Hop til indhold

Kan en hund kaste op for opmærksomhed


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Kan sagtens være de smertestillende, dog er prutterne i god konsistens og farve - modsat da hun var på Metacam. Som desværre er årsagen til, at vi er havnet i det er mave-sartheds-helvede. Men problemet er, at hun er nyopereret, så jeg kan ikke tage hende af de smertestillende, da vi ikke har andet, hun kan tåle.

 

Har overvejet at skifte til foder uden korn, for at se om det kunne være det:vedikke:.

 

Det er bare så irriterende at skulle fjerne alt nu, da jeg pt skal aktivere hende på anden måde en fysisk, og hos en mastiff så går det kun med godbider:lol:, og I/D anser hun ikke for godbider! Så gider hun ikke lave det, og så er hun ikke træt om natten, og så roder hun igen rundt pga friskhed:cry:.

 

Var det min hund, så havde jeg afprøvet hypo allergenic...

 

Kender flere der har meget gode erfaringer med det foder og når maven er så sart, så er jeg fløjtende ligeglad med hvad foderet indeholder, bare det hjælper hunden, for den har det jo heller ikke rart....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

mht godbider- hvis hun kan tåle ris og fisk- så kan du lave nogle godbider selv

 

total udkogt ris og torskerogn i blender , æltes med mel af en art(det behøves ikke være hvedmel- du kan vælge en mere allergivenllig type uden gluten- rulles i tynde stænger, bages i 10 minuter ved 200 grader. Skæres ud i små knapper og bages indtil de er som du gerne vil have dem-

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu glemte vi jo at give dig smagsprøve med af Aslans mad :stupid:

 

 

En ting du kan overveje hvis du holder dig til foder og smertestillende, så kan du knuse foderet, putte vand i så det bliver en dej og forme godbidder og så bage dem i 30 min ved 180 grader :5up:

 

Hvad er det nu, Aslan får af foder?

 

Var det min hund, så havde jeg afprøvet hypo allergenic...

 

Kender flere der har meget gode erfaringer med det foder og når maven er så sart, så er jeg fløjtende ligeglad med hvad foderet indeholder, bare det hjælper hunden, for den har det jo heller ikke rart....

 

Hun fik jo J/D reduced calorie før, men det vil hun ikke æde mere, og da hendes sarte mave startede, så fik I/D i stedet. Der var snak om Royal Canis' Hypo, men mener vi valgte I/D pga calorie indholdet - vi skal jo også passe på hendes vægt. Men måske vi skulle give det et forsøg.

 

Det gode ved Hayly er, at hun er upåvirket - andet end lige når hun skal kaste op. Hun kaster nemlig kun op en gang (og så går der dage i mellem), og derefter er hun frisk som en havørn:5up:. Men vil da gerne have styr på den mave!

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det min hund, så havde jeg afprøvet hypo allergenic...

 

Kender flere der har meget gode erfaringer med det foder og når maven er så sart, så er jeg fløjtende ligeglad med hvad foderet indeholder, bare det hjælper hunden, for den har det jo heller ikke rart....

 

Hypo Allergenic er Royal Canins' version af Hills I/D, så det er det samme hun får.. Men måske mærke-ændringen vil hjælpe.. Det er da et forsøg værd:-D

 

PS Pernille, RC's Hypo fåes også i reduced calories udgave

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg jo netop heller ikke fastende- men gøre døgnet hovedsageligt fastende- når jeg fodrer kl 9, arbejder tarmen til omkring kl 16-17 hvor han får ny mad- derefter har tarmen noget at arbejde med til omkring midnat hvor han tisser af. Det betyder at maven ikke er under pres under nattesøvnen,

 

Husker du det kogte vand (og iøvrigt undgå snespisningen)

 

når du fodrer kl 23- er maven på overarbejde hele natten.

 

Har du forsøgt med at tilsætte kost som kan neutraliserer mavesyren lidt -

Stor mavesyredannelse tyder på behov for foderskift (og på risiko for mavesår)

 

Olien er ikke smart at give- selvom det umiddelbart ikke ser ud til at gøre en forskel.

 

Har du fået hendes opkast og afføring undersøgt...hvis alt andet er prøvet- så er der jo kun dyrlægedobbelttjekket tilbage for mavesår- tarminfektion eller /og diverse parasiter.

 

Erfaringen hos vores hund er bare, at hvis jeg lader hende gå for længe uden mad i maven, så danner hun netop mavesyre, og det hjælper ikke på opkastningen. Derfor nåede vi frem til, at hun skal have mad 3 gange om dagen - kl. 8, 16 og 22-23 (sidste måltid er dog ikke så stort som de andre, men bare nok til at holde maven i gang). Prøvede for nyelig at gå tilbage til 2 måltider - kl. 8 og 17, men så gik det galt med det samme.

 

Snespisning er vi meget obs på - hun er ikke selv i haven på noget tidspunkt.

 

Hvad tænker du på af syreneutraliserende mad???? Har prøvet at give hende banan - vil hun ikke æde. A38 er der blandet holdninger om, men faktum er, at det vil hun heller ikke æde.

Hun er i risiko gruppe for mavesår, derfor får hun også kuracid ifbm hvert måltid, netop for at undgå at hun får det.

Men som I er inde på kunne det være en god ide at prøve noget andet foder. Det eneste jeg ikke forstå er, hvis det er fodret, hvorfor kaster hun så kun op af det nogle dage???:vedikke:

 

Hendes blodprøver og prutprøver er ok:5up:

 

mht godbider- hvis hun kan tåle ris og fisk- så kan du lave nogle godbider selv

 

total udkogt ris og torskerogn i blender , æltes med mel af en art(det behøves ikke være hvedmel- du kan vælge en mere allergivenllig type uden gluten- rulles i tynde stænger, bages i 10 minuter ved 200 grader. Skæres ud i små knapper og bages indtil de er som du gerne vil have dem-

 

Det var en super opskrift:5up: Den vil jeg prøve! Hvor længe kan de holde sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hypo Allergenic er Royal Canins' version af Hills I/D, så det er det samme hun får.. Men måske mærke-ændringen vil hjælpe.. Det er da et forsøg værd:-D

 

PS Pernille, RC's Hypo fåes også i reduced calories udgave

 

Ved godt det er deres skånekost, spørgsmålet er bare om de indeholder det samme ?

 

Her er lidt om hypoén (godt nok ikke meget, men normalt anbefaler man 6 uger på ren tørkost, mon ikke også det gælder I/D)

Hundefoder og kattefoder bidrager til hundens eller kattens velbefindende og livskvalitet

 

Kan ikke finde noget særligt om I/D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hypo Allergenic er Royal Canins' version af Hills I/D, så det er det samme hun får.. Men måske mærke-ændringen vil hjælpe.. Det er da et forsøg værd:-D

 

PS Pernille, RC's Hypo fåes også i reduced calories udgave

 

Havde faktisk overvejet at prøve Olivers Selected Fish, da hun tidlgere har fungeret fint på olivers, og den udgave skulle jo være til hunde med allergi og sarte maver.

Men måske RC Hypo er bedre:vedikke: - har ingen erfaring med dette, så må prøve mig lidt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbiderne holder i køleskab en lille ugestid- du kan også lave tunkiks- jeg kan finde opskriften frem- bare ikke lige nu...............hvis du er interessert. Iøvrigt kan du også bruge kyllingebider, hvis det er i hendes foder nu. - når øvelserne er rigtig svære. Jeg blander godbiderne så han aldrig ved hvad der kommer- men efter et svært indkald- så får han højstatus guffer:slem:

 

basisk kost er feks blendede grøntsager over kyllingen, a38 og den slags.

 

Jeg købte fornylig en liter surmælk der var i mørkeblå karton (i netto eller superbest)- det burde være det samme- men den er meget bedre for min hund end alm a 38-

 

Kan du ikke koge kyllingen og risen så meget ud ,blande surmælken med kogevandet- så hun ikke får noget mad, med mindre hund tager det sure med det søde.

hvis det bare ikke går- så sælger apoteket mælkesyrebakterier i håndkøb- de koster en bondegård- og jeg kan bare ikke huske navnet- men prisen kan jeg huske 250 kr for en lille pakke. carnicur er et andet produkt- tyggetabletter- der virker hæmmende på dårlig mave- mange fibre i.

 

Og her er en ide........om det virker på hunde det ved jeg ikke- jeg kunne være fræk nok til at prøve hvis jeg havde en hund med det problem. Der findes en metalpatron (ligesom sodavandsmaskiner) som kan lave postevand om til basisk vand (ph 9-10) Vandet bliver blødt og lækkert og det kunne måske afhjælpe problemet. Det ville ihverttilfælde udjævne den altfor lave phværdi i hendes mave. Prøv at spørge din dyrlæge om det kunne være en ide :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det er deres skånekost, spørgsmålet er bare om de indeholder det samme ?

 

Her er lidt om hypoén (godt nok ikke meget, men normalt anbefaler man 6 uger på ren tørkost, mon ikke også det gælder I/D)

Hundefoder og kattefoder bidrager til hundens eller kattens velbefindende og livskvalitet

 

Kan ikke finde noget særligt om I/D

 

Umiddelbart er der stor forskel på indholdet! For i RC - både Hypo og Sensitivity - ser der ikke ud til at være kornprodukter i. Det er der derimod i I/D. Så måske ikke så dårlig en ide at prøve at skifte hende til RC. Så er der bare 2 varianter til sarte maver - Hypo og Sensitivity. Og er der nogen, som har erfaringer med, hvilken man skal vælge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det er deres skånekost, spørgsmålet er bare om de indeholder det samme ?

 

Her er lidt om hypoén (godt nok ikke meget, men normalt anbefaler man 6 uger på ren tørkost, mon ikke også det gælder I/D)

Hundefoder og kattefoder bidrager til hundens eller kattens velbefindende og livskvalitet

 

Kan ikke finde noget særligt om I/D

 

Det kan selvfølgelig være, så langt havde jeg ikke tænkt:oops: Jeg ved det ikke:oops: Det er kun Oliver herhjemme, der har prøvet I/D

 

Havde faktisk overvejet at prøve Olivers Selected Fish, da hun tidlgere har fungeret fint på olivers, og den udgave skulle jo være til hunde med allergi og sarte maver.

Men måske RC Hypo er bedre:vedikke: - har ingen erfaring med dette, så må prøve mig lidt frem.

 

RC Hypo er det eneste tørfoder (vi har prøvet indtil nu), som Luna's mave kunne trives på..

 

Umiddelbart er der stor forskel på indholdet! For i RC - både Hypo og Sensitivity - ser der ikke ud til at være kornprodukter i. Det er der derimod i I/D. Så måske ikke så dårlig en ide at prøve at skifte hende til RC. Så er der bare 2 varianter til sarte maver - Hypo og Sensitivity. Og er der nogen, som har erfaringer med, hvilken man skal vælge?

 

Hypo'en.. Helt klart hypoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Kan sagtens være de smertestillende, dog er prutterne i god konsistens og farve - modsat da hun var på Metacam. Som desværre er årsagen til, at vi er havnet i det er mave-sartheds-helvede. Men problemet er, at hun er nyopereret, så jeg kan ikke tage hende af de smertestillende, da vi ikke har andet, hun kan tåle.

 

Har overvejet at skifte til foder uden korn, for at se om det kunne være det:vedikke:.

 

Det er bare så irriterende at skulle fjerne alt nu, da jeg pt skal aktivere hende på anden måde en fysisk, og hos en mastiff så går det kun med godbider:lol:, og I/D anser hun ikke for godbider! Så gider hun ikke lave det, og så er hun ikke træt om natten, og så roder hun igen rundt pga friskhed:cry:.

 

Hej ville bare sige at min kan bruge now fosser som guffer også hvilket ikke gad med Royal canin. Sidstnævnte er måske meget atypisk for en lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

i hypoen er alle monokyler slået i stykker, så kroppen ikke kan kende maden, og en hund kan ikke være allergisk over for noget den ikke har fået før. Det er vidst pointen med den :5up:

 

Du skal så lige være obs på at rigtig mange hunde taget på af det, aslan begyndte at tage på efter ca 1 måned på foderet :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg har fundet ud, hvad hun kaster op af - og det er ikke sneen. Hun kan ikke tåle Hills foder længere, tror jeg. Det underlige er bare, at hvis hun er allergisk overfor det, burde hun så ikke kaster op af det hele tiden, og ikke kun en gang imellem????:vedikke: Og hvorfor er det kun om natten hun kaster op???:vedikke:

 

:hmm:

 

bortset fra det, så kunne Cleo godt kaste op for at få opmærksomhed, men det var mere stress over ikke at ha mig 100 %:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

 

bortset fra det, så kunne Cleo godt kaste op for at få opmærksomhed, men det var mere stress over ikke at ha mig 100 %:genert:

 

Tusind tak:kys:dejligt at høre, at du har oplevet, at din hun kan kaste op for opmærksomhed (selvfølgelig ikke dejligt at hun kaster op, men dejligt at du har oplevet det samme). Normalt er Hayly bare ikke stresset, så forstår ikke hvorfor hun opfører sig sådan om natten:vedikke:? Der er intet om dagen, og så om natten/morgenen så har vi renderiet

 

Nu prøver jeg at tage hende af fodret igen igen igen, og så starter vi forfra med skånekost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ledt efter den oversigt over opkast, men kunne kun finde hvad det kunne skyldes, ikke den udspecificerede som jeg altså synes jeg har fundet engang :hmm: Men søgte så på "grynet opkast hund" og der fik jeg ikke andet end at det var mad, altså ikke nogle deciderede lidelser det kunne kunne skyldes..

 

Hvad siger din dyrlæge om opkasten? Eller er det først startet for nylig? Kan hendes medicin ikke give kvalme? Det kunne metacam, så vidt jeg husker.

 

Nu læste jeg at du overvejer Olivers foder, du skal selvfølgelig spørge din dyrlæge, men da Motor gik og kastede galde op i en lille periode, der gav vi ham Acana tørfoder med lam (og æble tror jeg, det er en lyserød indpakning), det skulle være mildt for maven og er uden korn. Det var også det Buju gav Samson da de troede han havde allergi, mener jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har længe givet Sille RC hypoallergenic, men så kom sneen og samme dag skiftede vi foder, da vi ikke havde mere af det andet. Det resulterede i (har lavet tråd om det) tynd mave og blodig afføring og alm. mave on/off i 3 uger.

Så er vi ved at skifte meeeget langsomt over fra skånekost til RC hypo igen, og maven er blevet fin igen og hun skriger ikke når hun skider. Hun er stadig lidt nervøs når hun skal til at skide, men det går fint.

 

En anden ting... Det kan godt være det lyder fjollet, men et sted har jeg set i fjernsynet, at hunde godt kan have det vi mennesker kalder OCD altså obsessive compulsive disorder. Kunne det tænkes at hun måske er angst for at hun ikke kan komme ud når hun skal og så kaster op? Kender jo ikke hele historien, men kan læse at hun har gjort det bla. når hun ikke lige er kommet ud, når hun har bedt om det.

Kan godt være det er fjollet, men det er en tanke, når jeg nu har set det program. Det var om en hund der slikkede på ruden heeeele tiden.

Jeg ved ikke, i så fald hvordan man kan afhjælpe det, men det var måske værd at tænke over, hvis det ikke hjælper når du har skiftet foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger din dyrlæge om opkasten? Eller er det først startet for nylig? Kan hendes medicin ikke give kvalme? Det kunne metacam, så vidt jeg husker.

 

Nu læste jeg at du overvejer Olivers foder, du skal selvfølgelig spørge din dyrlæge, men da Motor gik og kastede galde op i en lille periode, der gav vi ham Acana tørfoder med lam (og æble tror jeg, det er en lyserød indpakning), det skulle være mildt for maven og er uden korn. Det var også det Buju gav Samson da de troede han havde allergi, mener jeg :hmm:

 

Altså hendes mave er slået i stykker, efter hun var på Metacam tilbage i oktober. Dette kunne hun ikke tåle, men siden da er hendes mave meget sart. Hun får pt medicin mod kvalme og mavesår - og alligevel kaster hun op. Hun kaster ikke konstant op men i perioder - hun kan gå en uge uden noget, og så pludselig have daglig opkast (hun kaster dog kun op 1 gang i døgnet). De sidste 4 dage har hun kaster op på 3 af dem. Dyrlægen mener, at det er sneen og hendes sarte mave. Men det mener jeg ikke længere, da hun kan kaste op på dage, hvor jeg ved med 100% sikkerhed, at hun ikke har spist sne. Så enten kaster hun op pga foder, medicin eller noget psykisk:vedikke::vedikke::vedikke:

 

vi har længe givet Sille RC hypoallergenic, men så kom sneen og samme dag skiftede vi foder, da vi ikke havde mere af det andet. Det resulterede i (har lavet tråd om det) tynd mave og blodig afføring og alm. mave on/off i 3 uger.

Så er vi ved at skifte meeeget langsomt over fra skånekost til RC hypo igen, og maven er blevet fin igen og hun skriger ikke når hun skider. Hun er stadig lidt nervøs når hun skal til at skide, men det går fint.

 

En anden ting... Det kan godt være det lyder fjollet, men et sted har jeg set i fjernsynet, at hunde godt kan have det vi mennesker kalder OCD altså obsessive compulsive disorder. Kunne det tænkes at hun måske er angst for at hun ikke kan komme ud når hun skal og så kaster op? Kender jo ikke hele historien, men kan læse at hun har gjort det bla. når hun ikke lige er kommet ud, når hun har bedt om det.

Kan godt være det er fjollet, men det er en tanke, når jeg nu har set det program. Det var om en hund der slikkede på ruden heeeele tiden.

Jeg ved ikke, i så fald hvordan man kan afhjælpe det, men det var måske værd at tænke over, hvis det ikke hjælper når du har skiftet foder.

 

Jeg har overvejet, om det er et psykisk problem - ligesom overskriften antyder:-D. Men ved ikke hvorfor - for de dage hun kaster op, så er det typiske forløb, at hun først har været ude 2-3 gange (altså hvor jeg reageret på hendes henvendelser, og hun har tisset og pruttet), og hvis hun så kommer en gang til, så kan jeg vælge at ignorere hende, hvilket resulterer i opkast. Forstår hende ikke, og kan ikke knække koden på det her problem:vedikke:.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, tænke tænke tænke uden for boksen.

Det kan være hun er "bange" for ikke at kunne komme ud. Måske trænger hun til noget luft og meget rum omkring hende for lige at falde til ro. En form for tvangshandling fordi hun ikke kan komme ud? (Har selv OCD og det er de mærkeligste ting der kan "forstyrre" én :lol:)

 

Hmmm:hmm:Måske - hun har bare aldrig haft det sådan tidligere. Men det er faktisk blevet værre efter, hun har været indlagt under sin operation. Altså før operationen kastede hun også op en gang i mellem. Men der var der ikke så meget natteroderi, som der er nu - eller var der??? (kan ikke huske det rigtigt).

 

Men har overvejet her til aften, om hun måske kan have forstoppelse også:vedikke:. For hun prutter jo næsten ikke, og det hun kommer af med er ikke meget - men så igen det meste ryger jo ud den anden vej. Men forstoppelse kan jo give nedsat appetit og opkast:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...