Hop til indhold

HD

Gæst stenshoej
 Share

Recommended Posts

Gæst stenshoej

Sad forleden og studerede Robins stamtavle.

i hans stamtavle var der tre med B hofter, og resten havde A eller 0.

bør jeg alligevel teste ham for HD, i toårsalderen, inden vi begynder med for meget AG?

Sandsynligheden for han har A eller 0 er jo rimelig stor..

men de løber vel også fint med B hofter?

og medmindre det er pga. miljø, så er det vel udelukket at han har mere end B?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at udelukke en dårlig HD status, fordi at forældrene ikke har det, skal man sørme passe på med. Ved det af bitter erfaring :megaked:

Men hvis ikke at det er et krav, der hvor du løber agility, er der vel ingen grund til at få ham undersøgt, andet end hvis du selvfølgelig gerne vil vide det.

Redigeret af Drentsche
manglede et ord :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Sad forleden og studerede Robins stamtavle.

i hans stamtavle var der tre med B hofter, og resten havde A eller 0.

bør jeg alligevel teste ham for HD, i toårsalderen, inden vi begynder med for meget AG?

Sandsynligheden for han har A eller 0 er jo rimelig stor..

men de løber vel også fint med B hofter?

og medmindre det er pga. miljø, så er det vel udelukket at han har mere end B?? :hmm:

Jeg ville få ham fotograferet for at vide præcis, hvor jeg stod i forhold til min hunds træning. Og så er det nok snarere AD-fotografierne du skal tænke på. Nedslaget ved spring er jo det, der belaster hunden mest ved AG.

Man plejer at få taget HD og AD-fotos i et hug, når nu man er i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med de andre to :5up:

I min verden er HD og AD fotografering et must uanset, fordi jeg vil vide hvad jeg arbejder med. Man kan bestemt ikke regne med at pæne resultater på stamtavlen er en frikendelse, selvom pæne resultater bør tilstræbes :-)

Opdrætter vil sikkert også være dig taknemmelig hvis du får røntgenfotograferet og indsender til DKK. Det er altid godt at modtage feedback på sit avlsarbejde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du gør jo også noget for racen i det øjeblik du får HD-status på ham. Hvis han har A-hofter og 0-albuer viser det jo, at opdrætter er på vej den rigtige vej. Tollere er jo ikke den race med størst avlsmateriale.

Ricki havde heldigvis A og 0, og så vidt jeg husker havde hans mor B- hofter. Så opdrætter var meget taknemmelig for de billeder:slem:

(Jeg har til gengæld aldrig fortalt ham, at Ricki bliver råfodret - så ville han da gå fuldstændig sidelæns - DET kan man da IKKE:shock::shock::shock:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville til enhver tid HD/AD-fotografere en hund der skal bruges til agility!!! Der er rigtig mange ting der belaster både hofter og skuldre indenfor agility, så det er absolut en god ting at kende sin hunds status før man kommer i gang med agilityen for alvor. Dermed ikke sagt at en HD-hund ikke kan løbe agility, for det er der mange der gør, også på højt plan. Men så har du den viden i baghovedet, og kan tilpasse din hunds træning efter det.

Det er ikke nødvendigt at HD/AD-fotografere før du starter til agilitytræning, da man som regel ta'r det lidt gelinde det første stykke tid, især med unge hunde. Hvis du nu f.eks. starter til træning når hunden er 12 måneder, men gerne vil vente med fotograferingen til den er 18 måneder, så er det helt ok. Det gør jeg selv med min lille ny. Men bli'r du bidt af agility, og efter det første halve år ved at du vil fortsætte - så ville jeg absolut fotografere.

(Og så får jeg f.ø. selv lidt panik over alle de HD-tråde der lige pludselig dukker op - det er altså snart tid til at få fotograferet min egen lille ny... :skraek:)

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Tak for svarene.

Vi går allerede til AG, men da han nærmer sig de 18 måneder.. er det jo snart ved at være evt. konkurrance tid.

dermed bliver det pludselig også mere seriøst.

Så ville lige høre ad, også fordi det er godt at vide hvad man arbejder med..

Og vil selvfølgelig ikke slide unødvendigt på hans albuer og hofter, hvis det kan undgås.

Men ang, AD, så tror jeg ikke det er så udbredt blandt tollere?

hmm.. ogog.. hvornår er det bedst at teste? har hørt det var to år? men det er måske ligemeget hvornår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

Vi går allerede til AG, men da han nærmer sig de 18 måneder.. er det jo snart ved at være evt. konkurrance tid.

dermed bliver det pludselig også mere seriøst.

Så ville lige høre ad, også fordi det er godt at vide hvad man arbejder med..

Og vil selvfølgelig ikke slide unødvendigt på hans albuer og hofter, hvis det kan undgås.

Men ang, AD, så tror jeg ikke det er så udbredt blandt tollere?

hmm.. ogog.. hvornår er det bedst at teste? har hørt det var to år? men det er måske ligemeget hvornår?

Det er vel lidt forskelligt fra race til race... Man vil jo gerne at hofterne "har sat sig", sådan at de ikke er unghunde-løse mere, men samtidig skal det jo gerne være før de begynder at bli' slidte... Kan kun anbefale at du finder én der kender racen godt, og høre hvornår de vil anbefale at fotografere.

Link til indlæg
Del på andre sites