Hop til indhold

DGI klasser?


Amocca
 Share

Recommended Posts

DGIs klasseindeling er super ringe beskrevet i deres regelsæt. Der står følgende:

 

Begynder

Hunden er mindst 18 måneder og hund eller fører er uerfarne – har trænet sammen op til et år.

 

Let øvet

Hunden er mindst 18 måneder og hund eller fører er lidt uerfarne – laver

sædvanligvis fejl/vægringer eller har problem med bane tiden.

 

Øvet

Hunden er mindst 18 måneder og hund og fører er erfarne – laver få vægringer/fejl og kan klare bane tiden.

 

Karla og jeg kan ikke gå under begynder, vi har løbet agility siden august 2009, så den kategori hører vi helt sikkert ikke til under. Men er vi let-øvet? eller øvet?

 

Jeg har jo hele tiden ment vi var let-øvet. Men blev som sagt flyttet op i øvet til julestævnet i mandags, fordi man bedømte, at vi hørte til der pga. vore ene oprykningspind.

 

Vores pind blev taget i maj 2010 ved vores 2. stævne (dvs. i mine øjne, mere held end forstand ;-) )...

 

Øvet klasse gik sådan set fint for os - en disk og et gennemløb med 5 fejl pga vægring. Det samme kunne sagtens være sket for os i let øvet.

 

Problemerne opstår så, når jeg begynder at tænke på næste års stævner. Jeg regner jo stadig med at løbe DGI stævner, for jeg synes de er superhyggelige. Men "må" jeg stadig tilmelde os i let-øvet? eller skal jeg tilmelde os i øvet?

 

Jeg synes jo umiddelbart ikke selv, at jeg hører til i øvet - men vil heller ikke være "unfair" og melde os i let-øvet hvis vi slet ikke hører til der... :vedikke:

 

What to do? Hvad tænker I? Hvor ville i melde jer til? eller hvilken klasse synes i selv i løber i? og hvorfor?

 

Det er da irriterende, at de ikke kan lave en klar indeksering, så man ikke kan være i tvivl om hvor man hører hjemme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et svært spørgsmål, også fordi det ikke er alle DGI stævnearrangører, der følger den der inddeling. I hvert fald ikke på Sjælland, jeg ved ikke med Jylland. Til de DGI stævner, jeg har været til, har der været ret stor forskel på niveauerne af banerne stævnerne imellem. Nogle kører uden vippe og slalom (eller kun en halv slalom) i begynderklassen, mens andre har vippe og slalom med i begynder, og hvor banen er på niveau med en let klasse 1. Der er også nogle stævnearrangører, der ligefrem beskriver de tre klasser som svarende til en let klasse 1, let klasse 2 og let klasse 3.

 

Til et af de første DGI stævner, jeg var til, var der en der sagde til mig, at begynderklassen er for dem, der ikke har løbet særlig mange stævner (og ikke i mere end højst et års tid) - og som endnu ikke har vundet en begynderklasse. Hvis man har vundet en begynderklasse, forventes det, at man næste gang stiller op i let øvet. Vedkommende sagde også, at hvis man er rykket op i klasse 2 i DKK, forventes det, at man ikke længere stiller op i Let Øvet, men rykker op i Øvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl.

 

Mit bud ville umiddelbart være, at I hører til i Øvet. Det kan godt være, at I kun har opnået en pind i bogen, men I har jo op til flere fejlfri løb inden I fik startbog.

 

Jeg tænkte lige igennem, hvor jeg evt ville melde Bravo til og der står jeg også og vakler imellem let øvet og øvet.

Vi har startet 2 (eller er det 3 - bliver lidt i tvivl) stævner sammen og han fylder 2 år her til januar.

 

Havde vi en anelse mere stævneerfaring (og erfaring i det hele taget) så ville jeg ikke være i tvivl - niveauet i let øvet er ikke vildt højt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige gennemgået vores stævner på Karlas hjemmeside. Vi har løbet 16 stævner i år, de 9 af dem officielle (og to af disse var todages stævner, så man kan sige 11 officielle stævnedage), de 7 DGI (en enkelt todages, så 8 stævnedage).

 

I de officielle stævner har vi 4 fejlfri springløb og 0 fejlfri ag løb.

 

I DGI regi har vi også 4 fejlfri løb, 2 ag og 2 spring.

 

Så jo, når jeg ser det sådan samlet, så er jeg egentlig ikke i tvivl længere... Selvom vi generelt stadig laver mange fejl, så har vi MEGET stævneerfaring..... så må jeg vist melde os til i øvet fra nu af :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har lige gennemgået vores stævner på Karlas hjemmeside. Vi har løbet 16 stævner i år, de 9 af dem officielle (og to af disse var todages stævner, så man kan sige 11 officielle stævnedage), de 7 DGI (en enkelt todages, så 8 stævnedage).

 

I de officielle stævner har vi 4 fejlfri springløb og 0 fejlfri ag løb.

 

I DGI regi har vi også 4 fejlfri løb, 2 ag og 2 spring.

 

Så jo, når jeg ser det sådan samlet, så er jeg egentlig ikke i tvivl længere... Selvom vi generelt stadig laver mange fejl, så har vi MEGET stævneerfaring..... så må jeg vist melde os til i øvet fra nu af :genert:

 

:5up:

 

Flot!

Link til indlæg
Del på andre sites

DGIs klasseindeling er super ringe beskrevet i deres regelsæt. Der står følgende:

 

 

 

Karla og jeg kan ikke gå under begynder, vi har løbet agility siden august 2009, så den kategori hører vi helt sikkert ikke til under. Men er vi let-øvet? eller øvet?

 

Jeg har jo hele tiden ment vi var let-øvet. Men blev som sagt flyttet op i øvet til julestævnet i mandags, fordi man bedømte, at vi hørte til der pga. vore ene oprykningspind.

 

Vores pind blev taget i maj 2010 ved vores 2. stævne (dvs. i mine øjne, mere held end forstand ;-) )...

 

Øvet klasse gik sådan set fint for os - en disk og et gennemløb med 5 fejl pga vægring. Det samme kunne sagtens være sket for os i let øvet.

 

Problemerne opstår så, når jeg begynder at tænke på næste års stævner. Jeg regner jo stadig med at løbe DGI stævner, for jeg synes de er superhyggelige. Men "må" jeg stadig tilmelde os i let-øvet? eller skal jeg tilmelde os i øvet?

 

Jeg synes jo umiddelbart ikke selv, at jeg hører til i øvet - men vil heller ikke være "unfair" og melde os i let-øvet hvis vi slet ikke hører til der... :vedikke:

 

What to do? Hvad tænker I? Hvor ville i melde jer til? eller hvilken klasse synes i selv i løber i? og hvorfor?

 

Det er da irriterende, at de ikke kan lave en klar indeksering, så man ikke kan være i tvivl om hvor man hører hjemme...

 

Jeg kan godt forstå du er i tvivl. Oppe hos os blev der gjort meget ud af, at vi ikke tilmeldte os for ''let'' til dette stævne. ''For vi snyder jo ikke vel??!''. Jeg ved ikke, om der har været tendens til, at folk tilmeldte sig for let til ''for sjov stævner''.

 

Nu, var vi ikke med. Men havde fået at vide, at havde vi bare startet konkurrencer i de officieller klasser før, så hed det øvet. Og det havde vi jo 2 gange, hvoraf vi var fejlfrie i den ene. Så for os hed det også øvet. Men jeg tænkte egentlig bare, at det gjaldt for den ene konkurrence (fordi det var ''for sjov'' :vedikke:) Fremover tilmelder jeg hende til DGI le-tøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - men det der agility skal sgu nok komme på plads... er det stadig felterne, som Karla ikke rigtig har tid til? :lol:

 

nah, som oftest skyldes det, at ag1 er det første løb på dagen = hjerneblødning fra min hund :mrgreen:

 

"mor, se agilityforhindringer, kom nu! mor! Nå, jeg tager lige den her 2 gange så... er du med nu? nå ikke, jamen så tager jeg lige den her også... og balancen ... og igen! jaaaaaah!"

 

De sidste par løb har vi så døjet med vippen :???: hvor jeg har måttet hjælpe hende og dermed disket os...

Link til indlæg
Del på andre sites

What to do? Hvad tænker I? Hvor ville i melde jer til? eller hvilken klasse synes i selv i løber i? og hvorfor?

 

Jeg melder Petrine til i let øvet - eftersom Karla er klasser over os, synes jeg I skulle op i øvet!

 

Jeg har intet mod dygtige roder rundt i min klasse, men føler ikke jeg har noget at gøre i begynderklassen mere (selvom vi ikke har en eneste pind og er vildt langsomme)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...