Hop til indhold

undervægtig chihuahua.. hjælp..


Gæst Knas
 Share

Recommended Posts

hejsa..

 

min dejlige hund skulle for en gangs skyld til dyrlægen (har vi været en del da han blev angrebet af en kamp hund) og dyrlægen siger han er ALT for tynd... hva skal jeg give ham for at han tager på.. hans mave er sart så hvis han får mere end en smagsprøve af menneske mad så brækker han det op igen... han er 1 år om et par uger, men vejer kun knap 1500 g, og så tynd at man kan mærke rygrad og og knogler meget tydeligt... han er utrolig aktiv, men der må være noget der kan få ham til at tage ca et halvt kg på... nogle der har et bud, evt prøvet lignende...

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa..

 

min dejlige hund skulle for en gangs skyld til dyrlægen (har vi været en del da han blev angrebet af en kamp hund) og dyrlægen siger han er ALT for tynd... hva skal jeg give ham for at han tager på.. hans mave er sart så hvis han får mere end en smagsprøve af menneske mad så brækker han det op igen... han er 1 år om et par uger, men vejer kun knap 1500 g, og så tynd at man kan mærke rygrad og og knogler meget tydeligt... han er utrolig aktiv, men der må være noget der kan få ham til at tage ca et halvt kg på... nogle der har et bud, evt prøvet lignende...

 

wauw - ja det lyder ikke godt! Nu er jeg redaktør her på det her under-forum, men jeg ved at der er nogle herinde som er virkelig gode til det med foder..

 

Men jeg tænker jeg vil spare dem tiden og spørge..

 

Er han blevet testet for allergi?

 

Er han blevet testet for orm/sukkersyge/diverse lidelser..

 

Hvilket foder får han nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke blevet testet for allergi, men vil jeg da få gjort med det samme hvis det kan have den virkning...

 

orm har han haft, hvorefter vi selvfølgelig gik igennem ormekur..

 

Vi er gået tilbage til hvalpefoder igen da der er mere fedt i det... det er det fra dyrlægen der hedder Specific...

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke blevet testet for allergi, men vil jeg da få gjort med det samme hvis det kan have den virkning...

 

orm har han haft, hvorefter vi selvfølgelig gik igennem ormekur..

 

Vi er gået tilbage til hvalpefoder igen da der er mere fedt i det... det er det fra dyrlægen der hedder Specific...

 

Undskyld jeg siger det, men det (specific puppy small breed) ser ud som et rigtig dårligt foder!

Det der er mest af i det foder er.........KORN

Fisk og fiskeprodukter ligger meget langt nede på listen :(

 

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at finde noget andet foder. Første ingrediens i indholdsfortegnelsen SKAL være kød - og helst tørret.

 

Jeg kan ikke se på deres hjemmeside, hvad procenterne på fedt og protein er :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for svarene..

 

Vi har skiftet foder flere gange... for at se om jeg kunne finde noget han bare ville kaste sig over... men kan bare ikke lade sig gøre... gik over til dåse i et par uger for at se om det var sagen, men heller ikke... selv små frikardeller kan få lov at ligge... men så snart han bliver håndfodret så ryger det ned... og det samme når han er sammen med andre hunde (konkurence) så er skålen også altid tom, hvor der til dagligt altid er mad i skålen....

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa..

 

min dejlige hund skulle for en gangs skyld til dyrlægen (har vi været en del da han blev angrebet af en kamp hund) og dyrlægen siger han er ALT for tynd... hva skal jeg give ham for at han tager på.. hans mave er sart så hvis han får mere end en smagsprøve af menneske mad så brækker han det op igen... han er 1 år om et par uger, men vejer kun knap 1500 g, og så tynd at man kan mærke rygrad og og knogler meget tydeligt... han er utrolig aktiv, men der må være noget der kan få ham til at tage ca et halvt kg på... nogle der har et bud, evt prøvet lignende...

 

jammen altså...

Hvad siger dyrlægen?

Er han blevet testet for orm? Det er da den allerførste tanke, man får.

Og hvis I har været på Sjælland i hans levetid, så skal han også undersøges for hjerte-lungeorm.

 

Hvor længe har han manglet appetit?

Hvordan er hans afføring?

 

Det kan være SÅ mange forskellige ting der er galt...

Og hvis han f.eks. har en tarmsygdom, så er det IKKE en god ide at følge de almindelige råd om opfedning ved hjælp af ekstra fedtstof..

 

Han kan også have slugt et eller andet, der sidder og spærrer nede i maven eller tarmen og forhindrer ham i at spise. Så er det jo heller ikke nogen god ide at give ham ekstra mad..

Kontakt dyrlægen og aftal hvordan I kommer videre. Det kan være afføringsprøver, blodprøver eller undersøgelser af mave- tarmkanalen.

 

SÅ lille en hund skal man ikke eksperimentere med... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det direkte er mangel på appetit, han spiser bare ikke for bare at spis, men går meget frem og tilbage... virker ikke som at han ikke har lyst til at spise (bare ingen grovæder), mere som at han bare ikke tager på i vægt af det han spiser.

afføring er for det meste ok, alt afhængig af hvad han har spist... skal snakke med dyrlægen i aften og får aftalt en tid vedr allergi test..

Har ikke været på sjælland med ham, men han kommer fra Texas, hvem ved om de har de orm der, så får jeg testet samtidig...

Hvis han var dirrekte underernæret ville jeg bare mene at han ville være sløv og uoplagt, men han er simpelhen så livsglad og aktiv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det direkte er mangel på appetit, han spiser bare ikke for bare at spis, men går meget frem og tilbage... virker ikke som at han ikke har lyst til at spise (bare ingen grovæder), mere som at han bare ikke tager på i vægt af det han spiser.

afføring er for det meste ok, alt afhængig af hvad han har spist... skal snakke med dyrlægen i aften og får aftalt en tid vedr allergi test..

Har ikke været på sjælland med ham, men han kommer fra Texas, hvem ved om de har de orm der, så får jeg testet samtidig...

Hvis han var dirrekte underernæret ville jeg bare mene at han ville være sløv og uoplagt, men han er simpelhen så livsglad og aktiv...

 

Okay........ Hvor længe har du haft ham?

 

---Du skal snakke med dyrlægen om, HVAD der kan være galt. For det kan være en masse forskellige ting. Det må være dyrlægens forslag, hvordan det er bedst at gribe det an. Ellers kan det tage alt for lang tid, og blive alt for dyrt.

 

--Hvis hans stofskifte er tilpasset forholdene i Texas, så KUNNE det være, at han ikke rigtig kan tåle det danske klima? Fryser han? Det kræver meget energi at holde sig varm.. Så lille en hund vil enten ryste af kulde, eller være ekstra livlig for at holde varmen..

I vinter har han sikkert haft tøj på. Men det kan godt være, at han også har brug for en trøje i den danske sommer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Er han undervægtig eller bare tynd? 1500 gram kan være en fin vægt, men det kan også være for lidt.. Svært at vide når man ikke har set hunden.

Har du prøvet hjemmelavet mad til ham ala Annemaries opskrift? Evt så tilsætte noget ekstra fedtstof.

 

Her er et link :-D

 

http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

Link til indlæg
Del på andre sites

han er bare tynd... ikke noget alamerende, dyrlægen sagde bare at han gerne skulle tage 500 gram på...

 

Han har haft tøj på når vi har været ude i vinter og også når vi er ved stranden eller i byen hvis det blæser... men han fryser ikke når vi bare er inde derhjemme... men kuldskær ellers, men jo også meget klart når han ikke har så meget sul på kroppen..

 

har haft ham siden september...

 

tusinde tak for alle jeres svar....

 

har haft mellemstore hunde før, men aldrig sådan en lille skrøbelig en, føler mig lidt som første gangs forælder... bange for at gøre alt galt, samtidig med at jeg ikke vil være mere pyllert end nødvendigt.... men er blevet helt forelsket i ham og kan slet ikke undværre ham nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han vejer 1500 gr og skal tage 500 på så må han godt nok være ret tynd!

Ja det var også det jeg tænkte på.. Det svarer til at en af mine løver skulle tage 1.5 - 2 kg på...

På den anden side synes jeg ikke at 1500 gram lyder af lidt til en chihuahua unghan.. Men igen jeg har ikke set ham og ved ikke hvordan hans kropsbygning er.

Mine vejer 800 gram... deres far vejer 1400 gram.. og ser sådan her ud. Han kunne godt bruge et par hundrede gram mere.. Men 500 gram? så ville han være overfed...

Hvor er Vivi.. Hvor meget vejer Toffi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var også det jeg tænkte på.. Det svarer til at en af mine løver skulle tage 1.5 - 2 kg på...

På den anden side synes jeg ikke at 1500 gram lyder af lidt til en chihuahua unghan.. Men igen jeg har ikke set ham og ved ikke hvordan hans kropsbygning er.

Mine vejer 800 gram... deres far vejer 1400 gram.. og ser sådan her ud. Han kunne godt bruge et par hundrede gram mere.. Men 500 gram? så ville han være overfed...

Hvor er Vivi.. Hvor meget vejer Toffi?

 

Jeg synes også det er i underkanten, Dolph vejer over 2kg - men han er jo også 100% muskler :lol:

Bitten vejer næsten 3kg - men hun er selvfølgelig også i god stand..

 

De bliver fodret på hjemmelavet mad - med RC som side-tørfoder.. Ikke at jeg synes det er fantastisk tørfoder.. Men det er det e-n-e-s-t-e tørfoder de vil kigge på..:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var også det jeg tænkte på.. Det svarer til at en af mine løver skulle tage 1.5 - 2 kg på...

På den anden side synes jeg ikke at 1500 gram lyder af lidt til en chihuahua unghan.. Men igen jeg har ikke set ham og ved ikke hvordan hans kropsbygning er.

Mine vejer 800 gram... deres far vejer 1400 gram.. og ser sådan her ud. Han kunne godt bruge et par hundrede gram mere.. Men 500 gram? så ville han være overfed...

Hvor er Vivi.. Hvor meget vejer Toffi?

 

Meget mystisk, havde skrevet et indlæg, så kom der et pop-up vindue der blev blokeret, og væk var mit indlæg!

 

Toffi vejer 2,3-2,4 kg, det er lidt for meget. Her er et billede af hende da hun vejede 2-2,1 kg. Det syntes jeg var passende.

 

En chi skal være lidt "tæt" i det. Den skal ikke være tynd. Har jeg læst et sted, og jeg er enig.

 

Vedhæfter også et billede af hendes Far (fjerner det om et par dage) Han var lavstammet og bred i kropsbygningen. Tror Toffi har arvet det.

Toffi´s Mor vejede 1,7 kg., og var spinkel.

Mange synes man kun bør avle på tæver over 2 kg, har jeg siden erfaret. Synes det lyder fornuftigt.

 

At måle tykkelse har jeg lært at gøre ved at mærke på siden af kroppene på ribbenene. De skal lige nøjagtigt kunne føles uden at man trykker til.

Link til indlæg
Del på andre sites

har fået taget nogle billeder, men kan ikke finde den ledning der skal fører dem over på computeren... så kommer nok på i morgen... han er noget spinkel i forhold til jeres.. men det jeg er mest på mærkerne overfor er at man tydeligt kan mærke rygsøjlen og så er han ca på str. med en tennisbold rundt om det nederste af maven.... altså omkredsen af den... synes også at 500 g er utrolig meget... fik ikke fat i dyrlægen i dag (ferie lukket, så en anden der tager nogle dage i stedet på klinikken), så prøver igen i morgen..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Millemus7

Hej Knas

 

Undskyld jeg skriver her fra dit indlæg, men jeg har selv en chihuahua tæve som andre synes er for undervægtig. Dog siger dyrlægen hun ikke er det. Vi synes måske også hun er lidt for tynd, men hun spiser bare ikke ret meget og vi har ellers prøvet og få hende til og spise mere og give hende flere godbidere men hun kan ikke spise så meget.

Ved ved ikke om hun måske fejler noget eller om det "bare" er fordi hun ikke kan spise så meget af gangen. Hun vejer 1300 g og er blevet 1 år her den 18/7. Alle som ser hende når vi går tur med hende siger også hun er tynd. Men det er svært når dyrlægen jo siger hun ikke er, og de jo burde have forstand på det.

Jeg sætter lige et par billederne af hende ind, så kan i se hende og håber de kan vise hvor tynd hun er.

 

Håber i kan hjælpe, for vi ved ikke hvad vi skal gøre for hun kan tage lidt mere på.

 

Mvh Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa..

 

hun ligner lidt min Knas i bygning... han er lidt kraftigere, eller er blevet.... men stadig meget tynd....

Må indrømme at jeg er gået stik i mod råd fra min dyrlæge... de sagde hvalpe foder og selvfølgelig er deres det bedste... men Knas elsker Frolic... det billige i Fakta, bløde runde ting... har brugt dem som godbidder før hen... men der står på dem at de kan bruges som fuldfodder.... ved godt de ikke er så næringsrige som så meget anden, men han spiser MEGET og gerne flere gange om dagen.. og har virkelige hjulpet.... man kan stadigt mærke rygraden, men blevet meget meget bedre....

du må meget gerne skrive til min mail så vi kan udveksle erfaringer....

 

hilsen Anne og knas

mail: [email protected]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Frolic'er er altså det rene slik, og hunde kan altså ikke leve på det. Der er rigtig meget sukker i.

 

Nede i vores skov ligger der nogle gange sådan en frolic-lort - helt orange med gule prikker i. Det ser helt ufordøjeligt ud.

 

Jeg vil hellere anbefale dig fx at lave hjemmelavet mad til ham. Eller lægge lidt kogt hjerte/lever sammen med noget tørfoder inden du giver hunden det. Eller en lidt fed kylling. Det må da ryge ned?:blink:

 

Ja, faktisk alt andet end frolic :-D Det er utrolig usundt!

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa...

 

ved det ikke er godt.. men er også kun indtil han har taget det sidste på... så skifter vi så småt over igen... ved ikke om det er sådan med de fleste chihuahua'er men min får meget dårlig mave af kylling og andet kød... han får selvfølgelig en godbid af aftensmaden, men når han har været på besøg hos svigerforældrene (som kun fodre deres med kylling) så både brækker han sig og har tynd mave i et par dage..... men nej går over på aktiv foder om ca to uger... men har virkeligt kunnet se og mærke at han tog på af frolic....for selvfølgelig spiser han tør foder når han ikke får andet... men kun 20 g om dagen.. og er slet ikke nok synes jeg ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa...

 

ved det ikke er godt.. men er også kun indtil han har taget det sidste på... så skifter vi så småt over igen... ved ikke om det er sådan med de fleste chihuahua'er men min får meget dårlig mave af kylling og andet kød... han får selvfølgelig en godbid af aftensmaden, men når han har været på besøg hos svigerforældrene (som kun fodre deres med kylling) så både brækker han sig og har tynd mave i et par dage..... men nej går over på aktiv foder om ca to uger... men har virkeligt kunnet se og mærke at han tog på af frolic....for selvfølgelig spiser han tør foder når han ikke får andet... men kun 20 g om dagen.. og er slet ikke nok synes jeg ikke...

Mine chihuahuaer spiser alt kød uden at få dårlig mave.. Og hundefoder i alle størrelser, også det til labradoren, hvis de kan hugge det.. Faktisk er de hverken særlig kræsne eller særlig svære til at få til at spise. Men måske er det fordi der er mere end en hund

Link til indlæg
Del på andre sites

har også fået afvide de skal spise 50 g ca. men det kan jeg slet ikke få i ham.... jo hvis det er ren kylling eller frolic... så lige nu feder jeg ham op.. og så begynder vi at fodre med piller til han ikke gider spise mere, og så et par frolic for at få maven fyldt op....

Ville bare synes at nu hvor han ikke spiser så meget, at han ikke ville have så meget energi.. men vi går en lang tur 2-3 gange om dagen, og han stormer rundt på græsplænen så snart han kan få lov, og om aftenen løber han og leger med bolde i hele huset.... han tager en lur mellem han er aktiv, men er jo meget normalt... men kan jo også være at han bare ikke har brug for så meget mad... synes bare det er utroligt lidt han spiser...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst tilliebears

Hej

 

Det lyder som min Mie, hun var også for tynd da hun var unghund. Nu er hun meget kræsen men normalvægtig. Jeg prøvede også ALT, men det der vendte skuden var en knust Paraghurt, og piskefløde for at få udvidet hendes mavesæk, Paraghurten normaliserede hendes tarmflora, da jeg havde en fornemmelse af at det kunne hjælpe, jeg har brugt dem på min Cavalier i flere år når hun havde lidt maveproblemer, bare en om dagen, sommetider bare 1 dag. Held og lykke.

 

Tilliebears :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...