Hop til indhold

Månedens udfordring Januar


Linda
 Share

Recommended Posts

Tråden her kan bruges til småsnak, erfaringsudveksling og hvad vi nu ellers har lyst til og når man er kommet så langt at man har lyst til at vise sit trick frem, uploader man et billede/video.

 

 

 

 

 

 

Månedens udfordring Januar

 

* Lære hunden target med bagben

(håndstand)

 

* Lære hunden at ta poten for snuden

(gemme sig)

Der er to forskellige tricks så der er større mulighed for at folk kan være med hvis det ene trick virker håbløst eller hunden kan det.

 

Håber vi i denne tråd kan hjælpe hinanden med gode råd så vi kan kome til at lykkedes med tricksene med vores hunde :mrgreen:

 

God træning sæt i gang :5up:

 

Forklaring på tricksene...

 

Bagbens target

 

På linket forneden er forklaring på hvordan man kan lære sin hund at "gå på hænder". Det som er indgangsvinklen er at lære sin hund potetarget med bagbenene, den kan være lidt svære end med forbenene. På filmen kan man evt. arbejde videre med bagbens target og se om man kan udvikle det til et håndstand tricks.

[media]

[/media]

 

Gemme sig

 

På linket forneden kan i se min dejlige Kiki udføre et tricks som vi kalder for gem dig :lun: Tricket ser vældig sødt ud og er egentlig ikke så svært at få frem.

 

En forklaring på hvorn man kan gribe det an:

 

Man skal starte med at prøve få hunden til at tilbyde adfærden, og adfærden kommer frem i den hunden prøver at gøre sig ren eller er generet af noget der klør. Det kan man udnytte alt afhængig af hvor følsom ens hund er kan man forsøge sig med at, puste blidt mod hundens snude, nogle dråber vand på snuden, et stykke tape på næseryggen, eller en elastik om snuden.

 

Kiki er ikke særlig følsom så det var en elastik om snuden, løs nok til hun kunne åbne munden hvis det var det hun havde lyst til. Kiki tog poten til snuden for at prøve få elastikken af og jeg "klikkede" (roste) og hun fik sin belønning. Jeg kunne se Kiki ikke var trykket eller alt for generet af elastikken ved at hun lige ville spise sin godbid inden hun forsøgte sig igen med at få elastikken af.

Når hunden bliver belønnet for adfærden x antal gange prøver man lidt ubemærket at fjerne "hjælpen" og afvente og se om hunden tilbyder adfærden selv. Hvis hunden ikke tilbyder adfærden så skal man måske bruge "hjælpen" et par gange endnu.

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, skal lige overveje, om jeg skal være med i denne måned. :hmm:

 

"Gem dig" tricket har jeg længe gerne villet lære Tyson. Men han tilbyder ikke selv noget, der bare tilnærmelsesvis ligner. Jeg har prøvet at puste ham let på snuden, og det fik ham til at gøre det, men efter et par gange blev han så fornærmet, at han overhovedet ikke gad at træne med mig mere. :fornaermet: Jeg tænker lidt, at det samme nok vil ske, hvis jeg prøver at sætte et lille stykke tape e.l. på snuden af ham. :???: Men det kan selvfølgelig komme an på en prøve. :vedikke:

 

Bagpote-target har jeg også tidligere overvejet. Til VM i Freestyle var der rigtig mange, der brugte det trick. Men her i DK er E mmy meget imod det, da hun mener, at det er unaturligt for hunden, så hun siger, at hun vil trække ned for det, hvis hun er dommer. Hun skulle også have udtalt, at hvis der er nogle i DK, der begynder at bruge tricket, vil hun få det forbudt i reglerne, og hun har rimelig meget magt inden for sporten, så det kan sagtens være, at hun ville kunne få det gennemført.

 

Derfor kan jeg selvfølgelig sagtens lære Tyson det alligevel og så bare lade være med at bruge det i et freestylenummer. Men hvis han nu blev god til det, ville jeg jo også have lyst til at vise det frem. :blink: Og så prioriteter jeg mest træning af tricks, jeg kan bruge i freestyle.

 

Jeg tænker lige videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, skal lige overveje, om jeg skal være med i denne måned. :hmm:

 

"Gem dig" tricket har jeg længe gerne villet lære Tyson. Men han tilbyder ikke selv noget, der bare tilnærmelsesvis ligner. Jeg har prøvet at puste ham let på snuden, og det fik ham til at gøre det, men efter et par gange blev han så fornærmet, at han overhovedet ikke gad at træne med mig mere. :fornaermet: Jeg tænker lidt, at det samme nok vil ske, hvis jeg prøver at sætte et lille stykke tape e.l. på snuden af ham. :???: Men det kan selvfølgelig komme an på en prøve. :vedikke:

 

Bagpote-target har jeg også tidligere overvejet. Til VM i Freestyle var der rigtig mange, der brugte det trick. Men her i DK er E mmy meget imod det, da hun mener, at det er unaturligt for hunden, så hun siger, at hun vil trække ned for det, hvis hun er dommer. Hun skulle også have udtalt, at hvis der er nogle i DK, der begynder at bruge tricket, vil hun få det forbudt i reglerne, og hun har rimelig meget magt inden for sporten, så det kan sagtens være, at hun ville kunne få det gennemført.

 

Derfor kan jeg selvfølgelig sagtens lære Tyson det alligevel og så bare lade være med at bruge det i et freestylenummer. Men hvis han nu blev god til det, ville jeg jo også have lyst til at vise det frem. :blink: Og så prioriteter jeg mest træning af tricks, jeg kan bruge i freestyle.

 

Jeg tænker lige videre...

 

Ja du må frem med tapen og finde de bedste guffer og se om han vil finde sig i den behandling :blink::slem:

 

Ja kan sagtens forstå Emmy i det hun mener om håndstand, jeg vlle heller aldrig udvikle det til den færdige øvelse hvr de skal kunne gå på forpoterne kun jeg vil lære koda at kunne kravle med bagenene op af en væg så han hele tiden har den støtte, god bagbartskontrol da de bliver endnu bedre med bagbenene og kan søge efter ting bag sig :mrgreen: Nu har jeg også halv tunge hunde så ville være direkte åndsvagt synes jeg at sku lære dem dette tricks uden noget form at støtte i en evt væg... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki er frataget månedens udfordring hun kan gemme sig og det andet tricks synes jeg kræver lidt for meget kropskontrol til jeg tør med hende hehe hun er en smule klodset og alt for ivrig...

desuden er hun igang med træningen af en masse andre tricks...

 

 

Koda er blevet god til at tilbyde gemme sig adfærden, han skal nu til at lære at holde poten længere tid på næseryggen, så næste gang vi tager træningen af denne øvelse op, tilbageholder jeg klikket lidt og ser om han ikke tilbyder en lidt voldsommere længervarende gemme sig bevægelse :mrgreen:

 

Håndstand: Går strygende han ser sku sjov ud når han bakke tilbage og løfter bagbenene for at træde op på en bog :lun: i dag har jeg gjordt det lidt svære ved at gøre target højere så har frhævet det til 2 bøger ca 20 cm. Det fungerede og han løfter bagbenene op for at komme op for target :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du må frem med tapen og finde de bedste guffer og se om han vil finde sig i den behandling :blink::slem:

 

Ja kan sagtens forstå Emmy i det hun mener om håndstand, jeg vlle heller aldrig udvikle det til den færdige øvelse hvr de skal kunne gå på forpoterne kun jeg vil lære koda at kunne kravle med bagenene op af en væg så han hele tiden har den støtte, god bagbartskontrol da de bliver endnu bedre med bagbenene og kan søge efter ting bag sig :mrgreen: Nu har jeg også halv tunge hunde så ville være direkte åndsvagt synes jeg at sku lære dem dette tricks uden noget form at støtte i en evt væg... :genert:

 

Det er nu også med støtte, der blev brugt til VM... enten op af en podie af en slags (som en slags omvendt elefant), op af en stor kurv eller op af ejeren. Og ja, det er måske ikke så naturligt, og man skal da helt klart ikke overdrive det (lige som man i DK også kan blive trukket for point, hvis man overdriver og lader hunden arbejde alt for længe på bagbenene), men jeg kan egentlig ikke se problemet i at gøre det helt kortvarigt (altså med støtte).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu også med støtte, der blev brugt til VM... enten op af en podie af en slags (som en slags omvendt elefant), op af en stor kurv eller op af ejeren. Og ja, det er måske ikke så naturligt, og man skal da helt klart ikke overdrive det (lige som man i DK også kan blive trukket for point, hvis man overdriver og lader hunden arbejde alt for længe på bagbenene), men jeg kan egentlig ikke se problemet i at gøre det helt kortvarigt (altså med støtte).

 

okay :vedikke: Næ jeg kan heller ikke se hvad der skulle være galt i det hvis hunden har en form for støtte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne alligevel ikke nære mig, så brugte aftensmaden til at begynde at lære Tyson bagbenstricket. :lol:

 

Først bakkede han uden om bogen, så jeg fulgte videoens råd og lagde bogen i et hjørne, så der var lukket lidt af til siderne. Weee, så fik Tyson hurtigt bagpoterne op på den et par gange i træk, så jeg kunne klikke. :klap: "Aha", tænkte han, "jeg bliver belønnet for at røre ved den der bog, men det er da hurtigere at røre ved den forfra", så han vendte sig lige om og prøvede at lave pote- og snudetarget på den. :mrgreen: Nå, det gav jo ikke noget, så han var hurtigt tilbage til at gå op på den med bagpoterne, og det gjorde han en masse gange i træk. :5up: På et tidspunkt prøvede han også lige at bukke, mens han stod med bagpoterne oppe på den, det kunne jo være, at det gav noget ekstra. :lol:

 

Det tror jeg da, at vi skal arbejde videre med... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Månedens udfordring Januar

 

 

* Lære hunden target med bagben

(håndstand)

 

 

Jeg er ikke veterinær, men som udgangspunkt vil jeg sige at det trick er for stor en belastning for en hunds forben, led/ledbånd. jeg kan se ideen med at lære dem elefant med bagbenene lidt oppe, men ikke så højt oppe at hundens vægt kommer til at hvile på forbenene, at gå på bagbenene er mere naturligt, dog heller ikke en øvelse der skal overdrives i flere minutter af gangen, men det er altså bare min personlige mening.

 

Så vil forslå at man lærer dem at søge target med bagbenene, men ikke hæve det target op i store højder.

Mvh Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke veterinær, men som udgangspunkt vil jeg sige at det trick er for stor en belastning for en hunds forben, led/ledbånd. jeg kan se ideen med at lære dem elefant med bagbenene lidt oppe, men ikke så højt oppe at hundens vægt kommer til at hvile på forbenene, at gå på bagbenene er mere naturligt, dog heller ikke en øvelse der skal overdrives i flere minutter af gangen, men det er altså bare min personlige mening.

 

Så vil forslå at man lærer dem at søge target med bagbenene, men ikke hæve det target op i store højder.

Mvh Carina

 

man skal selvfølgelig vurdere alle tricks fra hund til hund, og se om ens hund fysik kan holde til det. Filmen jeg linker til viser et slut tricks hvor hunden går selv. Opfordre ikke på nogle måde til at det skal være slut resultatet, men at de indledende trin kunne være en mulighed at træne, i og med det god bagbartkontrol. Koda får vægen at støtte sig op af når vi når så lang så han kommer i teorien bar til at stå som hvis han gik ned af en trappe lidt skrå med kroppen...

 

Jeg tænker lidt at uden at overdive belastningerne så må hunden ta træne sine baglårs muskler ved at løfte dem højere end ved normal gang :vedikke: ved ikke men target med bagbenene er jo udfordingen så om folk hæver target eller ej er ligegyldigt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen skøre hund :lun:

 

Jeg ville lære Anton "Gem Dig" tricket og sætter et elastik rundt om snuden på ham og venter på, at han skal prøve at få det af..... Men nej han sidder bare stille og ser stolt ud, med elastikken rundt om snuden :lol:

 

HAHA :banan:

Jeg prøvede med tape på en Scnauzer (staves) engang, den fik jeg ved ikek hvor mange stykker tape på og lige så roligt sad han og gloede mærkeligt på mig hehe :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke veterinær, men som udgangspunkt vil jeg sige at det trick er for stor en belastning for en hunds forben, led/ledbånd. jeg kan se ideen med at lære dem elefant med bagbenene lidt oppe, men ikke så højt oppe at hundens vægt kommer til at hvile på forbenene, at gå på bagbenene er mere naturligt, dog heller ikke en øvelse der skal overdrives i flere minutter af gangen, men det er altså bare min personlige mening.

 

Så vil forslå at man lærer dem at søge target med bagbenene, men ikke hæve det target op i store højder.

Mvh Carina

 

 

Wee kan du så ikke være med på gemme dig tricket, vil meget gerne se en postet film af din Aussie :lun::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Jeg er med :banan:

 

Begyndte i går.

 

Har besluttt at Qiwi skal lære at gemme sig, da hendes krop er lidt for kompakt til håndstand. Og hendes alder taget i betragtning.

 

Startede med elastik om snuden men så fik hun det halvt af, så det kun sad på over snuden og inde i munden. Det brød hun sig ikke om.

 

Så jeg ligger bare elastikken på snuden (næsten mellem øjnene) så hun kan fjerne det med en pote. Det virker :banan:

I dag ved træningen vidste hun lige hvad jeg forventede. Kunne lige nå at ligge elastikken, så var poten oppe.

 

Min udfordring er så, når jeg kommer lidt længere ind i forløbet, at hun grundet de korte ben, skal bukke sit hoved meget samtidig med.

 

Selma skal lære håndstand. Hele hendes vægt ligger i forpartiet, hendes bagkrop er "let som en fjer".

 

Startede med en bog på 5 cm i går. Hun fangede hurtig fidusen. Ben på bog=guffer. Det ser sjovt ud. Hun må ha`en fjeder bagi. Efter hvert forsøg smider jeg en ekstra guf et stykke væk. Hun løber hen og tager den og løber tilbage, bakker hen til bogen og Hopper bagud med bagbenene:shock:

Ikke noget med at gå/et ben af gangen.

 

I dag har jeg øget med en ekstra bog, er så oppe på 10 cm. Men med ben som måler 15 cm syntes jeg det er flot :5up:

Nu vil jeg træne med denne højde nogle dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Hmm. Jeg tror at vi hopper over denne udfordring. Men gemme tricket kan jeg godt lide:-D

 

Jeg er i gang med nye tricks med Caia. Bl.a. at hun skal gå rundt om stok, og at lukke døren efter sig, og så er der alt det andet HTM.

 

Chili er i gang med elefanten... Hun skal bare kunne denne øvelse:klap:

 

God træning til jer alle sammen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lige vise, hvor langt vi er nået:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=WqiSgwlK5gY[/media]

 

Jeg har et lille problem med, at bogen glider baglæns, når han sætter bagbenene op på den. Derfor bliver der nødt til at være noget bagved den, ligesom stolebenet i videoen. Derfor tør jeg heller ikke lægge en bog til ovenpå, for den glider bare af. Jeg startede med en lavere bog og skiftede den så ud med den her, men nu har jeg altså ikke nogle tykkere bøger. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Jeg kan lige vise, hvor langt vi er nået:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=WqiSgwlK5gY[/media]

 

Jeg har et lille problem med, at bogen glider baglæns, når han sætter bagbenene op på den. Derfor bliver der nødt til at være noget bagved den, ligesom stolebenet i videoen. Derfor tør jeg heller ikke lægge en bog til ovenpå, for den glider bare af. Jeg startede med en lavere bog og skiftede den så ud med den her, men nu har jeg altså ikke nogle tykkere bøger. :mrgreen:

 

Det ser rigtig flot ud. :klap:

 

Jeg har også haft problemer med at bøgerne glider. Jeg har så lagt et stykke skridsikker gummi imellem (sådan noget som bruges til at skridsikre kelim tæpper med) Eller kan man vel binde bøgerne sammen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, Frostie er diskvalificeret i denne måned, for hun kan allerede begge dele... Men Iso kan være med! Hun kan så allerede bakke op på en boks, og højere end hun er nu vil jeg ikke gå lige nu. Så hun er vel også diskvalificeret til handstand. Men gemme sig - det kan hun i hvert fald ikke! Så den går vi da i gang med! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...