søster lagkage Skrevet December 21, 2010 Rapporter Share Skrevet December 21, 2010 ej, mand, synes bare, at vi er vildt uheldige, og jeg er helt i tvivl om, hvad jeg skal gøre. for et par dage siden skar halfdan sig i højre forpote på aftenturen - det blødte lidt, men stoppede hurtigt igen og blev vasket i sæbevand. jeg ved ikke, hvad han skar sig på. siden har jeg haft poten i blød i sæbevand hver aften. men det blir ikke rigtigt bedre, og jeg er meget i tvivl, om jeg skal tage til dyrlægen - det ville jeg jo ikke gøre, hvis jeg selv havde fået en rift i foden el.lign., men synes det er så svært at vurdere! han støtter på den når vi går, men hvis det går hurtigt frem ad (især udendøre) kan man se, at han halter lidt. når han sidder op, "hænger" han med poten, og et par gange har han tydeligt slået den i leg og har hylet. jeg kan ikke se noget i hverken trædepuder eller på neglene, men han er meget, meget uvillig til at lade mig røre den - den er helt klart øm. kan jeg gøre noget selv udover sæbevand? mon det blir bedre, hvis jeg giver tid, eller kan jeg lige så godt først som sidst rende til en dyrlæge? og er der ingen grænser for, hvad min hund kan rende ind i af dårligdom Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FOX Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Prøv at smører den med Helosan (kopattesalve) - det har jeg brugt til min gamle hund, da han skar sin pote en meget tidlig morgen i sommerhus. Men hvis det bliver ved er der nok ikke andet en dyrlægen tilbage - men prøv med cremen først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Jeg vil tro der er gået betændelse i såret siden han er så øm, så jeg ville nok lige smutte forbi dyrlægen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 ej, mand, synes bare, at vi er vildt uheldige, og jeg er helt i tvivl om, hvad jeg skal gøre. for et par dage siden skar halfdan sig i højre forpote på aftenturen - det blødte lidt, men stoppede hurtigt igen og blev vasket i sæbevand. jeg ved ikke, hvad han skar sig på. siden har jeg haft poten i blød i sæbevand hver aften. men det blir ikke rigtigt bedre, og jeg er meget i tvivl, om jeg skal tage til dyrlægen - det ville jeg jo ikke gøre, hvis jeg selv havde fået en rift i foden el.lign., men synes det er så svært at vurdere! han støtter på den når vi går, men hvis det går hurtigt frem ad (især udendøre) kan man se, at han halter lidt. når han sidder op, "hænger" han med poten, og et par gange har han tydeligt slået den i leg og har hylet. jeg kan ikke se noget i hverken trædepuder eller på neglene, men han er meget, meget uvillig til at lade mig røre den - den er helt klart øm. kan jeg gøre noget selv udover sæbevand? mon det blir bedre, hvis jeg giver tid, eller kan jeg lige så godt først som sidst rende til en dyrlæge? og er der ingen grænser for, hvad min hund kan rende ind i af dårligdom Uden at jeg skal kloge mig alt for meget på noget jeg ikke ved så meget om, så kommer der lige et lille input fra mig alligevel :blink: Tror ikke at det SÅ galt, når han vil støtte på den, kan du se om der er en rift eller? Ser det betændt ud, kan du se det? Tror måske bare det skal have tid til at hele... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Prøv at smører den med Helosan (kopattesalve) - det har jeg brugt til min gamle hund, da han skar sin pote en meget tidlig morgen i sommerhus. Men hvis det bliver ved er der nok ikke andet en dyrlægen tilbage - men prøv med cremen først. jeg overvejede også fucidin, det må kunne det samme, men det er meget svært, når jeg ikke aner, hvor "såret" sidder - og når jeg ikke rigtigt må røre. må lige gøre et forsøg. Jeg vil tro der er gået betændelse i såret siden han er så øm, så jeg ville nok lige smutte forbi dyrlægen ja, det tænker jeg også, men det er dog hverken blevet værre eller bedre siden det skete - og det hører med til historien, at halfdan er meget følsom/hysterisk, når man piller, desværre. har haft lidt for mange ture til dyrlægen måske, hyler så snart han ser en kanyle - også derfor, at jeg gerne ville undgå dyrlægen, det er kun en uge siden, at han var i fuld narkose. altså, det gør helt sikkert ondt. men han støtter jo osv., så der er nok en betydelig psykisk overbygning på hans modvillighed når jeg rør. Uden at jeg skal kloge mig alt for meget på noget jeg ikke ved så meget om, så kommer der lige et lille input fra mig alligevel :blink: Tror ikke at det SÅ galt, når han vil støtte på den, kan du se om der er en rift eller? Ser det betændt ud, kan du se det? Tror måske bare det skal have tid til at hele... kan ikke se noget, der er ikke rift på selve puderne, og neglene ser fine ud, men der kan jo godt være rift mellem en af puderne eller mellem neglene - det er der sikkert. jeg kan godt røre oppefra, og må også skille neglene forsigtigt fra hinanden oven fra, så jeg kan ikke helt placere problemet :hmm: jeg har lige aftalt med min kæreste, at vi ser det an, men tager til dyrlægen i morgen eller senest d. 23., hvis ikke vi ser forbedring - kan ikke rigtigt overskue (heller ikke økonomisk) at skulle til dyrlæge i helligdagene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 jeg har lige aftalt med min kæreste, at vi ser det an, men tager til dyrlægen i morgen eller senest d. 23., hvis ikke vi ser forbedring - kan ikke rigtigt overskue (heller ikke økonomisk) at skulle til dyrlæge i helligdagene. Lyder som en god plan, det ville jeg nok også selv vælge at gøre.. Synes godt jeg kan huske noget om, at Halfdan vist er en anelse pylret God bedring med ham! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tine1 Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 jeg overvejede også fucidin, det må kunne det samme, men det er meget svært, når jeg ikke aner, hvor "såret" sidder - og når jeg ikke rigtigt må røre. må lige gøre et forsøg. ja, det tænker jeg også, men det er dog hverken blevet værre eller bedre siden det skete - og det hører med til historien, at halfdan er meget følsom/hysterisk, når man piller, desværre. har haft lidt for mange ture til dyrlægen måske, hyler så snart han ser en kanyle - også derfor, at jeg gerne ville undgå dyrlægen, det er kun en uge siden, at han var i fuld narkose. altså, det gør helt sikkert ondt. men han støtter jo osv., så der er nok en betydelig psykisk overbygning på hans modvillighed når jeg rør. kan ikke se noget, der er ikke rift på selve puderne, og neglene ser fine ud, men der kan jo godt være rift mellem en af puderne eller mellem neglene - det er der sikkert. jeg kan godt røre oppefra, og må også skille neglene forsigtigt fra hinanden oven fra, så jeg kan ikke helt placere problemet :hmm: jeg har lige aftalt med min kæreste, at vi ser det an, men tager til dyrlægen i morgen eller senest d. 23., hvis ikke vi ser forbedring - kan ikke rigtigt overskue (heller ikke økonomisk) at skulle til dyrlæge i helligdagene. Jeg ville nok lave sådan noget udelukkelses noget, inden jeg løb til dyrlægen.. Synes dyr bliver proppet med antibiotika uanset hvad de fejler.. Fucidin (som også er antibiotika) er jo noget mere effektivt en Helosan, og hvis du har det liggende derhjemme, så ville jeg nok smøre poten ind om aftenen efter sæbebad og måske forsøge at forbinde poten, så han ikke slikker det af. Sæbebade igen om morgenen.. Hvis det hjælper lidt, så ved du, at der er tale om infektion - så er det lidt nemmere at forholde sig til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Jeg ville nok lave sådan noget udelukkelses noget, inden jeg løb til dyrlægen.. Synes dyr bliver proppet med antibiotika uanset hvad de fejler.. Fucidin (som også er antibiotika) er jo noget mere effektivt en Helosan, og hvis du har det liggende derhjemme, så ville jeg nok smøre poten ind om aftenen efter sæbebad og måske forsøge at forbinde poten, så han ikke slikker det af. Sæbebade igen om morgenen.. Hvis det hjælper lidt, så ved du, at der er tale om infektion - så er det lidt nemmere at forholde sig til. tak, det vil jeg gøre, jeg kan høre, at du er sundhedstype - og ja, der er vel ikke grund til at gribe det meget anderledes an, end ved et menneske. vi har fucidin og alt muligt andet gejl - jeg er jo lægebarn (læge af den gamle skole, der mener at der skal kompliceret brud eller min. 40 grader i feber til, før man er syg - det gælder også hundene, som generelt aldrig kommer til dyrlæge, men i stedet blir selvbehandlede - et evigt konfliktpunkt ) ps. det eneste, jeg er bange for, er, om der sidder noget fast i poten - men mon så ikke, at han ville være mere øm, og mon så ikke, at det ville være blevet løbende værre pga infektion? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Det kan være ret svært at se ind mellem trædepuderne. Men der kan også meget nemt gå betændelse i det. Men du kan jo ikke vide det, hvis du ikke kan komme til at se ind imellem dem. Men prøv, for som du selv skriver er det værre hvis han skal til dyrlæge. Slikker han i det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Er det kun når han er ude eller lige har været ude, det gør ondt? I så fald tænker jeg, at alt det salt der ligger kan gøre rigtigt ondt, hvis han har en lille rift et sted.... Og er det i så fald muligt at holde ham lidt fri af det (løfte ham hen hvor sneen er mere uberørt...) Lige som Fox anbefaler har jeg haft god gavn af at bruge Helosan eller Lingisan til min tidligere hunds sår. Fik også noget af dyrlægen - som jeg bare desværre ikke lige kan huske hvad hedder God bedring med ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 først tak for jeres gode råd. Det kan være ret svært at se ind mellem trædepuderne. Men der kan også meget nemt gå betændelse i det. Men du kan jo ikke vide det, hvis du ikke kan komme til at se ind imellem dem. Men prøv, for som du selv skriver er det værre hvis han skal til dyrlæge. Slikker han i det? han slikker kun i det, når han lige har været i sæbevand - men så slikker han oven på, så nej, han slikker ikke i selve såret. faktisk tænker jeg, at dyrlægen må give ham noget bedøvelse eller beroligelse, hvis de skal have en chance for at se. Er det kun når han er ude eller lige har været ude, det gør ondt? I så fald tænker jeg, at alt det salt der ligger kan gøre rigtigt ondt, hvis han har en lille rift et sted.... Og er det i så fald muligt at holde ham lidt fri af det (løfte ham hen hvor sneen er mere uberørt...) Lige som Fox anbefaler har jeg haft god gavn af at bruge Helosan eller Lingisan til min tidligere hunds sår. Fik også noget af dyrlægen - som jeg bare desværre ikke lige kan huske hvad hedder God bedring med ham. vi er i jylland, og her er heldigvis intet salt. men ja, det er nok lidt værst ude. dog prøvede han f.eks. at vriste sig fri af mit brydergreb lige før (jeg ville kigge ), og der fik han puffet med poten, så han høl og stod og rystede med den højt hævet efterfølgende - ingen tvivl om, at den gør ondt. stakkels lille hund, ville ønske at alt overgreberiet ikke var nødvendigt, men det er nok ikke lige nu, at det skal trænes ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Har du mærket på alle tæerne enkeltvis? Jeg tænker om han kan have forstrukket en enkelt tå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Har du mærket på alle tæerne enkeltvis? Jeg tænker om han kan have forstrukket en enkelt tå. nej, det kan jeg desværre ikke rigtigt komme til. men han blødte lidt, da det skete, så jeg er ret sikker på, at han har skåret sig på noget et sted. der var lidt blodrester på poten efterfølgende, og det ser lidt ud til, at det sidder foran den store trædepude - sådan lidt mellem tæerne. men det er et skud (i tågen nærmest). og han har jo pels over alt - gør ikke ligefrem opklaringsarbejdet nemmere! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Nej det kan jeg godt se. Sådan en slyngel De kan sno sig helt vildt hvis man gør noget de ikke lige synes man skal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret December 21, 2010 Rapporter Share Besvaret December 21, 2010 Ja jeg er jo et pylrehoved, så jeg ville smutte til dyrlægen, om ikke andet, så for at de kan tjekke, hvad der er galt, hvis noget:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 jeg fik aldrig opdateret i denne tråd, fordi foden fik det gradvist bedre, halfdan stoppede med at halte, og selv om jeg fik lov til at kigge mere efter, kunne jeg stadig ikke se, hvad det havde været. nu har vi været på eftermiddagstur, og pludselig skreg halfdan i vilden sky og viftede med poten, det har blødt en del, men er stoppet igen, jeg har haft det i sæbevand og tørret det grundigt, han støtter fint på det, men det gør ondt, og han ligger og slikker på det nu. jeg har kigget på poten - må godt kigge, men ikke røre. og jeg synes faktisk, at det ser ud som om, at en af hans negle (den forreste) er knækket - synes, at den sidder skævt. og det passer med, at blodet kommer sådan lidt oven fra - det er i hvert fald ikke fra noget han har trådt op. åh, pisoglort, hvad skal vi gøre? kan regne ud, at vi må til dyrlægen, men skal det være nuogher-ish eller kan det evt. vente til mandag morgen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 jeg fik aldrig opdateret i denne tråd, fordi foden fik det gradvist bedre, halfdan stoppede med at halte, og selv om jeg fik lov til at kigge mere efter, kunne jeg stadig ikke se, hvad det havde været. nu har vi været på eftermiddagstur, og pludselig skreg halfdan i vilden sky og viftede med poten, det har blødt en del, men er stoppet igen, jeg har haft det i sæbevand og tørret det grundigt, han støtter fint på det, men det gør ondt, og han ligger og slikker på det nu. jeg har kigget på poten - må godt kigge, men ikke røre. og jeg synes faktisk, at det ser ud som om, at en af hans negle (den forreste) er knækket - synes, at den sidder skævt. og det passer med, at blodet kommer sådan lidt oven fra - det er i hvert fald ikke fra noget han har trådt op. åh, pisoglort, hvad skal vi gøre? kan regne ud, at vi må til dyrlægen, men skal det være nuogher-ish eller kan det evt. vente til mandag morgen? Hvis du skyller og vasker og begrænser turene indtil mandag, ville jeg vente.. Bare lige hav et øje på det.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 Hvis du skyller og vasker og begrænser turene indtil mandag, ville jeg vente.. Bare lige hav et øje på det.. tak, jeg ser lige på, hvor ondt han har, hvis han virker påvirket tager vi selvfølgelig afsted med det samme. ellers vil jeg smutte på døgnapotek og finde et eller andet at binde den let ind i, så der ikke kommer snavs i, og så bære ham ned på en plæne til korte tisseture. argh, pisoglort, og stakkels hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 stakkels halfdan! nu så det jo ellers ud som det gik så godt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 jeg fik aldrig opdateret i denne tråd, fordi foden fik det gradvist bedre, halfdan stoppede med at halte, og selv om jeg fik lov til at kigge mere efter, kunne jeg stadig ikke se, hvad det havde været. nu har vi været på eftermiddagstur, og pludselig skreg halfdan i vilden sky og viftede med poten, det har blødt en del, men er stoppet igen, jeg har haft det i sæbevand og tørret det grundigt, han støtter fint på det, men det gør ondt, og han ligger og slikker på det nu. jeg har kigget på poten - må godt kigge, men ikke røre. og jeg synes faktisk, at det ser ud som om, at en af hans negle (den forreste) er knækket - synes, at den sidder skævt. og det passer med, at blodet kommer sådan lidt oven fra - det er i hvert fald ikke fra noget han har trådt op. åh, pisoglort, hvad skal vi gøre? kan regne ud, at vi må til dyrlægen, men skal det være nuogher-ish eller kan det evt. vente til mandag morgen? Er poten varm ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 Er poten varm ? nej ikke særligt, men skaden er jo også lige sket (eller sprunget op igen, måske), så der kan jo næsten ikke være betændelse i endnu, hvis det er det du tænker på. er der nogle andre der har prøvet en knækket negl? tænker på, om neglen skal hives af, eller om det bare skal have ro og hele. tja, det er jo nok kun dyrlægen der kan svare på det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 nej ikke særligt, men skaden er jo også lige sket (eller sprunget op igen, måske), så der kan jo næsten ikke være betændelse i endnu, hvis det er det du tænker på. er der nogle andre der har prøvet en knækket negl? tænker på, om neglen skal hives af, eller om det bare skal have ro og hele. tja, det er jo nok kun dyrlægen der kan svare på det. Jeg tænker på at han måske har dannet en byld efter sidste gang hvor han skar sig i poten ? Så vil stedet føles varm. Og så er det en god ide med poten i sæbevand(sæbespåner) for at trække betændelsen ud. Hvis der har været en byld vil blodet være mørk og snasket. Jeg kan godt se at det er lidt besværligt for dig, hvis du ikke må undersøge han`s pote. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 Jeg tænker på at han måske har dannet en byld efter sidste gang hvor han skar sig i poten ?Så vil stedet føles varm. Og så er det en god ide med poten i sæbevand(sæbespåner) for at trække betændelsen ud. Hvis der har været en byld vil blodet være mørk og snasket. Jeg kan godt se at det er lidt besværligt for dig, hvis du ikke må undersøge han`s pote. det var jo faktisk nærliggende, men jeg tror det ikke - blodet er helt friskt og flydende, og neglen ser knækket ud, hvilket jeg ikke har kunnet se sidst - så tænker, at den har været "lidt knækket" og så nu er knækket lidt mere. jeg må sådan set godt kigge, men som sagt ikke røre, og han har jo pels over det hele + blod nu, så det er ret svært at "danne sig et overblik". overvejer at ringe til kbh dyrehospital og få råd ... ville ønske min egen dyrlæge havde åbent! typisk at det sker lørdag aften. han er dog lige hoppet op i sofaen og har forceret stor klump sovende mand, for at komme og lægge sig til at sove på mig, så helt vildt påvirket er han altså ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Labfan Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 Lyder som han første gang har beskadiget neglen, hvorefter den muligvis kan være helt flækket nu. Det er typisk skader som de får, her hvor sneen kan være lidt hård i overfladen. Det gør rigtig nas på hunden. Bare tænk på hvordan vi selv har det, hvis vi river en negl af. Jeg ville dog vente til mandag med at tage til dyrlæge, da sjældent er særlig farligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tantekarin Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 nej ikke særligt, men skaden er jo også lige sket (eller sprunget op igen, måske), så der kan jo næsten ikke være betændelse i endnu, hvis det er det du tænker på. er der nogle andre der har prøvet en knækket negl? tænker på, om neglen skal hives af, eller om det bare skal have ro og hele. tja, det er jo nok kun dyrlægen der kan svare på det. Hej jeg har lidt erfaring med knækkede negle, det bedste er at få dyrlægen til at klippe neglen helt ned, og brænde den i enden, så vokser den ud igen på naturlig vis, men jeg føler med vuffe, det er et meget ømt sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts