Hop til indhold

CM i Forum


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Det lyder som om han har fundet ud af det, dejligt.

 

Jeg kan blive fortvivlet over hvad jeg har gjort nogle af mine tidligere hunde, i uvidenhed, magtesløshed og fordi JEG ville nå nogle mål.

 

Jeg har tilgivet mig selv at samme grund - jeg gjorde mit bedste ud fra de forudsætninger jeg havde på daværende tidspunkt. Alligevel gør det ondt at tænke tilbage på selvom det slet ikke kan hamle op med det du beskriver.

 

Jeg er enig i det han siger, vi skal forsøge at "omvende" hundeejere når muligheden er der og det er den nu, med Millandebatten rundt omkring.

 

Men jeg er rystet over at der for kun 25 år siden blev uddannet trænere på denne måde i visse DcH afdelinger

 

Tror faktisk ikke engang vi skal 25 år tilbage :vedikke:

Har hørt om ligene metoder blev brugt indtil for 4-5 år siden visse steder - Og har allerede hørt om foruroligende ting på træneruddannelsen, fra aspiranter fra andre afdelinger....

 

Så der foregår nok desværre meget rundt omkring i klubberne.

Den klub jeg går i, bliver også opfattet som særlinge i visse andre afdelinger, fordi al træning er bygget op omkring klikkertræning - Med eller uden klikker :vedikke:

 

Finder det lidt skræmmende, at folk kan møde SÅ forskellig opfattelse af det at træne hund, alt efter hvilken DcH klub de kommer i.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 961
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Finder det lidt skræmmende, at folk kan møde SÅ forskellig opfattelse af det at træne hund, alt efter hvilken DcH klub de kommer i.

Det har jeg faktisk tit tænkt over - hvordan kan det egentlig lade sig gøre..? :vedikke: Jeg er jo selv DKK-instruktør, og der følger al instruktøruddannelse den samme linie. Vi gennemgår alle den samme "grunduddannelse", og DKK har en meget klar idé om hvilke metoder og træningsfilosofier der skal bruges. Er det dybt forskelligt fra DcH's uddannelse, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg faktisk tit tænkt over - hvordan kan det egentlig lade sig gøre..? :vedikke: Jeg er jo selv DKK-instruktør, og der følger al instruktøruddannelse den samme linie. Vi gennemgår alle den samme "grunduddannelse", og DKK har en meget klar idé om hvilke metoder og træningsfilosofier der skal bruges. Er det dybt forskelligt fra DcH's uddannelse, eller?

Jeg tror der er stor forskel på hvilken linie uddannelsen følger og så hvad man gør i de enkelte klubber og her taler jeg om klubber generelt. For 5 år siden blev jeg bedt om at stå og skrige min hvalp ned i hovedet, af en DKK-instruktør. For 10 år siden tog jeg min DcH-instruktøruddannelse, hvor jeg blev introduceret til shaping; straf eller andet ubehag var aldrig en del af pensum. Jeg ved der er flere specialklubber under DKK der bruger straf i træningen, sikkert fordi der sidder nogle fossiler og udstikker den daglige omgangstone. Jeg tror man skal være varsom med den store pensel; hver klub har vel ret stor selvbestemmelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg faktisk tit tænkt over - hvordan kan det egentlig lade sig gøre..? :vedikke: Jeg er jo selv DKK-instruktør, og der følger al instruktøruddannelse den samme linie. Vi gennemgår alle den samme "grunduddannelse", og DKK har en meget klar idé om hvilke metoder og træningsfilosofier der skal bruges. Er det dybt forskelligt fra DcH's uddannelse, eller?

 

Petrine har gået til lydighed hos DKK og det var...elendigt beskriver slet ikke, hvor håbløst dårligt det var :???: jeg følte mig tilbage i 80'erne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der har været nogle enkelte links i den her tråd, der viste nogle barske episoder, men det er da mere mandens ve og vel jeg er bekymret for.

Den episode med Hybriden, der var jeg da mere bekymret for manden selv. Mange ville have forsøgt at forsvare sig med vold i sådan en kaotisk situation, men det gjorde han dog alligevel ikke.

Men det kunne godt være gået rigtig galt for hans eget helbred.

Alligevel klarede han situationen meget disciplineret og uden at gå i panik.

 

Enkelte links med barske episoder, skriver du.:confused:

 

Prøv at Google manden så får du de første 300 episoder op på din skærm:shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine har gået til lydighed hos DKK og det var...elendigt beskriver slet ikke, hvor håbløst dårligt det var :???: jeg følte mig tilbage i 80'erne!

 

Jeg har også været uheldig og heldig med trænere både i DKK og DCH.

Men jeg synes det er fint med træning "for enhver smag" så må man jo bare som kursist gøre sit forarbejde ordenligt, så man kommer på et hold hos en træner man harmonerer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror forresten ikke, at der bliver sorteret i, hvad der bliver sendt på dansk TV, men jeg ved det ikke. Det er blot ud fra, at de gladeligt viser, at han bruger elhalsbånd, hvilket jo ellers er ulovligt her i DK.

 

TV3 bliver sendt fra London og er derfor underlagt engelsk lov - dansk lov er uden betydning. Hvis elhalsbånd er lovlige i UK, så må de gerne vise det :cry:

 

Til gengæld må de f.eks. ikke vise voldelige scener fra action-film, og "frække ord" er heller ikke tilladt :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tror faktisk ikke engang vi skal 25 år tilbage :vedikke:

Har hørt om ligene metoder blev brugt indtil for 4-5 år siden visse steder - Og har allerede hørt om foruroligende ting på træneruddannelsen, fra aspiranter fra andre afdelinger....

 

Så der foregår nok desværre meget rundt omkring i klubberne.

Den klub jeg går i, bliver også opfattet som særlinge i visse andre afdelinger, fordi al træning er bygget op omkring klikkertræning - Med eller uden klikker :vedikke:

 

Finder det lidt skræmmende, at folk kan møde SÅ forskellig opfattelse af det at træne hund, alt efter hvilken DcH klub de kommer i.

 

Ja, og det gør hovedbestyrelsens arbejde med at indføre en bestemt linie utrolig vanskelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det har jeg faktisk tit tænkt over - hvordan kan det egentlig lade sig gøre..? :vedikke: Jeg er jo selv DKK-instruktør, og der følger al instruktøruddannelse den samme linie. Vi gennemgår alle den samme "grunduddannelse", og DKK har en meget klar idé om hvilke metoder og træningsfilosofier der skal bruges. Er det dybt forskelligt fra DcH's uddannelse, eller?

 

 

DcH har også en fastlagt træneruddannelse, so skal følges, men der er ingen kontrol af den eller hvad der sker efterfølgende ude i lokalafdelingerne.

 

Ligeledes har vi forskellige udvalg som nærmest suverent beslutter hvad der skal ske på deres område. Dvs. at f.eks uddannelse og videreuddannelse er op til hvad uddanelsesudvalget personligt synes er vigtigt/hvilke undervisere de kan lide.

 

Men det er noget langt fra denne tråds emne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
TV3 bliver sendt fra London og er derfor underlagt engelsk lov - dansk lov er uden betydning. Hvis elhalsbånd er lovlige i UK, så må de gerne vise det :cry:

 

Til gengæld må de f.eks. ikke vise voldelige scener fra action-film, og "frække ord" er heller ikke tilladt :damn:

 

Så meget desto vigtigere er det at oplyse hundeejere om, at Millans metoder er ulovlige i dette land.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har også været uheldig og heldig med trænere både i DKK og DCH.

Men jeg synes det er fint med træning "for enhver smag" så må man jo bare som kursist gøre sit forarbejde ordenligt, så man kommer på et hold hos en træner man harmonerer med.

 

Og så er det ligegyldigt med hvordan hunden har det med træningen, bare det passer til ejerens smag???? Er det det du mener?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så meget desto vigtigere er det at oplyse hundeejere om, at Millans metoder er ulovlige i dette land.

 

NEJ nu kommer du da vist lidt for langt ud.

At påstå at CM´s træningsform er ulovlig i Danmark, det passer da ikke.

Det er da muligt at enkle episoder kan siges at være ulovlige, det må jo komme an på en dommers skøn, men at gøre al træning CM foretager til at være ulovlig, er da så absolut FORKERT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er det ligegyldigt med hvordan hunden har det med træningen, bare det passer til ejerens smag???? Er det det du mener?

Ja faktisk, men jeg lader dette emne ligge, det bør nok ikke ødelægge denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
NEJ nu kommer du da vist lidt for langt ud.

At påstå at CM´s træningsform er ulovlig i Danmark, det passer da ikke.

Det er da muligt at enkle episoder kan siges at være ulovlige, det må jo komme an på en dommers skøn, men at gøre al træning CM foretager til at være ulovlig, er da så absolut FORKERT.

 

Da jeg indtil nu ikke har set Millan arbejde MED hunden, kun har set ham arbejde på en måde som giver hunden stort ubehag, så mener jeg at det han gør er ulovligt jvnf. dette:

 

Dyreværnslovens Kapitel 1

 

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

 

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja faktisk, men jeg lader dette emne ligge, det bør nok ikke ødelægge denne tråd.

 

Okay.

 

Hvis jeg opretter en tråd med emnet vil du så deltage med dine synspunkter og erfaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Debatten var også hidsig i hesteverdenen (er den måske stadig)

men i USA brugte man udtrykket "to breake a horse" altså man ville knække hesten og starten fra bunden, det er heldigvis ved at være passe' er mit indtryk...

 

I Danmark anno 2011 er det stadig i nogle kredse almen praksis at knække hunde for at bygge dem op igen :damn: :damn:

 

For knap 4 år siden mødte jeg en gammel garven og erfaren schæfermand, fantastisk sympatisk og hyggelig person. En samtale med ham afslørede dog relativt hurtigt, at han var en "knækker" :scared: Han var fortaler for alle de "go' gamle" dyder :roll: en hund og en fører er en folk, så hans hunde (han har altid haft flere af gangen) kom aldrig i kontakt med hinanden, han brugte gerne pig og var stor fortaler for el (forudsat at det blev brugt "rigtigt" :roll:), han brugte dog ikke fysisk vold i form af spark og slag, men han sad rigtig hårdt psykisk på hans hunde.

 

Som bette grøn og uerfaren pige forsøgte jeg, det bedste jeg havde lært at argumentere for en anden måde at træne hund, at arbejde med hunden ikke mod - mine argumenter vægtede bare ikke ret højt, de var gode nok (de var trods alt lært her og på andre hundefora ;-)) men afsenderen var vejet og fundet for let :fornaermet:;-)

 

For omkring 2 år siden var vi sammen til en træningsweekend, instruktøren er en af Danmarks dygtigste og mest succesrige hundefører. Denne instruktør lagde klart og tydeligt afstand til nedbrydning af hunde, og var/er klar fortaler for at arbejde med hunden. Weekenden over viste denne instruktør forskellige metoder til at arbejde med hunden, han var ikke fastlåst på en enkelt metode (klikker, godbid, bold, shaping whatever) men viste en pragmatisk og fleksibel tilgang til tingene, udfra hvad der nu virker på den enkelte hund.

 

Denne weekend gav min gode ven noget at tænke over :slem: og gradvist over de sidste par år har jeg oplevet en stor ændring i hans tale, tilgang og omgang med hans hunde - min gode ven er nu fortaler for at arbejde med hunden, han har fundet nye folk at træne med, og lagt afstand til hans gamle old school træningskammerater, hans hunde får lov til at være sammen og lege sammen og være hunde på en helt anden måde end før :lun: Nogle gamle ting hænger stadig ved (pighalsbånd fx. :???: men trods alt af den lovlige slags).

 

Året før havde vi været til seminar med bl.a. en Canis klikkerinstruktør, men hun kunne slet ikke nå ind til ham, hun var for ung, smart, havde ikke opnået resultater selv, og hun var for låst i sin metode. Faktisk gjorde hun på ham mere skade for "sagen" end gavn :???:

 

Tidligere i denne tråd har Bente argumenteret for at få nogle alternative "instruktører" fx. BS på TV som modvægt til CM.

 

Jeg tror, at dette er gjort udfra det synspunkt, at afsenderen af et budskab er mindst lige så vigtig som budskabet selv - og skal man nå ud til "knækkerne" i det ganske danske land, så er det hammer vigtig, at budskabet bliver leveret af en person, "knækkeren" kan relatere sig til og se op til, og der batter Lise-Lotte og Stillwell altså bare ikke - de når ikke ud til målgruppen, punktum slut!

 

En lang smørre :genert: med det budskab, at der hver dag bliver lagt en masse energi i at knække hunde, men at "knækkerne" kan omvendes, hvis de kan relatere sig afsenderen af "det glade budskab" :vuf:

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg indtil nu ikke har set Millan arbejde MED hunden, kun har set ham arbejde på en måde som giver hunden stort ubehag, så mener jeg at det han gør er ulovligt jvnf. dette:

 

 

Ingen hundejer kan vel undgå at påføre hunden et vist ubehag en gang imellem. Jeg tænker på soinering, dyrlægebesøg eller lign. Jeg mener da ikke jeg overtræder nogen lov på grund af det.

 

Selv har jeg brugt anvisning fra CM en enkelt gang, med stor succes.

Jeg har en tæve som er meget bange for tordenvejr, skud og fyrværkeri. Hun reagerer ved at løbe bange rundt, hvilket medfører at husets andre hunde begynder at mobbe hende og situationen kunne meget nemt blive for voldsom.

Der så jeg engang CM sætte sig med den bange hund i snor og bestemt forlange at hunden blev hos ham, mens han talte beroligende til den. Hunden var stadig bange, men fandt hurtigt ud af, at det trods alt var bedre at forholde sig i ro, og den faldt siden helt til ro.

 

Da jeg gjorde det med min egen tæve, var resultatet at hele hundeflokken faldt til ro og den dag i dag, kommer den nervøse tæve hen til mig og lægger sig, hvis der er skud eller torden i luften.

Så den metode kan jeg anbefale, også selvom det den første gang kan føles som om man tvinger hunden til noget den ikke har lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I Danmark anno 2011 er det stadig i nogle kredse almen praksis at knække hunde for at bygge dem op igen :damn: :damn:

 

For knap 4 år siden mødte jeg en gammel gaven og erfaren schæfermand, fantastisk sympatisk og hyggelig person. En samtale med ham afslørede dog relativt hurtigt, at han var en "knækker" :scared: Han var fortaler for alle de "go' gamle" dyder :roll: en hund og en fører er en folk, så hans hunde (han har altid haft flere af gangen) kom aldrig i kontakt med hinanden, han brugte gerne pig og var stor fortaler for el (forudsat at det blev brugt "rigtigt" :roll:), han brugte dog ikke fysisk vold i form af spark og slag, men han sad rigtig hårdt psykisk på hans hunde.

 

Som bette grøn og uerfaren pige forsøgte jeg, det bedste jeg havde lært at argumentere for en anden måde at træne hund, at arbejde med hunden ikke mod - mine argumenter vægtede bare ikke ret højt, de var gode nok (de var trods alt lært her og på andre hundefora ;-)) men afsenderen var vejet og fundet for let :fornaermet:;-)

 

For omkring 2 år siden var vi sammen til en træningsweekend, instruktøren er en af Danmarks dygtigste og mest succesrige hundefører. Denne instruktør lagde klart og tydeligt afstand til nedbrydning af hunde, og var/er klar fortaler for at arbejde med hunden. Weekenden over viste denne instruktør forskellige metoder til at arbejde med hunden, han var ikke fastlåst på en enkelt metode (klikker, godbid, bold, shaping whatever) men viste en pragmatisk og fleksibel tilgang til tingene, udfra hvad der nu virker på den enkelte hund.

 

Denne weekend gav min gode ven noget at tænke over :slem: og gradvist over de sidste par år har jeg oplevet en stor ændring i hans tale, tilgang og omgang med hans hunde - min gode ven er nu fortaler for at arbejde med hunden, han har fundet nye folk at træne med, og lagt afstand til hans gamle old school træningskammerater, hans hunde får lov til at være sammen og lege sammen og være hunde på en helt anden måde end før :lun: Nogle gamle ting hænger stadig ved (pighalsbånd fx. :???: men trods alt af den lovlige slags).

 

Året før havde vi været til seminar med bl.a. en Canis klikkerinstruktør, men hun kunne slet ikke nå ind til ham, hun var for ung, smart, havde ikke opnået resultater selv, og hun var for låst i sin metode. Faktisk gjorde hun på ham mere skade for "sagen" end gavn :???:

 

Tidligere i denne tråd har Bente argumenteret for at få nogle alternative "instruktører" fx. BS på TV som modvægt til CM.

 

Jeg tror, at dette er gjort udfra det synspunkt, at afsenderen af et budskab er mindst lige så vigtig som budskabet selv - og skal man nå ud til "knækkerne" i det ganske danske land, så er det hammer vigtig, at budskabet bliver leveret af en person, "knækkeren" kan relatere sig til og se op til, og der batter Lise-Lotte og Stillwell altså bare ikke - de når ikke ud til målgruppen, punktum slut!

 

En lang smørre :genert: med det budskab, at der hver dag bliver lagt en masse energi i at knække hunde, men at "knækkerne" kan omvendes, hvis de kan relatere sig afsenderen af "det glade budskab" :vuf:

 

Det har både du og Bente ret i og sådan er det også indenfor hesteverden: Man skal selv bevise at man kan gøre det meget bedre for at blive respekteret.

 

Med sådan en mand som du beskriver, kunne jeg komme og vise hvad som helst med mine egne hunde, det ville blive afvist alene fordi de ikke var schäfere eller fordi jeg ikke træner IPO.

Muligvis kunne jeg nå ind til sådan en person ved at referere til den tjenestehund jeg har haft i træning, eller vise den fren, men sikkert ikke...

 

MEN selvom nogle kun kan tage noget til sig hvis det kommer fra en person de kan ligne sig med, så viser det sig alligevel at vi kan ændre holdningen hos rigtig mange ved at oplyse og argumentere.

Det NYTTER :-D

 

Du har måske sået en tanke hos personen, så jorden var gødet til "den rigtige" kom forbi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ingen hundejer kan vel undgå at påføre hunden et vist ubehag en gang imellem. Jeg tænker på soinering, dyrlægebesøg eller lign. Jeg mener da ikke jeg overtræder nogen lov på grund af det.

 

Det er jo slet ikke den type ubehag, vi taler om. Dette er nødvendigt ubehag. I øvrigt kan det bygges gradvist op så ubehaget ikke er chokagtigt.

 

Selv har jeg brugt anvisning fra CM en enkelt gang, med stor succes.

Jeg har en tæve som er meget bange for tordenvejr, skud og fyrværkeri. Hun reagerer ved at løbe bange rundt, hvilket medfører at husets andre hunde begynder at mobbe hende og situationen kunne meget nemt blive for voldsom.

Der så jeg engang CM sætte sig med den bange hund i snor og bestemt forlange at hunden blev hos ham, mens han talte beroligende til den. Hunden var stadig bange, men fandt hurtigt ud af, at det trods alt var bedre at forholde sig i ro, og den faldt siden helt til ro.

 

Da jeg gjorde det med min egen tæve, var resultatet at hele hundeflokken faldt til ro og den dag i dag, kommer den nervøse tæve hen til mig og lægger sig, hvis der er skud eller torden i luften.

Så den metode kan jeg anbefale, også selvom det den første gang kan føles som om man tvinger hunden til noget den ikke har lyst til.[/

 

Alletiders!

 

Det er slet ikke sådan en tilgang til et problem jeg advarer imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Alletiders!

 

Det er slet ikke sådan en tilgang til et problem jeg advarer imod.

 

Jo du advarer jo mod alt CM siger og gør, du kalder det endda ulovligt.

 

Personligt er jeg ikke en 100% tilhænger af CM men jeg er heller ikke 100% tilhænger af at træning altid kun skal være positiv.

 

Der bør gøres plads til, at de enkelte hundeejere kan bruge, hvad de finder mest naturligt, for det vil i det lange løb, også være det bedste for deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har både du og Bente ret i og sådan er det også indenfor hesteverden: Man skal selv bevise at man kan gøre det meget bedre for at blive respekteret.

 

Med sådan en mand som du beskriver, kunne jeg komme og vise hvad som helst med mine egne hunde, det ville blive afvist alene fordi de ikke var schäfere eller fordi jeg ikke træner IPO.

Muligvis kunne jeg nå ind til sådan en person ved at referere til den tjenestehund jeg har haft i træning, eller vise den fren, men sikkert ikke...

 

MEN selvom nogle kun kan tage noget til sig hvis det kommer fra en person de kan ligne sig med, så viser det sig alligevel at vi kan ændre holdningen hos rigtig mange ved at oplyse og argumentere.

Det NYTTER :-D

 

Du har måske sået en tanke hos personen, så jorden var gødet til "den rigtige" kom forbi...

 

Du har ret og så alligevel ikke :???:

 

Vi er alle underlagt en eller anden grad af kildesegmentering/kildekritik uanset budskabet. Graden bestemmes af ens erfaringsgrundlag, livssyn, sociale "status"/kontekst, personlighed etc.

 

Bliver afsenderen/kilden frasorteret i filtret, kan der som bedst plantes et lille bitte frø, som kan blive bragt til spiring, såfremt budskabet på et senere tidspunkt støttes af de kilder, der når gennem nøglehullet.

 

Men der ligger også en risiko i at budskabet helt forkastes uanset senere støtte. Jeg fx. hader Merci reklamerne :badr: og kunne aldrig drømme om at give penge for produktet uanset, at det faktisk smager godt :genert: og uanset at folk jeg holder af og ser op til godt kan li' både reklamen og produktet.

 

Ja, vi kan - og skal - alle være med til at sælge produktet "possitive metoder", men vi skal være os vores publikum/målgruppe bevidst, og vi må for Gud skyld ikke fremstå låst i metode, ligesom vi skal være parate til at gå på kompromis for at få det generelle budskab ud. Vi kan ikke forvente, at folk sådan med ét vender sig 180 grader, men stille os tilfreds med mindre delmål, 45 grader, så 90 grader, måske ender vi på 135 grader, men så er vi også kommet langt fra udgangspunktet. Jeg synes ofte, at der blandt "os" er en forventning eller rettere et krav om, at folk bare sådan lige skal vende på en 5 øre, det gør folk bare ikke lige, og presses de for hårdt, skyder vi os i foden, AV :blink:

 

Min gode ven fra før bruger som nævnt stadig pighalsbånd, jeg hader pighalsbånd, alle pighalsbånd :!: mener, de intet har at gøre på eller udenfor en træningsbane :evil: - men vælger jeg/vi at tage den kamp op, så taper jeg/vi hele krigen, så baby steps, baby steps.

 

CM er i denne tråd omtalt som folkeforfører, han bliver af et masisvt markedsføringsapparat solgt på, at han opnår resultater, andre ikke gør. At sætte Lise-Lotte eller Stillwell op mod ham, gør dem til lette ofre for CMs støtter - da de ikke har opnået noget sammenligneligt personligt - skal CM slås på egen hjemmebane, er det nødvendigt med en karismatisk personlighed/udfordrer med en masse erfaring og resultater på et område, der vækker almen beundring, specielt da udfordreren sandsynligvis ikke har samme salgsapparat i ryggen.

 

For nogle - ca. 8-10? - år siden gik der nogle programmer om træning/oplæring af politihund (jeg så dem ikke selv), men de programmer ramte plet hos rigtig mange. Det program indeholdt - som jeg har forstået - mange af de rigtige elementer, en erfaren hundefører med en rolig dog respektindgydende udstråling i et "sexet" job, der pirre folks nysgerrighed, fantasi, beundring og respekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du har ret og så alligevel ikke :???:

 

Jeg refererer såmænd bare til hvad jeg selv har erfaret gennem årene med den praktiske håndtering af emnet

 

Vi er alle underlagt en eller anden grad af kildesegmentering/kildekritik uanset budskabet. Graden bestemmes af ens erfaringsgrundlag, livssyn, sociale "status"/kontekst, personlighed etc.

 

Bliver afsenderen/kilden frasorteret i filtret, kan der som bedst plantes et lille bitte frø, som kan blive bragt til spiring, såfremt budskabet på et senere tidspunkt støttes af de kilder, der når gennem nøglehullet.

 

Men der ligger også en risiko i at budskabet helt forkastes uanset senere støtte. Jeg fx. hader Merci reklamerne :badr: og kunne aldrig drømme om at give penge for produktet uanset, at det faktisk smager godt :genert: og uanset at folk jeg holder af og ser op til godt kan li' både reklamen og produktet.

 

Sådan har jeg det også med visse reklamer, de giver mig modvilje mod produktet.

 

Ja, vi kan - og skal - alle være med til at sælge produktet "possitive metoder", men vi skal være os vores publikum/målgruppe bevidst, og vi må for Gud skyld ikke fremstå låst i metode, ligesom vi skal være parate til at gå på kompromis for at få det generelle budskab ud. Vi kan ikke forvente, at folk sådan med ét vender sig 180 grader, men stille os tilfreds med mindre delmål, 45 grader, så 90 grader, måske ender vi på 135 grader, men så er vi også kommet langt fra udgangspunktet. Jeg synes ofte, at der blandt "os" er en forventning eller rettere et krav om, at folk bare sådan lige skal vende på en 5 øre, det gør folk bare ikke lige, og presses de for hårdt, skyder vi os i foden, AV :blink:

 

Øhh nu er jeg mødt til at spørge om det var noget specielt rettet mod mig?

 

Jeg kan ikke vide hvilke forventninger du har, selv er jeg for gammel til at forvente en pludselig, total holdningsændring hos andre.

 

Det er derfor jeg taler om at så et frø. Ting tager tid og det man allerede kan og synes virker kan være meget svært at forkaste, for hvad skal man så?

 

Selv oplevede jeg mange ahaoplevelser da Hallgren kom på markedet, hvilket over meget kort tid gav mig en ny forståelse og dermed ændrede min holdning til adfærd og hunde, men jeg er fuldt bevidst om at selvom jeg oplevede det på denne måde, er det ikke nødvendigvis sådan andre oplever det.

 

 

Min gode ven fra før bruger som nævnt stadig pighalsbånd, jeg hader pighalsbånd, alle pighalsbånd :!: mener, de intet har at gøre på eller udenfor en træningsbane :evil: - men vælger jeg/vi at tage den kamp op, så taper jeg/vi hele krigen, så baby steps, baby steps.

 

CM er i denne tråd omtalt som folkeforfører, han bliver af et masisvt markedsføringsapparat solgt på, at han opnår resultater, andre ikke gør. At sætte Lise-Lotte eller Stillwell op mod ham, gør dem til lette ofre for CMs støtter - da de ikke har opnået noget sammenligneligt personligt - skal CM slås på egen hjemmebane, er det nødvendigt med en karismatisk personlighed/udfordrer med en masse erfaring og resultater på et område, der vækker almen beundring, specielt da udfordreren sandsynligvis ikke har samme salgsapparat i ryggen.

 

Muligt.

 

Jeg tænker at man også kan virke i det små uden at have hverken den ene kendte eller den anden mere kendte person med i noget.

 

For nogle - ca. 8-10? - år siden gik der nogle programmer om træning/oplæring af politihund (jeg så dem ikke selv), men de programmer ramte plet hos rigtig mange. Det program indeholdt - som jeg har forstået - mange af de rigtige elementer, en erfaren hundefører med en rolig dog respektindgydende udstråling i et "sexet" job, der pirre folks nysgerrighed,

 

Jeg så det ikke, så det kan jeg ikke tale med om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jo du advarer jo mod alt CM siger og gør, du kalder det endda ulovligt.

 

Nej jeg gør ikke og hvis du havde gidet læse med hele vejen, havde du også læst at jeg selv går ind for flere af Millans holdninger.

 

Personligt er jeg ikke en 100% tilhænger af CM men jeg er heller ikke 100% tilhænger af at træning altid kun skal være positiv.

 

Næh det har jeg forstået.

 

Hvorfor egentlig ikke det?

 

Der bør gøres plads til, at de enkelte hundeejere kan bruge, hvad de finder mest naturligt, for det vil i det lange løb, også være det bedste for deres hunde

 

Det påstår du jo

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh nu er jeg mødt til at spørge om det var noget specielt rettet mod mig?

 

Overhovedet ikke :kys:

 

Mere en generel betragtning :genert:

 

Jeg kan ikke vide hvilke forventninger du har, selv er jeg for gammel til at forvente en pludselig, total holdningsændring hos andre.

 

Jeg er osse for gammel :megaked: og dertil vendelbo, så pludselige totale holdningsændringer tror jeg heller ikke på ...... :shock:

 

..... og skulle en person give udtryk for en sådan tænker jeg "ka' det nu ozz' paaase :hmm: der må ligge noget under ;-)

 

Jeg tænker at man også kan virke i det små uden at have hverken den ene kendte eller den anden mere kendte person med i noget.

 

At arbejde i det små er godt :5up: og er osse skridt på vejen frem :klap:

 

Men der er blevet talt om, hvad man kan stille op med CM, hvordan får man/vi han "neutraliseret" eller helst "undermineret" :engel: - og der skal der nok slås nogle andre og større brød op end et bitte lille - om end lækkert og sprødt :slem: - rundstykke.

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...