Hop til indhold

CM i Forum


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Jeg er leveringsdygtig i ok godt kamera (ikke professionelt overhovedet, men et kamera, der lever glimrende kvalitet), hvis det skulle være :-D

 

Og kan også redigere film, hvis det er.

 

Ikke noget professionelt overhovedet (selvlært amatør på lavt niveau), men kan få tekst indover, klippe ting ud, omrokere, osv. Dog ikke lave to billeder på samme tid og så'n.

 

Så hvis nogen er bedre, så må det blive dem, hvis det bliver til noget.

 

 

Jeg vil gerne "behandle" hvis det skal være

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 961
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Ninjamor
Joo der er bare nogle der bedst kan lide det, når hunden kravler bedende hen af jorden, med lange mundvige, tisser på sig selv og hiver halen op imellem benene. :???:

 

Hvilken slags er din anden hund?

 

Får vi billeder? :ivrig:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg er leveringsdygtig i ok godt kamera (ikke professionelt overhovedet, men et kamera, der lever glimrende kvalitet), hvis det skulle være :-D

 

Og kan også redigere film, hvis det er.

 

Ikke noget professionelt overhovedet (selvlært amatør på lavt niveau), men kan få tekst indover, klippe ting ud, omrokere, osv. Dog ikke lave to billeder på samme tid og så'n.

 

Så hvis nogen er bedre, så må det blive dem, hvis det bliver til noget.

 

Jeg vil gerne "behandle" hvis det skal være

 

Jamen så er vi jo snart ved at være der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske var det en idé at starte med at lave nogle youtube klip?

Det kræver jo cirka det samme som lokal tv, en til at filme og klippe:mrgreen:

 

Så er det jo bare med at arbejde for at reklamere så mange steder som muligt, og hvem ved måske det kunne inspirere en rigtig tv kanal senere hvis det gik hen og blev godt :-D

 

Sjovt, jeg har faktisk lige luftet idéen om et tilsvarende projekt for nogle af hundevennerne..! Så jeg er med på idéen, hvis jeg kan bruges til noget! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne "behandle" hvis det skal være

 

Jamen så er vi jo snart ved at være der :mrgreen:

 

Super!

 

Eneste problem er, hvis det bliver os tre i første omgang, at jeg ikke selv kan komme til Jylland (damn, jeg vil have et arbejde!). Men ved ikke, om Ninjamor kører (i bil, that is)? Så kan jeg måske få et sæde, hvis ingen anden melder sig som kameramand/-dame :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at kameraet overhovedet ikke behøver være godt, der kan alligevel ikke ligge ret meget på sådan et youtube klip, så hvis det er alt for god kvalitet, bliver man nok nød til at gøre det dårligere:-D

Jeg har f.eks. et ok almindeligt digital kamera, købt til omkring 1000 kr, med det kan jeg sagtens filme en video som ser fin ud på en almindelig computer skærm. Det vigtige er bare at man køber et godt hukommelses kort, sådan at man kan optage lang tid ad gangen uden at skulle tømme det for hvert kvarter:rolleyes:

Det skal selvfølgelig heller ikke være alt for ringe kvalitet, da det jo er ret væsentligt at man får detaljer i hundens sprog med, øjen, mund osv, men det behøver altså langt fra være specielt dyrt udstyr!

 

Man kunne også overveje at lave en hjemmeside og ligge filmen ud der, så er der sikkert mulighed for at lave bedre kvalitet, men det kræver jo så at der er nogen som kan finde ud af det:mrgreen:

Måske kan man uploade klip i det nye facebook i bedre kvalitet (har bare læst man vist nu kan uploade fotos i høj kvalitet, ved ikke hvordan med video)?

 

Synes da det ville være smukt hvis Ninjamor kunne tilbyde rabat på nogen adfærdsbehandlinger hvis de blev filmet, det tror jeg da sagtens man ville kunne finde nogen som var med på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen anelse, men kan både uploade HD-kvalitet (ved ikke hvad det vil sige på youtube - det sagde absolut intet ved det web-cam, jeg købte til min far, det var godt nok skidt), op til 2GB og over 15min. på min konto nu :hmm: Det er da vist rigeligt til rimelig god kvalitet, er det ikk'?

 

Jooo det er det måske:hmm: Altså så meget ved jeg ikke om det, kan bare huske at da jeg skulle uploade en film jeg havde optaget med mit (billige) kamera, da var jeg nød til at gøre det dårligere fordi det fyldte for meget:mrgreen:

Nu har jeg også en meget stor skærm, så det er måske derfor det meste ser lidt gnidret ud:hmm:

 

Edit: men det er forresten også ret lang tid siden, nu jeg tænker over det! Kan sagtens være det er blevet lavet om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jooo det er det måske:hmm: Altså så meget ved jeg ikke om det, kan bare huske at da jeg skulle uploade en film jeg havde optaget med mit (billige) kamera, da var jeg nød til at gøre det dårligere fordi det fyldte for meget:mrgreen:

Nu har jeg også en meget stor skærm, så det er måske derfor det meste ser lidt gnidret ud:hmm:

 

Edit: men det er forresten også ret lang tid siden, nu jeg tænker over det! Kan sagtens være det er blevet lavet om...

 

Det er i hvert fald blevet lavet om rigtig mange gange mens jeg har haft bruger :-D

 

Men det er absolut forringet kvalitet, når videoen er uploadet. Jeg ved ikke hvorfor, men kvaliteten på mine original-filer er langt langt bedre end den youtube leverer.

 

Så kunne godt være, at man skulle finde ud af noget bedre :hmm: Dunno.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Super!

 

Eneste problem er, hvis det bliver os tre i første omgang, at jeg ikke selv kan komme til Jylland (damn, jeg vil have et arbejde!). Men ved ikke, om Ninjamor kører (i bil, that is)? Så kan jeg måske få et sæde, hvis ingen anden melder sig som kameramand/-dame :genert:

 

Jamen, jeg har da en fin dytbil der godt kan finde til div. øer, i samarbejde med Gertrud, min GPS dame :5up:

 

Pt. er det tiden der er problemet, men har da snart mulighed for at pjække fra træning :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken slags er din anden hund?

 

Får vi billeder? :ivrig:

 

Vores alfa er en borderblanding

Min er en lab. blanding, men han elsker at svømme og elsker mad, så han er blevet udnævnt til bare at være en lab.

 

Vores lille ny er ren labradore, efter sigende, men jeg tror faktisk, at han er Rottweiler eller en terrier, måske nok mest terrier, for jeg har godt nok aldrig oplevet en lab. der kunne "svare igen" og snakke så meget som vores hvalp gør lige nu.

 

Faktisk ikke sikker på jeg er gearet til at have en terrier, hvis jeg skal være helt ærlig, så ved faktisk ikke helt, hvad jeg skal synes om vores nye medlem i familien lige nu. Jeg er ikke fyldt med udelukkende store og kærlige følelser.:stupid:

 

Men det var nu et lille sidespor.

 

Der kommer ikke billeder lige nu og her, måske senere. Dels er jeg ikke ferm til det der med at ligge billeder ind og dels så har jeg sådan en noia overfor internettet.

 

Men bortset fra det, så er der rigtig gang i initiativerne i aften her i tråden, det er da bare helt kanon!

 

Godt arbejde! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vil bare lige vise at budskabet kommer rundt :klap:

Det er fra vores 4 sides lokalnyt.

 

Hvor dejligt. Er det noget du har skrevet?

 

Jeg har sendt det indlæg jeg har i min blog til vores lokal avis og fået besked om max ½ side, hvilket ikke holder hvis det skal være andet end bare en mening :cry:

 

Jeg har også sendt til andre, det er bare ud med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vores alfa er en borderblanding

Min er en lab. blanding, men han elsker at svømme og elsker mad, så han er blevet udnævnt til bare at være en lab.

 

Så er han en lab :-D

 

Vores lille ny er ren labradore, efter sigende, men jeg tror faktisk, at han er Rottweiler eller en terrier, måske nok mest terrier, for jeg har godt nok aldrig oplevet en lab. der kunne "svare igen" og snakke så meget som vores hvalp gør lige nu.

 

Hvis han er en "hurtig" lab, så kan der nemt følge lidt ekstra lyd med

 

Faktisk ikke sikker på jeg er gearet til at have en terrier, hvis jeg skal være helt ærlig, så ved faktisk ikke helt, hvad jeg skal synes om vores nye medlem i familien lige nu.

 

Jeg er vild med terrier!

 

Jeg er ikke fyldt med udelukkende store og kærlige følelser.:stupid:

 

Måske kommer det

 

Men det var nu et lille sidespor.

 

Der kommer ikke billeder lige nu og her, måske senere. Dels er jeg ikke ferm til det der med at ligge billeder ind og dels så har jeg sådan en noia overfor internettet.

 

Okay

 

Men bortset fra det, så er der rigtig gang i initiativerne i aften her i tråden, det er da bare helt kanon!

 

Godt arbejde! :-D

 

Jae

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en lille hurtig ting til dem, som vil lave videoer:

Husk at prioritere lyden også - det glemmer mange "amatører", og så bliver det eddersvært at høre budskabet :-)

 

Uh ja, for søren - but how? :hmm:

 

Vi kan jo ikke ligefrem gå rundt med mikrofoner, når det er nødvendigt... Hmm, må lige lege lidt med kameraet også, så jeg lærer dets begrænsninger lidt bedre at kende!

 

Kloge ord er meget velkomne og modtages med kyshånd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, jeg har faktisk lige luftet idéen om et tilsvarende projekt for nogle af hundevennerne..! Så jeg er med på idéen, hvis jeg kan bruges til noget! :5up:

 

Garanteret du kan bruges til noget :5up: Har i hvert fald indtryk af, at du er temmelig klog på hunde. Havde du nogen bestemte idéer?

 

Jeg tænker (tankeluftning, ikke andet).

 

Det ville være optimalt med mere end én adfærdsbehandler. Nu har Ninjamor meldt sig på banen, fint :5up: Men variation vil nok være godt, tror jeg :hmm: Altså, at vi er mere end én.

 

Derudover, måske noget fra hverdagen-ish... Altså, noget video, hvor det bare er de mere dagligdagsproblemer og træning. Altså, opdragelse osv.

 

Jeg ved det ikke, men tænker, at forskellige folk kan forklare, hvordan de har opdraget og trænet deres hvalp.

 

Eller bliver det for meget?

 

Måske vi skulle oprette en seperat tråd til alt det her :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Garanteret du kan bruges til noget :5up: Har i hvert fald indtryk af, at du er temmelig klog på hunde. Havde du nogen bestemte idéer?

 

Jeg tænker (tankeluftning, ikke andet).

 

Det ville være optimalt med mere end én adfærdsbehandler. Nu har Ninjamor meldt sig på banen, fint :5up: Men variation vil nok være godt, tror jeg :hmm: Altså, at vi er mere end én.

 

Derudover, måske noget fra hverdagen-ish... Altså, noget video, hvor det bare er de mere dagligdagsproblemer og træning. Altså, opdragelse osv.

 

 

 

Jeg ved det ikke, men tænker, at forskellige folk kan forklare, hvordan de har opdraget og trænet deres hvalp.

 

Eller bliver det for meget?

 

Måske vi skulle oprette en seperat tråd til alt det her :hmm:

 

Tænker at man måske kunne se det fra flere forskellige hundeejeres point of view. Adfærdsbehandlere, hundeinstruktører, udøvere af hundesport (på forskellige plan), "almindelige hundeejere" m.m. Hvordan man bruger positive metoder til at løse problemer og udfordringer indenfor de forskellige områder. Og gerne folk der har prøvet både gamle og de nye metoder.

 

Det kunne også være fedt hvis man kunne "interviewe" nogle af de rigtig gode - vi har jo f.eks. haft danske verdensmestere indenfor både agility og LP (måske også indenfor andre grene, som jeg bare ikke ved.. :oops:), det ville måske kunne veje lidt tungt hvis man kunne få nogle af dem at udtale sig til fordel for positive metoder..?? Bare lidt tankespind...

 

Mht. video og lyd - det kan måske være en god idé at planlægge filmningen sådan at man lægger speak på bagefter, det er meget nemmere at kontrollere end selve optagelyden.

 

Jeg tror ikke man skal være bange for at lave for mange videos. På youtube vælger folk jo i den grad hvad de klikker på. Det bli'r jo af gode grunde nogle kortere klip, da Youtube selv begrænser tiden. Tror også at det er en god idé at både lave kortere og længre klip - ikke alle gider at se en længere video igennem. Kan være godt at tænke på, hvis ét af formålene er at "bare" vække folks interesse.

 

Edit: jo, tror også det kan være en god idé med en separat tråd til emnet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er han en lab :-D

 

 

 

Hvis han er en "hurtig" lab, så kan der nemt følge lidt ekstra lyd med

 

 

Hmm det vidste jeg faktisk ikke, det kan jeg godt bruge til noget tror jeg, selvom jeg ikke er helt sikker på hvilken linie min er fra.

 

De voksne hunde så ikke kompakte og firkantede ud ligesom den helt gamle type, men de var heller ikke så slanke som formel 1ere.

 

De lignede helt igennem en mellemting.

Hvis ikke jeg havde set forældrene, så ville jeg tro, at man havde blandet en formel 1 med en gammel type.

 

Men der er meget lyd på den lille og selvom jeg jo er glad for hunde, så bryder jeg mig ikke ret meget om hundes gøen i overvældende mængder.

 

Vores voksne gør kun, når der kommer gæster. Borderen kan pive lidt når han stresser under træning, men min mand har været flittig til at stoppe træningen i det øjeblik der kommer lyd på.

Det har haft en rigtig fin effekt, - en meget stille borderblanding vi har.

 

Jeg håber meget at hvalpen vil gø mindre jo mere han falder til og vokser til.

Når hvalpen har sine aktive perioder igennem hele dagen, så bliver jeg godt nok træt i knolden af at have lyttet til ham.

 

Selv når han får et ben at gnave i, så leger han med det og gøer af det, så den fidus funger ikke. :-D

 

Edit: Er vist også kommet lidt på afveje i denne tråd, ham Cesar er skyld i meget! :-P

Men det var altså et super fint indput du lige kom med Ninjamor, jeg var begyndt at tro, at det slet ikke var en Lab. jeg havde fået og mine ører er ved at falde af! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker at man måske kunne se det fra flere forskellige hundeejeres point of view. Adfærdsbehandlere, hundeinstruktører, udøvere af hundesport (på forskellige plan), "almindelige hundeejere" m.m. Hvordan man bruger positive metoder til at løse problemer og udfordringer indenfor de forskellige områder. Og gerne folk der har prøvet både gamle og de nye metoder.

 

Det kunne også være fedt hvis man kunne "interviewe" nogle af de rigtig gode - vi har jo f.eks. haft danske verdensmestere indenfor både agility og LP (måske også indenfor andre grene, som jeg bare ikke ved.. :oops:), det ville måske kunne veje lidt tungt hvis man kunne få nogle af dem at udtale sig til fordel for positive metoder..?? Bare lidt tankespind...

 

Mht. video og lyd - det kan måske være en god idé at planlægge filmningen sådan at man lægger speak på bagefter, det er meget nemmere at kontrollere end selve optagelyden.

 

Jeg tror ikke man skal være bange for at lave for mange videos. På youtube vælger folk jo i den grad hvad de klikker på. Det bli'r jo af gode grunde nogle kortere klip, da Youtube selv begrænser tiden. Tror også at det er en god idé at både lave kortere og længre klip - ikke alle gider at se en længere video igennem. Kan være godt at tænke på, hvis ét af formålene er at "bare" vække folks interesse.

 

Edit: jo, tror også det kan være en god idé med en separat tråd til emnet!

 

Uh, rigtig mange gode idéer der, nemlig!

 

Jeg laver fluks en anden tråd og inkluderer altså det her indlæg - det er nemlig rigtig godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu er jeg rigtig væmmelig fordomsfuld, men vores kantinedamer på min skole (teknisk skole i NV) er to ... lidt specielle typer med tatoveringer, hård tone og sikkert en kæreste der sidder eller har siddet inde. Og jeg kan desværre forestille mig at de er faldet for en vis type hunde.

 

Nå, men jeg kommer så forbi kantinen idag for at købe en yoghurt, og overhører dem snakke om at de skulle ind og se Cesar Millan sammen :shock:

 

... Havde lyst til at spørge dem om de selv havde hunde, for så var det da godt nok synd for dem (hundende) at de skulle ind og se ham. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er efterlyst alternativer til CM's metoder i stedet for kun overordnede udtalelser. Jeg fandt lige denne artikel jeg lavede til DcH Bladet, da Millan første gang var aktuel på TV.

 

Hunden jeg gik ud fra dengang var Emily, som Dumle har lagt klip ud med på Fbook:

 

 

Forslag til behandling af aggressivitetsproblem

 

 

I forrige nummer af DcH Bladet kritiserede jeg den amerikanske ”hundepsykolog” Cesar Millans metodevalg, håndtering og udredning af hundes problematiske adfærd.

Som dengang aftalt med redaktøren giver jeg nu et bud på en anderledes behandling og træning. Nedenfor følger den grundmodel jeg anvender til aggressive hunde.

Jeg vælger at tage udgangspunkt i sagen om den aggressive pit bull terrier ”Emily”, da den er interessant af flere grunde.

 

 

Det jeg kritiserer Cesar Millan for, er at han næsten udelukkende udfører symptombehandling (stop adfærden nu!) og at han har låst sig fast på at stort set alle problemadfærd bunder i manglende lederskab.

Endvidere fremfører han i stort set hvert program, at hundene med deres adfærd forsøger at overtage magten og styringen af familien.

Denne indgangsvinkel til hundeadfærd leder Millan over i en meget håndfast, ubehagelig og grænseoverskridende behandling. En kur hvor kun symptomet på hundens problem, hvad enten dette er frygt, angst, stress, understimulering eller fysiske smerter altid er den samme og kun virker på overfladen

Hundenes reelle problemer afhjælpes ikke, og hvis effekten af behandlingen skal holde, skal der foretages en daglig hårdhændet vedligeholdelse af den håndtering Millan har foreskrevet.

 

Hundens holdning ændrer sig ikke, kun den synlige adfærd.

 

 

Emily

 

 

Emily er en 6 årig pit bull terrier, som husets teenagedatter købte mod sin fars vilje. Da hunden var 2 år flyttede datteren hjemmefra og efterlod Emily i faderens hjem.

Ifølge ejerne er problemet, at Emily udviser aggressivitet overfor andre hunde, og de frygter, at det en dag vil gå galt og Emily bider en anden hund.

 

 

Vi ser Emily fare ud i linen og stå på bagbenene og gø med en skinger gøen efter en anden hund.

Umiddelbart kan hendes gøen lyde som den kaldende frustrationsgøen nogle hunde kommer med, når de forhindres i at komme i nærkontakt med andre hunde.

 

 

Jeg observerer, at Emily bevæger sig i pasgang.

 

 

Dette, samt manglende aktivitet, er hvad vi ved om Emily, og det er langt fra nok at indlede en seriøs adfærdsbehandling ud fra.

 

 

Hvad bør vi vide?

 

 

Vi bør kende hundens alder ved anskaffelsen, aktivitetsniveau, aktivitetstyper, grænsesætning, alenetid, motionsniveau- og type, leg, sovested, evt. sygdomshistorie og hormonstatus, hundesamvær samt en masse andre ting, før vi kan danne os det reelle bilede af ”hvem” Emily er.

 

 

Eksempelvis kan frustration over manglende behovsopfyldelse, smerter samt tidligere oplevelser være medvirkende/vedligeholdende årsag til en hunds problemadfærd.

Vi bør ligeledes vide en del om ejeren. Dennes motivationsniveau, evner for hundetræning, tid og andre faktorer som spiller ind under træningen.

 

 

 

 

Er adfærden normal eller unormal?

I professionel adfærdsmodificering skelner vi mellem normal og unormal adfærd.

Den normale adfærd kan sagtens være problematisk for ejeren, men normal for hunden.

Normal” adfærd er adfærd, som gavner hundens overlevelse.

Aggressivitet vil i visse situationer kunne redde hundens liv og er derfor hensigtsmæssig i nogle situationer og må derfor betegnes som normaladfærd, omend problematisk for omgivelserne, i disse situationer.

 

 

Unormal” adfærd er adfærd, som ikke er hensigtsmæssig i forhold til hundens overlevelse.

Disse kan for eksempel være tvangshandlinger (OBD) eller apati.

Unormale adfærd kan fremprovokeres.

 

 

Racetype

 

 

Hos pit bull terrier er aggressivitet overfor eget køn ikke unormalt.

Racen er fremavlet til kamp og derfor er aggressiviteten hensigtsmæssig hos denne race.

 

 

Realistiske mål

 

 

Eftersom Emily er en pit bull, som har haft sit handlemønster i flere år, vil det være utopi at forvente, at hun skal kunne færdes tæt blandt andre hunde uden at vise aggressivitet, medmindre man anvender frygtbaserede metoder i behandlingen.

 

 

Hvis frygten for handleren/ejeren er stor nok, vil aggressivitetens udtryk (ikke selve aggressiviteten) kunne dæmpes når hunden er under handlerens/ejerens påvirkning.

Selve aggressiviteten, trangen til at skade andre hunde, vil ikke forsvinde.

 

 

Det vi kan forsøge at opnå, er at ejeren bliver en så karismatisk og tillidsvækkende lederfigur, at Emily af sig selv undlader at gå i front, men afventer ejerens reaktion.

Dette kræver et stort og engageret arbejde fra ejerens side, en stærk psyke samt stor selvtillid og vil nok sjældent lykkes helt overfor en så selvstændig race med etableret problemadfærd.

 

 

Tiltag

 

 

Det vil være naturligt at få Emily tjekket af dyrlæge og kiropraktor for at afdække eventuelle smerteårsager. Emily bevæger sig i pasgang. Dette gør hunde med lange rygge uden de derfor har problemer med ryggen, men Emilys race hører ikke ind under denne kategori og derfor kan pasgang være et tegn på fysiske smerter.

Smerter stresser og får hunde til at overreagere.

 

 

Daglig træning, aktivitet og motion for at sikre at der ikke er overskudsenergi til at give problemadfærden næring.

 

 

Gå/motion i 2 – 2½ time hvoraf mindst 50 % af tiden bør være i lang line, så hunden kan føle sig fri.

Dette kan være problematisk og derfor må ejeren opsøge steder, hvor der er godt udsyn, så de ikke uforvaret løber ind i en anden hund.

 

 

Turen kan med stor fordel foregå som en aktiv gåtur med en masse aktiviteter indlagt.

Dels så hunden får brugt sin energi fornuftigt dels så den oplever ejeren som en ressource den kan regne med finder på herlige aktiviteter.

 

 

Da vi har med en meget fysisk orienteret hund at gøre, vil jeg foreslå at en del af aktiviteterne er meget fysiske. Dette elsker denne type hunde.

 

 

Tilbuddene til hunden kan være balance på sten, væltede stammer, stendiger, badebroer og lignende som udfordrer hundens krop uden at vække trangen til at kæmpe.

Ligeledes at finde godbidder ”klistret” på træerne over hundens hovedhøjde, så den skal rejse sig på bagbenene og søge på stammen.

Samt ”tage stand”.

 

 

Momenter fra ”dog dancing” er også fysisk nok til denne hundetype.

 

 

Kontakttræning så hunden lærer at tage øjenkontakt på ejerens signal. Øjenkontakt fastholder hunden hos ejeren både fysisk og mentalt, og ejeren kan derfor nå at påvirke hunden til at samarbejde i stedet for at begynde at hidse sig op over en anden hund på afstand.

 

 

Lydighedsmomenter som lineføring, stå, sid, dæk, kom, bliv, vent, stop, gå bagest, til højre og venstre og lignende. Ligeledes positionsskift på afstand samt at hunden lærer at vige for ejerens krop.

Dette for at indgyde ejeren selvtillid og hunden et minimum af lydighed, så den kan stoppes før en situation bliver uheldig.

 

 

Fodersøg 25 – 40 minutter for at stimulere hundens lugtesans og beskæftige hunden mentalt, så den bliver afslappet og veltilfreds.

 

 

For sjovaktiviteter kan styrke samarbejdet og lader hund og ejer have det sjovt med hinanden. Disse øvelser er glimrende egnet til at ”fange” hunden med op til en potentielt truende situation.

Det kan være: kysse, pote, rulle, zig zag ml. ejers ben, sidde smukt, godbid på næsen, give me five o.lign.

 

 

Når dette efter et par uger er integreret i hundens hverdag vil hunden ændre sig væsentligt og begynde at være mere opmærksom på ejerens fremtoning, signaler og aktivitetstilbud.

Hunden bør arbejde for al sin føde og det siger sig selv, at alt ovenstående indlæres med udelukkende positive metoder.

 

 

Aggressiviteten

 

 

Nu kan selve arbejdet rettet mod at ændre hundens holdning til andre hunde begynde.

Vi kan som tidligere nævnt ikke regne med at fjerne aggressiviteten, da denne til dels er fremavlet, men vi kan arbejde på at rykke hundens tolerancetærskel.

 

 

Dette gøres også udelukkende med positive virkemidler og hertil er klickeren fænomenal!

I al sin enkelthed går træningen ud på desensibilisering af hundens ”overfølsomhed” overfor andre hunde.

Hunden placeres et sted hvor hund og ejer står med ryggen mod noget fast, en mur, hæk eller lignende, så de ikke kan overraskes af hunde bagfra.

Afstanden til figuranthunden skal være så stor, at vores hund blot iagttager denne neutralt. Ingen stivnen eller andet som viser, at hunden er på vagt. Blot afslappet iagttagende.

Denne ro og neutralitet indbringer hunden et klick samt belønning.

Gentages mange gange blandet med de indlærte øvelser og aktiviteter.

Hvis vores hund reagerer specielt overfor forskellige hundetyper, skal den type der provokerer hunden mindst introduceres først. Derefter arbejder man sig opad i provokationsgrad.

Man arbejder hele tiden på det mindste belastningsniveau.

 

 

Afstanden til den anden hund må ikke mindskes, før vores hund spontant ser op på ejeren ved synes af figuranthunden. Først da ved vi, at hunden er blevet positivt stemt overfor figuranthunden.

Nu har den skiftet forventning. Fra at være begyndende aggressiv bliver den nu forventningsfuld ved synet. Den ved at synet af den anden hund betyder noget positivt: Et klick og en lækker godbid.

 

 

Ny hund introduceres på begyndelsesafstanden og der arbejdes som før.

Det er vigtigt, at ejeren gennemfører en masse aktiviteter og øvelser med figuranthunden tilstedeværende, så vores hund lærer at samarbejde og yde, selvom der befinder sig en anden hund i nærheden.

Dette giver på sigt ejeren større kontrol over hunden (nødvendig symptombehandling)

 

 

Hundens tolerancetærskel må aldrig overskrides. Bliver den det, går hunden direkte retur til det gamle adfærdsmønster og træningen ryger mange skridt tilbage.

 

 

Etapevis mindskes afstanden til figuranthunden, og der lægges nye provokationer på med gradvist flere hunde samtidig og senere at disse hunde bliver mere aktive. Men ikke større aktivitet end at vores hund stadig kan koncentrere sig om træningen med ejeren.

Det er væsentligt for et optimalt resultat, at ejeren er opmærksom på, at hans hund vitterligt har registreret figuranthunden/hundene og ikke i stedet for kommer til at aflede hunden fra disse.

Hunden skal være 100 % bevidst om, at de andre er til stede ellers sker der ikke en ændring i hundens holdning.

Samtidig med denne træning må vores hund ikke udsættes for ”uheld” med hunde som pludselig er for tæt på.

Mens hunden trænes efter denne model danner den vane for hvordan den ”skal” opføre sig i sådanne og lignende situationer i fremtiden. Så træningen kan ikke overdrives!

 

 

Målet

 

 

Målet er at den aggressive hund kan opholde sig/passere på en bestemt afstand af andre hunde i aktivitet og stadig være samarbejdende og rolig.

Denne afstand vil være individuel, men jeg mener at et rimeligt mål må være at den aggressive hund under lineføring med kontakt opad kan passere andre hunde på en afstand af ca. 5m.

 

 

 

 

Vedligeholdelse

 

 

For langt de fleste problemer hunde kan have vil en adfærdsbehandling eliminere problemet. Men når det drejer sig om aggressivitet som ikke er udledt af ubehandlet chok, frygt, angst eller smerter vil det altid ligge i hunden i en eller anden grad og vil derfor kunne vise sig igen.

Derfor er vedligeholdelse af de positive mønstre væsentlig for et holdbart resultat.

Hundeejeren kan få en slem forskrækkelse, hvis han holder pause i den daglige vedligeholdelse/træning og hunden derfor gør udfald mod en forbipasserende hund.

 

 

Som hundeejer kan man opstille et hurtigt regnestykke: To uger med Millans behandling mod måske 2 måneder med mit forslag. Og det er forståeligt (hvis man udelukkende regner med tid og indsats) at Millans metode kan være mest tillokkende.

 

 

Man kan også sætte det anderledes op: Holdning mod holdning.

Hvordan kan man forsvare, at anvende Millans symptombehandlende og grænseoverskridende håndtering af hunde, når man ved at anvende lidt mere tid på sin hund kan opnå at hunden får stor tillid til sig og man har det sjovt imens?

Lige præcis med aggressivitet som ovenstående vil der altid skulle vedligeholdes. Men er det da ikke mere rart og givende at arbejde med positive metoder end med straf?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, nu er jeg rigtig væmmelig fordomsfuld, men vores kantinedamer på min skole (teknisk skole i NV) er to ... lidt specielle typer med tatoveringer, hård tone og sikkert en kæreste der sidder eller har siddet inde. Og jeg kan desværre forestille mig at de er faldet for en vis type hunde.

 

Nå, men jeg kommer så forbi kantinen idag for at købe en yoghurt, og overhører dem snakke om at de skulle ind og se Cesar Millan sammen :shock:

 

... Havde lyst til at spørge dem og de selv have hunde, for så var det da godt nok synd for dem (hundende) at de skulle ind ham. :vedikke:

 

Åh nej og øv :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...