig fået taget mig sammen. Og så er der det med Tysons gøen. Han har jo tidligere gøet af alle hunde og også nogle mennesker, vi passerede på vores ture. Nu kan han sagtens passere stille og roligt uden at gø. MEN hvis han er i løb og pludselig får øje på en hund eller et "farligt" menneske, der kommer imod ham, har han svært ved at styre det og kommer gerne til at gø. tror du også han vil gøre det, hvis han løber med dig (som en øvelse)? Cleo var jo også gømonster, men når vi løb sammen, så var hun så fokuseret på opgaven at hun faktisk ikke gøede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 jeg tror også min kæreste glæder sig til at skipper bliver gammel nok til at løbe med ham er det forresten 1 eller 1½ år man siger for de større racer (labrador)? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Min dyrlæge siger at reglen er at hunden ikke må blive udmattet- når I går tur med ham/hende så løber den jo også en del. Man kan jo godt øve på meget små distancer,tænker jeg. Mht robusthed- min skal jo trække slæde/vogn og der venter jeg til 24 måneder, selvom mange anbefaler 18 måneder, så til dit spørgsmål, vil jeg mene det samme gælder for reele løbeture. Altså 18 måneder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Prinsen Romo Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Jeg har aldrig tænk over hans alder ifm løb, tror jeg startede da han var 11 mdr.. Men nu løber jeg heller ikke super hurtig, 7,5 -8,5 km i timen (har korte ben)men det har aldrig virket som om det var en problem for ham... Nogle der har, kender nogle der har den line?? Leg Leader Beinleine günstig bei zooplus Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Jeg løber med robin et par tre gange om ugen.. så bliver han simpelthen bare spændt rundt om maven, og så går det bare derudaf.. og hvis jeg kan mærke at jeg ikke gider løbe mere.. så har vi en kommando (mushmush).. og jeg klapper i hænderne, så løber han derudaf.. og så bliver jeg næsten nødt til at følge efter.. Så robin er vel mere eller mindre min personlige træner, som sørger for at jeg ikke giver op Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret December 14, 2010 Rapporter Share Besvaret December 14, 2010 Vi har også store planer om at komme ud og løbe med Ninja, men først når hun er omkring de 2 år - vi vil ikke risikere noget. MEn det er vist også meget godt, for sætter vi i løb nu, render hun efter os og gør og hopper op. Det må vi nok hellere få lært hende af med når tiden nærmer sig Men vi ved da allerede nu hvilke kommandoer der skal sidde i skabet før hun kommer med ud på de mere seriøse løbeture. F.eks "plads" (hun løber lige ved siden af én) "Bagom" (hun løber om bag en). Når man bor inde i byen hvor fortovene ikke altid er lige brede, bliver man jo nødt til at tage hensyn til andre mennesker på gaden. Men vi glæder os meget :banan: (...også til selv at komme i form .. der har ikke været meget løb her i den kolde tid ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts