Hestkjær Skrevet December 23, 2010 Rapporter Share Skrevet December 23, 2010 Vi har i en tid døjet med, at vores hund kaster op. Og selvom jeg vogter over, hvad hun spiser, så vender det tilbage - men er på ingen måde konstant. Det er en lidt længere historie med årsagen til den dårlige mave. Men faktum er, at uanset tiltag, så vender det nogle gange tilbage. Og nu har jeg lagt mærke til et mønster, som hedder, at hun som regel kun kaster op om natten. Og det er som regel, hvis jeg ignorer hende, at hun gør det (hun er begyndt at ville ud om natten - og ikke for at kaste op), og hvis jeg ikke lukker hende ud, så kan jeg høre efter nogen tid, at hun kaster op. Hun kaster aldrig om dagen - og slet ikke når vi er hjemme. Har lige haft hende med nede hos mine forældre et par dage, og der gjorde hun det også! Men nu hvor vi er hjemme igen, så fejler maven ikke noget. Så nu kan jeg ikke lade være at tænke, om en hund kan kaste op for opmærksomhed eller bare af psykiske årsager:vedikke:? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 jeg har osse haft let samme problem men jeg tror hun velle kaste op under alle omstendigheder, hun kommer nog til dig fordi hun er sløj tror jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Jeg tror ikke på at en hund kan kaste op for at få opmærksomhed, det lyder simpelthen for langt ude Men når jeg hører din beskrivelse, så kommer jeg til at tænke på mig selv, jeg lider af forstoppelse, og symptomerne kommer altid om natten, og jeg får en sindsyg kvalme, og det eneste der hjælper er kulde... Kunne det være det samme der gør sig gældende her, det vil sige at nattekulden dæmper opkastfornemmelserne, og når hun ikke får lov at komme ud og køle af, så bliver hun nødt til at kaste op? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 vad siger dyrlægen til det.? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 jeg har osse haft let samme problem men jeg tror hun velle kaste op under alle omstendigheder, hun kommer nog til dig fordi hun er sløj tror jeg. Det er så bare sjældent, at hun er sløj. For når jeg lukker hende ud, så er det ikke fordi hun går ud og kaster op. Så trisser hun bare lidt rundt i sin have og evt tisser. Jeg tror ikke på at en hund kan kaste op for at få opmærksomhed, det lyder simpelthen for langt ude Men når jeg hører din beskrivelse, så kommer jeg til at tænke på mig selv, jeg lider af forstoppelse, og symptomerne kommer altid om natten, og jeg får en sindsyg kvalme, og det eneste der hjælper er kulde... Kunne det være det samme der gør sig gældende her, det vil sige at nattekulden dæmper opkastfornemmelserne, og når hun ikke får lov at komme ud og køle af, så bliver hun nødt til at kaste op? Du kan have så evigt ret i, at det er en lidt langt ude tanke:lol:, men hun driver mig til vanvid, og efter jeg har lagt mærke til dette mønster, så kunne jeg ikke lade være med at tænke tanken:blink:. Mmmmhh.. hun virker på ingen måde forstoppet. Og hun får medicin mod for meget mavesyre - altså som skulle hæmme kvalme. Men ja måske den friske luft tager trangen til opkast:vedikke: vad siger dyrlægen til det.? Hun har fået en sart mave efter noget medicin, som hun ikke kunne tåle. Så de mener, at det er pga sneen - altså at hun går og småspiser det, og det kan maven ikke tåle. Dog har jeg været meget opmærksom herpå, og dage hvor jeg ved, at hun ikke har spist sne, kan hun kaste op på. Og dage hvor hun har spist sne, kan hun måske ikke kaste op på. Så er ikke helst sikker på deres fortolkning. Men hun er på skånekost fra dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Ville heller ikke mene hun kan gøre det sådan direkte for opmærksomhed, men jeg tænker - måske osse lidt langt ude - om hun kan have haft kvalme en dag, ikke kunnet komme ud, kastet op inde.. og nu får den association hver gang hun ikke kommer ud om natten? Den er vist faktisk en del langt ude Jeg hælder nok mere til det som Lonny også er inde på, der er noget enten i kulden eller i bevægelserne der får kvalmen til at stoppe. Nu hvor hun får medicin mod mavesyre, kan hun mangle græs? Der er jo ikke rigtigt noget nu at gå og drøvtygge af, hvis maven mangler det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Nova gjorde det da hun var mindre. Kastede op om natten. Jeg lagde mærke til at hun ikke gjorde det hvis jeg gav hende en smule mad lige inden vi gik i seng. Bare en lille smule, det var ligesom om hendes mave simpelthen havde brug for lidt at arbejde med om natten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Nova gjorde det da hun var mindre. Kastede op om natten. Jeg lagde mærke til at hun ikke gjorde det hvis jeg gav hende en smule mad lige inden vi gik i seng. Bare en lille smule, det var ligesom om hendes mave simpelthen havde brug for lidt at arbejde med om natten Nårh ja! Galde - sådan noget gulligt eller grønt skum. Det var osse det Motor gjorde en overgang, men gik også over, vi begyndte vist bare at give flere godbidder om aftenen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 man kan godt få kvalme, hvis man skal på toilettet, men ikke kan komme til det. det kender jeg selv fra tømmermænd f.eks., hvor man tror, man skal ørle, men så går man på toilet, og så går det lidt over hvis nu, at hun har lidt sart mave generelt, mon så ikke det kan være det? det er jo lidt det samme som lonny skriver om i virkeligheden - at fordøjelsesværk kan sætte sig i begge ender-agtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Ville heller ikke mene hun kan gøre det sådan direkte for opmærksomhed, men jeg tænker - måske osse lidt langt ude - om hun kan have haft kvalme en dag, ikke kunnet komme ud, kastet op inde.. og nu får den association hver gang hun ikke kommer ud om natten? Den er vist faktisk en del langt ude Jeg hælder nok mere til det som Lonny også er inde på, der er noget enten i kulden eller i bevægelserne der får kvalmen til at stoppe. Nu hvor hun får medicin mod mavesyre, kan hun mangle græs? Der er jo ikke rigtigt noget nu at gå og drøvtygge af, hvis maven mangler det? Synes nu ikke din tanke er længere ude end min:blink:, og jeg er taknemlig for alle svar/muligheder, som jeg jo så kan afprøve eller udelukke:5up:. Jamen hendes trang til eller mangel på græs, burde jo reguleres via medicinen. Altså nu gør hendes medicin vel bare det, som hun normalt selv ville have reguleret ved at spise græs:vedikke:? Nova gjorde det da hun var mindre. Kastede op om natten. Jeg lagde mærke til at hun ikke gjorde det hvis jeg gav hende en smule mad lige inden vi gik i seng. Bare en lille smule, det var ligesom om hendes mave simpelthen havde brug for lidt at arbejde med om natten Jeg har faktisk ændret hendes kostplan netop pga samme tanke:5up:. Så hun får nu mad 3 gange dagligt - morgen, eftermiddag og inden sengetid. Det har ikke ændret det vilde, skal jeg være ærlig at sige. Så tror ikke det er derfor heller:vedikke: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Hestkjær, joh måske gør medicinen hvad den skal, men Motor spiser tit græs uden at kaste op senere, derfor jeg bare tænkte om det kunne være noget med det. Hvordan ser opkasten ud? Er der mad i den, slim, etc? Netdyredoktor (tror jeg) har vist beskrivelser af en del forskellig slags opkast.. Fedt trick, søsterlagkage :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Fedt trick, søsterlagkage :5up: er det ikke helt normalt? at få kvalme, hvis man skal på toilettet? og omvendt. f.eks. har jeg også en veninde, der har så meget brækfobi, at hun ALDRIG har kastet op - ved slemme madforgiftninger holder hun det nede, til hun får vild og blodig diarre! det er ret skørt. ej, sorry, klam OT, god bedring til Hayley, undskyld at jeg vist ikke var til megen hjælp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 man kan godt få kvalme, hvis man skal på toilettet, men ikke kan komme til det. det kender jeg selv fra tømmermænd f.eks., hvor man tror, man skal ørle, men så går man på toilet, og så går det lidt over hvis nu, at hun har lidt sart mave generelt, mon så ikke det kan være det? det er jo lidt det samme som lonny skriver om i virkeligheden - at fordøjelsesværk kan sætte sig i begge ender-agtigt. Uhhh du kunne måske være inde på noget ganske rigtig her - lyder i hvert fald meget logisk:5up:. Hun har dog ikke vist tegn på at have svært ved at komme af med noget i den modsatte ende:-D. Hestkjær, joh måske gør medicinen hvad den skal, men Motor spiser tit græs uden at kaste op senere, derfor jeg bare tænkte om det kunne være noget med det.Hvordan ser opkasten ud? Er der mad i den, slim, etc? Netdyredoktor (tror jeg) har vist beskrivelser af en del forskellig slags opkast.. Fedt trick, søsterlagkage :5up: Opkasten er typisk brunlig, grynet og med madrester. Ingen slim. Super vil jeg prøve at slå op:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Dumle nægter at sk*de på plænen udenfor hvor vi bor. Hvis vi har haft en hel dag hvor vi ikke har kunnet gå tur med hundene, men de kun har været på plænen, så holder Dumle sig... og så ender det som regel med at han kaster op hvis ikke vi kommer hurtig nok ud på gåtur med ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Dumle nægter at sk*de på plænen udenfor hvor vi bor. Hvis vi har haft en hel dag hvor vi ikke har kunnet gå tur med hundene, men de kun har været på plænen, så holder Dumle sig... og så ender det som regel med at han kaster op hvis ikke vi kommer hurtig nok ud på gåtur med ham. Her er det lige omvendt - Hayly vil helst prutte i haven. Hvis hun en sjælden gang gør det på en gåtur, er det, fordi hun ikke kan holde sig, til hun når hjem til sin have:lol:. Men måske har hun skulle prutte de gange, jeg har ignoreret hende, og det så har resulteret i opkast i stedet. Når jeg lukker hende ud efter opkast, går hun bare ikke ud og på toilet - så skal hun sjældent noget derude. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Her er det lige omvendt - Hayly vil helst prutte i haven. Hvis hun en sjælden gang gør det på en gåtur, er det, fordi hun ikke kan holde sig, til hun når hjem til sin have:lol:.Men måske har hun skulle prutte de gange, jeg har ignoreret hende, og det så har resulteret i opkast i stedet. Når jeg lukker hende ud efter opkast, går hun bare ikke ud og på toilet - så skal hun sjældent noget derude. Præcis... Dumle skal heller ikke noget efter han har kastet op, så måske det "bare" kommer den anden vej ud når nu hun ikke kan komme ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Fie har jo også en sart mave og efter at have prøvet alt muligt, endte hun op med 6 uger på hypo allergenic og kun dette, ingen godbidder eller noget som helst andet. Det hjalp og i den periode, havde hun stort set ingen dårlig mave eller opkast. Hun fungere også idag på J/D, som hun får for hendes led. Så jeg ville i første omgang prøve at holde hende kun på foder og på den måde udelukke om det er rester/godbidder der slår hendes mave i stykker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Ok i nat/morges kastede hun så op. Og her er forløbet: Kl. 23.00 fik hun sin sidste portion mad sammen med mavemedicin kl. 24.00 bliver hun luftet for natten Kl. 3.30 beder hun om at komme ud i haven - hvilket jeg gør. Hun skal tisse. Kl. 6.30 bede hun igen om at komme ud i haven - hvilket jeg også gør. Hun tisser igen. Herefter er hun ret urolig og kan ikke falde til ro. Så: kl. 7.00 går jeg en morgentur med hende - hun laver intet. Kl. 7.30 beder hun igen om at komme ud i haven - hvilket jeg gør. Hun skal prutte. Kl. 8.15 beder hun igen om at komme ud - denne gang ignorerer jeg hende, da jeg ved, hun har tisset og pruttet! Resultat er en lille portion opkast:cry:. Forstår hende simpelthen ikke! Hun er på skånekost (I/D), får lakseolie fra Olivers, mavemedicin, smertestillende, glukosamin. Igår fik hun lidt frikadelle i sin mad, og da vi skulle lave aktiveringsleg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Har du overvejet om ikke du fodrer alt alt for sent. Med dårlig mave tilrådes faste jo ofte. Jeg har også en periode hvor min hund har sart mave- inden fasten kommer på tale- fandt jeg på at gøre hoveddøgnet fastende. Så jeg strakte morgenmaden til ved 9 tiden (i/d specialfoder) og aftensmaden blev serveret klokken 16- (ris og kylling, a 38 og vandet ris og kylling er kogt i tilsat lidt salt)det giver 17timer i døgnet hvor maven ikke påvirkes yderligere - udover kogt koldt vand som han har adgang til hele tiden. Og det hjælper. Og kun i/d som godbider. Du må ikke give din hund lakseolie når den har dårlig mave. Man er nødt til at skære indtil benet og stoppe småbiderne af diverse.......... mens man undersøger hvad der skal til for at stabiliserer maven- Forestil dig du foræder dig totalt i andesteg iaften og du spiser indtil klokken 24...din nattesøvn vil også blive derefter. Hvis man er lidt kvalm, utilpas måske endda forstoppet, så bliver man urolig- og det er jo det din hund er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Helt enig, ville også skære alt væk, undtagen foder og smertestillende.... Hvis det forsætter, ville jeg overveje et foderskift, eller evt. om det er den smertestillende der driler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Har du overvejet om ikke du fodrer alt alt for sent. Med dårlig mave tilrådes faste jo ofte. Jeg har også en periode hvor min hund har sart mave- inden fasten kommer på tale- fandt jeg på at gøre hoveddøgnet fastende. Så jeg strakte morgenmaden til ved 9 tiden (i/d specialfoder) og aftensmaden blev serveret klokken 16- (ris og kylling, a 38 og vandet ris og kylling er kogt i tilsat lidt salt)det gav 17 i døgnet uden noget nyt i maven- udover kogt vand. Og det hjalp. Og kun i/d som godbider. Du må ikke give din hund lakseolie når den har dårlig mave. Man er nødt til at skære indtil benet og stoppe småbiderne af diverse.......... mens man undersøger hvad der skal til for at stabiliserer maven- Forestil dig du foræder dig totalt i andesteg iaften og du spiser indtil klokken 24...din nattesøvn vil også blive derefter. Hvis man er lidt kvalm, utilpas måske endda forstoppet, så bliver man urolig- og det er jo det din hund er. Problemet er, at din model er også afprøvet uden succes:cry:. Hun har været på ren skånekost (kogt ris og kylling) uden olie i 3 uger - dette gjorde ingen forskel. Hun får stadig udslag i opkast med mellemrum. Når jeg faster hende, så virker det som om, at hun danner mere mavesyre pga sulten, hvilket faktisk forværrer opkastene. Så den model er jeg ikke tilhænger af på hende. Nu er problemet ikke nyopstået og har stået på en tid, så at faste hende ville betyde, at jeg alt for ofte skulle faste hende, og det durer ikke! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Nu glemte vi jo at give dig smagsprøve med af Aslans mad :stupid: En ting du kan overveje hvis du holder dig til foder og smertestillende, så kan du knuse foderet, putte vand i så det bliver en dej og forme godbidder og så bage dem i 30 min ved 180 grader :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Fie kan ikke tåle at faste, så kommer der med 100% sikkerhed opkast (galde) Kylling og ris, er hendes mave heller ikke meget for... (det kan også give også grødet opkast/afføring) Ja som dyrlægen siger , så er Fie noget for sig selv og med hende vil han aldrig udelukke noget *G* Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret December 24, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Helt enig, ville også skære alt væk, undtagen foder og smertestillende.... Hvis det forsætter, ville jeg overveje et foderskift, eller evt. om det er den smertestillende der driler Kan sagtens være de smertestillende, dog er prutterne i god konsistens og farve - modsat da hun var på Metacam. Som desværre er årsagen til, at vi er havnet i det er mave-sartheds-helvede. Men problemet er, at hun er nyopereret, så jeg kan ikke tage hende af de smertestillende, da vi ikke har andet, hun kan tåle. Har overvejet at skifte til foder uden korn, for at se om det kunne være det:vedikke:. Det er bare så irriterende at skulle fjerne alt nu, da jeg pt skal aktivere hende på anden måde en fysisk, og hos en mastiff så går det kun med godbider:lol:, og I/D anser hun ikke for godbider! Så gider hun ikke lave det, og så er hun ikke træt om natten, og så roder hun igen rundt pga friskhed:cry:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret December 24, 2010 Rapporter Share Besvaret December 24, 2010 Nu skrev jeg jo netop heller ikke fastende- men gøre døgnet hovedsageligt fastende- når jeg fodrer kl 9, arbejder tarmen til omkring kl 16-17 hvor han får ny mad- derefter har tarmen noget at arbejde med til omkring midnat hvor han tisser af. Det betyder at maven ikke er under pres under nattesøvnen, Husker du det kogte vand (og iøvrigt undgå snespisningen) når du fodrer kl 23- er maven på overarbejde hele natten. Har du forsøgt med at tilsætte kost som kan neutraliserer mavesyren lidt - Stor mavesyredannelse tyder på behov for foderskift (og på risiko for mavesår) Olien er ikke smart at give- selvom det umiddelbart ikke ser ud til at gøre en forskel. Har du fået hendes opkast og afføring undersøgt...hvis alt andet er prøvet- så er der jo kun dyrlægedobbelttjekket tilbage for mavesår- tarminfektion eller /og diverse parasiter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts